Meer over de ‘antigeest’

 

Vraag: In 2005 hield de geascendeerde meester El Morya, nu Master More, een lezing over de ‘anti-mind’. Is er nu meer om met ons te delen?

Hieronder volgt een fragment uit deze lering:

Ik kom nu met jullie spreken over de antigeest die in veel mensen aanwezig is, zelf onder studenten van de geascendeerde meesters. Dit is een zeer verraderlijke geest. En het is een van de grootste gevaren voor een student op het spirituele pad. Deze geest heeft zoveel vermommingen dat niet alle facetten in één verhandeling kunnen worden uitgelegd.
Toch moeten degenen onder jullie die zich als studenten van El Morya beschouwen, nadenken over hoe de antigeest jullie denken beïnvloedt, waaronder wat jullie denken dat het betekent om student van de wil van God en student van de geascendeerde meesters te zijn.

Antwoord van de Geascendeerde Meester Master More – Nederland 2025:

We hebben sinds 2005 heel veel leringen gegeven over de antigeest. Eerst in de verhandelingen van Jezus over het ego, daarna in onze leringen over de gescheiden zelven. Maar we ook kunnen zeggen, als we aansluiten bij de verhandeling van Moeder Maria, dat de antigeest de Bewuste Jij is die een negatieve kijk heeft op de wereld, op jou, op jouw relatie tot de wereld, op wat het voor jou betekent om jezelf op de wereld tot uitdrukking te brengen. We kunnen zeggen dat er een antigeest is die ingaat tegen wat Moeder Maria heeft gezegd, namelijk dat je een verschuiving maakt, dat jij jezelf tot uitdrukking durft te brengen, jezelf durft te zijn en daadwerkelijk accepteert dat er mensen zijn die dit willen. Omdat de antigeest je zal vertellen dat niemand wil dat jij jezelf tot uitdrukking brengt; je moet binnen de grenzen van je opvoeding blijven.

Je kunt het ook op andere manieren uitleggen en zeggen dat de antigeest dat is wat je ervan weerhoudt om je persoonlijke Christusschap tot uitdrukking te brengen. Er is altijd een antigeest die je zegt: doe dit niet, doe dat niet, uit jezelf niet, denk niet dat jij iets weet wat anderen niet weten, en al dat soort dingen meer.

Maar we kunnen meer ingaan op de vraag dat sommige studenten van de geascendeerde meesters in de loop der jaren de leringen die we over Christusschap en Christusonderscheid hebben gegeven, gebruiken om een zwart-witbeeld te schetsen van wat Christusschap inhoudt. Ze denken bijvoorbeeld dat je, naarmate jij je Christusonderscheid vergroot, in staat bent om van elk probleem te weten wat goed en fout is. En ze denken dat je altijd gelijk hebt wanneer je Christusschap, volledig Christusschap, hebt. En iedereen die het niet met je eens is, heeft altijd ongelijk. Het is alsof ze Christusonderscheid gebruiken om er een dualistische visie van goed en fout overheen te leggen.

En daarom zijn er in de vele decennia dat we leringen hebben gegeven, studenten die de lessen jarenlang hebben toegepast, die dachten dat ze vooruitgang hadden geboekt op het spirituele pad en dat ze op zijn minst een bepaalde mate van Christusschap hadden bereikt en die dachten dat dit betekende dat ze altijd gelijk hadden op basis van een zwart-witbeoordeling van elk probleem. Maar zoals we in deze dispensatie al vele malen hebben aangegeven, is dit een simplistische kijk op Christusschap. Christusschap, Christusonderscheid, betekent niet dat je altijd gelijk hebt en anderen dus ongelijk geeft. Hoe hoger je komt in Christusschap, hoe meer je de eenheid in alle meningen ziet, vooral de dualistische. Maar je ziet ook dat de eenheid tussen de mensen onderling veel belangrijker is dan dat jij gelijk krijgt door andere mensen ongelijk te geven. En daardoor raak je steeds minder gehecht aan wereldlijke meningen. Je wordt genuanceerder, je raakt in staat om elk punt vanuit een breder perspectief te zien omdat het niet kan worden gereduceerd tot goed en fout, zwart en wit.

Het betekent niet dat je grijs gaat denken. Het betekent dat je verder kijkt dan de hele dualistische polariteit en een waardeoordeel. Denk je echt dat wij als geascendeerde meesters in het spirituele rijk hierover discussies voeren? Er moet een juiste en een verkeerde visie zijn en ik, Master MORE, heb de juiste visie, en jij, Jezus, de verkeerde. Hoe zouden we ooit zo met elkaar kunnen omgaan in het geascendeerde rijk? We kijken niet zo naar het leven op aarde en willen niet dat onze studenten gelijk krijgen bij een probleem en elke mening die je op aarde kunt hebben. We kijken hoe we mensen kunnen helpen om, in de eerste plaats de dualistische mentaliteit te transcenderen, want in zekere zin zou je kunnen zeggen: wat is de antigeest? Het is de op dualiteit gebaseerde geest die altijd de dualistische gepolariseerde visie, het goede en het kwade, de waardeoordelen, wil opleggen. Wil je gelijk krijgen van de mensen of gelijk krijgen van Christus? Beide kan niet. Je kunt geen twee meesters dienen. Dit is een andere manier om de antigeest te beschrijven.

Er kunnen nog andere zijn. Je kunt de antigeest op veel manieren beschrijven. Het kan ook de geest zijn die je wil om te veranderen ondermijnt, zoals Moeder Maria heeft beschreven. Er komt een moment waarop je de beslissing moet nemen dat jij jezelf tot uitdrukking durft te brengen en de antigeest zal allerlei redenen bedenken waarom je dat niet zou moeten doen. Tenminste niet vandaag. Stel het uit tot ergens in de verre toekomst. Je kunt hem als het ego beschrijven of wat in een vorige dispensatie de treuzelaar op de drempel werd genoemd. Elke keer dat je een stap zet op een pad, zal een element van deze antigeest je proberen te houden waar je bent, waar jij je veilig voelt en je ervan weerhouden om een beslissende stap te zetten. We hebben dit beschreven.

En je kunt nog eens kijken naar de hele lering over de gescheiden zelven. Er is altijd een gescheiden zelf, een specifiek gescheiden zelf op een specifiek bewustzijnsniveau. Maar je kunt natuurlijk zeggen dat alle gescheiden zelven deel uitmaken van de antigeest. En de antigeest strekt zich ook uit tot alles wat de gevallen wezens hebben geschapen die, zoals we al vaker hebben gezegd, deze maatstaven projecteren. Je moet alles beoordelen volgens een maatstaf. En zoals ik in het begin al zei, hebben sommige studenten dit concept van Christusschap overgenomen. Ze hebben de gevallen wezens en hun maatstaven daaroverheen gelegd in de veronderstelling dat Christusschap betekent dat je altijd gelijk hebt, en iedereen die het niet met je eens is, altijd ongelijk heeft. Dat is de allerhoogste droom van je ego, zichzelf opwerpen: “Niemand kan mij tegenspreken. Ik heb het hoogste gezag.” En er zijn mensen die denken dat de Christus zijn dit betekent, maar dat is niet waar. Wat heeft Jezus gezegd? “Wie de grootste onder jullie wil zijn, moet de dienaar van allen zijn.” Je dient andere mensen niet als je ze voortdurend ongelijk geeft volgens jouw persoonlijke dualistische maatstaven. Dat is niet de Christus, dat is de antigeest.