Het valse Pad transcenderen dat de conceptuele Geest heeft bedacht

 

Geascendeerde meester Gautama Boeddha, 1 april 2024 – Webinar Pasen 2024: Christus bevrijden

IK BEN de geascendeerde meester Gautama Boeddha.

Wat zou de Boeddha mogelijkerwijs kunnen zeggen over het bevrijden van Christus? Welnu, wat is Christus zoals we hebben gezegd? De Ene geest die de eenheid tussen de Schepper en de schepping, en horizontaal tussen alle zelfbewuste wezens in de schepping van de Schepper moet waarborgen.

Groeien door één te zijn met de Ene geest
De Christusgeest is universeel. Die staat boven elke religie of filosofie op aarde. En ook al hebben we hier de terminologie Christus gebruikt, we zien het natuurlijk niet op dezelfde manier als de meeste christenen en zelfs veel niet-christenen het zien als een seculiere term waar de christelijke religie het monopolie op kan hebben.

Het Christusbewustzijn kan niet worden gemonopoliseerd door het christendom of het boeddhisme of een andere religie of denksysteem op aarde. Dat is de waarde van de Christusgeest. Vijfentwintighonderd jaar geleden noemde ik het de Boeddhanatuur. Maar het is precies dezelfde geest. Omdat ik naar het bewustzijnsniveau steeg waarop ik contact maakte met en één werd met diezelfde Christusgeest, die Ene geest. Hoewel er destijds geen concept van Christus bestond, was het dezelfde geest.

En iedereen die echt naar een hoger bewustzijnsniveau is gestegen, heeft dit gedaan door eerst contact te maken, verbondenheid te voelen en vervolgens een grotere mate van eenheid te bereiken met die Ene geest. Er is geen andere manier om echte groei te realiseren.

Maar er is natuurlijk ook een vals pad, een linkshandig pad, een egocentrisch pad dat ervoor kan zorgen dat sommige wezens bepaalde vermogens verwerven die geavanceerd lijken vergeleken met de gemiddelde mens op aarde. En daardoor zijn er ook valse goeroes die op verschillende manieren indruk op mensen kunnen maken, vaak met bepaalde verschijningsvormen en fenomenen die mensen kunnen aantrekken die niet het onderscheidingsvermogen hebben dat voortkomt uit het rechtstreeks ervaren van de Ene geest.

Wanneer je een referentiekader hebt door een rechtstreekse ervaring van de Ene geest, kun je niet in de vortex van een valse goeroe worden gezogen. Maar wie dit niet heeft, wel. En waarom hebben ze geen referentiekader? Omdat ze niet de verantwoording wilden dragen voor hun eigen groei, hun eigen pad naar hogere bewustzijnsstaten. En degenen die niet de verantwoordelijkheid voor zichzelf willen nemen om naar hun eigen geest te kijken, zullen een goeroe willen aanhangen die hen een automatisch resultaat belooft.

Daarom worden zij fundamentalistische christenen. Daarom worden ze fundamentalistische boeddhisten in een van de takken van het boeddhisme die zijn afgeweken van mijn oorspronkelijke leringen. Dat is de reden dat ze volgelingen worden van andere religies of zelfs van moderne of oude goeroes die hen vertellen dat ze geen verantwoordelijkheid hoeven te nemen omdat de goeroe dat wel voor hen doet. En dit kan, zoals we hebben uitgelegd, niet tot ware groei leiden.

Heel veel mensen hebben dit valse pad gevolgd sinds de gevallen wezens hier zijn gekomen en het hebben geïntroduceerd, ze hebben een bepaald collectief momentum, een vortex, een monster, gemaakt dat mensen naar zich toe kan trekken die niet sterk genoeg zijn om er weerstand aan te bieden, omdat ze hun verantwoording niet hebben genomen.

De imitatie van de Ene geest
Hoewel waar en onwaar om praktische redenen dualistische termen zijn, hebben we het over een pad dat niet naar eenheid leidt. Dit pad kan leiden tot bepaalde ervaringen die geavanceerd lijken. Er zijn wel mensen die een dramatische ervaring hebben gehad, maar dat gebeurde niet doordat ze contact maakten met de Ene geest, maar door een imitatie van de Ene geest, die in het collectieve bewustzijn in het hogere mentale rijk of in het lagere identiteitsrijk in het leven is geroepen.

Er zijn plekken in deze sferen waar je een leegte, een oneindig bewustzijn, een ongedifferentieerd bewustzijn kunt ervaren, zouden we kunnen zeggen. Je kunt iets ervaren wat sommige mensen Nirvana of ontwaken of verlichting of gelukzaligheid noemen, maar dat komt niet van de Ene geest die verbonden is met al het leven, helemaal door al die lagen heen tot aan de Schepper.

Het komt via de gescheiden geest en het kan indrukwekkend lijken voor iemand die niet het referentiekader van de Ene geest heeft. Het kan er zelfs voor zorgen dat mensen denken dat ze uit de illusie zijn ontwaakt en nu komt het lastige deel. Deze kunstmatige staat bootst de stadia van Christusschap of Boeddhaschap na.

Voor de mensen die dit in het echt nog niet hebben ervaren, zal het lijken alsof dit geavanceerder is dan hun normale bewustzijnsstaat. Daarom heb je mensen die deze ervaring hebben gekregen en interpreteren hem dat ze ontwaakt zijn, misschien zelfs wel verlicht zijn geworden.

Er zijn zelfs mensen die ervaringen hebben gehad waardoor ze geloven dat het doel van het pad is om het zelf te overwinnen en weer op te gaan in het oneindige bewustzijn van Brahma, hoe zij dat ook zien, zodat het zelf, het individuele zelf, ophoudt te bestaan.

