Maak Contact met Gautama Boeddha en ervaar dat Leegte een leeg Concept is

Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, 6 juni 2023- Seoul, Korea

IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. En zoals nu al enige tijd de traditie is, is het mijn voorrecht en mijn vreugde om het afsluitende dictaat voor dit evenement te geven wat echt een grote overwinning is gezien vanuit ons perspectief als geascendeerde meesters, omdat het een impuls heeft geschapen die naar het collectieve bewustzijn is gezonden dat zeer diepgaande veranderingen zal veroorzaken en veel mensen in staat zal stellen om meer contact te maken met de geascendeerde meesters en hun hogere zelf. We zien natuurlijk ook de veranderingen bij veel van jullie die bereid zijn geweest om deel te nemen, om naar jezelf te kijken, om de leringen in je op te nemen en hogerop te komen. We hopen dat jullie het gevoel hebben dat het de tijd en moeite waard is geweest en dat jullie net zo voldaan zijn als wij.

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om een paar leringen te geven over een concept dat misschien niets te maken lijkt te hebben met contact maken met je hogere zelf en spirituele leraren, maar we zullen zien of het toch niet verbonden is. Er is een concept bekend uit de tijd van de Boeddha: Śūnyatā of leegte. Wat betekent dit eigenlijk? Nogmaals, de intellectuelen in de boeddhistische religie of traditie hebben hiernaar gekeken, zijn met verschillende interpretaties aangekomen, maar kunnen het niet echt eens worden over de juiste interpretatie en ik probeer jullie niet de ‘juiste’ interpretatie te geven, want er niet één juiste interpretatie omdat er altijd verschillende bewustzijnsniveaus zullen zijn en dus verschillende manieren om een spirituele lering te begrijpen.

De waarheid over de verwoorde leer ervaren
Maar ik zal wel zeggen dat er een fundamenteel verschil zit tussen een spirituele lering interpreteren en de diepere waarheid over de verwoorde lering voelen. En in elke spirituele traditie op de wereld is dat er een klasse mensen ontstaat die zichzelf opwerpt als de vertolkers van de leer naarmate de traditie groeit en steeds meer leden krijgt. Dan is er ook een kleinere groep mensen die de diepere waarheid over de woorden probeert te voelen. En dan is er een grotere groep, de algemene bevolking, die de leer en de interpretatie aanhangt die door de priesterklasse wordt gegeven, omdat ze hopen dat dit hen een beter leven zal geven, hetzij op deze wereld of de volgende. Dit patroon zie je overal. Je kunt het door de geschiedenis heen zien, je kunt het vandaag de dag zelfs zien bij moderne spirituele leringen, zelfs de leringen van geascendeerde meesters. Als je echt gebruik wilt maken van een spirituele leer, moet je natuurlijk verder kijken dan de interpretatie van de woorden en niet alleen de woorden proberen te begrijpen, niet alleen te bevatten, maar ook de diepere waarheid in de woorden te ervaren.

We zouden dit kunnen vergelijken met een bioscoop. De meeste mensen zitten daar naar het filmscherm te kijken. Ze beleven de film gewoon. Dan zijn er mensen die proberen te begrijpen waar de film vandaan komt en die gaan misschien naar de projectiekamer en bekijken de filmstrip. Maar staat de diepere waarheid over de film echt op de filmstrip? Of is de diepere waarheid het witte licht in de projector? Of is de nog diepere werkelijkheid de bedoeling van de filmregisseur of de scriptschrijver of de acteurs?

De lering gebruiken om je huidige bewustzijnsniveau te transcenderen
Een goede spirituele lering komt uit het spirituele rijk of het geascendeerde rijk. Die komt uit de gedachten van een spiritueel wezen en als je volledig gebruik wilt maken van de lering, hoef je de lering alleen maar te gebruiken als hulpmiddel om contact te maken met het spirituele wezen in wiens gedachten de lering is ontstaan. Dit is de allerbeste manier om gebruik te maken van een spirituele lering. Wanneer je dit begrijpt, dan realiseer jij je dat alleen het lezen van de woorden en ze proberen te begrijpen of te interpreteren met je intellectuele gedachten, niet de beste manier is om de lering te doorgronden. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je geen gebruik maakt van de lering, want wat is het doel van een spirituele lering? Jouw huidige bewustzijnsniveau te helpen transcenderen. En wanneer je probeert de lering te begrijpen en te interpreteren op je huidige bewustzijnsniveau, dan houd jij jezelf op dat niveau gevangen.

