Oefening om met Gedachten om te gaan

Geascendeerde Meester Hilarion, 7 juni 2024 – Deep Healing Retreat Conferentie in Tallinn, Estland

IK BEN de Geascendeerde Meester Hilarion. In deze verhandeling wil ik je een oefening geven om met gedachten om te gaan, maar eerst moet ik een bepaald fundament leggen.

Waar komen gedachten vandaan?

De hersenen
Veel spirituele leraren, veel filosofen, veel wetenschappers worstelen met de vraag: “Waar komen gedachten vandaan?” Sommigen denken natuurlijk dat ze uit het fysieke brein komen en sommige gedachten komen ook inderdaad uit je fysieke brein voort. Dit betekent niet dat je geest op een hogere manier, op een creatieve manier, kan denken, maar het betekent wel dat het fysieke brein gedachten kan produceren waarvan veel mensen denken dat het creatieve gedachten zijn.

Wat is een creatieve gedachte? Je kunt creativiteit niet echt definiëren, want creativiteit is iets wat elke definitie tart. Wanneer je iets definieert, dan vorm je een mentaal kader. Wat is creativiteit? Je stapt uit je mentale kader. Hoe je creativiteit ook probeert te definiëren, creativiteit zal altijd je definitie overtreffen en meer zijn. De gedachten die je brein vormen, vallen echter altijd binnen een bepaald kader, gedefinieerd door de programmering van je brein. Die programmering is natuurlijk het resultaat van het evolutieproces, omdat het DNA in je fysieke hersenen, de cellen, de synapsen en de hele machinerie van de hersenen miljoenen jaren nodig heeft gehad om te ontwikkelen, te evolueren. En dit apparaat dat je het brein noemt, lijkt veel op een computer. Het is geprogrammeerd om op een bepaalde manier te reageren op bepaalde stimuli.

Sommige gedachten komen vanuit je brein. Bij sommige mensen komen bijna al hun gedachten uit hun brein en ze kunnen een heel leven leiden zonder iets te denken buiten hun brein om.

Projecties van buitenaf
Waar komen gedachten vandaan? Veel gedachten komen eigenlijk van buiten je geest, je vier lagere lichamen, je fysieke brein en je emotionele, mentale en identiteitslichamen. Gedachten kunnen projecties zijn van de collectieve geest, het kunnen projecties zijn van de geest van een bepaalde andere persoon of het kunnen projecties zijn van wezens die demonen, zielen zonder lichaam, of zelfs gevallen wezens zijn. Veel gedachten die mensen hebben, zijn projecties van dat soort krachten.

Bij sommige mensen bestaan bijna al hun gedachten uit dit soort projecties en hun hele leven kan worden beheerst door hun mentale lichaam vanwege projecties van buitenaf. Ze denken nooit echt na. Het is of hun brein of een projectie.

Het emotionele lichaam en de mentale geest
Dan kunnen er natuurlijk ook gedachten uit je emotionele lichaam komen, omdat je emoties zo overstuur kunnen raken dat ze zelfs je mentale geest overnemen of op zijn minst je mentale geest beïnvloeden en aanleiding geven tot bepaalde gedachten, die vaak op angst zijn gebaseerd. Natuurlijk komen sommige gedachten uit de mentale geest zelf, omdat de mentale geest meer is dan de hersenen, ook al is die nauw verweven en geïntegreerd met de machinerie van je hersenen. De mentale geest kan echter meer denken dan de hersenen en dit noemen we de lineaire geest, de analytische geest en tot op zekere hoogte de conceptuele geest, in ieder geval het lagere niveau van de conceptuele geest. Deze mentale geest kan daadwerkelijk denken, maar dit betekent bij de meeste mensen niet dat de mentale geest denkt, omdat de mentale geest onder de identiteitsgeest staat.

En het is essentieel dat spirituele zoekers dit begrijpen en kunnen bevatten, want dit betekent dat zelfs als je geen gedachten hebt die door het brein worden geproduceerd, en zelfs geen gedachten van buitenaf op je worden geprojecteerd en zelfs als je vrij bent van gedachten die vanuit je emotionele lichaam worden geprojecteerd, je mentale geest niet vrij is om alles te denken wat hij wil omdat je mentale geest alleen kan denken binnen de parameters die worden gesteld door je identiteitsgeest.