De conceptuele geest gebruiken om een verkeerd pad uit te stippelen
Dit kan niet, zoals we hebben gezegd, omdat je als een zelf bent geschapen en daar niet aan kunt ontsnappen. De IK BEN Aanwezigheid sterft niet bij de tweede dood. Alleen de wereldlijke persoonlijkheid wordt ontbonden en de Bewuste Jij wordt teruggetrokken in de IK BEN Aanwezigheid. Er bestaat geen ontbinding van het zelf, waarom zou dat wel zo zijn, wanneer het zelf het grootste geschenk is dat je van de Schepper hebt ontvangen en jouw potentieel is om te groeien?

Waarom zijn er mensen die het zelf of de waarde van het zelf ontkennen? Omdat ze hun vrije wil heel lang hebben gebruikt om met het dualiteitsbewustzijn te experimenteren zodat ze er gewoon genoeg van hebben gekregen en nu, in plaats van de verantwoordelijkheid te nemen om het pad te bewandelen, het echte pad terug, het gewoon willen opgeven en niet meer willen bestaan.

De goeroes die praten over de ontbinding van het zelf, zijn misschien geen gevallen wezens, maar ze zijn zich er wel van bewust dat ze de tweede dood verkiezen boven het bewandelen van het pad, het ware pad, terug naar eenheid. En daarom kunnen we hen als valse goeroes beschouwen. Hoe moet je ze anders noemen wanneer ze niet het ware pad onderwijzen?

Zoals andere meesters hebben gezegd, is de waarheid dat je de conceptuele geest kunt gebruiken om een pad uit te stippelen, het linker pad, waarop je steeds meer gescheiden en egoïstischer wordt. Dan kun je op het punt komen waarop je dit niet meer kunt verdragen, je wilt dat pad niet verder gaan, dus je wilt uit het lijden en de spanning komen die je in het leven hebt geroepen.

Dan draai jij je om en probeer je weer omhoog te kijken naar verbondenheid en eenheid, maar als je niet bereid bent de overstap naar het ware pad te maken, wat doe je dan? Je gebruikt de conceptuele geest om een vals pad uit te stippelen, het linker pad, het pad waarop je, in plaats van op zoek te gaan naar eenheid met de Ene geest en alle wezens die zich verenigd hebben met die Ene geest, probeer je de conceptuele geest te gebruiken om een koers uit te stippelen naar een verzonnen allerhoogste uitkomst.

Samsara en Nirvana als creaties van de conceptuele geest
En dit betekent dat je zou kunnen zeggen: “Gaan al die mensen dan niet de goede kant op, op weg naar het juiste doel? Zijn er geen boeddhisten die jouw leringen volgen, Gautama, die ernaar streven om Nirvana of verlichting te bereiken en die ernaar streven jouw Achtvoudige Pad te volgen dat jij hebt gedefinieerd?”

Maar doen ze dat ook echt? Hoe zien zij het einddoel? Noem het Nirvana of verlichting, veel van hen zien het als het tegenovergestelde van lijden, het tegenovergestelde van de zee van Samsara. Veel mensen zien verlichting als de allerlaatste eindfase, omdat ze willen geloven dat de Boeddha het perfecte wezen was en daarom de allerhoogste bewustzijnsstaat heeft bereikt die bereikt kan worden. Ze streven naar een of andere permanente ultieme staat.

Maar je kunt vroege boeddhistische geschriften vinden die in wezen zeggen wat wij tegenwoordig zeggen over het dualiteitsbewustzijn, namelijk dat zowel Samsara als Nirvana creaties van de geest zijn, want als je gevangenzit in de conceptuele geest, dan is lijden en Samsara een concept dat door de conceptuele geest is bedacht. Wanneer je een koers uitstippelt uit het lijden dat de conceptuele geest heeft bedacht, dan beschouwt de conceptuele geest dit doel als het tegenovergestelde van lijden, als het tegenovergestelde van verandering, chaos en onrust op de wereld. Het moet een ultieme toestand zijn en heerlijk zijn. Maar de conceptuele geest gebruikt alleen maar de dualistische denkwijze om twee polariteiten te scheppen.

Er is de zee van Samsara en Nirvana. En iedereen weet wat lijden is. Ze hebben geen Nirvana ervaren, maar ze bedenken dat dit het tegenovergestelde van lijden is. Maar lijden is niet echt. Lijden wordt in de geest gecreëerd. De ervaring van lijden wordt in de geest gecreëerd. Wanneer de geest genoeg heeft van die ervaring, schept de geest de tegenovergestelde ervaring van lijden en stippelt een koers daarnaar uit. En zelfs een authentieke lering van een echte goeroe zal worden gebruikt om een koers uit te zetten. Maar toen ik over Nirvana sprak, had ik het over een ervaring. De conceptuele geest heeft die ervaring niet en kan die ook nooit krijgen. Het legt het concept dat hij zelf heeft bedacht over Nirvana en het Achtvoudige Pad heen.

Lijden en gelukzaligheid als ervaringen in je geest
Nogmaals, zoals we hebben gezegd, stippelt de conceptuele geest een koers uit tegen de ongewenste gevolgen van de conceptuele geest. De conceptuele geest probeert je van hem te redden en dit kan nooit gebeuren. Wat is de zee van Samsara? Het is een ervaring. Het is een onaangename ervaring. Maar het is een ervaring die in de geest is geschapen. Het is geen echte toestand.

Wat is Nirvana of gelukzaligheid of verlichting? Het is opnieuw een poging van de geest om een ervaring te creëren. Maar echte verlichting is geen ervaring zoals je die ervaart met de conceptuele geest. We hebben gezegd dat je het concept van de smaak van een appel, alleen nodig hebt wanneer je niet echt een hap van die appel neemt en dus geen rechtstreekse ervaring van de smaak hebt. Hetzelfde geldt voor Nirvana. Waarom heb je een concept nodig? Alleen maar omdat je het niet hebt ervaren.

