Geascendeerde Meester Moeder Maria, 21 september 2023 – Almaty, Kazachstan
IK BEN de Geascendeerde Meester Moeder Maria en ook ik ben vervuld van vreugde over de kans om met jullie te praten over het zeer belangrijke onderwerp: de Rivier van Leven. Zoals Kuan Yin zei: je moet je benadering van het spirituele pad heroverwegen om deel uit te maken van de stroom van de Rivier van Leven. En een van de manieren waarop je dit moet doen, is kijken naar hoe spiritualiteit al heel erg lang op deze planeet in beeld wordt gebracht.
Is het moeilijk om de open deur te worden?
Als je teruggaat, zul je zien dat spirituele leringen, spirituele leraren en spirituele bewegingen geneigd waren om spiritualiteit te presenteren als iets heel moeilijks, iets heel ingewikkelds, iets heel complex, iets wat je moeilijk kon bereiken. Er zijn veel manieren geweest om het te beschrijven, veel verschillende manieren om het te beschrijven, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: dat het moeilijk is om het doel te bereiken dat door een spirituele leer is gesteld.
Hoe komt dit, mijn geliefden? Waarom is het op deze manier afgeschilderd? Heeft de Boeddha vijfentwintighonderd jaar geleden niet gezegd: “Alles is de Boeddha-natuur?” Heeft Jezus tweeduizend jaar geleden niet gezegd: “Het koninkrijk van God is in jou”, wat betekent: in iedereen? Waarom zou het moeilijk zijn om de stroom van de Rivier van Leven, de stroom van de Heilige Geest, de stroom van spirituele energie te ervaren? Welnu, dit wordt afgeschilderd als moeilijk en de inspiratie hiervoor komt uiteindelijk van de gevallen wezens. Hiervoor zijn twee redenen. De eerste is dat de gevallen wezens niet willen dat iemand openstaat voor de stroom van de Geest, openstaat voor spiritueel licht en spirituele energie, omdat dit indruist tegen hun agenda om alles en iedereen in hun macht te willen hebben. Dat is de reden waarom ze mensen ervan willen weerhouden Christusschap, Boeddhaschap of welke hogere bewustzijnsstaat dan ook te manifesteren.
Ze willen voorkomen dat mensen laten zien dat het voor een mens mogelijk is om open te staan voor spirituele energie, spiritueel licht, de Rivier van Leven. Maar de andere agenda die ze hebben, die uiteraard hand in hand gaat met de eerste, is dat zij speciaal willen zijn. Zij willen de exclusieve elite zijn die iets heeft bereikt of die iets heeft wat mensen niet hebben en wat de mensen nooit zouden kunnen bereiken. Het probleem dat zij hebben, is dat ze geen monopolie op spiritueel licht kunnen verwerven. Energie is energie. Je kunt niet doen alsof. Je kunt die niet vervalsen. Je hebt wel spiritueel licht, of je hebt geen spiritueel licht.
De gevallen wezens moeten proberen de schijn op te wekken dat ze spiritueel licht hebben. En daarna moeten ze voorkomen dat iemand anders demonstreert wat het betekent om echt spiritueel licht te hebben. Want als de mensen iemand zouden zien die spiritueel licht heeft versus een gevallen wezen dat doet alsof hij spiritueel is, zouden ze, de meesten van hen, het verschil kunnen voelen. Dit is hun agenda en daarom zijn ze op het idee gekomen dat spiritueel zijn, erg moeilijk is. Dat het iets moeilijks is om te bereiken waardoor dit een lang, moeilijk proces vereist dat slechts aan heel weinigen is voorbehouden en dat slechts heel weinig mensen door de tijd heen deze openheid voor de stroom van de Geest hebben bereikt.
Wanneer je deze eeuwenoude mentale denkwijze, de beelden die er naar buiten worden gebracht, overzet op het onderwerp in de Rivier van Leven zijn, de Rivier van Leven in actie zijn, dan ga je denken dat de Rivier van Leven in actie zijn iets is wat moeilijk te bereiken is. En natuurlijk zei Kuan Yin ook dat beginners op het spirituele pad dit niet kunnen bereiken. Maar waarom is het niet voor beginners? Omdat beginners op het spirituele pad aan het spirituele pad beginnen met allemaal beelden, allemaal verwachtingen die religies, maar ook veel moderne spirituele leringen en spirituele goeroes, hen hebben gegeven.
De behoefte om speciaal te zijn
Als je hier eerlijk naar kijkt, zie je dat veel spirituele bewegingen een specifiek patroon hebben waarbij wordt aangenomen dat de goeroe of de leider van de beweging een hoger bewustzijnsniveau heeft. En dan is er nog een kleine groep mensen rond de leider, die dichter bij de leider staan, die al heel lang in de organisatie werken, die misschien bij de organisatie werken en helpen deze op te bouwen. En zij vormen de elite. En dan zijn er nog alle gewone volgelingen die dat hogere bewustzijnsniveau niet hebben bereikt.
Niet alleen de gevallen wezens hebben het verlangen naar exclusiviteit, het verlangen om speciaal te zijn. Veel spirituele mensen hebben het ook. Veel mensen die pas op het spirituele pad zijn, zijn beïnvloed door deze denkwijze. Ze komen bij een spirituele beweging en ze zien dat daar een leider is, dat daar een goeroe is, en dat daar een groep mensen rondom de goeroe is. En ze streven ernaar om deel uit te maken van die elite of ze accepteren dat ze geen deel zullen uitmaken van de elite en slechts een gewone volgeling zullen zijn. En dit betekent dat ze niet klaar zijn om de mentaliteit die ik onder jullie aandacht breng, te onderzoeken.
