De aanklager overwinnen

 

Geascendeerde Meester Serapis Bey, 18 december 2009

Denk aan de quote uit het boek ‘De Openbaringen van Johannes’ over de aanklager van de broeders. Hoe overwonnen ze de aanklager van de broeders? Door tegen de argumenten van de aanklager in te gaan, door te bewijzen dat ieder argument onjuist was? Wat zegt het Boek ‘De Openbaringen van Johannes’? “Zij hebben hem dankzij het bloed van het Lam en dankzij het Woord van hun getuigenis overwonnen.”

Het bloed van het Lam is de zuiverheid van het Christusbewustzijn dat geen waardeoordeel heeft, maar slechts de waarheid ziet dat er in elk identiteitsgevoel dat een wezen heeft aangenomen, een verlengstuk van Gods Wezen schuilt – het bewuste zelf dat zuiver bewustzijn is en daarom meer is dan welke identiteit ook. En ‘het Woord van hun getuigenis’ zijn niet de dualistische woorden om iemands argumenten te weerleggen, maar het Woord – het Woord dat niet probeert iemand te veroordelen of te bewijzen dat iemand ongelijk heeft, maar al het leven probeert te verheffen door naar beste vermogen de waarheid te zeggen die je in woorden tot uiting kan brengen, maar die nog wel die vibratie van het eenzijn met het Christusbewustzijn bezitten.

Begrijp je wat ik zeg? Het is mogelijk om woorden te uiten die wel enige waarheid bevatten, maar die je toch zegt met een vibratie die minder is dan de zuiverheid van het Christusbewustzijn. Je spreekt ze met een bepaald waardeoordeel uit, omdat je probeert iemand anders naar beneden te halen, om iemand op zijn plaats te zetten, om te bewijzen dat zijn argumenten niet deugen, om te bewijzen dat jouw argumenten beter zijn. Dan probeer jij jezelf te verheffen door iemand anders naar beneden te halen. En dan is het technisch gezien mogelijk om gelijk te hebben met de woorden die je uitspreekt, maar je vibratie is niet goed – en dan heb je geen gelijk bij God.

Je hebt misschien gelijk – en men ziet misschien dat je gelijk hebt – bij de mensen, maar je hebt geen gelijk bij God, omdat het niet jouw bedoeling is om al het leven te verheffen. Het is jouw bedoeling om bepaalde delen van het leven te verheffen in tegenstelling tot andere delen, die je naar beneden haalt. En dat is niet de Ascensiespiraal. Dat kan nooit de Ascensiespiraal zijn. Je zou ze met je onzuivere waarneming kunnen laden, waardoor het lijkt alsof je het rechtmatig doet en dat je dat recht hebt omdat je het voor het grotere goed doet. Maar het grotere goed is het grotere goed dat wordt gekenmerkt door een van de epische drama’s die niet alleen uit het dualiteitsbewustzijn komen, maar ook uit het bewustzijn van de aanklager van de broeders.

Dat bewustzijn kwam oorspronkelijk tegelijk met het concept om wezens in te delen in mensen die de moeite waard zijn, mensen die niet de moeite waard zijn, mensen die gered zullen worden, mensen die niet gered zullen worden. Dat probeert de mensen mee te slepen in het geloof dat die indelingen echt bestaan, waardoor zij in een episch drama en de neerwaartse spiraal meegezogen worden die een of andere vorm van het leven probeert te veroordelen – en zichzelf te verheffen in tegenstelling tot de mensen die veroordeeld zijn. In plaats van in de zuiverheid van het Christusbewustzijn te zijn die slechts al het leven probeert te verheffen en het aan de vrije wil overlaat of het individu zal worden verheven of niet.

En daarom hoef je niemand te oordelen of te veroordelen. Je laat iedereen vrij om zijn eigen keuzes te maken en daardoor word jij vrij om je zelfgevoel te accelereren, wat de keuzes van anderen ook zijn. Je hebt geen vals verantwoordelijkheidsgevoel.

Dit is een deel uit een langere lering. Je kunt het hele dictaat hier lezen.