Laat je mentale Beeld van Nada los en ervaar haar Aanwezigheid

Geascendeerde Meester Nada, 6 juni 2023 – Seoul, Korea

IK BEN de Geascendeerde Meester Nada. Misschien denk je wel dat het een beetje ironisch is dat we het hebben over de lineaire geest en dat wij, de Chohans, nu lineair in de rij staan. Zoals we hebben gezegd, is er natuurlijk ondanks alles een lineaire progressie van de Schepper door de scheppingsniveaus, door de voorgaande sferen, naar deze sfeer. Je kunt niet zeggen dat wij dit beslist bedoelen met alles wat progressie heeft, wanneer we het over de lineaire geest hebben. De lineaire geest is een speciaal fenomeen dat bestaat in een niet-geascendeerde sfeer. En zoals we hebben gezegd, is de lineaire geest niet echt een probleem wanneer je ziet wat het is, namelijk een hulpmiddel om met de praktische aspecten van het leven om te gaan.

De lineaire progressie in het praktische leven
Je weet heel goed dat je in je leven een bepaald schema hebt, bepaalde verplichtingen hebt. Misschien ga je naar school, misschien breng jij je kinderen naar school, misschien ga je naar je werk, dus dan weet je dat je op een bepaalde tijd op een bepaalde plaats moet zijn en dat er een bepaalde lineaire progressie, een bepaald lineair schema, in jouw dagelijks leven moet zijn om alles goed te laten functioneren.

Dit is iets heel praktisch. Je weet bijvoorbeeld dat er een lineair verloop moet hzijn als je een huis wilt bouwen. Je koopt onroerend goed, je maakt de plannen, je zet de verschillende aannemers op een rij die het werk kunnen doen en alles moet volgens een lineaire progressie, een lineaire tijdlijn, gebeuren. Hetzelfde geldt voor de samenleving, wanneer er dingen moeten gebeuren, wanneer er een groot bouwwerk moet worden gemaakt of om het dagelijkse leven in de samenleving gewoon goed te laten functioneren, moeten de bussen op tijd zijn, moeten de treinen op tijd gaan en al dat soort dingen meer, dus de lineaire geest is een heel nuttig instrument.

De lineaire geest gebruiken om het spirituele rijk te beredeneren
Het probleem doet zich voor wanneer mensen de lineaire geest gaan gebruiken voor andere onderwerpen dan het praktische leven in het fysieke octaaf. Dit is de hele geschiedenis een probleem geweest. Zoals we hebben uitgelegd, hadden de brahmanen van de hindoeïstische religie in de tijd van de Boeddha de lineaire geest gebruikt om zaken te beredeneren die niets te maken hadden met het praktische dagelijkse leven, maar met kosmologische kwesties, inclusief hoe het spirituele rijk eruitziet.

De Boeddha zag dat dit allerlei soorten verwarring had veroorzaakt, omdat de lineaire geest kijkt naar de situaties op de materiële wereld. Die probeert een bepaalde lineaire progressie te vormen, de lineaire reeks van oorzaak en gevolg, die je ook in de fysieke wereld kunt ontdekken en wil die reeks van oorzaak en gevolg vervolgens ook op het spirituele rijk toepassen. En hij gebruikt de omstandigheden op de materiële wereld om te bedenken hoe de spirituele wereld eruitziet. Kun je begrijpen waarom dit zo’n gevaarlijke aanpak is, zouden we kunnen zeggen? De omstandigheden op de materiële wereld zijn geen zuivere weerspiegeling van de spirituele wereld. We hebben jullie uitgelegd dat er een zekere lineaire progressie is van de Schepper naar het hoogste niveau van de schepping, de eerste sfeer. De Schepper heeft een bepaalde matrix gemaakt. De wezens in de eerste sfeer werkten binnen die matrix. Zij schiepen de tweede sfeer, daarna de derde, enzovoort. Alles wat oorspronkelijk in jullie sfeer werd geschapen, is een uitdrukking van alle lagen daarboven.

Daardoor kun je zeggen dat er een zekere progressie is, maar deze progressie gaat allereerst van het hoogst mogelijke niveau door de niveaus heen van steeds meer vormen die zijn uitgedrukt. En die is zelfs geen lineaire reeks van oorzaak en gevolg. Die is niet het resultaat van mechanische wetten. Het is het resultaat van een creatief proces dat niet geheel lineair verloopt. Maar ik wil zeggen dat jullie op geen enkele manier kunnen doorgronden hoe het is in de hogere sferen vanaf een planeet als de aarde; in een niet-geascendeerde sfeer. Je kunt dit niet bevatten zolang je geïncarneerd bent. En daarom is proberen te beredeneren hoe het spirituele rijk eruitziet op grond van wat je op aarde ziet, gekkigheid, een zinloze zoektocht.

Onzuivere omstandigheden op aarde op het spirituele rijk projecteren
Maar dan komt de volgende moeilijkheid. We hebben uitgelegd dat de aarde oorspronkelijk is geschapen door de zeven Elohim. Dat zijn natuurlijk geascendeerde wezens. Zij zijn natuurlijk één met de hele hiërarchie die naar de Schepper leidt. Ze scheppen binnen het kader van de voorgaande sferen. Maar de Elohim hebben niet de omstandigheden geschapen die je tegenwoordig op aarde ziet. Als je de oorspronkelijke omstandigheden zou kunnen zien die door de Elohim zijn geschapen, dan zou je bepaalde principes kunnen zien, die de wetenschap graag natuurwetten noemen, hoewel ze eerder spiritueel dan natuurlijk zijn, zouden we kunnen zeggen. En dan zou je kunnen zeggen: “Als we die wetten begrijpen, kunnen we zeggen waarom de wezens die deze wetten hebben gemaakt, die zo hebben gemaakt. En dan kunnen we iets zeggen over hoe die wezens denken, wat hun bewustzijn is. En dan kunnen we naar de oorspronkelijke omstandigheden op aarde kijken en met de lineaire geest beredeneren hoe het niveau van de Elohim eruitziet.”