Je zou de spirituele lering kunnen gebruiken om jezelf te laten geloven dat je, omdat je zo’n geavanceerde, verfijnde intellectuele interpretatie van de lering hebt, een hoger bewustzijnsniveau hebt bereikt, maar je bereikt geen hoger bewustzijnsniveau door intellectuele interpretatie en begrip. Je bereikt dat alleen door je bewustzijn te veranderen. Dat is iets wat de lineaire geest niet kan bevatten. Want de lineaire geest kan alleen een soort lineaire progressie maken die van het ene punt naar het volgende leidt. Die kan zich niet voorstellen, die kan niet doorgronden, dat er een totaal ander niveau van waarheid zou kunnen zijn dat je niet op zo’n lineaire schaal kunt plaatsen.

De Middenweg
Daarom hebben veel mensen het concept de Middenweg niet begrepen. Ze hebben het belang van de Middenweg en de paren niet begrepen, wat we tegenwoordig het dualiteitsbewustzijn noemen dat altijd twee uitersten heeft. Je hebt één polariteit en de tegenovergestelde polariteit en er zijn mensen die denken dat de Middenweg er ergens tussenin ligt.

Er zijn veel mensen die de leringen die vijfentwintighonderd jaar geleden door mij zijn gegeven, verstandelijk hebben benaderd en ze dachten dat het bewandelen van het pad, de Middenweg, betekent dat je het evenwicht vindt en ze hebben geprobeerd een soort evenwicht te vinden tussen de dualistische uitersten die zij hebben gedefinieerd, wat die definitie ook was. Maar de Middenweg gaat niet over het vinden van evenwicht op een schaal die lineair is tussen twee uitersten. De Middenweg gaat over het transcenderen van de dualistische schaal, de dualistische uitersten, en wat betekent dat? Dat je de lineaire geest transcendeert.

Het concept leegte
Terug naar het concept leegte. De lineaire geest zal onmiddellijk vragen: leegte waarvan? Leegte vergeleken met wat? Er moet iets zijn waarmee het vergeleken kan worden. Dit klopt wel enigszins omdat een spirituele lering altijd in een context wordt gegeven. Toen ik vijfentwintighonderd jaar geleden incarneerde, verscheen ik in een specifieke samenleving, een specifieke cultuur, namelijk de hindoe-brahmaanse cultuur.

De hindoeïstische brahmanen hadden veel verschillende interpretaties bedacht, veel verschillende sekten, veel verschillende ideeën en hadden dus diverse concepten. De leringen die ik vijfentwintighonderd jaar geleden gaf, waren aangepast aan deze cultuur en gebruikten op een of andere manier enkele concepten, maar daagden ook andere concepten uit die gemeengoed waren geworden in de hindoeïstische traditie. Je kunt het concept leegte niet echt begrijpen zonder te kijken naar de context waarin dat werd gegeven. En het concept dat zeer dominant aanwezig was in de Hindoe-religie was het concept de Atman of het Zelf, het ultieme Zelf en er was een hele cultuur gebouwd rond dit concept dat maar weinig mensen tegenwoordig goed begrijpen.

Om een korte samenvatting te geven van hoe er naar het Zelf gekeken werd, kunnen we zeggen dat het idee bestond dat er in het hogere rijk slechts één Zelf was, de Atman, en dit was een eeuwig onveranderlijk Zelf. Dat zou nooit kunnen veranderen. Dit betekent dat voor elk concept dat je zou kunnen bedenken, niet beslist op het menselijke niveau, maar alles wat uit het spirituele rijk zou kunnen komen, er in deze Atman, in dit Zelf, iets was wat we een beeld of een matrix zouden kunnen noemen. Je zou het zelfs kunnen vergelijken met de opvattingen van Plato over ideale vormen in het hogere rijk.

Met andere woorden, het idee was dat er in het hogere rijk een vooraf gedefinieerde perfecte matrix bestaat voor alles wat zich op deze wereld kan manifesteren en alles wat er op deze wereld kan gebeuren, wat aanleiding gaf tot dit idee dat er uit deze ene Atman andere zelven worden gedefinieerd en deze zelven definiëren een specifieke manifestatie. Dus de aarde – er is een Zelf in het hogere rijk dat de perfecte onveranderlijke matrix voor de aarde definieert. Voor ieder mens is er een Zelf in een hogere wereld dat bepaalt hoe die ziel is en op aarde zouden dingen kunnen gebeuren waardoor de aarde of mensen kunnen afwijken van dit eeuwige Zelf. Maar uiteindelijk zou alles terugkeren naar dat Zelf en dit concept ontkende ik.