We hebben hier veel dictaten over gegeven, over de noodzaak om speciaal te zijn en dat je die moet overwinnen. Sanat Kumara heeft hierover een aantal jaren geleden in Novosibirsk een heel belangrijk dictaat gegeven, dat je misschien nog eens op kunt zoeken om te bestuderen. En die denkwijze doordrenkt al heel lang de spirituele bewegingen. Maar het is ook een denkwijze die direct tegenwerkt dat jij je onderdompelt in de Rivier van Leven. En je kunt zelfs zien wat Kuan Yin hierover heeft gezegd; dat je die hele mentaliteit om het verlangen om het gescheiden zelf te verheffen moet overwinnen. Alleen een gescheiden zelf heeft het verlangen om speciaal te zijn, geavanceerder te zijn dan anderen. En veel mensen hebben het spirituele pad benaderd met het verlangen om als speciaal gezien te worden.
Veel mensen in eerdere dispensaties van geascendeerde meesters hadden het verlangen om door ons, de geascendeerde meesters, als speciaal te worden gezien. En ze deden van alles om als bijzonder gezien te worden. Nogmaals, wij hebben geen kritiek. Wij maken je er alleen maar van bewust dat dit een patroon is. En dat je dat moet gaan zien als jij je wilt onderdompelen in de Rivier van Leven. En je moet het gescheiden zelf laten sterven dat dit patroon op je gedachten projecteert. In de Heilige Geest, in de Rivier van Leven, zijn geen gescheiden zelven, er is geen elite. Er is niet eens een goeroe die speciaal is vergeleken met anderen. Er bestaat alleen maar het verlangen om het geheel te verheffen, om al het leven te verheffen. En het is een verlangen om het geheel te verheffen, in plaats van het gescheiden zelf.
Je ziet nu waarom de gevallen wezens de trend zijn begonnen om het te laten lijken alsof het moeilijk is om dit te bereiken. Omdat ze dan een reden kunnen hebben waarom slechts een paar mensen dit hebben bereikt. Maar ze kunnen het ook rechtvaardigen – en het is heel belangrijk dat je hierover nadenkt – ze kunnen dat rechtvaardigen door een bepaalde houding aan te nemen, de uiterlijke schijn, dat zij speciaal lijken, dan moet je wel de Geest hebben. Met andere woorden, ze hebben een cultuur gecreëerd waarin het hebben van de Geest kan worden bepaald door de uiterlijke schijn – door wat je doet, hoeveel decreten en invocaties, hoeveel iemand mediteert, hoeveel hij chant, hoeveel je voor de organisatie hebt gedaan, en al dat soort dingen meer. En het effect hiervan is nogmaals dat het lijkt alsof een spiritueel doel bereiken, een heel moeilijk proces is.
Verschillende fasen, verschillende eisen
En natuurlijk, wat hebben wij jullie door de jaren heen verteld? Er is een fase op het spirituele pad, van het achtenveertigste tot het zesennegentigste bewustzijnsniveau, waarin jij je boven het collectieve bewustzijn moet verheffen. Dit vereist vastberadenheid. Dit vereist een gerichte visie. Dit vraagt om een inspanning. Dit vereist dat je ijverig bent, de decreten en invocaties opzegt, de leringen bestudeert, naar de gescheiden zelven kijkt. Ik zeg niet dat het geen inspanning kost om het spirituele pad te bewandelen. Wees voorzichtig. Wees voorzichtig om te zien dat wat wij jullie in deze dispensatie hebben gegeven, geen leer is voor één niveau van het pad, maar voor verschillende niveaus van het pad. En dit onderwerp, de Rivier van Leven, bevindt zich op het hoogste niveau van wat we jullie tot nu toe hebben gegeven. Dit vereist dat je beseft dat wat op één niveau van het pad werkt, jou niet op het hoogste niveau van het pad kan brengen. Je moet een bepaald niveau transcenderen om hogerop te komen.
Er is een niveau van het pad waarop je moeite moet doen. Maar er komt een niveau waarop je er klaar voor begint te worden om jezelf onder te dompelen, om jezelf open te stellen voor de stroom van de Geest in de Rivier van Leven. Omdat je een heel belangrijke, heel fundamentele, zeer fundamentele waarheid moet onderkennen. Wat is de Heilige Geest? Laten we naar Jezus kijken die sprak over de Heilige Geest, de stroom van de Heilige Geest. En hij had het erover dat de Heilige Geest waait waarheen hij wil. Omdat de Heilige Geest de menselijke geest, de menselijke verwachtingen, niet volgt. Het volgt niet de criteria die mensen hebben opgesteld over wat het betekent om een spiritueel persoon te zijn.
Menselijke meningen ontstijgen
Alle uiterlijke verschijningsvormen die mensen door de eeuwen heen hebben gecreëerd, betekenen helemaal niets voor de Heilige Geest. Ze hebben geen macht om de Heilige Geest te beïnvloeden. Zoals Kuan Yin zei: Je kunt de stroom van een krachtige rivier niet beïnvloeden, en dat geldt ook voor de Geest. Welke beelden mensen ook hebben gevormd, wat ze ook hebben geprojecteerd over spiritualiteit, heeft geen invloed op de Geest. Dit is iets waar jullie je bewust van moeten worden als studenten van geascendeerde meesters. Je moet de fundamentele waarheid begrijpen dat niets – niets wat hier op aarde is gecreëerd, gecreëerd door de gevallen wezens, gecreëerd door menselijke wezens, gecreëerd door je eigen gescheiden zelf – niets op aarde invloed heeft op het spirituele rijk. Geen enkele verwachting, geen enkel beeld dat je ooit van de geascendeerde meesters zou kunnen vormen over wat wij wel en niet zouden moeten doen, niets wat jij kunt scheppen, zal invloed op ons hebben. Wij weten wie we zijn. Wij zien hoe de wereld echt werkt, hoe het spirituele rijk echt werkt, hoe de wet echt werkt. Niets wat jij bedenkt vanuit de staat dat je gescheiden bent, beïnvloedt ons.