Een paradigma op identiteitsniveau
Onder filosofen en wetenschappers is enige discussie over iets wat een paradigma wordt genoemd. Dit is een algemene kijk op het leven. Een voorbeeld van een paradigma zijn de middeleeuwse katholieke doctrines en overtuigingen. Ze vormden een kader, een begrenzing die stelde: “Dit is de waarheid, dit is gebaseerd op de katholieke doctrine en de katholieke doctrine is onfeilbaar, daarom is dit de waarheid.” Je mag niet buiten dat kader denken. Dit werd niet op mentaal niveau gedefinieerd. Het was iets wat mensen accepteerden op identiteitsniveau toen ze zeiden: “Ik ben katholiek.”

Een moderner voorbeeld van een paradigma is het wetenschappelijk materialisme, omdat je een interpretatie of een wereldbeeld over bepaalde wetenschappelijke bevindingen legt en dan zegt: “Alles wat er in het materiële universum gebeurt, kan worden verklaard door oorzaken in het materiële universum.” Dit is opnieuw een paradigma, een mentaal kader. Je mag er niet anders denken en dit accepteer je op identiteitsniveau wanneer je zegt: “Ik ben een wetenschapper”, wat betekent dat je een wetenschapper bent op basis van het materiële paradigma, het materialistische paradigma. Zodra je zo’n paradigma op identiteitsniveau hebt geaccepteerd, kan je mentale lichaam niet meer zelfstandig buiten dat paradigma denken.

Er zijn nog veel meer persoonlijke voorbeelden hiervan, omdat je een bepaalde identiteit hebt geaccepteerd. Bijvoorbeeld: je bent opgegroeid in een arbeidersgezin dat hun hele volwassen leven in fabrieken heeft gewerkt en je bent opgegroeid met de acceptatie: “Ik ben een arbeider, ik ben een persoon uit de arbeidersklasse.” Daarom kan je mentale geest niet denken: “Ik zou een opleiding kunnen volgen, ik ben te slim om in een fabriek te werken.” Je accepteert gewoon dat dit je lot in het leven is.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden. Als je accepteert dat je een bepaald soort persoon bent, dat je een bepaalde psyche hebt, dat je slechts een mens bent en niets meer kunt zijn dan dat, of omdat je een moeilijke jeugd hebt gehad, een gewond wezen bent of iemand die in gebreke blijft omdat je een beschadigde psyche hebt. Je kunt zelfs denken: “Ik ben een slecht persoon,” en daarom denkt je mentale geest binnen dat kader.

Dit heeft twee effecten. Ten eerste bevestigt dit het paradigma omdat je mentale geest zogenaamd het bewijs selecteert dat bij het paradigma past. Zoals we hebben gezegd, kan de intellectuele geest argumenten voor of tegen elke oorzaak of theorie vinden, en dit gaat door middel van selectie en uitsluiting. Het selecteert bewijs dat het paradigma bevestigt, en het selecteert bewijs dat het tegenspreekt. Daarom kunnen twee mensen die naar hetzelfde bewijs kijken tot tegenovergestelde conclusies komen.

Als onderdeel van genezing moet je uiteraard veranderingen aanbrengen in de manier waarop je denkt, maar je kunt geen veranderingen doorvoeren in de manier waarop je denkt op mentaal niveau, tenzij jij je bewust wordt van het paradigma op identiteitsniveau dat je gedachten beperkt, dat je hele denkproces beperkt en dat je vermogen beperkt om vragen te stellen die buiten het mentale kader vallen waarin jij je nu bevindt. Hoewel ik me realiseer dat jullie lichaam moe is en zelfs je mentale geest misschien wel moe is na een lange dag en mogelijk door het reizen gisteren, probeer ik hier juist gebruik van te maken, want als je jezelf wakker kunt houden, dan maakt het feit dat je moe bent het alleen maar makkelijker voor je om uit je mentale geest te stappen.

Oefening om uit je mentale geest te stappen

Laat ik een korte oefening met jullie doen. En zoals Moeder Maria eerder heeft gedaan, wil ik dat jij je notitieblok en pen klaar hebt liggen, zodat je als de oefening klaar is, alles kunt opschrijven wat in je opkomt wanneer ik tegen je zeg dat je moet schrijven.