Maar wat is lijden? Veel mensen zullen zeggen dat lijden zeker een rechtstreekse ervaring is. Wij bevinden ons in ons fysieke lichaam. We ervaren pijn, verhongering of honger. Is dat geen echte ervaring zoals het proeven van de appel? Maar dat is in feite niet het geval. Een appel proeven is een fysieke sensatie die door de fysieke zintuigen tot stand komt. Wanneer je een appel proeft, wordt de conceptuele geest uitgeschakeld. Wat kan de conceptuele geest doen met de smaak van een appel? Die is er gewoon. Je kunt die altijd herhalen als je een appel eet.

Maar lijden ervaren is niet hetzelfde als de zintuiglijke ervaring, omdat het een ervaring in je geest is. Je zou kunnen zeggen, maar ik ervaar fysieke pijn. Ja, dat is een fysieke sensatie zoals de smaak van een appel, maar die fysieke sensatie van pijn is niet hetzelfde als lijden. Lijden is een ervaring in je geest. En dat komt voort uit het feit dat de conceptuele geest een concept heeft bedacht over wat wel en niet zou moeten gebeuren. Je hebt een concept in gedachten. Je zou geen pijn moeten voelen. Dan voel je pijn en dan verzet je geest zich tegen die ervaring en de weerstand tegen de daadwerkelijke ervaring veroorzaakt lijden. Lijden is een ervaring in je geest.

Als het lijden zo intens wordt dat je er niet meer tegen kunt, dan probeert je geest, de conceptuele geest, met concepten te komen die je zogenaamd een andere ervaring kunnen geven, een ervaring van gelukzaligheid of Nirvana, wat het tegenovergestelde is van het lijden, maar het valse pad naar het valse doel kan wel bepaalde resultaten opleveren, zou je kunnen zeggen, maar het is nog steeds een ervaring door middel van de conceptuele geest.

Een goed pad volgen door middel van de concepten van je conceptuele geest
En daarom zijn Samsara en Nirvana hetzelfde; het zijn concepten van de geest. En dat is de reden waarom het ware pad alleen kan worden betreden wanneer de Bewuste Jij het fundamentele feit beseft dat hij niet die geest is. Hij is niet de gescheiden geest die gebaseerd is op de concepten die voortkomen uit de dualiteit. Het heeft deze geest alleen gevormd om bepaalde ervaringen op aarde te krijgen en wanneer de Bewuste Jij beseft dat hij niet die uiterlijke geest is, dan kan hij contact maken met de Ene geest en deze ervaren. En dan kan hij het ware pad bewandelen.

Wat zeg ik nu? Neem iemand die is afgedaald naar, laten we zeggen, het vierentwintigste bewustzijnsniveau, niet het laagste niveau op aarde, maar wel een vrij laag egocentrisch niveau dat lijden veroorzaakt. Zoals we hebben gezegd, is de Christusgeest er op elk niveau om een referentiekader te bieden dat je eruit kan halen. Nu is er iemand die genoeg heeft van het lijden dat op het vierentwintigste niveau is veroorzaakt. Hij schreeuwt om hulp en ontvangt een impuls van de Christusgeest die hem op het vijfentwintigste niveau brengt en dat is echte vooruitgang. Maar de persoon wordt nog steeds overschaduwd door, beïnvloed door, zit gevangen in de conceptuele geest.

Laten we nu eens zeggen dat deze persoon de leringen van het boeddhisme en het Achtvoudige Pad vindt. Hij bekijkt de ideeën over de Edele Waarheid, het leven is lijden, maar dat er een uitweg is uit het lijden; dat is het Achtvoudige Pad dat naar een doel leidt. Waarom zou die persoon nu besluiten dit pad, deze uiterlijke lering, te volgen? Omdat hij niet meer wil lijden en een andere ervaring wil dan lijden. Nogmaals, ik neem niemand iets kwalijk. Ik zeg gewoon dat dit wezen op dat bewustzijnsniveau alleen maar dat kan doen. Maar ook al volgt hij een haalbare lering en boekt hij vooruitgang, naar het vijfentwintigste niveau stijgt, naar het zesentwintigste, enzovoort, volgt hij dan ook het ware pad?

Nee, omdat de conceptuele geest zijn concepten over het Achtvoudige Pad, over Nirvana, heen legt. Je volgt een doel dat door de gescheiden geest kan worden geconceptualiseerd, en je volgt een proces dat door de gescheiden geest kan worden geconceptualiseerd. En voor de lineaire geest klinkt het paradoxaal dat dit tot vooruitgang kan leiden. Maar zoals ik al zei, kan het wel tot vooruitgang leiden, omdat de Ene geest, de Christusgeest, er op elk niveau is om je een referentiekader te bieden dat je kan helpen om op het volgende niveau te komen. Maar zoals we ook hebben gezegd, als je op het vierentwintigste niveau zit en iets van de Christusgeest ontvangt, dan is dat een echt inzicht dat je ontvangt, maar niet het hoogst mogelijke inzicht dat de Christusgeest zou kunnen geven. De conceptuele geest zou het kunnen interpreteren als een hoog inzicht, een hoge ervaring.