Wanneer je dit begint te herkennen, kun jij je een fundamentele waarheid over de Heilige Geest realiseren. Waarom waait die waarheen hij wil? Omdat hij geen menselijke meningen volgt. En wat is de menselijke mening over de Rivier van Leven, over de stroom van de Geest? Dat die moeilijk te bereiken is. En daarom hebben degenen die dit wel bereiken een speciale status. Ze zijn exclusief. Zij zijn de elite. En dat is het ego, dat spreekt. En de Heilige Geest wordt hierdoor niet beïnvloed. Wanneer het om de Rivier van Leven gaat, kun je het beeld dat dit moeilijk te bereiken is, niet overbrengen op de Rivier van Leven, omdat de Rivier van Leven niet moeilijk is. Het is niet moeilijk om jezelf onder te dompelen in de Rivier van Leven.
De stroom is de natuurlijke staat
In de Rivier van Leven zijn zouden we de natuurlijke staat kunnen noemen van een zelfbewust wezen. Wanneer je op een natuurlijke planeet bent, voel je de stroom van de Rivier van Leven. Sommige mensen hebben het sterker, maar alle mensen hebben het gevoel dat er een stroom van die energie is. Waarom heb je dat gevoel niet op aarde? Niet omdat je niet de moeite hebt genomen om dat te bereiken, maar omdat je een poging hebt gedaan om die stroom te sluiten, om jezelf af te sluiten van de stroom. De stroom is namelijk de natuurlijke staat. Wanneer je die stroom niet voelt, dan is dit een onnatuurlijke toestand. Hoe kom je in een onnatuurlijke staat? Dat vergt inspanning. Hoe blijf je in een onnatuurlijke staat? Dat vergt ook inspanning, voortdurende, blijvende, inspanning.
Natuurlijk ben jij je er niet bewust van dat jij je tegen de Geest verzet. En waarom niet? Omdat je onderbewuste zelven hebt gevormd om weerstand te bieden tegen de Geest. En andere zelven om de zelven te verbergen die zich tegen de Geest verzetten. Met je bewuste gedachten voel je niet, ben jij je er niet van bewust dat jij je tegen de stroom verzet. Toch doe je dat wel! Want als jij je niet verzette, zou je die stroom voelen. Dat kan niet anders. Die stroom is de sterkste kracht in het universum, in de niet-geascendeerde sfeer, zelfs in het spirituele rijk. Het is de sterkste kracht! Het kost geen inspanning om mee te stromen met de sterkste kracht in het universum. Het vergt inspanning om niet mee te stromen met de sterkste kracht in het universum.
Innerlijke spanning ontstaat door weerstand te bieden aan de stroom
Wat hebben de gevallen wezens gedaan waardoor ze vielen? Ze weigerden mee te stromen met de sterkste kracht in het universum. Ze besloten zich ertegen te verzetten en mochten die ervaring krijgen vanwege de Wet van Vrije Wil. Wat hebben ze gedaan toen ze op aarde kwamen? Ze hebben alle anderen meegesleept in die weigering, de ontkenning van de stroom. Maar daar is inspanning voor nodig, voortdurende inspanning. En dit brengt je in een staat van spanning. Er is voortdurend innerlijke stress. Veel mensen ervaren die stress niet omdat ze onderbewuste zelven hebben die dat verborgen houden. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer mensen op de wereld die zich bewust worden van de stress die ze in zichzelf voelen.
De meest voorkomende psychische toestand op de wereld van tegenwoordig is het bewustzijn van innerlijke stress, innerlijke spanning. De psychologische beroepsgroep weet eigenlijk niet hoe ze het moeten noemen. Ze noemen het een angststoornis, hoge bloeddruk en andere labels. Omdat ze denken dat ze, als ze ergens een etiket op kunnen plakken, niet hoeven te blijven proberen te begrijpen hoe het werkelijk zit. Maar de reden voor deze toename van innerlijke spanning bij mensen is uiteraard dat de aarde onderworpen wordt aan een steeds sterkere aantrekkingskracht van de Heilige Geest, van de Rivier van Leven. En als gevolg hiervan moeten mensen zich er steeds meer tegen verzetten. En deze weerstand zorgt voor de spanning.
Je ziet dat heel veel mensen op de wereld allerlei dingen doen om met deze innerlijke spanning om te gaan, deze te compenseren, deze te verdoezelen, om hun aandacht af te leiden. Om maar een voorbeeld te geven: heel veel mensen voelen die innerlijke spanning, maar ze worden ertoe verleid te denken dat dit komt omdat ze een bepaald doel moeten bereiken. Het kan een carrière zijn, geld verdienen. Het kan een politiek doel zijn, de samenleving veranderen, en dat soort dingen meer. En dan worden ze ertoe aangezet om al hun aandacht en energie te richten op het bereiken van dit doel.
Sommige mensen bereiken hun doel en daarna weten ze niet wat ze moeten doen. Omdat ze na het bereiken van hun doel eigenlijk meer spanning voelen dan voorheen. En ze begrijpen niet waarom. Omdat ze dachten dat ze rust zouden voelen op het moment dat ze genoeg geld hadden verdiend, alsof ze dat ooit zouden kunnen bereiken. Of zodra ze een bepaalde positie in de samenleving hadden bereikt, zouden ze zich rustig voelen. Of zodra ze Oekraïne hadden veroverd, zouden ze zich rustig voelen. Maar ze vinden nooit rust, toch? En ze denken niet: “Zou het kunnen dat er een diepere reden achter mijn spanning zit dan het bereiken van dit wereldlijke doel?”