Toen ik het over leegte had, zei ik dat het leeg is in die zin dat er geen-zelf is, wat inhoudt dat er geen vooraf gedefinieerd Zelf in een hoger rijk is waarnaar hij voorbestemd was om naar terug te keren. Nu heeft Lanto jullie hier al een zeer diepgaande lering over gegeven, maar ik wil er ook iets over zeggen omdat veel mensen in het boeddhisme tegenwoordig de moderne manier van denken hebben gebruikt, die veel lineairder is geworden, om het concept leegte of het concept geen-zelf te interpreteren. Zelf, om te zeggen dat er niet alleen geen zelf is, het is leeg van alles. Er is niets. Dit is opnieuw iets wat de lineaire geest graag doet.

Permanent zelf versus steeds veranderend zichzelf transcenderend zelf
De lineaire geest kijkt naar deze wereld waarin alles vorm heeft en hoort dan het concept leegte en dan hoort hij dat de Boeddha dat concept heeft gegeven en hij was een hoogstaand, verlicht, wezen, dus zijn concepten moeten worden gerespecteerd. Dan zegt de lineaire geest: “Maar dan wil ik dit concept op de ultieme manier begrijpen. Deze wereld heeft vorm, leegte moet betekenen dat er geen vorm is, dat er niets is.” En sommigen hebben dit zo geïnterpreteerd dat er alleen Brahma is, er is alleen oneindig bewustzijn zoals sommigen het tegenwoordig noemen en dit is leegte. Er is dus of vorm zoals die er op deze wereld is, of er is leegte, en ze denken dat die vorm uit de leegte is voortgekomen, met andere woorden, iets is uit niets ontstaan. Maar dat is natuurlijk niet het geval.

Ik zei niet dat er leegte is in de betekenis van dat er niets is. Ik zei dat er geen permanent Zelf is. Ik zei dat de wereld niet uit leegte is ontstaan en het niet de bedoeling is dat die terugkeert naar leegte na een eindeloze cyclus van reïncarnaties. Wat ik heb gezegd, was en wat ik bedoelde was, dat er geen permanent zelf is, maar een steeds veranderend zichzelf transcenderend zelf en dat het niet de bedoeling is dat dit zelf dat steeds verandert, terugkeert naar het niets na een bijna eindeloze cyclus van reïncarnaties en lijden. Het is de bedoeling dat hij naar een hoger niveau ascendeert, waarop hij kan blijven stijgen naar nog hogere niveaus.

Wat kunnen we begrijpen over het spirituele rijk?
Dit is niet wat ik vijfentwintighonderd jaar geleden heb gezegd, omdat ik had besloten een leer te geven die gericht was op de praktische aspecten en niet op de kosmologische aspecten en het was dus mijn bedoeling om het bewustzijn van mensen verder te verhogen dan de lineaire denkwijze, omdat ik duidelijk bij de brahmanen zag dat de lineaire denkwijze je nooit het ultieme begrip van kosmologische concepten kan geven. Hoe begrijp je uiteindelijk hoe het spirituele rijk werkt? Door te ascenderen naar het spirituele rijk, dan ervaar je het spirituele rijk natuurlijk en dan kun je een studie volgen waarin je alle aspecten en rijken van de spirituele wereld bestudeert, naar hier en daar gaat, naar steeds hogere niveaus gaat en alles onderzoekt wat er te ontdekken valt.

We zouden ook kunnen zeggen: “Wat heeft het voor zin om dat te proberen te begrijpen terwijl je geïncarneerd bent?” En zo redeneerde ik vijfentwintighonderd jaar geleden ook omdat het collectieve bewustzijn op een lager niveau was, maar tegenwoordig heeft dit eigenlijk wel wat nut omdat veel mensen er baat bij kunnen hebben wanneer ze enkele aspecten van het spirituele rijk en hoe dat functioneert, begrijpen. Je kunt er zeker baat bij hebben als je begrijpt dat er spirituele wezens, geascendeerde meesters, in dat rijk zijn die je spirituele leraren zijn. Maar je kunt er ook baat bij hebben als je begrijpt dat er natuurlijke planeten zijn en dat veel spirituele mensen van die natuurlijke planeten naar deze onnatuurlijke planeet aarde zijn gekomen.

En tegenwoordig heeft het meer waarde, is het beter om op zoek te gaan naar wat inzicht in het spirituele rijk en daarom geven we deze leringen tegenwoordig. Je zult tegenwoordig natuurlijk exact dezelfde tendens zien die er vijfentwintighonderd jaar geleden was, dat heel veel mensen naar een hoger begrip zoeken, maar die een leer gebruiken die in woorden is gegeven om inzicht te krijgen en dan projecteren ze die en dan interpreteren ze die. Er zijn tegenwoordig natuurlijk veel leringen die zogenaamd ‘gechannelde’ leringen zijn en die worden vaak gechanneld vanuit het mentale rijk en waardoor ze vaak een beroep doen op de lineaire geest, de analytische geest, de intellectuele geest.