De noodzakelijke verschuiving op het zesennegentigste niveau
Nogmaals, je komt in een schizofrene fase waarin iemand een goede lering heeft ontdekt, een haalbaar pad, maar dat nog steeds zo gekleurd is door de conceptuele geest dat, ook al volg je een haalbaar pad en boek je ook vooruitgang, je in werkelijkheid niet het ware pad volgt omdat de Bewuste Jij van de persoon nog steeds naar het leven kijkt door de conceptuele geest, door de gescheiden zelven, en daarom niet de omslag kan maken waardoor hij zich realiseert: “O, ik ben die geest niet.” Dit kan vanaf het achtenveertigste niveau en verder, hoewel de meeste mensen dit pas bereiken als ze iets boven het achtenveertigste niveau uitkomen en het zesennegentigste niveau naderen.

Maar zoals we hebben gezegd, op het zesennegentigste niveau moet de Bewuste Jij zich realiseren dat hij niet die geest is, want dat is de enige manier waarop hij het concept van een spiritueel zelf kan opgeven dat hij heeft bedacht toen hij opklom naar het zesennegentigste niveau. Als hij dat niet opgeeft, zal hij doorgaan op het linker pad zoals de conceptuele geest dat zag, zou je kunnen zeggen, maar in werkelijkheid zal hij van dit haalbare pad afgaan en zich overgeven aan een van de valse goeroes die dat ervan zullen maken en allerlei beloften doen.

Op het zesennegentigste niveau is het essentieel dat de Bewuste Jij beseft: “Ik ben niet die geest, daarom kan ik elk aspect van de geest, de conceptuele geest die is gebaseerd op gescheidenheid, opgeven; ik kan elk gescheiden zelf laten sterven en ik zal dat doen en zelf niet doodgaan.” Op dat moment begint het ware pad.

De conceptuele geest en het zelfgevoel zijn niet hetzelfde
Nogmaals, het klinkt als een paradox, want als een levensstroom vooruitgang boekt naar hogere bewustzijnsniveaus, is dat dan niet het ware pad? In zekere zin wel, maar de conceptuele geest van de persoon ziet niet waar het ware pad werkelijk over gaat, wat natuurlijk inhoudt dat de Bewuste Jij de gescheiden zelven, gebaseerd op de conceptuele geest, laat sterven.

Hoe kan de conceptuele geest zijn eigen dood als oplossing zien? De ironie is dat we zouden kunnen zeggen, dat sommige mensen hier daadwerkelijk in slagen. En dat is wat ik heb gezegd over sommige leraren van non-dualiteit, helemaal teruggaand tot enkele Vedische Rishi’s tot de moderne leraren van non-dualiteit, die erin zijn geslaagd de conceptuele geest te gebruiken om het concept te creëren dat het ultieme niveau van spirituele ontwikkeling is dat je elk zelfgevoel overwint, omdat ze zo gevangenzitten in de conceptuele geest, zo geavanceerd zijn geworden in het gebruik van de conceptuele geest, dat ze denken dat de conceptuele geest en het zelfgevoel hetzelfde zijn.

Ze denken dat er alleen maar een gescheiden zelf kan bestaan dat is geschapen door de conceptuele geest. Er is geen zelf buiten de conceptuele geest, zo redeneren zij. En dat is de reden waarom ze bij een pad komen en ze denken dat ze een pad volgen dat leidt naar de vernietiging van het hele zelf, elk zelfgevoel. Dit is uiteraard een onmogelijk pad. Dat doel kunnen ze zelf nooit bereiken, wat ze ook beweren, wat ze ook ervaren, wat ze ook projecteren dat deze of gene verlichte meester heeft bereikt.

Vertel me eens hoe iemand die niet Ramana Maharshi is, weet hoe Ramana Maharshi het leven heeft ervaren voordat hij zijn lichaam verliet? Hoe weten ze wat de innerlijke ervaring van Ramana Maharshi was? Toch projecteert hun conceptuele geest al heel snel dat hij de allerhoogste verlichte meester was door alle concepten die ze op hem projecteren. En hij heeft de allerhoogste leer gegeven, namelijk dat de allerhoogste lering stilte is.

Dit is slechts de conceptuele geest en de conceptuele geest kan de Bewuste Jij niet van zichzelf bevrijden. Alleen de Bewuste Jij kan zichzelf bevrijden van de conceptuele geest. Zoals we ook hebben uitgelegd, betekent het zelfs niet dat jij als je ascendeert, je conceptuele geest niet gebruikt, want dat is de manier waarop je alles medeschept. Het betekent alleen dat je dan weet en ervaart dat jij niet de conceptuele geest bent. Die is slechts een hulpmiddel dat je gebruikt.

De duidelijkste beschrijving van het ware pad tot nu toe
Dit is het echte pad dat ik vijfentwintighonderd jaar geleden probeerde te preken, dat Jezus tweeduizend jaar geleden probeerde te preken, maar het collectieve bewustzijn was niet hoog genoeg om dit in woorden uit te drukken die sommige mensen echt konden begrijpen. Een paar mensen begonnen het wel te begrijpen, maar de concepten over je psyche, over je geest, bestonden toen nog niet. Zelfs het concept gescheiden zelf had tweeduizend jaar geleden, of zelfs tweehonderd jaar geleden, niet gegeven kunnen worden. Veel van jullie hebben zelfs nu moeite om te begrijpen wat het is. Maar tweehonderd of tweeduizend jaar geleden had niemand dat concept kunnen bevatten. Omdat het collectieve bewustzijn is verhoogd, kunnen we nu onze progressieve openbaringen geven. En uiteraard kan en zullen er in de toekomst nog meer gegeven worden.