De door de mens gemaakte staat van vrede
Er zijn natuurlijk ook mensen die zichzelf gewoon verdoven – drugs, alcohol, consumentisme. Zelfs spirituele activiteiten kunnen dienen om mensen te verdoven, als ze denken dat het doel van het spirituele pad is om ontspannen te zijn, om vrede te hebben, om in een kalme gemoedstoestand te verkeren. Ze proberen meditatie of andere hulpmiddelen te gebruiken om hun gedachten tot rust te brengen, om de geest te kalmeren. En zoals wij jullie hebben uitgelegd, kunnen mensen collectief een bepaalde matrix, een bepaalde entiteit, een bepaald beest, in het collectieve bewustzijn creëren. En er zijn mensen, vooral in het oosten, die al duizenden jaren proberen deze gemoedsrust te bereiken, die dit beest hebben geschapen.
En sommige mensen hebben deze oosterse leringen overgenomen. Ze hebben zich eraan vastgeklonken. En nu voelen ze een bepaalde vrede. Ze ervaren iets wat zij vrede noemen, maar ze ervaren dit omdat ze een onderbewust zelf hebben gevormd dat verbonden is met het collectieve zelf dat de spanning onderdrukt. Ze hebben de oorzaak van de spanning niet opgelost. Ze hebben die onderdrukt. Ze hebben hem afgedekt door zich aan te sluiten bij deze door mensen gemaakte staat van zogenaamde vrede. Veel oprechte, goedbedoelende spirituele zoekers hebben zich laten meeslepen om het tot hun levensdoel te maken om gemoedsrust te bereiken.
Maar wat voor nut heeft het voor je om gemoedsrust te krijgen als het je uit de stroom van de Heilige Geest, de Rivier van Leven, houdt? Als het je gescheiden houdt van de sterkste kracht in het universum, wat heb je er dan aan? Hoe leidt het tot spirituele groei als jij je afzondert van de stroom van de Rivier van Leven? En sommige van die leraren, die goeroes zouden zeggen: “Maar de Rivier van Leven is niet vredig. Daarom kan het niet de hoogste spirituele energie zijn, de sterkste spirituele kracht.” Maar dit komt, nogmaals, omdat ze in een staat zijn terechtgekomen waarin ze de klassieke dualistische polariteiten definiëren. Ze kijken naar de wereld, ze kijken naar alle onrust op de wereld, en zeggen: “We moeten aan de onrust ontsnappen en innerlijke vrede manifesteren. En innerlijke vrede moet betekenen dat er geen onrust is, omdat er geen activiteit is. Er is geen gedachte. Er is geen gevoel. Er is geen identiteitsgevoel. Er is gewoon ongedifferentieerd bewustzijn.”
De dynamische vrede van de Rivier van Leven
Mijn geliefden, denken jullie dat jullie Schepper ongedifferentieerd bewustzijn is? Als je dat denkt, hoe denk je dan dat je bent ontstaan? Als de Schepper zich niet had gedifferentieerd, hoe zou jij dan kunnen bestaan? Hoe zou de wereld kunnen bestaan? Als je denkt dat de enige manier om vrede te krijgen is door geen gedachten te hebben, dan begrijp je het doel van het leven niet, namelijk zelftranscendentie. En zelftranscendentie is een activiteit. Het is geen non-activiteit. Het is geen ongedifferentieerd bewustzijn. En daarom is het geen vrede, volgens deze definitie. Maar het is vrede om in de Rivier van Leven te zijn. Maar het is geen vrede als inactiviteit, als gebrek aan activiteit. Het is de rust van een dynamische, creatieve activiteit waarbij je jezelf voortdurend transcendeert.
Maar hoe transcendeer jij jezelf? Dat gebeurt niet automatisch. Het vereist dat je naar jezelf kijkt, niet met een dualistisch oordeel: dit is verkeerd, dit is goed, dit is superieur, dit is inferieur. Het vereist dat je naar jezelf kijkt en naar je huidige gemoedstoestand, je huidige situatie, en accepteert: “Ik zou meer kunnen zijn. Ik zou meer kunnen zijn dan ik nu ben. Ik zou mijn huidige bewustzijnsniveau kunnen transcenderen.” Je oordeelt niet over jezelf. Je haalt jezelf niet neer. Je accepteert gewoon: “Er is meer. Dat meer kan ik bereiken. Hoe? Wat moet ik loslaten?”
De kracht van overgave
Wat ik hier presenteer, is dat het op een bepaald niveau van het pad goed is om te zeggen dat ik moeite moet doen om spiritueel te groeien, omdat je moeite moet doen om jezelf boven het collectieve bewustzijn uit te trekken. Omdat het collectieve bewustzijn je naar beneden zal trekken, zodat jij jezelf niet transcendeert, maar net als ieder ander wordt. Dit vergt inspanning, maar als je dat stadium voorbij bent, moet je stoppen met je inspanningen. Het vereist dat je naar jezelf kijkt en beseft: “Ik heb een gescheiden zelf dat denkt dat ik een inspanning moet leveren en dat ik die inspanning moet blijven leveren.” En dan de bereidheid hebben om hiernaar te kijken en dit los te laten, dit over te geven.
Er komt een punt op het pad waarop de belangrijkste eigenschap niet de bereidheid is, de sterke vastberadenheid om moeite te doen, maar de bereidheid om het op te geven, om los te laten; om naar jezelf te kijken, naar de elementen in je bewustzijn te kijken die gescheiden zelven zijn, die gebaseerd worden op het gevoel van gescheidenheid, het dualiteitsbewustzijn. Ga er één zien en laat hem dan los. Wanneer je een zelf laat sterven, lever je geen inspanning meer die het zelf op je projecteerde en die jij moest leveren. En zo boek je vooruitgang op de hogere niveaus van het pad. Dit brengt jou steeds dichter bij het punt waarop je de stroom van de Heilige Geest begint te voelen. Je begint de stroom van de Rivier van Leven te voelen. Niet buiten jou, niet als iets wat je waarneemt, maar ervaart dat het door jou heen stroomt.