Er zijn leringen die beweren dat ze zeer verfijnd zijn, zelfs nog verfijnder dan de leringen van de geascendeerde meesters, en er zijn mensen die geloven dat een of ander boek de allerhoogste spirituele leer is en dat is natuurlijk prima. Mensen hebben bepaalde ervaringen nodig voordat ze hun onderscheidingsvermogen kunnen verhogen en het verschil in vibratie kunnen voelen tussen een lering die uit het mentale rijk komt en een lering die uit het geascendeerde rijk komt. Dit kan de lineaire geest niet doorgronden. Die kan alleen naar de woorden kijken en de woorden interpreteren en daarom met de interpretatie komen dat de ene leer verfijnder is dan de andere.

De leegte van zuiver gewaarzijn
Om terug te komen op ‘leegte’, wat is de echte waarde van dit concept? In de eerste plaats is er het Alpha-aspect dat er geen permanent onveranderlijk zelf is. Jij bent een zelf. Tegenwoordig noemen we het de Bewuste Jij en zeggen we dat het zuiver gewaarzijn is. Maar een ander woord voor zuiver gewaarzijn zou leegte kunnen zijn. De leegte van het identiteitsgevoel, de gedachten en de gevoelens die verblijven in of worden geproduceerd door het identiteits-, mentale en identiteitslichaam of geest. Je zou kunnen zeggen dat de meeste mensen hun aandacht richten op hun gevoelens, hun gedachten of hun identiteitsgevoel. Ze concentreren zich bij wijze van spreken op de inhoud van het bewustzijn en daarom kan het de moeite waard zijn om erover na te denken dat de keerzijde van de medaille, het Alpha-aspect van bewustzijn, is dat je in plaats van je te concentreren op de inhoud, jij je ook kunt concentreren op het bewustzijn zelf. En bewustzijn is leeg of kan leeg zijn van inhoud en wanneer de Bewuste Jij zichzelf ervaart als zuiver gewaarzijn, dan is dit een staat van leegte – alleen gewaarzijn zonder enige inhoud in het vat van het bewustzijn.

Verschillende niveaus van leegte te begrijpen
Je kunt dit natuurlijk naar een ander niveau tillen en zien dat jij, als je het spirituele pad bewandelt en het achtenveertigste niveau ontstijgt en het zesennegentigste niveau nadert, de onderbewuste zelven overwint, van wie er veel op het dualiteitsbewustzijn berusten. Je kunt zeggen dat de mensen op de lagere bewustzijnsniveaus die op aarde mogelijk zijn, worden omhuld door, verblind door, zich identificeren met de egoïstische geest, de gescheiden geest. Naarmate je het zesennegentigste niveau en je vier lagere lichamen ontstijgt, wordt je container van het lagere zelf leeg van de egoïstische geest, zodat er dus een andere vorm van leegte, een ander niveau van leegte, ontstaat, maar dat betekent natuurlijk niet dat er niets in jouw geest is.

Je hebt nog steeds een gevoel van identiteit, gedachten, gevoelens. Je onderneemt acties, je reageert op de wereld, je communiceert met de wereld, je communiceert met je IK BEN Aanwezigheid en met de geascendeerde meesters. Je bent niet helemaal leeg, maar je bent leeg van bepaalde dingen die voortkomen uit een bepaald bewustzijnsniveau. Je ziet dat je leegte op verschillende niveaus kunt begrijpen. Er is niet één manier om het te begrijpen en te bevatten, maar je kunt dit concept natuurlijk verder uitdiepen omdat je zou kunnen zeggen dat het wanneer je ascendeert, vanuit het perspectief van de Bewuste Jij lijkt alsof je in de ultieme vorm van leegte komt. Nu is de Bewuste Jij volledig één met de IK BEN Aanwezigheid, wordt de IK BEN Aanwezigheid, er zijn eigenlijk geen woorden die het proces volledig kunnen beschrijven, maar ondanks dat kun je zeggen dat de Bewuste Jij geen zelfgevoel meer heeft, het zelfgevoel dat hij heeft gehad sinds hij door de IK BEN Aanwezigheid werd gestuurd om te incarneren. Maar dit betekent natuurlijk niet dat er niets is. Er is het volledige besef van de IK BEN Aanwezigheid. Zoals andere meesters hebben uitgelegd, kun je op dat punt van Christusschap komen waarop je steeds meer één wordt met, verenigd wordt, met de IK BEN Aanwezigheid, maar de Bewuste Jij kan pas volledig verenigd zijn met de IK BEN Aanwezigheid wanneer je ascendeert.