Dat kun je met de lineaire geest doen. Maar je kunt met je lineaire geest niet verder komen dan het niveau van de Elohim, want van de zesde naar de vijfde sfeer is het geen lineaire progressie meer. De lineaire geest kan het spirituele rijk verder niet beredeneren. Maar we hebben jullie natuurlijk ook verteld dat de omstandigheden die jullie nu op aarde hebben, niet hetzelfde zijn als de omstandigheden die de Elohim oorspronkelijk hebben geschapen. En de reden is, zoals we al vaak hebben uitgelegd, dat de mensheid het bewustzijn kreeg dat ze gescheiden was en het dualiteitsbewustzijn begon te gebruiken, wat resulteerde in dramatische veranderingen op aarde. De verdichting van de materie, het gebrek aan natuurlijke middelen en het gehele collectieve bewustzijn is teruggebracht tot een niveau dat veel lager is dan in de tijd waarin de aarde werd geschapen.

De toestand op aarde is nu niet natuurlijk; niet een zuiver verlengstuk van wat de Elohim hebben geschapen. Wat deden de brahmanen van de hindoeïstische religie? Ze keken naar de huidige omstandigheden op aarde, ze probeerden patronen, regelmatigheden, te ontdekken, en vervolgens projecteerden ze met hun lineaire geest de regelmatigheden, de patronen die we in het fysieke rijk zien, op het rijk boven het fysieke vlak. En dit kan ons iets vertellen over de goden en waarom die goden er zo uitzien, en waarom ze de wereld op die manier hebben geschapen. Maar kun je begrijpen dat dit je nooit een nauwkeurig beeld kan geven van het spirituele rijk? Je projecteert de omstandigheden die niet zuiver spiritueel zijn, op iets spiritueels. Niet alleen de brahmanen in het hindoeïsme hebben dit gedaan natuurlijk. Zoals we ook hebben uitgelegd over de joods-christelijke traditie, is de boze god in de lucht een beeld dat door mensen wordt geprojecteerd op grond van hun gevallen psyche en het dualiteitsbewustzijn. Je ziet door de geschiedenis heen, over de hele wereld, dat mensen de omstandigheden zoals ze nu zijn op deze onnatuurlijke planeet, hebben geobserveerd en de lineaire geest hebben gebruikt om dit op het spirituele rijk, de hemelse wereld, of hoe ze het ook maar noemen, te projecteren.

Het gevolg veranderen op het niveau van het gevolg
En waarom hebben ze dit eigenlijk gedaan? Omdat ze in de war raken van de huidige omstandigheden op aarde. Ze lijden, zoals de Boeddha zei, want als je in het dualiteitsbewustzijn komt, is het leven lijden. Je wordt heen en weer geslingerd door de zee van Samsara. Mensen willen een uitweg uit het lijden en voelen intuïtief aan dat er een reden moet zijn waarom ze lijden. En dit is echte intuïtie. Er is een reden waarom je lijdt. En dan merken ze dat het lijkt alsof bepaalde dingen in het fysieke octaaf, bepaalde gevolgen in het fysieke octaaf, een oorzaak hebben. En soms is het een verborgen oorzaak. Als je een steen in je hand houdt en loslaat, valt hij op de grond. Er moet een verborgen oorzaak zijn waardoor die steen op de grond valt. Dit is een observatie die mensen al heel lang maken. Ze voelen intuïtief aan dat er ongeziene, niet-fysieke oorzaken moeten zijn voor hun lijden onder de huidige omstandigheden op aarde. Ze proberen dan hun lineaire geest te gebruiken om erachter te komen wat de oorzaak is van de huidige omstandigheden, wat de oorzaak van hun lijden is, omdat ze intuïtief aanvoelen dat ze het gevolg kunnen veranderen als ze de oorzaak kunnen ontdekken en de oorzaak dan ook kunnen veranderen.

Dit is opnieuw echte intuïtie. Als je de oorzaak kunt veranderen, kun je ook het gevolg veranderen. In feite is de enige efficiënte manier om het gevolg te veranderen; dat je de oorzaak verandert. Maar natuurlijk hebben de mensen ook geprobeerd de oorzaak te veranderen op het niveau van de oorzaak, op het niveau van het gevolg. Ze hebben geprobeerd het gevolg op het niveau van gevolg te veranderen. En de wetenschap doet dit al enkele honderden jaren, omdat de wetenschap naar het fysieke octaaf heeft gekeken en de fysieke omstandigheden probeert te begrijpen op grond van fysieke oorzaken.

Je ziet dat mensen twee benaderingen hebben met de lineaire geest. Of we zouden kunnen zeggen dat het twee kanten van dezelfde medaille zijn. Je kijkt naar de huidige omstandigheden, je ziet ze als een gevolg en probeert met je lineaire geest terug te redeneren totdat je de oorzaak van het gevolg vindt en daarna probeer je dat gevolg te veranderen. De wetenschap probeert een oorzaak te vinden op de fysieke, de materiële wereld, en die kennis te gebruiken om fysieke omstandigheden te veranderen. Religieuze mensen gaan al duizenden jaren een stap verder dan alleen de fysieke oorzaken, maar zoeken naar niet-fysieke oorzaken. Ga dus op zoek naar een soort god die verantwoordelijk is voor het vlak waarop ze lijden en vind dan een manier om die god aan te spreken zodat de god de omstandigheden verandert die jouw lijden veroorzaken.

De doodlopende weg van de intellectuele redenering
In zekere zin zijn dit twee kanten van dezelfde medaille. Maar het echte probleem, vanuit een spiritueel perspectief, is de religieuze traditie, omdat je niet alleen probeert de oorzaak te vinden voor jouw huidige lijden, maar uitgebreide beelden bedenkt over hoe het spirituele rijk eruitziet. En dat heeft ervoor gezorgd dat de brahmanen in het hindoeïsme meerdere doodlopende steegjes in zijn gegaan omdat ze intellectuele, lineaire, analytische redeneringen gebruikten om te projecteren dat God zo is, dat de omstandigheden zo zijn. Dit is de echte spirituele oorzaak van dit gevolg, enzovoort. En destijds splitsten ze zich op in heel veel verschillende takken en sekten, ze hadden heel veel verschillende ideeën, en elk van hen zei natuurlijk dat die van hen het ultieme inzicht was.