De Rivier van Leven begrijpen versus ervaren
Er is een bewustzijn dat ook vaak voorkomt in spirituele kringen en dat al heel lang door de gevallen wezens wordt geprojecteerd, en dat is het bewustzijn van iets willen begrijpen, een fenomeen willen begrijpen dat je ervaart als gescheiden van jou. Wanneer je hoort van het concept de stroom van de Rivier van Leven, komt er onmiddellijk een gescheiden zelf in je op dat zegt: “Oké, laat me dit begrijpen. Ik wil begrijpen waar dit over gaat. Laat ik deze leringen bestuderen, want ik kan dit natuurlijk wel uitzoeken. En als ik het heb uitgezocht, kan ik er een label op plakken. Ik kan het in mijn database zetten en dan heb ik controle over de stroom van de Rivier van Leven, dit Heilige Geest-gedoe.” En veel mensen hebben het spirituele pad op deze manier benaderd – dat moet je begrijpen.
En nogmaals, er komt een fase op het pad waarin je dit moet begrijpen. Je moet begrijpen hoe je door het collectieve bewustzijn naar beneden wordt getrokken. Dat er gescheiden zelven in jou zijn die ervoor zorgen dat het collectief iets krijgt om aan te trekken en daarom moet je deze gaan zien, de illusie zien, hem opgeven. Maar je kunt de Rivier van Leven niet benaderen met de denkwijze: “Dit is iets wat ik kan begrijpen. Dit is iets waar ik achter kan komen. Dit is iets wat ik kan waarnemen. De stroom van de Rivier van Leven is daarboven. En als ik het maar goed genoeg begrijp met mijn eigen gedachten, dan zal ik het hebben begrepen. Ik zal er controle over hebben.” Dit kun je niet doen met de Heilige Geest, met de Rivier van Leven.
Wat kun je wel doen? Je kunt je realiseren, zoals ik al zei, dat dit de natuurlijke toestand is. Het kost geen inspanning om in de natuurlijke staat te verkeren. Het vergt inspanning om niet in de natuurlijke staat te verkeren. Je moet stoppen met moeite doen. En een van de inspanningen die je moet doen, is proberen het vanaf een afstand te begrijpen. Je kunt de Rivier van Leven niet begrijpen. Daarom zei Jezus dat de Heilige Geest waait waarheen hij wil. Omdat je nooit met je dagelijkse gedachten zult kunnen begrijpen en voorspellen hoe de Geest wel of niet zou moeten stromen. Wat kun je doen? Je kunt voelen dat de Rivier van Leven door jou heen stroomt.
Op zoek naar bevestiging
Waarom voel je het nu niet? Omdat je gescheiden zelven hebt die de stroom blokkeren, omdat ze die willen beheersen. Ze willen dat de stroom hun kijk op het leven bevestigt. En zolang jij bevestiging zoekt voor de waarneming van een gescheiden zelf, zal de Heilige Geest, de Rivier van Leven, niet door je heen stromen, want als dat zo was, zou die je waarneming bevestigen. En daardoor zou je nog meer gevangenzitten in de gescheiden geest. En wat wil de Rivier van Leven? Die wil al het leven verheffen. Daarom zal die niets doen wat je uit de stroom houdt. Het zal de overtuigingen die je uit de stroom houden, niet bevestigen.
Wanneer je dit begint te begrijpen, wanneer je begint te voelen dat het belangrijk voor je is om in de stroom te zijn, de stroom in actie te zijn, dan moet je iets overwegen. Niet: “Hoe doe ik een inspanning die ik nog niet eerder heb geleverd? Hoe doe ik de ultieme poging om dit wezen in de Rivier van Leven te worden?” Maar in plaats daarvan moet je nadenken: “Hoe stop ik met het doen van de moeite die de stroom blokkeert? Hoe stel ik mijn gedachten open?” Het kost geen inspanning om de stroom door je hoofd te laten komen. Het vereist gewoon een open geest. De Heilige Geest blaast waarheen hij wil en hij zal waaien naar een opening. Het is normaal dat de Rivier van Leven door je geest stroomt. Er moet gewoon een opening zijn, in plaats van een structuur die de stroom wil beheersen.
Veel spirituele mensen – we hebben ze gezien bij organisaties van geascendeerde meesters, maar we kijken natuurlijk niet alleen naar organisaties van geascendeerde meesters en studenten van geascendeerde meesters, we kijken naar alle spirituele mensen en natuurlijk naar alle mensen, dus we zien ze overal – ze vinden een spirituele beweging. Ze denken dat ze de denkwijze overnemen die zo gebruikelijk is in spirituele bewegingen: “Onze goeroe is zo speciaal. We krijgen de hoogste spirituele leringen op aarde. Wij hebben de enige oplossing voor alle problemen. Als iedereen maar bij onze beweging zou komen en aan de voeten van onze goeroe ging zitten, kunnen we alle problemen van de wereld oplossen.” Dit is de meest voorkomende houding onder spirituele bewegingen, trouwens ook religieuze bewegingen, politieke bewegingen, andere bewegingen; het verlosserscomplex.
Spirituele mensen komen hierin terecht en denken: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen onze spirituele beweging erkent? Als ik maar een speciale vaardigheid had die aan mensen kon bewijzen dat ik de Heilige Geest bezit, dat ik de stroom van de Rivier van Leven heb, dan zouden we mensen kunnen aantrekken.” Ze hebben het verlangen om de Geest door hen heen te laten stromen in overeenstemming met hun verwachtingen dat dit, in hun gedachten, voor het welzijn van de planeet zou zijn, voor het welzijn van alle mensen – dat ze zich aangetrokken zouden voelen tot deze spirituele beweging. Maar in werkelijkheid zou het in het belang van hun eigen ego zijn. Omdat ze denken dat ze eigenlijk speciaal zouden zijn als ze een bepaalde vaardigheid zouden hebben. Wanneer je begint te begrijpen waar het bij de Rivier van Leven allemaal om draait, wanneer je dat begint te voelen, dan besef je natuurlijk dat dit nooit kan werken. Dat kan nooit werken.