We kunnen zeggen dat we met dit concept van de gescheiden zelven, de Bewuste Jij, het laten sterven van de gescheiden zelven, de helderste beschrijving in woorden van het ware pad hebben kunnen geven dat tot nu toe naar buiten is gebracht. Dat wil niet zeggen dat er in de toekomst niet meer zal worden gegeven; dat zal uiteraard wel gebeuren. Maar we hebben nu in ieder geval een punt bereikt waarop het collectieve bewustzijn tot een zodanig niveau is verhoogd dat we daadwerkelijk in woorden kunnen uitdrukken wat we in woorden willen uitdrukken. De mensen kunnen natuurlijk nog steeds een truc uithalen met hun conceptuele geest en de concepten gebaseerd op gescheidenheid over de leer heen leggen. Maar dat zal zo blijven totdat de laatste persoon de dualistische geest heeft getranscendeerd. Maar we kunnen het nu in ieder geval tot uitdrukking brengen, iets wat we in het verleden niet konden.

Altijd streven naar een hogere ervaring van Christus
Waar ga je vanaf hier naartoe? We weten dat veel van jullie naar deze leringen luisteren en misschien het gevoel hebben dat er wel iets is, maar dat je er moeite mee hebt om het echt te begrijpen en toe te passen op je eigen dagelijkse situatie. En als je terugkijkt naar Jezus en mij en andere meesters die geïncarneerd zijn geweest, dan weet je misschien dat we dan preekten op basis van onze ervaring, en dat de meeste studenten het niet begrepen omdat ze die ervaring niet hadden gehad.

Maar veel van jullie hebben de Christusgeest wel een beetje ervaren. En als je dat wilt toegeven en erkennen dat wat je kon ervaren, alleen maar was wat de Christusgeest op jouw bewustzijnsniveau tot uitdrukking kon brengen en daarom mag jij je niet fixeren op de werkelijke vorm van je contact met de Christusgeest. Je moet verder kijken dan die vorm en naar een hogere ervaring, een directere ervaring van de Christusgeest streven.

En dit doe je door te kijken naar je psyche die je kunt begrijpen op basis van jouw ervaring. En je doet één stap per keer totdat je een niveau bereikt waarop je de concepten, de ideeën en de leringen die we geven, wel kunt begrijpen. Dat is het pad dat jullie allemaal kunnen volgen. Het is het pad dat deze boodschapper heeft gevolgd.

Het werkelijke doel van een spirituele lering
De lering die ik zojuist heb gegeven, had ik niet via hem kunnen geven toen hij begon als boodschapper. Maar hij was bereid het pad te volgen en de leringen toe te passen, zoals jullie allemaal de kans hebben om te doen. Omdat hij één stap per keer heeft gezet, zichzelf heeft uitgedaagd, illusie na illusie, is hij geleidelijk naar de niveaus gestegen waarop hij een doorbraak kreeg. En toen kon hij een lering op een hoger niveau begrijpen en kon hij als boodschapper worden gebruikt om die lering op dat hogere niveau te geven.

Maar wij brengen die lering op dat hogere niveau uiteraard niet voor de boodschapper. Wij brengen die voor jou naar buiten, zodat jij, wanneer je de lering toepast, wanneer je het pad bewandelt, geleidelijk aan doorbraken krijgt waardoor je de lering kunt begrijpen die je op dit moment misschien nog niet kunt bevatten. Heeft het wel zin om naar een lering te luisteren die jij niet kunt bevatten? Natuurlijk, want wat hebben we al meerdere keren gezegd? Wat is het werkelijke doel van een spirituele lering? Zijn dat de uiterlijke woorden? Nee. Het echte doel is jou helpen om contact te maken met het spirituele wezen dat de lering geeft. Om je een ervaring te geven van de aanwezigheid en het wezen van de meester.

En de mogelijkheid bestaat dat je naar een lering luistert, maar dat je wereldlijke geest die niet kan bevatten. Je kunt hem niet begrijpen. Je kunt er geen vat op krijgen, zoals het gezegde luidt. Maar je kunt wel mijn aanwezigheid ervaren die verder gaat dan de woorden, verder gaat dan de conceptuele geest kan bevatten. Het is misschien niet het hoogste, misschien niet mijn echte aanwezigheid, maar iets wat je kunt bevatten op je huidige bewustzijnsniveau, omdat die ervaring op jouw niveau naar het Christusbewustzijn komt. En dat is waardevol omdat het je helpt om de illusies op je huidige niveau in twijfel te trekken. En zelfs als je naar een dictaat luistert zonder je op de woorden te concentreren, zul er nog steeds profijt van hebben, omdat jij de aanwezigheid van de meester wel kunt ervaren.

Waar gaat het pad eigenlijk over?
Ik weet dat het sommigen van jullie zich nu zullen afvragen of je eigenlijk wel vooruitgang boekt. “Snap ik het echt? Omdat ik niet de verandering voel waarop ik hoop.” Maar waarom voel je de verandering niet waarop je hoopt? Op wat voor specifieke verandering hoop je? Als je nog eens luistert naar of leest wat ik zojuist heb gezegd, koestert de conceptuele geest die hoop dan om uit het lijden te komen en een doorbraak te krijgen?

En je kunt zover komen dat je hiernaar kunt kijken, zien dat het een gescheiden zelf is en hem loslaten. Deze boodschapper heeft dit een flink aantal jaren geleden gedaan. Hij heeft het in fasen gedaan. Maar er kwam een moment waarop hij besefte dat het pad niet over specifieke resultaten ging. Zeker niet over de resultaten waarop hij hoopte toen hij het pad pas had gevonden.

Het pad ging niet over het bereiken van een superieure bewustzijnsstaat. Het pad gaat over één stap per keer totdat je geleidelijk op het honderdvierenveertigste niveau komt en kunt ascenderen. Natuurlijk kun je onderweg een aantal doorbraken krijgen. Maar de boodschapper besloot dat dit, de hoop op een doorbraak, een dramatische ervaring, niet meer zijn motivatie zou zijn. In plaats daarvan was hij bereid stap na stap te zetten, altijd op zoek naar het volgende onderbewuste zelf dat hij kon opruimen en loslaten, en tevreden te zijn met dit geleidelijke stapsgewijze proces. En jij kunt dezelfde omslag maken.