Je zag een ongelooflijk complex fenomeen omdat al die mensen beweerden dat ze de hoogste waarheid kenden, maar geen van hen had de ultieme waarheid omdat ze iets beredeneerden met hun lineaire geest wat berustte op hun observatie van de huidige omstandigheden. Je kunt dit uitbreiden naar tegenwoordig en zeggen dat sommige mensen die duizenden jaren geleden waren geïncarneerd als de brahmanen in het hindoeïsme, nu zijn geïncarneerd als materialistische wetenschappers die in wezen hetzelfde doen, alleen hebben ze nu besloten: “Wij kijken niet verder dan de materiële wereld, we zoeken naar steeds diepere oorzaken op de materiële wereld van materiële verschijnselen.” Maar ze zijn nog steeds opgesplitst in verschillende sekten, verschillende groeperingen, ze hebben zoveel verschillende theorieën over een of andere complexiteit, zelfs meerdere universums, zwarte gaten, donkere energie, donkere materie, al dat soort complexe onderwerpen.

En waar weerhoudt dit alles mensen van? Van gemoedsrust krijgen. Wat zie je tegenwoordig? Wat zag je in de tijd van de Boeddha? Waarop berusten al die conflicten tussen mensen? Op een subtiele intellectuele redenering. Eén groep brahmanen interpreteerde de Vedische geschriften op deze manier, een andere groep brahmanen interpreteerde dezelfde geschriften op een andere manier. Ze waren er allemaal zeker van dat ze gelijk hadden, ze vonden het allemaal absoluut noodzakelijk om de anderen te overtuigen of om de mensen ervan te overtuigen dat de anderen ongelijk hadden, en daardoor was er voortdurend strijd.

Een nieuwe filosofie gericht op bewustwording
Dit zag de Boeddha. Hij zag dat ze zinloos bezig waren omdat ze de lineaire geest gebruikten. Je herinnert je misschien dat er rond de tijd van de Boeddha een Griekse filosoof was, Plato, die de allegorie van de grot naar buiten bracht. Mensen zitten zo vastgeketend in een grot dat ze niet naar buiten kunnen kijken, maar er schijnt licht van buiten in de grot en er lopen mensen tussen het licht en de grot die schaduwen werpen op de muur van de grot. De mensen in de grot zien alleen de schaduwen en observeren de schaduwen en ze proberen achteruit te redeneren over wat er buiten de grot gebeurt, maar ze zien alleen schaduwen, en de Boeddha besefte dat de brahmanen in het hindoeïsme alleen maar schaduwen zagen, en hoe kan de schaduw van een object je alles vertellen over het object?

Hoe kan de schaduw van een object je bijvoorbeeld vertellen welke kleur het object heeft? De schaduw is een tweedimensionale projectie, hoe kan die je vertellen wat de driedimensionale vorm van het object is? Je ziet de beperkingen. De Boeddha zag de beperkingen ook en daarom zei hij: “Laten we een nieuwe filosofie maken, een nieuwe beweging, die niet probeert achteruit te redeneren over hoe de omstandigheden in het spirituele rijk zijn. Laten we ons concentreren op de praktische aspecten door ons bewustzijn te verhogen; mensen te helpen het lijden te overwinnen, en wanneer ze hun bewustzijn voldoende hebben verhoogd, zijn ze misschien in staat om iets van de waarheid buiten de materiële wereld te begrijpen.”

Waarom geef ik jullie deze zeer lange verhandeling? Omdat ik de Chohan van de Zesde Straal van Vrede ben en dit redeneren met je lineaire geest, de lineaire geest die juist een praktisch hulpmiddel is voor het dagelijks leven in de materiële wereld, verder wil uitbreiden dan alleen de materiële wereld, om je iets te vertellen over wat er buiten de materiële wereld is. En zolang je dit doet, kun je geen vrede krijgen en ook geen contact maken met de Zesde Straal van Vrede. Als je de leer van de Boeddha echt wilt begrijpen, moet jij je één ding realiseren, iets wat niet zo eenvoudig is voor de lineaire geest. De bedoeling van de leer van de Boeddha was niet, níét, de allerhoogste waarheid naar voren brengen. Die was mensen praktische leringen en hulpmiddelen geven om hun bewustzijn te verhogen, het niveau van lijden, de zee van Samsara, te transcenderen. Hier maakt de overgrote meerderheid van de mensen die zich tegenwoordig boeddhist noemt, hevig bezwaar tegen of op zijn minst heftig bezwaar. Ze zouden zeggen dat de Boeddha, aangezien hij een verlicht wezen was, de allerhoogste waarheid zei, zelfs de absolute waarheid. Maar dat is gewoon niet de waarheid.

De Boeddha maakte zich niet druk over de definitieve waarheid, omdat hij zag dat de brahmanen dit wilden. En waarom willen de brahmanen dit? Wat wil de lineaire geest doen, zoals we hebben uitgelegd? Die wil alles op één lijn zetten, een rij maken en dan zeggen: er moet een uiteinde aan die lijn zijn, er moet een hoogste niveau zijn. Als ik de waarheid op één lijn kan brengen, zijn er niveaus van waarheid, niveaus van inzicht, en dan kan ik de wereld steeds beter begrijpen, zoals de wetenschap dat al een hele tijd doet. Maar als we die kennis willen blijven uitbreiden, moet er een allerhoogste waarheid komen. Maar zoals Hilarion zei, komt die pas bij de Schepper en er zit een zeer grote kloof tussen de aarde en de Schepper wat betreft de verschillende niveaus.