Nu zijn er mensen die bepaalde vermogens hebben verworven of die bepaalde verschijnselen kunnen manifesteren, maar dit komt omdat ze zich hebben gewend tot wezens in het mentale rijk die proberen de energie van mensen te krijgen door fenomenen te creëren die mensen aantrekken die dat onderscheidingsvermogen niet hebben. Er bestaat een oud concept: het verkopen van je ziel aan de duivel. En het zijn goedbedoelende spirituele mensen die als het ware hun ziel aan de duivel hebben verkocht om bijvoorbeeld een bepaald paranormaal vermogen of andere vermogens te krijgen om bepaalde dingen te manifesteren of bepaalde verschijnselen te laten zien. Maar dit is niet de stroom van de Rivier van Leven. Het is niet het doel van de geascendeerde meesters om op deze manier mensen aan te trekken.
Je verwachtingen loslaten
En waarom niet? Wat hebben we gezegd over de Wet van Vrije Wil, plausibele ontkenning, plausibele ontkenning? Wij zijn niet geïnteresseerd in het creëren van onmiskenbare fenomenen. Wij zijn er niet in geïnteresseerd dat deze boodschapper wordt erkend door miljoenen mensen die alleen maar een uiterlijk fenomeen willen, maar niet klaar zijn voor de leer. Wat zou het nut ervan zijn om iemand aan te trekken? Kijk naar de spirituele wet: “Wanneer een student er klaar voor is, verschijnt de leraar.” Dit betekent ook dat het geen zin heeft dat de leraar verschijnt totdat de leerling er klaar voor is. Wat zou het nut zijn om miljoenen mensen naar een organisatie van geascendeerde meesters te trekken als ze niet klaar zijn voor de lering, maar alleen komen vanwege een of ander fenomeen? En wanneer ze het ene fenomeen hebben gezien, willen ze er nog één. Ze willen een geavanceerder systeem. En het houdt nooit op.
Dit is niet de manier om het planetaire bewustzijn daadwerkelijk te veranderen. En het is niet het doel van een organisatie van geascendeerde meesters om mensen aan te trekken door middel van uiterlijke fenomenen. Daarom moet je kijken naar je verwachting, je verlangen, je kijk op waar het spirituele pad over gaat, je kijk op wat het doel van je persoonlijke groei zou moeten zijn en hoe je dat zou moeten bereiken. En je moet jezelf gewoon opnieuw de vraag stellen, zoals Kuan Yin zei: “Wat wil ik uit het spirituele pad halen? Wil ik de visie die ik tot nu toe heb gehad, dit doel, dit verlangen dat ik tot nu toe heb gehad, verwezenlijken of wil ik in de stroom van de Rivier van Leven zijn?”
Want als je op dit moment niet in de stroom zit, dan komt dat omdat jij je tegen de stroom verzet. En wat in jou verzet zich tegen de stroom? Dat zijn deels jouw verwachtingen, jouw kijk op het spirituele pad. En hoe kun je aan die catch-22 ontsnappen? Alleen door bereid te zijn te kijken naar jouw verwachtingen, jouw kijk op het spirituele pad. Nogmaals, we nemen je op geen enkele manier iets kwalijk. Je moet beginnen waar je bent wanneer je het spirituele pad vindt. Het is normaal dat je een reeks verwachtingen opbouwt, maar je moet je ook realiseren dat je, om op een hoger niveau van het pad te komen, die verwachtingen moet loslaten; die visie moet loslaten.
Wanneer je begint te fietsen, op een fiets, wanneer je vier of vijf jaar oud bent, heb je misschien zijwieltjes. Hier is niets mis mee. Maar als je verwacht dat je die zijwieltjes de rest van je leven eraan moet houden, dan is dat niet een volwassen visie. Hetzelfde geldt voor het spirituele pad. Je begint onvermijdelijk met bepaalde verwachtingen die berusten op het bewustzijnsniveau dat je toen had. Maar het is ook onvermijdelijk dat jij, als je hogerop wilt komen, daarnaar moet kijken en ze moet loslaten.
En je moet bereid zijn om te erkennen – niet dat ze niet goed waren, niet dat je jezelf dat kwalijk moet nemen – maar je moet bereid zijn te erkennen dat die niet de hoogst mogelijke waren. Dat het mogelijk is om hoger te komen, om meer te zijn. En wanneer je dit doet, merk je, zoals de boodschapper gisteren in zijn praatje zei, dat wanneer je daadwerkelijk de verwachtingen over hoe je zou moeten zijn als spiritueel persoon, loslaat, het een grote opluchting is, een grote vrijheid, want zolang je in dit keurslijf zit, waar jij jezelf in hebt gestoken van: “Dit zou ik moeten doen als ik een spiritueel mens ben. Ik zou dit beter niet kunnen doen als ik een spiritueel persoon ben.” Dan ben je niet vrij. Je voelt je niet vrij. Je voelt spanning.
Het gevoel dat je vastzit op het spirituele pad
Waarom voel je spanning? Nou, wie ben jij? Je bent een spiritueel persoon. Je staat open voor de spirituele kant van het leven. Wat betekent dat? Dat betekent dat je meer op de hoogte bent van wat er in het universum gebeurt dan de gemiddelde persoon. De gemiddelde mens voelt ook spanning, maar als spiritueel persoon zul je meer spanning voelen dan de gemiddelde mens, want je zult een bepaald gevoel hebben, ook al kun je dit misschien niet bewust omschrijven. Je zult het gevoel hebben: “Ik ben niet waar ik in bewustzijn zou kunnen zijn. Ik zou op een hoger bewustzijnsniveau kunnen zijn.” Maar zolang jij niet ziet wat jou tegenhoudt, zul je spanning voelen.