De geest die van de hak op de tak springt
Nu wil ik dat je let op alle gedachten die er maar in je opkomen wanneer ik een specifiek woord zeg. Bereid je voor op wat er gebeurt, welke gedachte er ook in je opkomt als ik dit woord zeg, en het woord is ‘water’. Probeer die gedachte dan vast te houden. Probeer gewoon de gedachte vast te houden die bij je opkomt bij het woord ‘water’ en kijk hoe lang je dat woord kunt vasthouden. Is dat niet moeilijk? Verandert het niet heel snel? Je herinnert je misschien de eerste gedachte die over water opkwam, maar er komen ook andere gedachten bij op die zich aan je geest opdringen. Opeens heb je een hele reeks gedachten die zijn opgekomen bij het woord ‘water’.

Mijn enige doel hiervoor is jou te helpen om iets te zien en je mentaal bewust af te stemmen op het feit dat gedachten aan één stuk door veranderen. Gedachten veranderen voortdurend. Wat betekent dit? Het betekent niets in het bijzonder. Ik vraag je niet om een of ander vergezocht, hoog en zwaar intellectueel begrip te begrijpen of daarnaar te streven. Ik vraag je gewoon om te beseffen dat gedachten komen en gaan, worden vervangen door andere gedachten, en dat één gedachte zelden lang in je hoofd blijft voordat zich weer andere gedachten aan je opdringen, gedachten die proberen je aandacht te trekken.

Als je gedachten aan één stuk door veranderen, heb je dan een voortdurende mentale geest? Je zegt misschien: “Ik heb bepaalde overtuigingen, en die heb ik misschien al heel lang, zelfs al vele levens.” Maar zitten die overtuigingen dan in je mentale geest, of zijn ze het paradigma, het mentale kader, dat op identiteitsniveau is gedefinieerd? Denk nu eens aan een van de overtuigingen die je al heel lang hebt en concentreer je dan op die overtuiging en zie hoe snel er gedachten bij je opkomen. Je zou het ook zo kunnen bekijken. Misschien kun je de vraag stellen: “Betekent het echt dit? Betekent het dat?” Allerlei gedachten komen op die te maken hebben met de overtuiging die je al heel lang hebt. Wat betekent dat? Zou je die op andere manieren kunnen interpreteren? Allerlei gedachten komen bij je op.

Veel spirituele leraren, vooral in het oosten, hebben dit de ‘monkey mind’ genoemd, want je mentale geest springt net zo van de hak op de tak als een aap. Ik probeer niet te zeggen dat dit verkeerd is. De mentale geest is eigenlijk ontworpen om op deze manier te werken, zodat je sneller kunt reageren op situaties op een planeet als de aarde, omdat het misschien nodig kan zijn om heel snel te reageren op een situatie die levensbedreigend is. Om in leven te blijven moet je misschien heel snel reageren en daarom moet de mentale geest heel snel van de ene gedachte op de andere kunnen overschakelen. Nu zeg je misschien: “Maar ik ben opgegroeid in een maatschappij waarin mijn leven niet elke vijf minuten wordt bedreigd.” Dat is waar, maar je moet je wel heel snel aanpassen aan veel situaties. Stel je voor dat je in een auto rijdt en dat er een andere auto heel snel jouw rijstrook op kan rijden en dan moet je snel reageren. Stel je eens voor hoe jij de hele tijd wordt blootgesteld aan nieuwe ideeën, overbelast door een teveel aan informatie, maar je zou nog meer overbelast zijn als je geest niet heel snel zou kunnen reageren en veranderen. Ik zeg niet dat dit verkeerd is.