Het concept van leegte en geen-zelf
Om leegte volledig te begrijpen, moet je ook begrijpen hoe het kan worden verdraaid en verkeerd gebruikt. En dit is zowel in sommige oudere vormen van het boeddhisme is gebeurd, maar ook in moderne spirituele leringen, zelfs uit andere tradities zoals de Advaita Vedanta en enkele andere moderne leraren die het concept leegte en mijn uitspraak dat het leeg is van een Zelf, en ze hebben dit vervolgens zo geïnterpreteerd dat de allerhoogste staat van spirituele groei deze staat van ‘geen-zelf’ is, wat de allergrootste leegte is. Maar dit is natuurlijk een verkeerde interpretatie.

Zoals Lanto heeft uitgelegd, kan een wezen dat op aarde is geïncarneerd, een staat ervaren die leeg lijkt te zijn van enige vorm, leeg van enige expressie, leeg van enig zelfgevoel, maar niet omdat er een ultieme staat van leegte is die door een hoger wezen of God wordt bepaald. We hebben leringen gegeven dat in het begin de Schepper was en de Schepper besloot te scheppen. Eerst trok hij een grens om zich heen in het Al. Hij trok alles binnen die grens en creëerde de leegte.

De leegte kan natuurlijk worden opgevat als de ultieme staat van leegte. Maar als medeschepper kun je die leegte niet ervaren. Je zou kunnen zeggen dat zelfs de Schepper zelf die leegte niet ervaart. Waarom? Een ervaring is wat? Een ervaring is iets dat vorm heeft. Als er geen vorm is, hoe kun je die dan ervaren? In de leegte is geen vorm. Hoe kun je de leegte dan ervaren? Wat hebben mensen de ervaren waarvan ze beweren dat het de hoogste werkelijkheid zijn, zuiver gewaarzijn, de allerhoogste bewustzijnsstaat is? Wat hebben ze ervaren? Ze hebben geen leegte ervaren. Ze hebben een staat ervaren die door wezens in het dualiteitsbewustzijn in het leven is geroepen.

Zoals Lanto heeft uitgelegd, hebben de gevallen wezens één benadering gekozen om te proberen het gescheiden zelf tot de ultieme status te verheffen en de andere benadering dat ze het bestaan van een zelf ontkennen. Daardoor hebben ze een beest, een matrix, een zelf in het collectieve bewustzijn gemaakt dat leeg lijkt te zijn. Maar zoals Lanto zei, als je zegt: “Ik heb geen zelf”, of “Ik heb geen-zelf ervaren”, of “Ik heb leegte ervaren”, dan is er een ‘ik’, dus er is geen staat van geen-zelf. Dus wat is ‘geen-zelf’? Het is een projectie van een beeld. Net als een projectie van een beeld van niets, van leegte en sommige mensen hebben beweerd dat ze leegte hebben ervaren, maar ze hebben het beeld van leegte ervaren. Maar dit is geen leegte, want het is gevuld met het beeld en dat beeld heeft een vorm die een wezen op aarde kan voelen. Daarom is het geen leegte.

Wanneer mensen een bepaalde ervaring hebben, en ik ontken niet dat ze een ervaring hebben, ontken ik alleen dat het de ultieme ervaring van leegte is. Maar wanneer mensen een ervaring hebben en terugkeren naar hun normale bewustzijnsniveau en in woorden beginnen te praten over die ervaring, dan bouwen ze gewoon dat mentale beeld verder op, versterken het mentale beeld, interpreteren het misschien en gebruiken het om te projecteren dat zij de ultieme ervaring hebben gekregen. En wat betekent dat? Als iemand zich opwerpt als een spirituele leraar en praat over de ultieme ervaring van leegte of ‘geen-zelf’, wat zullen de volgelingen van zo’n goeroe dan doen? Ze zullen projecteren dat hij het allerhoogste bewustzijn moet hebben bereikt omdat hij de ultieme ervaring van leegte heeft gekregen. Maar hoe kan leegte een ultieme bewustzijnsstaat zijn? Hoe kan leegte de allerhoogste waarheid zijn?