En dat is de reden waarom veel mensen het spirituele pad hebben gevonden, een spirituele lering hebben gevonden, deze wittebroodswekenperiode hebben gehad, misschien wel jaren, misschien zelfs wel tien jaar of langer. Omdat ze het gevoel hebben: “O, ik ben thuis. Hier hoor ik thuis. Ik moet gewoon de rest van mijn leven alle decreten blijven opzeggen. En dan zal ik ascenderen.” Maar na een tijdje is de huwelijksreis voorbij. En dan voelt het alsof je nergens komt. Je boekt opeens geen vooruitgang meer. Het werkt eigenlijk niet meer zoals vroeger. En je voelt steeds meer spanning.
Degenen van jullie die spirituele mensen zijn, zijn meer afgestemd op de Rivier van Leven. Wanneer jij achterloopt op hoever je had kunnen zijn, maar je er niet bewust van bent dat je achterloopt, dan zul je die verhoogde spanning voelen. En de enige uitweg is dat jij je daar echt bewust van wordt. Naar jezelf, naar je verwachtingen over het spirituele pad, naar de manier waarop je het pad tot nu toe hebt benaderd, wilt kijken. Zoals we vaker hebben gezegd, is het zo dat als jij het gevoel hebt dat je vastzit, dat er iets in jou, iets in jouw aanpak, is wat je nog niet hebt gezien. Je hebt een vast idee van hoe het spirituele pad zou moeten werken en je hebt het nog niet in twijfel getrokken. En zoals we ook hebben gezegd, is het een onderdeel van het bereiken van het honderdvierenveertigste bewustzijnsniveau, dat er nauwelijks iets is wat je niet hoeft te onderzoeken.
Je moet bereid zijn echt alles in twijfel te trekken en flexibel zijn om met de Rivier van Leven mee te stromen. Omdat je van je gedachten, je uiterlijke geest, niet kunt verwachten dat jij kunt voorspellen hoe de Rivier van Leven door jou heen zal stromen wanneer je jezelf ervoor openstelt. Je kunt niet verwachten dat jij die kunt beheersen of voorspellen. En natuurlijk hebben jullie allemaal gescheiden zelven die gebaseerd zijn op het willen beheersen, iets te moeten beheersen. Want wanneer je naar de staat van gescheidenheid gaat, bouw je zelven op die als taak hebben, ze zijn bij wijze van spreken geprogrammeerd, om jouw kijk op het leven te beheersen, zodat de dingen die je tot de status van absolute waarheid hebt verheven, niet, in twijfel worden getrokken, omdat er een afzonderlijk zelf is dat altijd elke uitdaging van je wereldbeeld kan ontkennen of wegredeneren.
“Dit mag mij niet gebeuren”
Je kunt niet verwachten dat je de Geest kunt beheersen, net zoals je niet kunt verwachten dat je elk aspect van het fysieke octaaf kunt beheersen. En eerlijk gezegd zal ik niet zo ver gaan dat ik zeg dat ik deze stroomstoring heb geregeld*, maar ik zeg wel dat het een waardevolle ervaring voor jullie was. Een waardevolle ’test’ bij wijze van spreken, als we de woorden van een vorige dispensatie gebruiken om dit mee te maken en te zien hoe jij daarop reageert. Kun je dit op een positieve manier benaderen? Er geen last van hebben? Gewoon wachten tot de situatie verandert en dan verder gaan alsof er niets is gebeurd? Dat is een teken dat je een aantal gehechtheden hebt overwonnen, verwachtingen over hoe de dingen zouden moeten gaan in het fysieke octaaf.
Je ziet veel mensen die heel negatief, heel boos, zouden hebben gereageerd. En ze zouden de vraag hebben gesteld: “Moeder Maria, hoe kon je dit laten gebeuren?” En heel veel spirituele mensen, veel religieuze mensen hebben dit door de tijd heen gedaan. Er gebeurt iets in het fysieke octaaf dat niet overeenkomt met hun verwachtingen. En ze stellen God onmiddellijk de vraag: “God, hoe kon je dit met mij als gescheiden zelf laten gebeuren? Hoe kon je iets laten gebeuren wat niet in overeenstemming was met mijn verwachtingen over wat er wel of niet met mij als gescheiden zelf zou mogen gebeuren?” Maar zoals Gautama heeft uitgelegd en later misschien meer over zal praten, kun je niets met nauwkeurigheid voorspellen in het fysieke octaaf vanwege de onderling afhankelijke oorsprongen. Heel veel factoren, heel veel factoren beïnvloeden elke situatie zodat die niet met zekerheid kan worden voorspeld, maar alleen hoe waarschijnlijk het is.
Je moet ook kijken naar de verwachtingen die je hebt: “Wat zou er wel of niet met mij mogen gebeuren nu ik een spiritueel persoon ben. Ik zit bij deze spirituele leer. Ik doe deze spirituele oefeningen. Ik heb dit al heel lang gedaan.” Je moet kijken naar het feit dat je gescheiden zelven hebt die denken dat bepaalde dingen jou niet mogen overkomen. En je moet erkennen dat, ja, je bent inderdaad een spiritueel persoon. Ja, je hangt een bepaalde spirituele leer aan. Ja, je accepteert leringen van de geascendeerde meesters, maar jij bent geen uitzondering op de wet, de Wet van Vrije Wil, de wet van het fysieke octaaf.
Je realiseert je misschien het feit dat Jezus werd gekruisigd, dat hij zich liet kruisigen. Dat Gautama Boeddha iemand bezocht die geen specifiek hoge bewustzijnsstaat had, wat voedsel at dat werd aangeboden en dat zijn lichaam stierf aan voedselvergiftiging. En je zou kunnen kijken naar: “Waarom overkwam dit de Boeddha die een hoog bewustzijnsniveau had?” En nogmaals, het is bedoeld om aan te tonen dat jij, wanneer je fysiek geïncarneerd bent, onderworpen bent aan de wetten van het fysieke octaaf. En je wordt meer dan alleen onderworpen aan de wetten, je bent ook onderworpen aan de omstandigheden.