Gedachten van boven
Maar wat betekent het? Dit betekent dat je, als je op zoek bent naar een voortdurende in je leven, je mentale geest niet de plek is om daarnaar te zoeken. Je identiteitsgeest is een betere plek om naar iets voortdurends te zoeken, omdat je daar paradigma’s hebt, wereldbeelden die in de loop van de tijd misschien blijven bestaan. Maar zijn die dan niet veranderlijk? Natuurlijk ja. Die kunnen veranderen, en dat doen ze ook. Je hebt niet precies dezelfde inhoud in je identiteitsgeest wanneer je excarneert als toen je incarneerde. Als je een voortdurend leven wilt, is de plek om daarnaar te zoeken niet je fysieke lichaam, je emotionele lichaam, je mentale lichaam of je identiteitslichaam. Waar zoek je dan? Buiten die lichamen wanneer de Bewuste Jij daaruit stapt en contact maakt met je IK BEN Aanwezigheid. En wanneer je contact maakt met je IK BEN Aanwezigheid, kun je iets voortdurends ervaren, en later, als resultaat van de ervaring, kun jij je realiseren dat gedachten ook van je IK BEN Aanwezigheid kunnen komen. Gedachten komen niet alleen van onderaf, ze kunnen ook van boven komen. En ze kunnen ook afkomstig zijn van de geascendeerde meesters die je persoonlijke gids en leraar zijn.

Wat wil je? Wil je gedachten die van buitenaf op jou worden geprojecteerd, die worden gevormd op de vier niveaus van je geest, of uit een hogere bron bij je opkomen, van je IK BEN Aanwezigheid, van de geascendeerde meesters? En aangezien je hier bent, ga ik ervan uit dat je natuurlijk wilt dat in ieder geval een deel van je gedachten van je IK BEN Aanwezigheid en de geascendeerde meesters komen.

De oefening
Mijn doel is om je een heel eenvoudig proces te laten zien dat je kunt doorlopen. Je hoeft niet eens naar dit dictaat te luisteren, ook al kan dat je zeker helpen. Maar als je in een rustige kamer gaat zitten, in een redelijk comfortabele stoel, is dat natuurlijk een voordeel. Dan sluit jij je gedachten af. Je sluit je ogen. Je sluit je ogen en je concentreert je eerst op je fysieke lichaam. Je zou je misschien kunnen afstemmen op je ademhaling. Die gaat in, die gaat uit. Die gaat in, die gaat uit. Die verandert voortdurend.

Waar is de voortdurende wanneer die voortdurend verandert? Niets is dus voortdurend in je fysieke lichaam. Alle cellen in je fysieke lichaam worden elke zeven jaar vervangen. Hoe kan er iets voortdurend aan zijn? Nu stijg jij in gedachten boven je fysieke lichaam uit, waardoor de Bewuste Jij kan opstijgen, net zoals Moeder Maria heeft gezegd. Wanneer de Bewuste Jij niet naar beneden wordt getrokken in de vier lagere lichamen, zal hij spontaan opstijgen. Je laat hem gewoon opstijgen.

Dan komen er wat emoties die bij je op. En binnen een paar seconden merk je dat die emoties voortdurend veranderen. Niets is voortdurend. Je laat de Bewuste Jij boven de emoties uitstijgen en ga je naar het mentale niveau. En je ziet dat je gedachten de hele tijd veranderen en dat er nieuwe gedachten opkomen. Nogmaals, niets is voortdurend. Je laat de Bewuste Jij naar het identiteitsniveau stijgen. Je ziet dat er bepaalde beelden in je opkomen, op je afkomen, maar je realiseert je dat die zelfs ook veranderen. Wanneer jij je echt op een bepaald beeld concentreert, is het moeilijk om precies te bepalen wat dat beeld is.

Je denkt misschien dat je een bepaalde nationaliteit hebt, maar wat betekent dat precies? Zie dat het voortdurend verandert. Andere beelden, andere interpretaties komen naar boven. Nogmaals, er is niets voortdurend. Nogmaals, je laat de Bewuste Jij gewoon boven je identiteitslichaam uit stijgen. En nu ben je uit je identiteits-, mentale, emotionele en fysieke lichaam. Maar je staat jezelf niet toe om in deze staat van puur bewustzijn of neutraal bewustzijn te blijven, omdat dit niet het doel is van de oefening. In plaats daarvan laat jij je aandacht van het gevoel van kalmte naar je IK BEN Aanwezigheid of een geascendeerde meester van jouw keuze gaan. En dan formuleer je gewoon de vraag: “Help me om het paradigma te zien dat mijn gedachten inperkt.”