De praktische benadering van geascendeerde meesters
De Boeddha besefte dit en concentreerde zich alleen maar op iets wat jou kan verheffen, wat de mensen naar een hoger niveau kan tillen. Kijk nu eens naar wat er in de tussenliggende tijd is gebeurd. De wetenschap is dominanter geworden in de moderne wereld en de wetenschap berust ook op de lineaire geest. We moeten beginnen de macroscopische wereld te observeren, subtielere lagen, diepere lagen, ontdekken en doorgaan tot we het allerhoogste niveau bereiken, het Goddeeltje, of hoe je het ook noemt. Waarom is dit belangrijk voor spirituele mensen? Omdat je bent opgegroeid in een moderne wereld, kun je niet voorkomen dat je door deze manier van denken wordt beïnvloed. Je bent opgegroeid met deze manier van denken en vind nu een leer van de geascendeerde meesters. En dan zeg je: “Eindelijk, dit is iets wat niet uit deze wereld komt, de lineaire geest kan niet achteruit redeneren vanuit de omstandigheden in deze wereld. Dit is een leer die uit het geascendeerde rijk komt, van de geascendeerde meesters die boven deze wereld zijn. Die leer moet wel de absolute waarheid zijn, want de geascendeerde meesters begrijpen natuurlijk wat de absolute waarheid is en waarom zouden ze dan iets anders tegen ons zeggen?”

Wij hebben al vele malen vanuit verschillende perspectieven uitgelegd dat we jullie niet de absolute waarheid kunnen geven die wij kennen, omdat je die niet kunt bevatten op een onnatuurlijke planeet. Wat doen we tegenwoordig wel? Precies hetzelfde als de Boeddha vijfentwintighonderd jaar geleden, op een praktische manier kijken hoever de mensen in bewustzijn zijn en zeggen: “Wat kunnen we tegen hen zeggen dat ze wel kunnen begrijpen op hun huidige bewustzijnsniveau en wat hen kan helpen om op hogere niveaus te komen?” We proberen jullie niet de absolute waarheid te vertellen. Nogmaals, veel studenten uit eerdere dispensaties van geascendeerde meesters zouden heftig bezwaar maken tegen deze uitspraak. Maar waarom? Omdat ze vastzitten in de lineaire geest: er moet een ultieme waarheid zijn en als je die niet kunt vinden in de religies op deze wereld of in het wetenschappelijk materialisme, moet je die natuurlijk wel kunnen vinden in een leer die de geascendeerde meesters hebben gegeven. Ik zeg niet dat onze leringen fout zijn of illusies of bedrog zijn, maar ze zijn aangepast aan het bewustzijnsniveau, niet alleen aan dat van studenten van de geascendeerde meesters, maar zelfs aan het collectieve bewustzijn. Dat kan niet anders op een planeet als de aarde.

In eerdere dispensaties van geascendeerde meesters hebben mensen de lineaire manier van denken gebruikt om door de leringen, geredeneerd op grond van de leringen, mentale beelden te vormen die berusten op de leringen en die beelden op de geascendeerde meesters te projecteren. Zo werkt de lineaire geest; die kijkt naar de huidige omstandigheden op aarde, die vormt een mentaal beeld op grond van die omstandigheden, zoals: Wat is de oorzaak van de huidige omstandigheden op aarde. Dan breidt hij dat beeld uit naar, projecteert dat mentale beeld op, het spirituele rijk.

Een mentaal beeld projecteren op geascendeerde meesters
Wanneer de studenten een lering van een geascendeerde meester vonden, gebruikten ze in de eerste plaats de mentale beelden waarmee ze waren opgegroeid of mentale beelden uit andere spirituele leringen die ze hadden bestudeerd. Daarna gebruikten ze de leringen van de geascendeerde meesters om hun mentale beelden te verfijnen en vervolgens projecteerden ze die mentale beelden op de geascendeerde meesters.

Waarom is dit relevant voor het onderwerp van deze retraite: contact maken met je spirituele leraren? Welnu, mijn geliefden, ik ben een geascendeerde meester. Hoe maak je contact met mij? Denk je dat jij contact met mij kunt makken wanneer je een mentaal beeld op mij projecteert, een mentaal beeld dat jij met je gedachten in een materiële wereld hebt geschapen? Hoe goed dat beeld ook is, hoe nauwkeurig je ook denkt dat het berust op de leer van een geascendeerde meester, het blijft een mentaal beeld. Ik geef toe dat de studenten in eerdere dispensaties dit moeilijk konden bevatten omdat de leringen toen nog niet waren gegeven: de leringen die we in deze dispensatie hebben gegeven over de gescheiden zelven, en dat de gescheiden zelven waarnemingsfilters vormen, en dat de Bewuste Jij die waarnemingsfilters niet is, niet de zelven is geworden en dat de Bewuste Jij daardoor uit de zelven kan stappen. Maar hoe kan de Bewuste Jij uit het waarnemingsfilter van een zelf stappen? Alleen door te erkennen dat wat het zelf ziet, slechts een waarnemingsfilter is. Dit betekent dat je moet toegeven dat welk mentaal beeld je ook in gedachten kunt vormen over een geascendeerde meester, het niet meer is dan dat, een mentaal beeld.

En natuurlijk kun je zeggen dat er volgends de Wet van Vrije Wil niets mis mee is wanneer mensen een mentaal beeld van een geascendeerde meester vormen omdat dit hen een bepaalde ervaring geeft. Bij studenten in vorige dispensaties kun je zien dat veel van hen zeer uitgebreide mentale beelden hadden van geascendeerde meesters en hoe ze met geascendeerde meesters zouden moeten omgaan. Veel van deze studenten hebben zelfs het gevoel gekregen dat ze contact maakten met geascendeerde meesters, dat ze ervaringen met geascendeerde meesters hadden. Nu zeg ik niet dat de studenten uit eerdere dispensaties echt ervaringen hadden met de meesters, maar er waren studenten die dachten dat ze een echte ervaring hadden, maar ze maakten contact met wezens in het mentale rijk omdat ze zo gehecht waren aan hun mentale beelden. De mensen die echte ervaringen kregen, waren niet zo gehecht aan hun mentale beelden. Want wat doe je als je een mentaal beeld projecteert? Je zegt in wezen: “Nada, ik wil geen contact met jou maken zoals je bent. Ik wil alleen contact met jou als je aan mijn mentale beeld voldoet. Dus Nada, als jij contact met mij wilt maken, kun je maar beter voldoen aan mijn mentale beeld. En zoals andere meesters hebben gezegd, wat zou er gebeuren als ik dat zou doen? Ik zou je mentale beeld bevestigen en dat betekent dat je zou denken: “Mijn mentale beeld is geen mentaal beeld, zo is Nada werkelijk.” Maar hoe zou dat je spirituele groei bevorderen? Hoe kan ik je helpen om te groeien als ik het mentale beeld bevestig dat jou ervan tegenhoudt om te groeien?