Het is heel erg constructief om af en toe eens met een stuk papier te gaan zitten, je op je hart af te stemmen en dan naar je eigen verwachtingen over het pad te kijken. Wat verwacht je dat er gaat gebeuren? Wat hoop je dat er gaat gebeuren? En kijk dan eens naar de hoop en dromen die je hebt, vergelijk ze met wat we over het pad hebben gezegd, zoals de dictaten die op deze conferentie zijn gegeven, maar ook veel andere natuurlijk. En vraag je dan eens af: “Is dit realistisch? Gaat het werkelijk hierover op het pad of projecteert mijn conceptuele geest gewoon een concept op het pad dat mijn geest kan bevatten? Is datgene waarop ik hoop echt het dualistische tegendeel van datgene waaraan ik hoop te ontsnappen? Want dan is het geen realistisch doel.”

Verwachtingen versus de realiteit
Het pad gaat niet over het ontkomen aan de ene dualistische polariteit en een andere krijgen. Het pad gaat over het transcenderen van de dualiteit. En alleen de conceptuele geest, de gescheiden conceptuele geest die met de dualiteit werkt, doet dat en Christus niet. De Bewuste Jij ook niet wanneer hij zichzelf als zuiver gewaarzijn ervaart. Zoals we hebben gezegd, kan de Bewuste Jij niet uit zichzelf stappen, maar wel uit de geest. En sommigen van jullie zullen zeggen: “Gautama, ik heb die ervaring niet gehad.” En dan zal ik zeggen: “Ja, die heb je wel gekregen. Hij voldeed alleen niet aan de verwachtingen die de conceptuele geest had geprojecteerd. Begrijp je niet wat we je proberen te vertellen? De conceptuele geest zal concepten over het spirituele pad heen leggen die de conceptuele geest kan bevatten op grond van zijn gescheidenheid en dualiteit. Het pad zal niet aan deze verwachtingen voldoen. De Bewuste Jij die uit je geest stapt, zal niet voldoen aan de verwachtingen die door de geest worden geprojecteerd of hoe het zou moeten voelen als je een dramatisch ontwaken, verlichting, een spirituele, mystieke ervaring, piekervaring krijgt. Zoals we eerder hebben gezegd, is er geen piek behalve in vergelijking met een dieptepunt. Maar het echte pad gaat over het voorbijgaan aan de pieken en dalen. Daarom is Nirvana, verlichting, niet een heerlijke, dramatische, gelukkige ervaring. Die is volkomen neutraal vergeleken met de ervaringen die je hebt met je gescheiden geest met zijn dualistische hoogte- en dieptepunten.

Dit betekent niet dat die onaangenaam of saai is. Die is ongelooflijk levendig en levend. Die kan alleen niet vergeleken worden met de ervaringen die je met je dualistische geest krijgt, omdat er geen tegendeel is en daarom is er geen vergelijking mogelijk. Je kunt de echte ervaring van Nirvana of verlichting met niets in de dualistische geest vergelijken. Je kunt die niet eens met iets in de dualistische geest contrasteren. Die is niet in woorden te beschrijven, want zodra we een woord zeggen, associeer je dat met iets. Het woord gelukzaligheid, dat een slechte vertaling is in het Engels, maar toch, wordt vergeleken met extreem geluk. Maar het is niet extreem en het is geen geluk zoals jij het met je de gescheiden geest opvat. Er zijn geen woorden voor.

De droom van een avatar om speciaal te zijn
Daarom verwacht je dat het een bepaald gevoel zou moeten geven wanneer de Bewuste Jij uit een onderbewust zelf stapt. Dan mis je de ervaring. Maar je hebt die ervaring gehad, anders zou je geen lering van een geascendeerde meester hebben gevonden. En je zou die niet hebben gevolgd en bestudeerd en geen moeite gedaan hebben om hem toe te passen. Veel van jullie weten dat je deze ervaring hebt gehad, maar je hoopt nog steeds dat er op een dag een dramatischer ervaring zal komen. Maar dit is weer een van die enigma’s. Om mensen te motiveren om het pad te bewandelen, moeten we ze een doel geven, maar het doel moet iets zijn dat zij op hun huidige bewustzijnsniveau kunnen bevatten en als wenselijk kunnen zien en wanneer ze zich in de gescheiden conceptuele geest bevinden, zullen ze willen dat het doel iets beters is vergeleken met wat ze ervaren in de zee van Samsara. Wanneer ze daadwerkelijk de Christusgeest ervaren, zal het als een anticlimax, als een teleurstelling voelen. En de uiterlijke geest zal zeggen: “Is dit het? Noemen ze dit een spirituele ervaring? Streef ik hiernaar?” Maar je uiterlijke geest heeft hier niet naar gestreefd, omdat de uiterlijke geest een soort fantasiebeeld heeft nagestreefd dat nooit heeft bestaan.

Als je gehecht bent aan verwachtingen en beelden die van de uiterlijke geest zijn, dan zal een echte ervaring van de Christusgeest je ontgaan. Veel studenten, vooral avatars, komen, zoals we al eerder hebben gezegd, op het spirituele pad met het verlangen om bijzonder gevonden te worden. Dit is de grootste hindernis voor spirituele bewegingen en voor spirituele groei: het verlangen om speciaal te zijn. Dit is begrijpelijk, want toen jullie als avatar kwamen, werden jullie door de gevallen wezens neergesabeld. Het is begrijpelijk dat je dat wilt compenseren. Veel mensen komen, horen over het pad naar Christusschap en denken: “Ah, als ik Christusschap bereik, dan zal ik speciaal zijn op deze wereld. Dan krijg ik die erkenning. Dan word ik gecompenseerd. Dan krijg ik bovennatuurlijke vermogens die aan andere mensen kunnen bewijzen dat ik eigenlijk speciaal ben en dan kunnen ze beseffen dat ze heel erg ongelijk hadden toen ze mij in de steek lieten.”