Schrijven

En nu wil ik dat je opschrijft wat er in je opkomt wanneer ik het zeg. Zonder na te denken en zonder te analyseren, schrijf je gewoon het eerste op wat in je opkomt, zonder erover na te denken terwijl je het opschrijft. En ik ga zeggen wanneer je moet beginnen met schrijven, maar eerst zal ik tellen. Ik zal niet van tien tot nul tellen.

Ik tel van één, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17. En let erop dat je geest denkt: “Wanneer gaat hij zeggen dat ik moet schrijven? Wanneer houdt dit op? Hoelang blijft hij tellen?” 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30. Weer denk je: “Hoelang blijft hij doorgaan? Wat is de bedoeling van dat tellen? Is dat de test? Moet ik op een bepaalde manier denken?” Nee, je mag niet denken. Luister gewoon naar het tellen. 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37. Wanneer je dit in je eentje doet, blijf je tellen tot je alleen nog maar de getallen, het volgende getal, in je hoofd hebt. Je blijft gewoon tellen tot je gedachten enigszins uitgeschakeld zijn. En dan geef je jezelf het commando: “Schrijf nu.” Heb je het begrepen? Ik zei: “Schrijf nu! Schrijf nu!” [twee minuten pauze]

Ik vraag je om nu te stoppen met schrijven. Je kunt deze oefening altijd in je eentje doen, met of zonder opname en daardoor kun je duidelijkere aanwijzingen krijgen. Maar nogmaals, net als bij de oefening van Moeder Maria is de sleutel dat je in een neutrale gemoedstoestand raakt en niet nadenkt over wat je wel of niet opschrijft.

Een beeld van een spiritueel persoon
Je kunt enorm veel profijt hebben als je de discussie opnieuw afluistert die jullie vanmiddag hebben gevoerd over dat je een mentaal beeld van jezelf als spiritueel persoon kunt hebben, hoe een spiritueel persoon moet zijn, en dat dit een spoor, een programma, in je mentale geest kan worden. Je hebt met je identiteitsgeest besloten: “Dit is wat het betekent om een spiritueel persoon te zijn, en ik ben een spiritueel persoon.” En dit wordt het paradigma, het mentale kader, die de parameters bepaalt voor hoe je mentale geest denkt. Je denkt erover na op wat voor manier je aan dat beeld kunt voldoen, hoe je dat beeld kunt uitvoeren, hoe je ervoor kunt zorgen dat je nooit fout zit en nooit faalt om daaraan te voldoen. Daarom denkt je mentale geest altijd binnen deze parameters.

En wat doet dat? Dit trekt de Bewuste Jij naar het mentale niveau. Maar op het mentale niveau kun je niet horen, kun je geen gedachten ontvangen van je IK BEN Aanwezigheid en je geascendeerde leraren. Ze zullen eruit gefilterd worden omdat de gedachten die we je geven niet in overeenstemming zullen zijn met jouw paradigma. Je mentale geest zal ze eruit filteren, of als je toch een gedachte zou ontvangen, zou die er onmiddellijk tegenin gaan of er een interpretatie overheen leggen.

Een beeld over de leiding van boven heen leggen
Veel van jullie zullen herkennen dat je soms een ervaring krijgt dat je een soort gedachte ontvangt, een soort leiding. Dit gebeurt wanneer de Bewuste Jij, zonder dat jij het je realiseert, gewoon even uit het identiteits- en mentale lichaam glipt en je een aanwijzing ontvangt, een intuïtieve aanwijzing van boven, maar daarna schakel je direct weer over op je gedachten. Dan begint je mentale geest de aanwijzing te interpreteren: “Zou het echt waar kunnen zijn? Zou het echt dit kunnen betekenen?” Maar zelfs daarnaast kan je mentale geest de aanwijzing anders interpreteren, dat de aanwijzing betekent dat je iets bepaalds moet doen.

Maar als je een stapje naar achteren doet, besef je: “Dit is onevenwichtig, dit is veel te extreem, dit is niets anders dan zwart-wit denken.” Of het kan zelfs zo zijn dat dit grijsdenken is omdat je eigenlijk niet zou moeten doen wat de aanwijzing zegt. Dit is de kracht van het paradigma. Je krijgt van ons een aanwijzing, een goede aanwijzing, maar je bent je er zo kort van bewust dat jij al heel snel naar je mentale geest wordt getrokken, en je mentale geest geeft er dan een interpretatie aan.

Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je nog extremer een spirituele lering of een spirituele techniek moet toepassen – dat je meer decreten of meer invocaties moet opzeggen, of dat je een nog strenger dieet moet volgen, of dat je andere extreme maatregelen moet nemen, zoals steeds langer vasten, of van je adem proberen te leven, of naar de zon staren, of een aantal andere extreem onevenwichtige praktijken die je op het spirituele terrein – het zogenaamde spirituele terrein – ziet.

Terwijl de leiding die je van ons krijgt niet dualistisch is, het is niet dit ene uiterste, dat andere uiterste, noch iets ertussenin – het staat daarboven. Maar als je heel erg gehecht bent aan je paradigma, aan je gedachten, aan je beeld van wat het betekent om een goed spiritueel persoon te zijn, kun je eigenlijk niet eens nadenken over wat die aanwijzing betekent, omdat je die alleen maar ziet met je mentale brein dat al een interpretatie aan de ervaring heeft gegeven voordat je die daadwerkelijk kunt formuleren als een gedachte, als woorden. Dit kan zo snel gebeuren dat je het niet eens opmerkt.

We hebben al zo vaak aanwijzingen gegeven aan een spiritueel persoon, of zelfs aan niet openlijk spirituele mensen, en een waardevolle aanwijzing die van bovenaf hun geest binnenkomt, maar de Bewuste Jij wordt zo snel in de mentale geest getrokken dat de Bewuste Jij die niet echt ervaart. Die ervaart de beweging van de instructie, maar de betekenis wordt er helemaal op het mentale niveau aan gegeven of geïnterpreteerd. Dit moet je proberen uit te schakelen.

Je neutraliseert die natuurlijk door de hulpmiddelen en leringen te gebruiken die we hebben gegeven om onderbewuste zelven bloot te leggen. Maar af en toe moet je ook de oefening doen die ik heb gegeven en gewoon opschrijven wat er in je opkomt. Hoe neutraler je kunt zijn, hoe waardevoller wat je opschrijft zal zijn, want hoe minder de geest de mogelijkheid heeft om iets te interpreteren hoe beter, omdat je anders niet in staat bent om verder te kijken dan het mentale niveau.

Intuïtie gebruiken om het paradigma te bevestigen
Als je gebruik maakt van deze hulpmiddelen, dan zullen ik en elke andere meester die dicht bij je staat en je IK BEN Aanwezigheid jou helpen om het paradigma te zien dat je denken beperkt en zo snel je intuïtie overdekt. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, is intuïtie geen denken. Het is ook niet je identiteit, je mentale beeld op het identiteitsniveau. Het staat erboven, maar om je geest je intuïtieve aanwijzing te laten implementeren, moet die natuurlijk worden vertaald in woorden en beelden waar je geest mee overweg kan. Ik probeer je te laten zien dat er verschil is tussen het vertalen van een intuïtieve ervaring in woorden en er een door de geest bedachte interpretatie aan te geven.

Zoals Aartsengel Raphaël heeft gezegd, zijn er onderbewuste zelven nodig om de Bewuste Jij te integreren met je vier lagere lichamen. De Bewuste Jij moet bepaalde zelven aannemen om te kunnen functioneren in je identiteitslichaam en om te kunnen functioneren in je mentale lichaam, en die zullen jouw intuïtieve inzichten beïnvloeden door er beelden en woorden overheen te leggen, maar er kunnen ook structuren in jouw geest zitten die zijn gevormd op basis van en als reactie op omstandigheden op aarde, die beneden het achtenveertigste niveau, vanuit het dualiteitsbewustzijn, zijn gevormd. Heel veel van de ideeën op de wereld komen voort uit het dualiteitsbewustzijn. Je kunt niet voorkomen dat je ze aanneemt in dit leven of in vorige levens. Wanneer er een interpretatie over jouw intuïtie wordt gelegd, verduistert die de intuïtie en trekt die feitelijk naar beneden en probeert de realiteitszin die je van de intuïtie krijgt te gebruiken om een paradigma, een gedachte, een idee, te bevestigen.