Leegte is een leeg concept
Waarom besta je? Waarom bestaat de wereld? Waarom is er een wereld die je ervaringen kan geven? Waarom is er, zoals veel moderne wetenschappers vragen, iets in plaats van niets? Dat komt omdat er altijd iets is geweest. Er is nooit niets geweest. Als er ooit niets was geweest, zou er niet iets zijn, en dan zou je hier niet zijn om de vraag te stellen. Alleen al het feit dat jij bestaat, toont aan dat er niet niets is. Er is een schepping van zelfbewuste wezens, en er is altijd een schepping geweest en die heeft een bedoeling; er is richting in die schepping en dat is groeien naar steeds hogere bewustzijnsniveaus. En je groeit niet naar steeds hogere bewustzijnsniveaus door niets. Niets kan niet steeds hoger komen. Niets kan ultiem zijn. In feite kan er niets ultiem zijn omdat er altijd hogere bewustzijnsniveaus mogelijk zijn.

Nogmaals, de lineaire geest raakt in paniek wanneer hij deze concepten hoort. Maar intuïtief kun je dit wel bevatten; dat het doel van het bestaan de groei in bewustzijn is. En jullie hier op aarde kunnen uitgroeien tot een geascendeerde meester, wat veel hoger is dan de meeste mensen op aarde hebben. Maar een geascendeerde meester kan groeien om het bewustzijn van de Schepper te bereiken, en de Schepper kan zelfs niveaus verder groeien. Wanneer je het hebt over niveaus boven het bewustzijn van de Schepper, dan hebben woorden geen betekenis. Concepten zijn zinloos. Je kunt dit niet doorgronden wanneer je niet geascendeerd bent. Je kunt het ook niet echt doorgronden wanneer je geascendeerd bent, maar je kunt er wel een glimp van opvangen.

Leegte is leeg van betekenis. Het is een concept dat geen betekenis heeft. Het hoort niet thuis in een goede spirituele lering. Degenen die dit onderwijzen, degenen die beweren dat dit een of andere allerhoogste staat is, zijn geen echte spirituele leraren. Ze zijn niet afgestemd op de geascendeerde meesters. Ze hebben het geascendeerde rijk simpelweg omzeild, het spirituele rijk omzeild, alle wezens tussen mensen op aarde en de Schepper omzeild. Ze hebben zelfs de Schepper omzeild als ze spreken over oneindig bewustzijn of zuiver gewaarzijn of Brahma als een of ander concept zonder vorm. En daarom onderwijzen ze geen goede leer.

Positieve motivatie die voortkomt uit zelftranscendentie
Ze onderwijzen geen leer die je een gevoel van zingeving of betekenis kan geven en daarom hebben veel van deze mensen geen gevoel van zingeving net zoals veel aanhangers van de hindoeïstische religie in de tijd van de Boeddha geen gevoel van zingeving hadden.

Omdat de Hindoe-religie onderricht over bijna oneindige kosmische cycli van miljarden jaren en het effect dat dit had op mensen, en het effect dat het tegenwoordig op de mensen heeft, is dat het lijkt alsof je uit het niets kwam, dat je een bijna oneindig aantal incarnaties hebt waarin je lijdt zoals je in dit leven lijdt en dat de beloning die je krijgt voor al het streven en al die moeite en al het lijden is dat je weer verdwijnt in het niets. Is dit echt de prijs die ervoor zorgt dat mensen er graag naar willen streven om dat niets te bereiken?

Het is enigszins vergelijkbaar met veel christenen wiens primaire motivatie om naar de hemel te willen, is dat ze willen voorkomen dat ze naar de hel gaan. Bedenk eens hoeveel christenen een idee hebben van hoe het in de hemel is, wat ze in de hemel doen. Maar ze hebben wel een idee van hoe de hel is en die willen ze vermijden. Dat zouden we een negatieve motivatie kunnen noemen. En het idee van niets en het idee van een eindeloze cyclus van incarnaties die je terugvoeren naar het niets is op zijn best een negatieve motivatie of helemaal geen motivatie.

Wat we jullie tegenwoordig vertellen, is hopelijk een betere motivatie; dat jullie geschapen zijn als medeschepper en het potentieel hebben om je zelfgevoel te transcenderen en steeds hogere niveaus te bereiken waarop je steeds meer betekenis kunt vinden om jezelf als medeschepper tot uitdrukking te brengen, niet alleen met de Schepper maar ook met alle andere medescheppers. We zouden zelfs kunnen zeggen dat sommige gevallen wezens die in de dualiteit zijn gegaan, een motivatie lijken te hebben. Het is hun droom om het gescheiden zelf te perfectioneren, zodat ze kunnen bewijzen dat God ongelijk heeft en ze óf in het spirituele rijk kunnen komen en een onsterfelijk wezen te worden óf de leiding te krijgen over deze niet-geascendeerde sfeer. Je zou kunnen zeggen dat ze een motivatie hebben, maar het is niet dezelfde motivatie als jij hebt, wanneer jij medeschept en jezelf transcendeert. Want een steeds verfijnder gescheiden zelf opbouwen is geen zelftranscendentie. Dit hebben veel mensen niet begrepen, dit kan de lineaire geest niet bevatten, en de gevallen wezens zeker niet.