Dit is geen ongebruikelijke verwachting die veel mensen een beetje hebben. De meeste avatars hebben die verwachting nog steeds. Dit kan ervoor zorgen dat studenten op een punt komen waarop ze zich beginnen te realiseren dat wij, de geascendeerde meesters, hen niet zullen erkennen en hen niet het gevoel zullen geven dat ze speciaal zijn. Ze kunnen ook naar de boodschapper gaan met de wens dat hij hen speciaal zal laten voelen en wanneer ze beseffen dat deze boodschapper dat spel niet meespeelt, dan raken ze teleurgesteld.

En wat doen ze dan? Zij staan voor de keuze. Zullen ze naar zichzelf kijken en zien dat deze verwachting, de wens om speciaal te zijn, voortkwam uit een gescheiden zelf? Of zullen ze weigeren om dit te doen en dan moeten projecteren dat er iets mis is met de boodschapper of de leringen. “Dit zijn niet de echte geascendeerde meesters, want de echte geascendeerde meesters zouden toch zeker herkennen dat ik speciaal ben. Hoe konden de geascendeerde meesters mij niet herkennen als ik zo speciaal ben? De geascendeerde meesters hebben toch zeker de visie om te zien hoe speciaal ik ben?”

Wij hebben wel de visie om te zien hoe speciaal je ego wil zijn. En we hebben ook de visie om verder te kijken en te zien dat je werkelijke potentieel wordt geblokkeerd door het verlangen van het ego om speciaal te zijn op deze wereld in plaats van op zoek te gaan naar het unieke van jouw IK BEN Aanwezigheid. En als we je zouden helpen om je speciaal te voelen op deze wereld, dan zouden we je groei alleen maar belemmeren, misschien wel voor veel levens. Zulke mensen kunnen beter de boodschapper of de boodschap afwijzen en hun eigen weg gaan in plaats van bevestiging te krijgen van de boodschapper of door ons via hem.

Het cijfer acht stroomt tussen ons en de meesters
We hebben jullie op deze conferentie veel concepten gegeven. Veel dingen die verder gaan dan we eerder hebben gedaan. Veel dingen die verder gaan dan waar veel van jullie klaar voor zijn. Maar toch hebben we besloten om het wel te doen, omdat enkelen het zullen begrijpen, sommigen zullen het wel begrijpen, sommigen zullen het ervaren en iedereen kan het geleidelijk aan gaan begrijpen en ervaren. En door ze op het fysieke vlak uit te brengen, vergroten we het momentum waardoor het makkelijker wordt om ze te begrijpen.

Als je kijkt naar de leringen die sinds 2002 door deze boodschapper zijn gegeven, dan zijn het er enorm veel, ze hebben een enorm reikwijdte. Zoals we hebben gezegd, hebben we door deze boodschapper leringen gegeven op diverse niveaus. Als je ernaar zou kijken, dan zou jij je er gemakkelijk door overweldigd kunnen voelen. En enkelen van jullie hebben het gevoel dat sommige leringen hun huidige niveau te boven gaan en daar is niets mis mee. Dan concentreer jij je op de leringen die je wel kunt begrijpen en pas je ze toe, zodat je op het volgende niveau kunt komen. Maar nogmaals, dit is de wet van de vermenigvuldiging van de talenten. Als we een boodschapper hebben die bereid is zijn talenten te vermenigvuldigen en zijn bewustzijn te verhogen zodat hij de open deur kan zijn voor een hogere lering, en als er voldoende studenten zijn die de reeds gegeven lering willen vermenigvuldigen, dan zullen we steeds hogere leringen geven ook al overweldigt het sommige studenten.

Omdat het de moeite waard is om deze lering naar het fysieke vlak te brengen, waar hij bestudeerd kan worden naarmate het collectieve bewustzijn wordt verhoogd, naarmate steeds meer mensen het niveau bereiken waarop ze de lering kunnen begrijpen. We hebben het geleidelijk gedaan en hebben soms een aantal jaren gewacht voordat we aan een nieuw niveau konden beginnen. We hebben op bepaalde momenten ook besloten dat het, of de mensen er klaar voor zijn of niet, nu tijd is om een lering op een hoger niveau te geven. We zijn dankbaar dat jullie allemaal deel uitmaken van deze release, of je nu het gevoel hebt dat je het begrijpt of niet, door je aanwezigheid, door deze leringen in je op te nemen, maak je wel deel uit van de hele beweging die het collectieve bewustzijn zal beïnvloeden. Wij zijn jullie allemaal dankbaar.

En we zijn degenen dankbaar die in staat zijn de leer te begrijpen, bereid zijn deze toe te passen, bereid zijn hun geest te verruimen en te worstelen met: “Wat bedoelde hij? Wat zei hij? Het klinkt alsof het veel verder gaat dan wat er eerder werd gezegd. Wat hebben ze nu eigenlijk gezegd?” En dan rek je je geest op, je vraagt om onze hulp en zo bouwen we de stroom in de vorm van een acht tussen ons en jullie op. En wanneer jullie de terugkerende stroom afleveren, kunnen we die vermenigvuldigen en zo wordt het collectieve bewustzijn verhoogd, omdat je het collectieve bewustzijn omhoogtrekt omdat je bereid bent geweest je eigen bewustzijn te verhogen.