De vraag is altijd: Als jij contact wilt met een geascendeerde meester, wil jij dan contact maken met de meester of met het mentale beeld van de meester? Ben je bereid het mentale beeld los te laten om de Aanwezigheid van de geascendeerde meester te ervaren? Dat is de vraag. We proberen ons niet voor jullie te verbergen, maar veel studenten verbergen zich wel voor ons. En als jij je voor ons wilt verbergen door een mentaal beeld op ons te projecteren, moeten we je dit toestaan. We moeten jou die ervaring toestaan, we moeten zelfs toestaan dat jij contact maakt met bedriegers in het mentale rijk die aan je beeld zullen voldoen, omdat ze zullen voldoen aan elk beeld dat je op hen projecteert, als jij ze maar jouw energie geeft. Ik heb jouw energie niet nodig; ik ben niet bereid om aan je mentale beelden te voldoen omdat ik niets van jou nodig heb en ik wil niet dat je denkt dat het mentale beeld door mij is bevestigd.

Als je heel direct wilt zijn, kun je in principe zeggen dat, als jij de aanwezigheid van een geascendeerde meester niet voelt, als je nog nooit de aanwezigheid van een geascendeerde meester hebt ervaren, dit komt omdat je een mentaal beeld hebt dat de echte meester van je wegduwt. We nemen je dat niet kwalijk, je hebt vrije wil, we begrijpen dat je op een heel moeilijke planeet leeft, we begrijpen dat je in veel vorige levens allemaal zelven op de vier niveaus van je geest in het leven hebt geroepen. Niemand treft schuld. We zeggen alleen dat je, als je echt contact met ons wilt maken, bereid moet zijn om verder te kijken dan de mentale beelden, want die weerhouden je ervan om contact te maken.

El Morya – een strenge straffer?
Wat doet een mentaal beeld wanneer je een mentaal beeld vormt van een geascendeerde meester? Wat doet dat beeld? Dat stelt je in staat om een bepaald beeld, een bepaalde ervaring, te krijgen en die ervaring kan niet worden aangevochten door de echte meester, je kunt je dus verbergen voor die meester. Om je een voorbeeld te geven, in een eerdere dispensatie van de geascendeerde meesters hadden ze een heel specifiek beeld gevormd van El Morya, nu Master MORE, en dat was een van de redenen waarom hij besloot zijn naam te veranderen, omdat ze nog steeds een bepaald beeld van hem hebben; een zeer vurige blue-ray-meester, een zeer harde straffer die mensen uitdaagde en hun ego genadeloos blootlegde, en ze hadden het idee gekregen dat de echte chela’s van El Morya die eigenschappen ook hadden en het recht hadden om de mensen om hen heen te ‘bluerayen’, door ze uit te dagen, hen te vertellen wat ze verkeerd deden, en er waren veel mensen in die organisatie die er trots op waren dat ze in staat waren om degenen die ze minder dan hen beschouwden te ‘bluerayen’.

Wat waren deze mensen aan het doen? Je zou kunnen zeggen dat hun ego de ervaring wilden krijgen dat hij superieur was aan andere mensen, de tuchtmeester is die andere mensen mocht vertellen wat ze moesten doen, en ze gebruikten hun mentale beeld van El Morya als excuus om hun gedrag, het gedrag dat op hun ego berustte, te rechtvaardigen ook al zouden ze opnieuw heftig bezwaar maken tegen de uitspraak dat dit gedrag op hun ego berustte, maar dat was wel zo.

Nogmaals, deze mensen hadden het recht om uit vrije wil een leer van een geascendeerde meester aan te hangen om een mentaal beeld van El Morya te vormen en de ervaring te bevestigen die ze willen hebben totdat ze er hopelijk op een dag genoeg van zouden krijgen, zoals sommige mensen hebben gedaan en verder zijn gegaan, maar sommigen ook niet. Maar ik zeg ook dat sommige mensen die dachten dat ze echte ervaringen met El Morya hebben gehad, die niet hebben gekregen. Waarom zou El Morya dat beeld van zichzelf bevestigen wanneer hij duidelijk ziet dat dit mensen alleen maar zou vastzetten en voorkomen dat ze echt contact met hem zouden maken?

Alles wat ik zeg, is dat je deze dispensatie een leer heeft die dieper ingaat op de zelven, de onderbewuste en gescheiden zelven, mentale beelden, waarnemingsfilters, en daardoor kun je een proces doorlopen om jezelf te bevrijden van je mentale beelden en te stoppen met projecteren en dan kun je op het punt komen waarop jij werkelijk contact maakt met ons als geascendeerde wezens. En niet door middel van leringen, niet met je intellectuele geest, niet vanwege begrip en inzichten, contact met ons maakt, maar gewoon contact maakt met onze Aanwezigheid, en dat is de meest waardevolle ervaring die je op het spirituele pad kunt krijgen, omdat dit je een direct referentiekader geeft van iets buiten de materiële wereld. En dat betekent dat werkelijk niets op de materiële wereld je nog voor de gek kan houden, of je tot een reactie kan aanzetten. En als dit is wat je wilt, dan heb je de hulpmiddelen om het te bereiken.