Jezus heeft lange tijd, gedurende heel veel eeuwen, geprobeerd om heel veel christenen te benaderen en hen een intuïtieve ervaring van Zijn Aanwezigheid te geven. Maar in plaats van echt te overwegen wat deze ervaring betekent, hebben heel veel van deze christenen zichzelf helemaal naar het mentale niveau laten trekken en de ervaring gebruikt om hun christelijke overtuigingen te bevestigen – de overtuigingen die voortkomen uit het bewustzijn van de antichrist.

Maar Jezus probeerde hen de ervaring te geven dat hij meer is dan de doctrines en dogma’s van de christelijke religie, zelfs de Bijbel. Ze wilden hier echter niets van weten, dus dachten ze: “Ik heb de Heer ontmoet en Hij heeft bevestigd dat mijn letterlijke interpretatie van de Bijbel de absolute waarheid is. Halleluja! Dit is het bewijs van mijn geloof.” Dat is niet zo! Het was een poging om je uit je christelijke mentale kader te halen dat niets te maken heeft met de ware leringen van Christus. Het was een poging om je de ervaring te laten doormaken die ik meemaakte op de weg naar Damascus als Paulus, omdat ik ook een paradigma had, een mentaal kader, dat ervoor zorgde dat ik Jezus afwees. Maar ik kreeg een directe ervaring en in plaats van die af te wijzen was ik bereid om de schellen van mijn ogen te laten vallen, dus zag ik de Levende Christus.

Hoeveel christenen zijn vandaag de dag bereid om dit te doen? Nee laat maar, ik spreek hen niet aan, maar ik hoop dat jij kunt zien dat veel spirituele mensen hebben gedaan met een spirituele lering wat de christenen hebben gedaan met de doctrines van de christelijke religie. En dit kan zelfs worden gedaan met een lering van een geascendeerde meester en dit is niet waarom we onze leringen geven. Dit is niet waarom we jullie intuïtieve ervaringen geven.

We doen dit om je te helpen het punt te bereiken waarop de Bewuste Jij beseft: “Ik ben niet mijn gedachten. Ik ben meer dan de wereldlijke geest. En ik ben niet zo verliefd op de inhoud van mijn uiterlijke geest dat ik die zal gebruiken om die ervaring niet te bevestigen of te bedekken dat er nog iets echts buiten de inhoud van mijn uiterlijke geest om is. Want ik hou meer van dat iets dan van mijn eigen geest en de inhoud die hier op aarde is gecreëerd. Ik hou van mijn IK BEN Aanwezigheid, ik hou van de geascendeerde meesters, ik hou van de Schepper, ik hou van iets.”

De ijdelheid van de mentale constructies
Vind iets waar je meer van houdt dan je eigen geest, want dat is echt de enige manier om aan het proces te beginnen om de Bewuste Jij uit zijn identificatie met, zijn fascinatie door, zijn staat van hypnose door, de mentale geest te halen die zo slim kan lijken in het bedenken van argumenten. Maar de mentale geest lijkt alleen slim als jij je hebt beperkt tot het paradigma waarbinnen hij opereert. Dan lijkt hij slim, maar als je de Bewuste Jij toestaat om boven dat paradigma uit te stijgen, dan zie je plotseling wat gedachten zijn – ijdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid. Echt, alle mentale ideeën en filosofieën en overtuigingen die mensen door de eeuwen heen hebben bedacht, zijn allemaal ijdelheid. Het is een poging om de uiterlijke geest te verheerlijken. En die denkt dat hij die tot zo’n verfijnde status kan verheffen dat God hem in het koninkrijk der hemelen moet toelaten.

Als geascendeerde meester kan ik je verzekeren dat geen van deze mentale constructies ooit het spirituele rijk zal bereiken, ze zullen nooit permanent worden. Maar jij kunt permanent worden wanneer je beseft en accepteert dat je meer bent dan alles wat je mentale geest kan bedenken, waar hij maar argumenten vóór kan bedenken, wat hij kan beredeneren of wat hij tot eigen tevredenheid kan bewijzen. Wanneer je ervaart dat jij meer bent, besef je dat je mentale geest tevreden kan zijn dat hij een bepaald punt heeft bewezen, maar jij bent niet tevreden omdat je meer wilt. En dat is de staat waar wij je graag naartoe willen zien stijgen, want dan kunnen we jou echt helpen, omdat je dan onze aanwijzingen kunt horen en kunt voorkomen dat je mentale geest de werkelijke betekenis verduistert.