En zo evolueert een planeet. En zo kan een planeet uit de onnatuurlijke staat worden getrokken en terugkeren naar de natuurlijke staat. Dat gebeurt niet door glorieuze dramatische gebeurtenissen zoals de christenen verwachten; dat Jezus elk moment kan terugkomen als een onmiskenbare verschijning aan de hemel die de wereld als een boekrol oprolt. Het gebeurt stap voor stap en de meeste mensen zullen het niet merken.

De behoefte aan controle loslaten
Maar het gebeurt alleen omdat er mensen geïncarneerd zijn die verder willen reiken dan de conceptuele geest, dan het massabewustzijn, die naar die Ene geest reiken op het niveau van de geascendeerde meesters. We hebben gezegd dat er een niveau van de Christusgeest is dat op elk bewustzijnsniveau bij je is. Maar er is ook een niveau van de Christusgeest op het niveau van de geascendeerde meesters en wij als geascendeerde meester dalen niet naar de lagere niveaus af. Je moet jezelf verheffen om dat contact met ons en onze Christusgeest te maken. En veel van jullie zijn bereid dat te doen en ernaar te streven en moeite te doen om de geest verder op te rekken dan de conceptuele geest zich kan voorstellen. En dat is de Christusgeest.

Wanneer je bereid bent verder te gaan dan iets wat je conceptuele geest kan bedenken en iets te ontvangen wat geen concept is, wat niet geconceptualiseerd kan worden door de conceptuele geest, dat niet in zijn database en bestandsmappen kan worden geplaatst, zodat hij het gevoel heeft dat hij alles onder controle heeft, en dat jij bereid bent te voelen dat je geen controle hebt over je pad, omdat je bereid bent verder te reiken dan de geest die het gevoel moet hebben dat hij de controle heeft.

De Bewuste Jij heeft niet het gevoel dat hij de controle moet hebben. Waarom zou zuiver gewaarzijn controle nodig hebben op deze wereld? Je kunt verder reiken dan deze wereld. Het zuivere gewaarzijn van de Bewuste Jij staat boven deze wereld en veel van jullie zullen zeggen: “Maar dat zuivere gewaarzijn heb ik niet ervaren.” Weet je het zeker? Weet je zeker dat je geen geconceptualiseerde verwachting hebt van hoe het zou moeten voelen om zuiver gewaarzijn te ervaren? Maar zelfs als je dat nog niet hebt ervaren, kun je het gaan ervaren. Dan kun je die controle loslaten. Maar als je bereid bent je geest op te rekken en wat ervaring hebt gekregen dat er iets buiten de conceptuele geest bestaat, waarom zou jij je dan anders oprekken om iets te begrijpen dat de conceptuele geest niet kan bevatten?

De ervaring dat er iets buiten de conceptuele geest is
Wat was er eerst: de kip of het ei? Het idee dat er iets buiten de geest bestaat? Of de ervaring dat er iets buiten de geest bestaat? De ervaring kwam eerst. Je kunt niet beginnen met het beklimmen van de ladder van de honderdvierenveertig bewustzijnsniveaus, tenzij je een ervaring van de Christusgeest hebt gehad. Het kan zijn dat jij je daar niet bewust van gewaar bent. Je kunt er zelfs concepten overheen leggen op het moment dat het stopt. Maar jij hebt die ervaring.

Wat hebben we gezegd? Als je gevangenzit in je conceptuele geest, kun jij je niet voorstellen hoe het is om uit de conceptuele geest te zijn. Je kunt het alleen ervaren door de Ene geest, de Christusgeest, te ervaren. Het zal echter op het bewustzijnsniveau zijn waarop jij je bevindt. En daarom besef je het op de beginniveaus van het pad, op veel niveaus van het pad, niet. Je bent je er niet van bewust, maar je hebt die ervaring wel gehad. Anders zou je het pad niet bewandelen en de leer niet aanhangen, je zou niet bereid zijn je geest te verruimen.

Waarom zijn heel veel mensen niet op pad? Omdat ze tevreden zijn met de conceptuele beelden die door hun geest worden geprojecteerd. Op de wereld van tegenwoordig lijden veel mensen niet in hun dagelijks leven zoals mensen in arme landen bijvoorbeeld. Veel mensen hebben een comfortabel leven. Ze zijn vaak erg moeilijk te bereiken voor een spirituele leraar, omdat ze tevreden zijn met hun conceptuele ervaring. En ze willen niet meer op het huidige niveau. Dit zal op den duur wel komen. Maar op dit moment willen ze geen meer. Ze zijn tevreden met de ervaring die hun conceptuele geest hen geeft. Maar als jij een van hen was, zou je niet op het pad zijn. Waarom zijn die mensen niet op het pad? Omdat ze zich niet eens kunnen voorstellen dat iets verder gaat dan de conceptuele geest. Maar jij wel, anders zou je niet op het pad zijn.

We weten dat je met je uiterlijke geest soms denkt: “O, maar ik heb dit niet ervaren. Volg ik echt het ware pad? Boek ik echt vooruitgang?” Het enige wat ik probeer te zeggen is: of jij je er nu van bewust bent of niet, je bent op het goede pas en je boekt vooruitgang. Ga door en er komt een punt waarop je bewust ervaart dat je vooruitgang hebt geboekt. Nu zal ik, zoals andere meesters ook hebben gezegd, erkennen dat er tijd en ruimte is, ook al zou ik het leuk vinden om bijna tot in het oneindige met jullie te blijven praten. Ik heb het voorrecht om deze conferentie te verzegelen, zoals ik heel veel andere heb verzegeld en jullie te verzegelen in de vreugde van de Boeddha. Wees dus verzegeld. IK BEN Gautama.