Geascendeerde Meester Moeder Maria, 4 januari 2009
Als je de spirituele en religieuze bewegingen op deze planeet bekijkt, zie dat dat vele daarvan aan innerlijke conflicten ten onder zijn gegaan. Die niet zijn vernietigd door innerlijke conflicten, zijn in de meeste gevallen niet vernietigd, omdat ze werden overgenomen door een groep mensen met zo’n sterk ego en mening dat ze een strenge doctrine hebben vastgesteld, een stel rigide rituelen en een rigide cultuur die niemand durft te onderzoeken.
Het lot van de meeste spirituele en religieuze bewegingen op deze planeet is óf de dood óf starheid geweest. Er zijn maar een paar voorbeelden van spirituele bewegingen die hier een poosje aan hebben kunnen ontsnappen. Dat zijn natuurlijk heldere sterren die op de duisternis schijnen die de aarde bedekt – de duisternis die slechts in de geest en het energieveld van menselijke wezens bestaat.
Een nieuw type spirituele beweging
Jezus kwam de opkomst van een totaal nieuwe spirituele beweging voorbereiden die in niets leek op de strenge religie waarvan de vertegenwoordigers hem uiteindelijk hebben gedood. Dit is namelijk een beweging waarin het menselijke ego het niet kan overnemen, zijn spelletjes niet kan spelen, zijn drama’s niet kan opvoeren – want de Heilige Geest die door de mensen stroomt, zal ze blootleggen.
Dit was het zaad dat ook door de Boeddha werd geplant in zijn poging om een Sangha te vormen die de woeste aanval van de demonen van Mara van zich af kon slaan die juist door het ego heen werken van de leden die beweerden dat zij de Boeddha vertegenwoordigen of dat zij studenten van de Boeddha zijn. Zelfs het boeddhisme is in veel groeperingen uiteengevallen zoals zo vaak gebeurt wanneer er een machtselite opkomt. Daarna komt een tegenelite op en de strijd tussen die twee zorgt ervoor dat zij elk hun eigen weg gaan en sommige vormen een nieuwe scheut van de oude beweging en beweren vervolgens dat dit de enig echte is – terwijl de oude nog steeds beweert dat zij de enige echte is.
Dit kan natuurlijk niet de echte Sangha van de Boeddha zijn, want er blijft iets onopgelost. Men is gehecht aan een bepaalde uitdrukkingsvorm van de leer van de Boeddha, net als veel christenen duidelijk gehecht zijn aan de leer van Christus. Heel veel moslims zijn gehecht aan een bepaalde interpretatie van de leer die door Mohammed, zoals Sjiieten, als Soennieten, of welke schakering er ook maar is, naar buiten werd gebracht.
Wij zien het potentieel om onze zoektocht vrucht te laten afwerpen en niet zomaar een spirituele beweging op te bouwen die denkt dat hij anders is dan al die andere spirituele bewegingen die rigide zijn en de ego’s op hol slaan omdat ze denken dat je van je ego bent bevrijd of beter bent. Nee, we zien dat jullie het potentieel hebben om een heel nieuwe aanpak van spiritualiteit te creëren en tot uiting te brengen omdat jullie je niet in een staat laten brengen waarin jullie je beweging en cultuur duidelijk definiëren en het gevoel hebben dat jullie het tegenovergestelde zijn van anderen die daar niet bij zijn.
Jullie laten je ego niet meedoen aan het spel dat je gescheiden bent en superieur. Jullie laten jullie jezelf altijd de open deur zijn voor de stroom van Boven, door wie de Heilige Geest maar wil waaien. Jullie zorgen ervoor dat je het onderscheid hebt om te weten wat de Heilige Geest is en wat gewoon iemand is die zijn drama opvoert en beweert dat hij het gezag van de geascendeerde meesters of het gezag van de Heilige Geest heeft gekregen om aandacht – of macht – te krijgen.
Geen gemeenschap zonder communicatie
Als je succes wilt hebben om zo’n beweging, zo’n cultuur, te manifesteren en in stand te houden, dan moet je – als je daartoe bereid bent – over de leringen die we tijdens deze conferentie hebben gegeven, nadenken. Je moet op het punt komen waarover Saint Germain heeft gesproken, dat jij je vrij moet voelen om het te zeggen wanneer er is iets is wat volgens jou niet klopt, zodat je ego zich niet kan verbergen; zodat de illusies niet in het donker kunnen blijven omdat niemand kan zien wat ze zijn.
Dit houdt niet in dat jullie allemaal volmaakt moeten zijn. In tegendeel, het betekent dat iedereen vrij moet zijn om zich op zijn eigen huidige bewustzijnsniveau tot uitdrukking te brengen – en dan liefdevol te zien te krijgen dat de manier waarop zij naar de dingen kijken misschien wel een beetje anders is dan een overtuiging in hun persoonlijke database, die niet helemaal de hoogste waarheid, de hoogste realiteit, het hoogste perspectief, is.
Dit heeft de Boeddha juist op aarde gedaan toen hij daar fysiek aanwezig was; toen hij de Sangha heeft gevormd als een sfeer die apart staat, waar de demonen van Mara niet om zich heen konden grijpen. Degenen die deze sfeer – die heilige sfeer – betraden, kregen de kans om te zien dat er een alternatief is voor het bewustzijn van de wereld – voor de zee van Samsara, de zee van lijden.
Jezus heeft ook zo’n zelfde kring gevormd met zijn discipelen en anderen die met hem in contact kwamen, hoewel sommige discipelen daar niet in konden blijven, maar er slechts korte momenten in waren en daarna weer in hun oude patronen terugvielen. Je ziet natuurlijk hetzelfde hier omdat enkelen van jullie iets beseffen waardoor jij je eigen drama ziet. Maar dan ga je terug en slaap je er een nachtje over en kom je weer terug en dan zit je weer midden in het drama alsof er niets is gebeurd.
Ik wil dat jullie allemaal begrijpen dat het niet uitmaakt wanneer je op het punt komt dat je vrij bent. Want zelfs als mensen hun drama’s opvoeren, weiger je gewoon om daaraan mee te doen. En als je dit blijft doen en uit het drama wegblijft, dan zullen mensen óf getransformeerd worden óf een andere plek vinden waar mensen ontvankelijker voor hun drama’s zijn. Waarom zouden zij het blijven proberen als zij niet van jou krijgen wat ze willen?
Ze vertrekken misschien op een heel negatieve manier, projecteren op jou dat je onaardig, niet liefdevol, niet spiritueel bent, je bent niet dit of je bent niet dat. Maar nogmaals, als je vrij bent, zal het je niet van streek maken, want je weet dat jij niet de doener bent, je laat de grotere kracht door jou heen stromen in een poging – als uiting van Gods onvoorwaardelijke liefde – om die mensen te wekken. Je buigt je voor de Wet van Vrije Wil die zegt dat zij het recht hebben om te reageren zoals ze willen.
Noot: De rest van het dictaat staat in het boek ‘How to communicate from the Heart’.