Een praktisch hulpmiddel van Nada
Maar ik zal je een praktisch hulpmiddel geven dat je kan helpen op de Zesde Straal. Ik begon te spreken over de lineaire geest die het beeld wil projecteren dat er een absolute waarheid is en dat dit jou je gemoedsrust ontneemt. Je kunt onze leringen gebruiken om je te realiseren dat het echte doel van het spirituele pad niet is dat je weet wat de absolute waarheid is, maar dat jij je bewustzijn verhoogt van je huidige niveau naar het volgende niveau hoger. Er komt echter een punt, zoals we hebben gezegd, waarop je naar de niveaus van persoonlijk Christusschap begint te gaan. En van persoonlijk Christusschap kan worden gezegd dat dit de sleutel tot vrede is en daarom werd Jezus de Vredevorst genoemd omdat hij het Christusbewustzijn voor de mensheid vertegenwoordigt. Maar wat heeft Christusschap, de Christusgeest, te maken met vrede? Door de Christusgeest maak je contact en ervaar je dat er een realiteit is buiten de materiële wereld om. En alleen wanneer je dit rechtstreeks hebt ervaren, kun je doen wat de Boeddha de mensen heeft opgedragen: je gehechtheid aan deze wereld loslaten. Naarmate je steeds meer Christusbewustzijn ervaart, laat jij je gehechtheid aan dingen los. Waar bevinden jouw gehechtheden zich? In de gescheiden zelven, ja, maar ze berusten ook erg op de lineaire geest en de mentale beelden die door de lineaire geest worden geprojecteerd. Je wilt dat de wereld er op een bepaalde manier uitziet. Je wilt dat je leven op een bepaalde manier verloopt.

Een beeld van hoe het leven op aarde eruit zou moeten zien
Als je kijkt naar het fundamentele begrip van lijden – wat veroorzaakt lijden? Dat je in gedachten, met je lineaire geest, een beeld formuleert van hoe het leven op aarde eruit zou moeten zien. Je projecteert dat beeld naar buiten, maar dan ervaar je dat het leven niet overeenkomt met jouw beeld. En de ervaring dat het leven niet in overeenkomt met jouw beeld, vormt nu juist de basis voor lijden. Dat is de oorzaak van al het lijden. Wanneer je de Christusgeest begint te ervaren, realiseer jij je dat er meer is dan je mentale beeld. Je ervaart dat er nog iets meer is. Maar dan komt natuurlijk de tweede uitdaging van Christus. Gebruik je de ervaring van de Christus om jouw mentale beelden los te laten, om de gescheiden zelven los te laten, om je gehechtheden te overwinnen? Of doe je net als Petrus en probeer je de ervaring van Christus overeen te laten komen met jouw mentale beelden, zodat het lijkt alsof Christus je mentale beelden bevestigt? Dit hebben veel studenten in eerdere organisaties van geascendeerde meesters gedaan, zoals ik zei in het voorbeeld van El Morya. Je kunt dit natuurlijk doen, zelfs in deze dispensatie, als je de leringen niet toepast, maar je hebt ook de hulpmiddelen om dit te voorkomen.

Hoe krijg je dan meer gemoedsrust? Door voortdurend te reiken naar de Christusgeest, de Christusgeest te gebruiken als referentiekader om naar je eigen leven te kijken, naar de omstandigheden waarmee je in je leven wordt geconfronteerd. We begrijpen dat sommigen van jullie te maken hebben met zeer moeilijke omstandigheden. We proberen het niet te laten klinken alsof we dit niet begrijpen. Maar de eeuwige belofte van de Christusgeest is desondanks dat je de Christusgeest kunt gebruiken om een ander perspectief op je fysieke situatie te krijgen, je gehechtheden los te laten, je mentale beelden los te laten. En wanneer je de omstandigheden ziet zonder erop te projecteren dat ze anders zouden moeten zijn, dan kun je deze omstandigheden onder ogen zien zonder dat je lijdt.

Ik weet dat dit een moeilijk concept is om te begrijpen voor mensen die in zeer moeilijke omstandigheden zijn. Het is gemakkelijker te begrijpen voor mensen die niet met zulke moeilijke omstandigheden worden geconfronteerd. Ik begrijp dit, maar het blijft een eeuwige waarheid. Je lijden wordt niet veroorzaakt door je omstandigheden, de fysieke omstandigheden, maar door de manier waarop je die fysieke omstandigheden bekijkt. En in veel gevallen kunnen de fysieke omstandigheden pas veranderen als je de manier verandert waarop je ernaar kijkt. Dit is de belofte van Christus; dat Christus je dat andere perspectief kan geven, en dat kan je gemoedsrust geven.

Laat je door de Rivier van Leven meevoeren
Als je hier een visueel beeld van wilt: sommigen van jullie hebben weleens ervaren dat je in een klein bootje zat, zoals een kano, en een rivier af peddelde. Wanneer je in zo’n klein bootje zit en peddelt en peddelt, concentreer jij je misschien in gedachten op waar je heen gaat. Je probeert een bestemming te bereiken. Er kunnen rotsblokken in de rivier liggen, er zijn bochten in de rivier, je moet navigeren, je moet de kano sturen, in sommige delen van de rivier moet je sneller peddelen om de bocht om te gaan of stroomversnellingen te vermijden. Je richt je altijd op de manier waarop je de kano vooruit moet peddelen. Als je echter op een rivier zit die veilig is, zonder rotsblokken of stroomversnellingen, zou je voor een andere aanpak kunnen kiezen. Je zou gewoon de peddel kunnen neerleggen, comfortabel in de kano gaan zitten en de kano gewoon stroomafwaarts laten drijven. Laat de stroming van de rivier de kano maar meevoeren. Dat zou langer kunnen duren, maar misschien ook niet, maar je zou je bestemming wel bereiken. Je zou ook zover kunnen komen dat je in gedachten gewoon in de kano zit, lekker ontspannen, gewoon kijken naar de oevers van de rivier die voorbijglijden terwijl de stroming de kano meevoert op de rivier. Dit is een staat van onthechting. Je zit in de kano, je gaat stroomafwaarts, de stroming, de Rivier van Leven, voert je mee. Waarom moet je de hele tijd peddelen en worstelen? Waarom moet je aan iets aan de oevers van de rivier gehecht zijn? Misschien staat daar een beer die naar je gromt, misschien zijn er mensen die tegen je schreeuwen, maar als je daar gewoon onthecht blijft zitten, weet je dat de stroming je stroomafwaarts zal voeren langs alles wat zich aan de oevers van de rivier bevindt. Stem je gewoon af op de Rivier van Leven en laat je meevoeren door de stroom. Waarom moet je met je uiterlijke geest, de lineaire, intellectuele geest worstelen? Waarom moet je overal mentale beelden op projecteren? Waarom moet je alles interpreteren? Waarom heeft alles een soort betekenis, waarom moet alles een ultieme betekenis hebben, een kosmische betekenis, een spirituele betekenis? Veel dingen die hier op aarde gebeuren, hebben geen enkele spirituele betekenis.

