Time versus River of Life

 

Vraag: Volgens de meesters scheppen we met onze Bewuste Jij, waarbij we gebruik maken van onze conceptuele geest, een beeld vormen, dat projecteren op het Ma-terlicht, het vullen met mentale en emotionele energie en daarnaar handelen. We kunnen dit alleen binnen een reeks momenten doen. We hebben tijd nodig om te kunnen denken, voelen of doen. Alles wat we doen, zelfs alles wat we zijn, houdt rechtstreeks verband met dit continuüm van momenten die we tijd noemen. Maar wat is dit moment nu eigenlijk, en het volgende, het volgende, enzovoort? Het moment van nu is overal in dit universum, net zoals al het bewustzijn nu overal is. Bestaat er een relatie tussen bewustzijn en dit continuüm van nu-en op een manier waardoor je zou kunnen zeggen dat tijd eigenlijk bewustzijn is?

Antwoord van Geascendeerde Meester Saint Germain – Webinar Pasen 2024: Christus bevrijden:

Je stelt een aantal vragen die nogal complexe antwoorden hebben, maar als we het willen vereenvoudigen, kunnen we zeggen dat het concept nu, gerelateerd aan het concept verleden en toekomst, in werkelijkheid een deling is die alleen in je hoofd bestaat.

Hoe noem je de reeks nu-en? Eigenlijk hebben wij dit de Rivier van Leven genoemd – de voorwaartse progressieve beweging die wordt gevormd door alle wezens die hun bewustzijn verhogen. Wat er dus gebeurt, is dat je, vooral wanneer je de gescheidenheid ingaat, niet met deze stroom mee kunt stromen, omdat jij jezelf beschouwt als een gescheiden wezen dat gescheiden is van de stroom. Dit geeft aanleiding tot een deling in je geest, want op een lager niveau denk je alleen maar in termen van verleden en toekomst. De meeste mensen zijn zich niet bewust van een nu. Ze denken niet eens in termen van nu. Ze denken dus aan hun verleden of aan de toekomst. Of ze hebben spijt van wat er in het verleden is gebeurd, of ze proberen te analyseren wat er is gebeurd of wat niet had mogen gebeuren, of ze zijn bang voor de toekomst of kijken misschien zelfs uit naar de toekomst. Maar het is altijd het een of het ander. Ze concentreren zich zelden op het moment en genieten zelden van het moment.

Nu heb je leringen die voortkomen uit diverse bronnen over het ‘nu’, het belang van het nu of de kracht van het nu. Het is niet zo dat deze leringen op een bepaalde manier niet nuttig kunnen zijn, maar het probleem is dat de meeste mensen deze leringen gewoon niet goed kunnen toepassen en er niets mee hebben omdat, nogmaals, ze zoveel gescheiden zelven hebben die hen naar het verleden of de toekomst trekken. Er kunnen gescheiden zelven zijn die altijd spijt hebben van wat er in het verleden is gebeurd, gescheiden zelven die altijd uitkijken naar iets beters in de toekomst of die met angst en beven naar de toekomst kijken. Dit zal de meeste mensen uit hun focus op het nu halen.

Eigenlijk zouden we kunnen zeggen of het vanuit een bepaald perspectief wel zin heeft om ons op het nu te concentreren? Want waar concentreer jij je dan op? Het lijkt er toch op dat je op het moment dat jij je concentreert op je geest en je concentreert op het huidige nu, de tijd al verder is, dan er is dus al een nieuw nu. Dan kun je de hele tijd achter het nu aangaan. Maar met deze leringen over het nu wordt natuurlijk eigenlijk bedoeld dat je op een punt komt waarop je niet meer naar het verleden of de toekomst wordt getrokken en daardoor een zekere stilte kunt ervaren. Maar tegen mensen zeggen dat ze zich op het nu moeten concentreren zonder hen te helpen de gescheiden zelven op te lossen die hen naar het verleden of de toekomst trekken, is voor de meeste mensen niet bijzonder nuttig.

Dat is de reden waarom we leringen hebben gegeven om de zelven op te ruimen. En als je bepaalde zelven opruimt, kun je op het punt komen waarop je niet meer naar het verleden of de toekomst wordt gezogen. Het betekent niet dat jij je op het nu moet concentreren aangezien de meeste mensen het nu als een moment in de tijd zullen zien; met andere woorden, een bepaald moment dat stilstaat. Heel veel mensen denken, als ze iets over het nu horen, dat dit betekent dat de klok wordt stilgezet. Dat kan natuurlijk niet, je kunt de tijd niet stopzetten. Maar je kunt wel naar binnen gaan, stil zijn en met de Rivier van Leven mee stromen. Met andere woorden, in plaats van meegezogen te worden naar een tijd die er niet meer is of een tijd die er nog niet is, of gefocust te zijn op een tijd die zogenaamd stilstaat in het nu, kun je de focus op tijd transcenderen en je focussen op de stroom, de Rivier van Leven. Om dit te bereiken hebben we veel leringen en hulpmiddelen daarvoor gegeven, waaronder natuurlijk op onze conferentie in Kazachstan waar we hebben gesproken over met de Rivier van Leven mee stromen, maar ook veel andere leringen die we door de jaren heen hebben gegeven, waaronder het opruimen van de zelven.