Je kunt de Rivier van Leven niet beheersen
En die omstandigheden zijn zo complex, zo ingewikkeld, dat niets met zekerheid kan worden voorspeld. Je zou de grootste supercomputer kunnen bouwen die je maar kunt bouwen. En je zou die kunnen coderen met alles wat er nu op de wereld gebeurt en alles wat er tot nu toe is gebeurd. En je zou de wetten kunnen coderen van hoe het fysieke octaaf werkt. En als je dit zou kunnen, zou je bijna met zekerheid kunnen voorspellen wat er over tien seconden gaat gebeuren.
Maar over een minuut zou je al een mindere mate van zekerheid hebben. Over twee minuten en over tien minuten zou je bijna geen zekerheid meer hebben over wat er ging gebeuren. Je zou kunnen zeggen dat de Karmische Raad natuurlijk geen supercomputer heeft, maar dat de leden een brein hebben waarmee ze al deze dingen kunnen coderen. Maar we proberen niet alles te voorspellen wat er gaat gebeuren. We proberen naar de grotere trends te kijken, maar we zijn niet zozeer geïnteresseerd in voorspellen. En hoe komt dit? Omdat wij niet geïnteresseerd zijn in beheersbaarheid.
En dit is nog een verwachting die de gevallen wezens op het spirituele rijk en op God hebben geprojecteerd, namelijk dat God alles in zijn macht heeft. Dat God de allergrootste macht heeft over wat er in het materiële universum gebeurt. En natuurlijk hebben we gezegd dat de Schepper niet de macht heeft, omdat de Schepper jullie vrije wil heeft gegeven. Maar zelfs wij, de geascendeerde meesters, hebben geen macht over wat er in het fysieke universum gebeurt. De Heilige Geest, de Rivier van Leven heeft de macht over wat er in het fysieke universum gebeurt. Niet in de zin dat de Rivier van Leven elk klein dingetje dat er gebeurt, beheerst, maar in de zin dat de Rivier van Leven zo’n krachtige opwaartse beweging vormt, dat hij in jouw niet-geascendeerde sfeer al zo’n krachtige opwaartse beweging heeft gevormd dat er in deze niet-geascendeerde sfeer geen kracht meer is die hem kan tegenhouden, die hem kan tegenwerken.
Op dit moment is het onvermijdelijk dat jullie sfeer zal ascenderen. Ik zal niet een tijdstip zeggen, maar jullie sfeer zal ascenderen. En dat is in zekere zin de enig voorspelbare uitkomst op dit moment. Hoelang het zal duren, welke planeten zullen ascenderen of welke niet zullen ascenderen, hoeveel mensen, hoeveel levensstromen zullen ascenderen, hoeveel er in de volgende sfeer zullen vallen, is iets wat op dit moment niet kan worden voorspeld. En we hebben geen interesse in voorspellen, omdat we niet geïnteresseerd zijn in macht. Ons doel is de stroom zo te richten dat deze in een opwaartse beweging gaat, zodat zoveel mogelijk mensen zich bij die stroom kunnen aansluiten en er deel van kunnen uitmaken en daardoor de ervaring hebben dat ze uit de stroom zijn geweest, gescheiden zijn geweest van de stroom, weer in de stroom zijn gekomen en daardoor het contrast ziet en ervaren hoeveel rijker het voelt om in de stroom van de Rivier van Leven te zijn vergeleken met uit de stroom van de Rivier van Leven te zijn.
Als vertegenwoordiger van de Goddelijke Moeder, of liever, als een van hen, wil ik je het perspectief geven dat het fysieke octaaf niet je vijand is. Het materiële rijk, het Ma-terlicht, de sfeer van de Moeder, is niet je vijand. Het is geen vijand van je spirituele groei. Dit is nog een beeld dat door de gevallen wezens op spiritualiteit en het spirituele pad wordt geprojecteerd, namelijk dat het fysieke octaaf, jouw fysieke lichaam, de vijand is van je spirituele groei. Maar dit is wederom eenvoudig een idee dat door de gevallen wezens is bedacht om mensen ervan te weerhouden spirituele vooruitgang te boeken. Het fysieke lichaam en het fysieke octaaf zijn een kans voor spirituele groei en geen vijand ervan. Het is geen kwestie van wegrennen voor de wereld of je lichaam of het beheersen van je lichaam. Het is een kwestie van je lichaam in de stroom brengen, je geest in de stroom brengen, zodat wat er ook gebeurt in je lichaam of in het fysieke octaaf, dit je er niet van weerhoudt om jezelf te transcenderen. Dit weerhoudt je er niet van om te stromen. En om die staat te bereiken, moet je natuurlijk het hele idee overwinnen dat er iets moet gebeuren op het spirituele pad. Er is een bepaalde toestand in de fysieke wereld die jij als spiritueel persoon zou moeten bereiken.
Maar dit is iets waar ik andere meesters over zal laten praten, omdat ik jullie in deze twee dictaten alles heb gezegd wat ik je wilde zeggen. Ik ben daar dankbaar voor, blij om, als de Moeder die het enorme vreugde schept als ik zie hoe jullie allemaal zijn gegroeid door deze leringen te omarmen. Sommigen van jullie hebben misschien niet het gevoel dat je zoveel bent gegroeid als je wel zou willen, maar ik zeg jullie dat jullie allemaal die deze leringen oprecht hebben toegepast, veel meer zijn gegroeid dan jullie je in gedachten misschien bewust zijn. Ik ben heel blij om te zien dat geïncarneerde mensen gebruik maken van een spirituele leer en werkelijk vooruitgang boeken in de richting van dat punt waarop je de spirituele lering niet meer nodig hebt, omdat je de stroom vanuit jezelf ervaart. Hiermee verzegel ik jullie in de vreugde van de Goddelijke Moeder.
*Er was een stroomstoring tijdens het dicteren; er is een pauze geweest totdat de stroom was hersteld, het dictaat werd dus in twee delen gegeven.