Kijk eens naar mensen die bijvoorbeeld astrologie gebruiken. Er gebeurt iets met hen, ze gaan naar een astroloog; ze willen weten wat voor soort configuratie in de lucht de oorzaak is van de situatie waarmee ze worden geconfronteerd, maar de omstandigheden in de lucht manifesteren niet alles hier op aarde, maar de dwaasheid van menselijke wezens en de interactie van menselijke wezens in wat de Boeddha de onderling afhankelijke oorsprongen noemde. Er is geen kosmische reden voor veel situaties waarmee je in het leven te maken krijgt. Schakel gewoon de analytische geest uit die altijd een of andere reden wil ontdekken, en laat je er door de Rivier van Leven gewoon aan voorbij glijden, eraan voorbijgaan, wees er niet aan gehecht. Wat doe je wanneer je aan iets gehecht bent? Je grijpt je vast aan een tak op de oever van de rivier en je probeert je kano in een bepaalde positie te houden en hem krampachtig vast te houden. De stroming drukt tegen de kano om je naar beneden te halen. Je moet je steeds steviger vasthouden tot jij loslaat of de tak breekt. Laat het gewoon gebeuren, laat het los, laat het gaan. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar wat houdt zich eraan vast? Ben jij degene die eraan vasthoudt of is het een gescheiden zelf? Kijk naar het zelf, je hebt de hulpmiddelen, laat hem los. Je zult nooit, maar dan ook nooit vrede op aarde bereiken met je lineaire geest, door de mentale beelden die door die geest worden geprojecteerd over wat er wel of niet zou mogen gebeuren.

Waarom liet Jezus zich kruisigen denk je? Hij is een wezen dat een heel hoog niveau van Christusbewustzijn heeft bereikt. Waarom liet hij zich kruisigen? Denk je dat hij gekruisigd wilde worden? Nee, maar hij zag gewoon dat dit de manier was waarop de onderling afhankelijke oorsprongen in die specifieke situatie vloeiden en hij liet het gebeuren. Hij liet zijn idee los over wat er wel of niet zou mogen gebeuren. Wat was zijn laatste inwijding? Aan het kruis hangen en denken dat God engelen zou sturen om hem te redden, en daarna beseffen dat dit niet zou gaan gebeuren en dat vervolgens loslaten, het laatste spook opgeven, het laatste mentale beeld van wat er wel of niet zou mogen gebeuren op aarde.

Veel van jullie zijn avatar. We hebben jullie allemaal leringen gegeven over het kosmische geboortetrauma en het oerzelf. Veel van jullie kwamen naar de aarde met een mentaal beeld van waarom je naar de aarde kwam, van wat je hier kwam doen, van wat je hier wilde bereiken, van wat je dacht dat een positieve verandering op deze planeet zou brengen. Je komt hier, je wordt blootgesteld aan je oorspronkelijke geboortetrauma, maar hoe reageer je daarop? Je reageert door mentale beelden te vormen op grond van de lineaire geest. Je gaat de situatie die je is overkomen, wat het ook was in dat geboortetrauma, analyseren, je kijkt naar de oorzaken, waarom gebeurde dit? Waarom hebben die mensen mij dit aangedaan? Wat heb ik gedaan om dit te verdienen? En je vormt een mentaal beeld en je vormt een mentaal beeld van wat er wel of niet had mogen gebeuren op aarde en wat er wel of niet zou mogen gebeuren in de rest van de tijd dat je op aarde bent.

“Ik kan nooit vrede op aarde hebben”
Maar wat doe je achter al deze mentale beelden? Wat hebben de meeste avatars gedaan nadat ze naar de aarde kwamen? Ze hebben een beslissing genomen. Jij hebt een beslissing genomen die een gescheiden zelf heeft geschapen en die beslissing was: “Ik kan nooit vrede hebben op aarde.” Denk hier eens over na: “Ik kan nooit vrede hebben op aarde.” Zolang je dat zelf hebt, kun je nooit vrede op aarde hebben, nietwaar? Omdat je eigenlijk geen vrede wilt hebben, heb je besloten dat dit zo’n verschrikkelijke planeet is dat niemand hier vrede kan hebben. Je kijkt naar de Boeddha en de verhalen over hoe hij in vrede was, hij heeft wel een staat van vrede bereikt en dat wil je niet echt toegeven, want als jij toegeeft dat de Boeddha een staat van vrede kon bereiken, waarom kun jij dan niet die staat van vrede bereiken? Je kunt echter pas een staat van vrede bereiken als je hetzelfde doet als de Boeddha. Kijk naar het zelf dat hij in zijn geboortetrauma heeft geschapen, omdat hij besloot: “Ik kan geen vrede hebben op aarde.” Alle avatars hebben dit gedaan.

Mijn geliefden, als je echt vrede wilt, als jij echt contact wilt maken met de Zesde Straal van Vrede, kijk dan naar dit zelf. Is het echt waar dat je geen vrede kunt hebben op een planeet als de aarde? Ik geef toe, het is moeilijker om vrede te hebben op een planeet als de aarde vanwege de omstandigheden die zo anders zijn dan je gewend bent op een natuurlijke planeet, maar is het echt moeilijker om vrede op aarde te hebben? Of zit het gewoon in je hoofd dat het moeilijker lijkt?

Onthechting van álle omstandigheden op de wereld
Waarom had je vrede op een natuurlijke planeet? Omdat je op een natuurlijke planeet geen mentale beelden had van wat er wel of niet met jou zou mogen gebeuren – je ging mee met de Rivier van Leven. En ja, op een natuurlijke planeet zijn de omstandigheden niet die je op aarde hebt, zoals gevallen wezens die bereid zijn je te doden en te martelen. Maar toch, waarom had je vrede op een natuurlijke planeet? Omdat je onthecht was. En de Boeddha heeft gedemonstreerd dat het ook mogelijk is om op aarde onthecht te zijn. Omdat onthechting wordt bepaald door je gemoedstoestand, niet door externe omstandigheden. Onthecht zijn betekent niet gehecht zijn aan omstandigheden op de wereld, wat die omstandigheden ook mogen zijn. Het is mogelijk om op aarde vrede te hebben, als je onthecht kunt zijn van de omstandigheden op aarde. En we hebben jullie de middelen gegeven om dit te bereiken door te kijken naar de zelven die aan iets gehecht zijn, die altijd projecteren: dit zou moeten gebeuren, dit zou niet mogen gebeuren.