Een van de manieren om dit te illustreren is zeggen dat je zou kunnen besluiten, een groep mensen zou kunnen besluiten, om een zeer geavanceerd gebouw te bouwen en ze zouden kunnen besluiten, net zoals in de legende van de Toren van Babel, dat ze een toren gaan bouwen die tot in de hemel reikt. Ze maken de plannen, ze verzamelen de materialen en ze bouwen deze toren op, ze bouwen hem steeds hoger en hoger. Ze doen heel veel moeite voor deze toren, maar wat zal er uiteindelijk gebeuren? Welnu, er is een kracht die zwaartekracht wordt genoemd en er zal een moment komen waarop elk bouwwerk dat op aarde wordt gebouwd, de grens bereikt van hoe hoog dat kan worden voordat het onder zijn eigen gewicht instort. Het maakt niet uit hoe sterk de fundering op het onderste niveau is, naarmate je steeds meer gewicht aan de bovenkant toevoegt, komt er een cruciaal moment waarop de fundering eronder het gewicht erboven niet kan dragen en begint af te brokkelen. Welk materiaal je ook gebruikt, het zal onder het gewicht beginnen af te brokkelen en plotseling begint het hele ding te schudden en heen en weer te zwaaien en valt alles naar beneden.

Dat proberen de gevallen wezens te doen. Ze proberen zich een weg naar de hemel te banen door een toren van Babel te bouwen uit de materialen van het gescheiden zelf. Wat is zelftranscendentie? Dat je voor een heel andere benadering kiest. Om dit ruwweg te illustreren zou je kunnen zeggen dat je besluit een raket te bouwen die je in de hemel kan brengen in plaats van een toren te bouwen die tot in de hemel reikt. Dit kan, zoals de wetenschap heeft bewezen. De meest verfijnde illustratie zou natuurlijk zijn om te zeggen dat je het bewustzijnsniveau van het dualiteitsbewustzijn eigenlijk transcendeert, wat niet alleen aan de zwaartekracht onderhevig is maar ook aan de tweede wet van de thermodynamica, zodat je geen geweld hoeft te gebruiken om in de hemel komen. Je bevrijdt jezelf van het gebruik van geweld en daardoor kom je op een natuurlijke manier op hogere niveaus.

Want wat is de hemel eigenlijk? Is dat een fysieke locatie die zoveel kilometers boven het aardoppervlak ligt als men in de Middeleeuwen in Europa dacht? Of is het, zoals we al zeiden, een andere dimensie, een ander bewustzijnsniveau? De enige manier om in de hemel te komen is je huidige bewustzijnsniveau transcenderen, en dat betekent dat je in plaats van te proberen het zelf te perfectioneren, het zelf transcendeert. En waarom is dit de enige manier om het te doen? Omdat er een Zelf in het spirituele rijk is en jij uit dat Zelf bent voortgekomen en naar de materiële wereld bent afgedaald door allemaal zelven aan te nemen die uit je oorspronkelijke staat hebben gehaald, die je daaronder brachten – waardoor je dacht dat je minder was dan wat je in werkelijkheid bent. Door de zelven van je af te werpen die je uit de geascendeerde staat hebben gehaald, keer je er op natuurlijke wijze naar terug. Nu zouden sommigen met de lineaire geest kunnen zeggen: “Maar Gautama, ben je niet begonnen met zeggen dat er geen Zelf in het hogere rijk is? Maar is dat zo?

Het eeuwig transcenderende Zelf
De brahmanen zeiden dat er een Zelf is, een permanent “Zelf in het hogere rijk. Ik zei dat er geen permanent Zelf is. Ik zei niet dat er geen Zelf is. Er is een Zelf dat zichzelf altijd transcendeert en uiteindelijk is dat de Schepper die zichzelf transcendeert door te scheppen en daarna alle niveaus van geascendeerde wezens in de vorige sferen die zichzelf hebben getranscendeerd door een verlengstuk van zichzelf te scheppen – nieuwe medescheppers – helemaal tot aan de geascendeerde meesters toe die met deze niet-geascendeerde sfeer werken die zichzelf hebben getranscendeerd door jouw IK BEN Aanwezigheid te scheppen. En de IK BEN Aanwezigheid transcendeerde zichzelf door de Bewuste Jij te scheppen. En de Bewuste Jij is zo ver in de wereld van vorm afgedaald als je op dit moment kunt gaan. En wanneer dit proces in het hoofd van de Schepper dat zichzelf uitbreidt naar de wereld van vorm, zo ver is gegaan als je op dit moment kunt gaan in de huidige sfeer, wat is dan de natuurlijke stap?