Bepalen versus ontdekken hoe de wereld werkt
Hebben ze überhaupt wel betekenis? Niet een betekenis die je mentale geest kan doorgronden, maar de Bewuste Jij kan wel ervaren dat ze betekenis hebben als referentiekader om naar je mentale geest te kijken en de illusies te ontrafelen, omdat je natuurlijk bewust de illusies moet gaan zien die je hebt zonder je volledig bewust te zijn van wat je hebt gedaan of geaccepteerd in dit of vorige levens. De schellen zullen alleen van je ogen vallen wanneer je ze wilt zien en ernaar kijken en ze één voor één uitdagen.

Daarbij zullen we je helpen, want alleen als de mentale schellen van je ogen vallen, kun je genezen. Want alleen dan zal je mentale lichaam zijn rechtmatige plaats als hoofd van de huishouding accepteren, vergeleken met je emotionele en fysieke lichaam. Maar jij bent niet het allerhoogste hoofd van de huishouding want je staat lager – het mentale lichaam staat onder – de identiteit die onder de IK BEN Aanwezigheid en het geascendeerde niveau staat, wanneer de Bewuste Jij zich niet identificeert met de inhoud van het mentale of identiteitslichaam.

Dit is ons doel. Want een van de belangrijkste factoren die je uit die heelheid houdt, is het denkproces op mentaal niveau, omdat je denkt dat je mentale geest kan bepalen hoe de wereld zou moeten werken. De geest kan dat niet definiëren. Hij kan ontdekken en gaan begrijpen hoe de wereld daadwerkelijk werkt, maar alleen wanneer hij onder toezicht staat van je identiteitslichaam, de Bewuste Jij, de IK BEN Aanwezigheid en de geascendeerd meesters. Anders raakt hij verdwaald in zijn eigen redeneringsproces dat het gesloten zichzelf bevestigende systeem wordt waar we het over hebben gehad.

Ik heb gebruik gemaakt van jullie fysieke en mentale vermoeidheid om je een boodschap te geven die hopelijk op een dieper niveau is binnengekomen. En je kunt er zeker naar luisteren, hem lezen en op een mentaler niveau in je opnemen. Maar wees nogmaals voorzichtig met analyseren. Je zult mijn boodschap niet begrijpen als je hem analyseert, maar je mentale geest kan hem begrijpen wanneer hij zijn rechtmatige plaats vindt in de erfelijke lijn die omhoog reikt. IK BEN deel van die lijn. Ik ben geascendeerd omdat ik heb geaccepteerd dat IK een deel BEN van die erfelijke lijn en jij zult alleen ascenderen wanneer jij accepteert dat je deel uitmaakt van die erfelijke lijn.

Je kunt verstandelijk begrijpen dat jij deel uitmaakt van die afstammingslijn, maar dat niet geloven op mentaal niveau. Alleen de Bewuste Jij kan dit accepteren, want er zijn geen argumenten die het zullen bewijzen. Het is een directe ervaring en je kunt die krijgen en wij zullen je helpen om die te krijgen. En als je die hebt gekregen, dan weet je dat alles op de materiële wereld onderworpen is aan de hogere rijken waarin hij is gevormd. Daarom kan je geest meesterschap hebben over de materie binnen de parameters die zijn gesteld door het fysieke octaaf en de huidige dichtheid ervan op aarde. Maar dit is een onderwerp waar we later op terug zullen komen.

Nu verzegel ik jullie in de helende vlam die IK BEN, de vlam van visie die IK BEN. Want die is werkelijk alleen een hogere visie dan je mentale lichaam en die je in staat zal stellen om te begrijpen hoe je meesterschap van geest over de materie kunt hebben. Wees dus verzegeld in het smaragdgroene licht dat je toestaat om achter het materiescherm te kijken. IK BEN Hilarion.