“Ook dit zal voorbijgaan”
Kun jij je vinden in dit beeld? Zit je in de kano of is het de Prajnaboot? Je kijkt naar de oevers van de rivier, maar als jij je gewoon ontspant, weet je dat de stroming je langs alles aan de oevers van de rivier zal brengen. Dus waarom zou je daaraan gehecht zijn? Waarom daaraan vasthouden? Kijk er gewoon naar zonder het idee van wat er wel of niet zou mogen gebeuren. Bekijk het neutraal. Beschouw het als iets wat gebeurt, wat zich openbaart op aarde, omdat sommige mensen een bepaalde ervaring nodig hebben.

Jij hebt niet dezelfde ervaring nodig die andere mensen nodig hebben. Daarom hoef je niet gehecht te zijn aan wat andere mensen doen. Laat ze hun gang gaan, maar wees er niet aan gehecht. Doe niet mee aan hun drama en word geen deel van hun drama, zelfs niet als ze je proberen te beïnvloeden. Laat het gewoon los. Laat het idee los van wat ze wel of niet zouden moeten doen en concentreer je er gewoon op dat je geen weerstand biedt tegen de stroming in de stroom die je meeneemt langs de Rivier van Leven. Je kunt naar elk punt op de oever van de rivier kijken en de boot voelen bewegen en zeggen: “Ook dit gaat voorbij.” Ik weet dat dit soms een schrale troost is, omdat het lijkt alsof je de rest van je leven in een bepaalde situatie zult blijven. Maar niet alleen wanneer je sterft, gaat deze fysieke toestand voorbij. Die kan elk moment voorbijgaan, als je de gehechtheid in je hoofd kunt opgeven die ervoor zorgt dat je lijdt door de situatie. Nogmaals, voor sommigen zal dit hard klinken, maar het is wel de waarheid. Lijden is een toestand in je geest. De ultieme remedie tegen lijden is gemoedsrust. Lijden wordt veroorzaakt door gehechtheid. Vrede krijg je alleen wanneer je onthecht bent.

De dispensatie van Nada
Het laatste hulpmiddel dat ik je zal geven, is dat je het concept hebt: “De stemvork in elke cel is nu afgestemd op moeders bel.” Maar ik, Nada, heb een speciale toon, de toon van vrede, het geluid van vrede, de vibratie van vrede. Dit is geen fysiek geluid. Die zal voor ieder van jullie iets anders zijn; iets wat jij kunt ontvangen. Maar ik geef je de dispensatie dat als jij je afstemt op deze toon, op dit geluid, het geluid van vrede, ik je visualisatie zal versterken. Het geluid van vrede is een vibratie en jullie hebben allemaal de beelden gezien dat bepaalde geluiden ervoor kunnen zorgen dat water vibraties krijgt of ervoor zorgt dat zand patronen vormt. Alles is energie. Alles heeft een patroon. De zee van Samsara is slechts energie in chaos. En het geluid van vrede kun je in gedachten gebruiken of zelfs in wereldlijke situaties, maar het is in de eerste plaats bedoeld voor je eigen gedachten.

Ga nogmaals naar een rustige kamer, ga in een gemakkelijke houding zitten, sluit je ogen, stem je af op mijn Aanwezigheid, op het geluid van vrede, en visualiseer dat dit geluid begint te vibreren in je eigen gedachten, te beginnen bij je emotionele lichaam. En het geluid vibreert, vormt een regelmatig patroon in de chaos van de emoties. En de turbulente emoties vibreren geleidelijk met de regelmaat van dit patroon totdat er alleen nog een regelmatig patroon over is. En dan verdwijnt het patroon en lijkt je emotionele lichaam op een kalme oceaan, waar het water volkomen vlak is, volkomen kalm.

Dan kun je naar je mentale lichaam gaan en opnieuw begint het geluid van vrede je gedachten te beïnvloeden. En de chaotische gedachten die door het eindeloze gebabbel altijd in verschillende richtingen worden getrokken, nemen het regelmatige patroon van het geluid van vrede aan. En wanneer alles een regelmatig patroon is geworden, nemen de golven af en lijkt je mentale geest op de kalme oceaan. Dan ga je naar je identiteitsgeest en daar gebeurt hetzelfde. De chaotische energie daar wordt een regelmatig vibrerend patroon en kalmeert dan en lijkt het identiteitslichaam op de kalme oceaan. En dan ga je van het identiteitsniveau naar het fysieke vlak en visualiseer je dat je fysieke lichaam synchroon begint te vibreren. Alle cellen, bepaalde delen van je lichaam die problemen kunnen hebben, beginnen synchroon met dit regelmatige patroon te vibreren. Ze worden volledig synchroon met deze regelmatige vibraties van het geluid van vrede. En dan beginnen de golven af te nemen en lijkt zelfs je fysieke lichaam op de kalme oceaan. En je kunt zo lang je wilt in de kalmte van de oceaan blijven zitten. Je kunt de oefening herhalen als je wat verwarring voelt en je kunt hier in het begin op mediteren, niet al te lang, maar gaandeweg kun je deze meditatie misschien langer volhouden. En langzamerhand zou je ook mijn Aanwezigheid boven je kunnen voelen terwijl je deze meditatie doet. Dit is mijn geschenk om jullie, de mensen die het gevoel hebben dat ze dicht bij de Zesde Straal zijn, te helpen om je af te stemmen op mijn Aanwezigheid.

En hiermee verzegel ik jullie in de vreugde van mijn Vrede, want het is voor mij een grote vreugde geweest om mijn Aanwezigheid in deze tijd met jullie te delen.