Dat je aan de terugreis begint door weer omhoog te gaan en dit is de functie, de bedoeling van de Bewuste Jij en dit is het ascensieproces. En als je dat ascensieproces hebt voltooid, ga je niet naar het niets, maar ga je door met die opwaartse beweging die je helemaal terug of helemaal omhoog kan brengen naar het Schepperbewustzijn. Wat je daarna doet, hangt af van de keuzes die je op dat niveau maakt, maar daar hoef jij je niet echt druk over te maken op je huidige niveau. Je moet je bezighouden met hoe je dat ascensieproces afmaakt, zodat je van de aarde, van deze onnatuurlijke planeet, kunt ascenderen. En als je geascendeerd bent, beslis je daarna wat je dan wilt doen.

Contact maken met de geascendeerde meester door middel van de lering
Dus nogmaals, we hebben jullie meer gegeven dan de meesten van jullie in één keer aankunnen – jullie kelken zijn vol en lopen over. Maar we proberen jullie niet alleen iets te geven wat je op je huidige bewustzijnsniveau kunt bevatten. We proberen je iets te geven waar je steeds weer bij terug kunt komen en bestuderen, zodat je, als je één ding uit deze lering haalt dat resoneert met je huidige niveau en dat internaliseert, daarna naar een volgend niveau stijgt. Dan kun je de lering opnieuw bestuderen, iets anders vinden dat je aanspreekt wat je de eerste keer over het hoofd hebt gezien en dat internaliseert, op een hoger niveau komt en zo boek je vooruitgang op het pad.

Wie denkt dat je een dictaat één keer kunt lezen of één keer horen en dan alles hebt doorgrond wat eruit te halen is, mis je het punt dat een lering altijd voor verschillende niveaus wordt gegeven. Je bent nooit echt klaar met een spirituele lering, want wat zal de spirituele lering doen als je ervoor openstaat? Wat kun je doen als je over twintig jaar terugkomt en het dictaat leest dat je vandaag hebt gehoord of gelezen? Je zou kunnen zeggen: “Ik begrijp verstandelijk waar de lering over gaat.” Maar wat is het echte punt van de leer? Dat je contact maakt met de geascendeerde meester die de lering heeft gegeven.

Over twintig jaar ben ik hier nog steeds. Ik zal mezelf over twintig jaar hebben getranscendeerd en ik vertrouw erop dat jij dat ook zult doen. En dat betekent dat ik, als je dit dictaat over twintig jaar leest en je afstemt op mijn Aanwezigheid, je iets kan geven dat er niet in woorden staat, dat buiten de woorden omgaat. En het ligt eigenlijk alleen aan jou, hoe bereid je bent om contact te maken en iets van mij te ontvangen. Dat zijn misschien geen woorden. Het kan zijn dat je het punt hebt bereikt waarop we kunnen communiceren op een manier die woorden te boven gaat, maar toch kan de lering dienen om je geest af te stemmen op de mijne, zodat onze geesten elkaar kunnen ontmoeten en ik je kan verzekeren dat het geen leegte is, hoewel het leeg kan zijn van de egoïstische geest en de lineaire geest en al die concepten en ideeën die op aarde rondzwerven. Je kunt dan misschien niet in woorden uitdrukken hoe die gemeenschap is, maar ik kan je verzekeren dat het geen leegte zal zijn. Want zoals ik heb geprobeerd uit te leggen, is leegte een leeg concept.

Ik ben heel blij dat ik deze conferentie, deze retraite, dit evenement mag verzegelen en nogmaals de dankbaarheid te betuigen van ons allen aan iedereen die aan dit evenement heeft deelgenomen. En er hebben eigenlijk veel meer geascendeerde meesters aan deelgenomen dan de meesters die daadwerkelijk dictaten hebben gegeven. We hopen dus allemaal dat zelfs als de geascendeerde meester die het dichtst bij je staat, deze conferentie je nog steeds heeft geholpen, dat jij je afstemt op de meester die je het meest na aan het hart ligt, want we zijn per slot van rekening allemaal één en dus kun je een dictaat van een willekeurige meester gebruiken om je af te stemmen op een andere meester.

Met onze grote dankbaarheid voor jullie aanwezigheid hier in het fysieke rijk en de bereidheid om onze Aanwezigheid te ervaren.