Opnieuw nadenken over de Samenleving: wanneer de Wijsheid van Christus en de Wijsheid van de Moeder bij elkaar komen

 

Geascendeerde Meester Portia, 9 augustus 2025. Conferentie van 2025 voor Amerika: de dualiteit van superioriteit en inferioriteit ontstijgen.

IK BEN de Geascendeerde Meester Portia. Kunnen we het hebben over het concept inferioriteit en superioriteit zonder het te hebben over de meest basale, meest verwoestende inferioriteits– en superioriteitsdynamiek die er op aarde is?

Ik zou je willen vragen om te raden over welke dynamiek ik het heb. Iemand? Mannen en vrouwen? Juist.

Kijk maar eens naar de geschiedenis van deze planeet, ga zo ver terug als de geschiedenis is opgeschreven, wat natuurlijk slechts een flits is in de werkelijke geschiedenis van de aarde, maar je ziet niettemin dat er gedurende al die tijd een duidelijke dynamiek is geweest waarin mannen zich superieur voelden aan vrouwen en in veel culturen accepteerden vrouwen die inferieure positie en de superioriteit van mannen. Waar komt die specifieke dynamiek vandaan? Is die natuurlijk? Laat ik die vraag in het midden laten.

Christus is noch mannelijk noch vrouwelijk
De meesten van jullie zullen dit wel weten, maar ik wil dit graag in het collectieve bewustzijn zetten. In het begin was er alleen de Schepper. De Schepper is één wezen. Welke beelden veel religies op aarde ook hebben gecreëerd, de Schepper is niet mannelijk. Evenmin is de Schepper vrouwelijk. De Schepper staat boven alle mogelijke indelingen die je maar kunt bedenken. De Schepper is onverdeeld, ondeelbaar. De Schepper schept vervolgens de Christusgeest, de Ene geest, uit zijn eigen wezen. Deze geest is ook niet mannelijk of vrouwelijk, want die is onverdeeld, ondeelbaar en dat betekent dat er geen onderscheid is tussen de vormen die je op deze wereld van vorm ziet. Je kunt geen enkele vorm op de wereld van vorm aannemen en die projecteren op de Christusgeest of de Schepper.

Dit betekent niet dat de Schepper volledig ongedifferentieerd is, want de Schepper is een wezen, een zelfbewust wezen met individualiteit. Die heeft een individualiteit die veel verder gaat dan alles wat jij je op aarde kunt voorstellen. Maar de Schepper is niet de volledig ongedifferentieerde Brahma die veel oosterse religies zich voorstellen. Vergeleken met de vormen in deze schepping van de Schepper, zijn de Schepper en het Christusbewustzijn ongedifferentieerd, onverdeeld. Er is geen man of vrouw. De Schepper heeft de Ene geest geschapen waaruit al het andere zal worden geschapen en het doel is natuurlijk dat je ongeacht de vorm die wordt geschapen, ongeacht de differentiatie die ook mag optreden, de Ene geest kunt gebruiken om de oorsprong van de vorm terug te voeren tot de Schepper.

De uitbreidende en samentrekkende krachten
De Schepper heeft de weg vrijgemaakt om een gedifferentieerde wereld van vorm te scheppen, een wereld die bestaat uit gedifferentieerde vormen: wat is de eerste differentiatie die verschijnt? De differentiatie die in de Tai Chi wordt afgebeeld als twee krachten. We hebben ze de uitbreidende en de samentrekkende kracht genoemd. Deze krachten zijn niet tegengesteld. Ze zijn complementair en daarom zie je dat de zwart-witte velden in de Tai Chi met elkaar verweven zijn. De Tai Chi mag je natuurlijk niet letterlijk opvatten, maar die toont twee verweven krachten, want om gedifferentieerde vormen te creëren moet er een beginniveau van differentiatie zijn: de uitbreidende, de samentrekkende. En die twee vullen elkaar aan, houden elkaar in evenwicht en elke vorm die je in de hele wereld van vorm ziet, komt voort uit de interactie, we zouden kunnen zeggen, de wederzijds afhankelijke oorsprong van deze twee krachten.

Nu weet ik dat we die vooral in de begintijd van deze dispensatie, ook mannelijk en vrouwelijk, man en vrouw, Vader en Moeder noemden, maar dat is om het voor mensen op aarde gemakkelijker te maken om zich tot hen te verhouden. In het begin waren ze niet mannelijk en vrouwelijk. Het waren gewoon twee krachten. Wat vervolgens als eerste uit deze twee krachten voortkomt, vormt de eerste sfeer zoals we die hebben genoemd. Daarna is er een opeenvolging van sferen die leidt tot jullie sfeer, onze sfeer, de zevende, die nog niet is geascendeerd. Alles in deze sfeer is geschapen door de interactie tussen deze twee basiskrachten. Toch spreken we nog niet over mannelijk en vrouwelijk, mannen en vrouwen, maar nogmaals, lagen van schepping die leiden tot het fysieke octaaf, het dichtste rijk in deze niet-geascendeerde sfeer. Het dichtste rijk dat overigens tot nu toe geschapen is in de hele wereld van vorm.

Het concept mannen en vrouwen
Naarmate de materie dichter wordt, worden er bepaalde parameters vastgesteld voor wat er geschapen kan worden. We zouden kunnen zeggen dat dingen in het identiteitsrijk, het identiteitsoctaaf, vluchtiger zijn. In het mentale rijk zijn ze iets minder vluchtig. In het emotionele rijk zijn ze nog een stapje minder vluchtig, niet helemaal zo vluchtig en natuurlijk zijn ze in het fysieke domein het dichtst, het minst vluchtig. In het identiteits-, mentale en emotionele rijk heb je geen fysieke lichamen. Je hebt iets wat je een lichaam zou kunnen noemen, maar dat is niet zo dicht als een fysiek lichaam. Daarom zijn ze niet onderworpen aan dezelfde wetten. Je zou kunnen zeggen dat er een opeenvolging is van lagen, niveaus van wetten en principes, en hoe dichter de substantie waaruit de sfeer of het octaaf bestaat, hoe meer limieten er worden gesteld door deze wetten zouden we kunnen zeggen. Er zijn bepaalde mechanismen die gewoon een rol spelen, ik vereenvoudig dit natuurlijk enigszins, maar desalniettemin betekent dit dat op een planeet met de dichtheid van de aarde, voortplanting fysieke lichamen vereist van twee ’tegengestelde’, je zou kunnen zeggen ‘complementaire’, je zou ook kunnen zeggen, geslachten. Daar zijn ingewikkelde redenen voor, waar ik niet op in zal gaan omdat mijn doel nu is uitleggen dat het concept mannen en vrouwen, mannelijk en vrouwelijk, eigenlijk alleen van toepassing is in het fysieke rijk, het meest dichte rijk in de wereld van de vorm.

De mannelijke God
Zoals andere meesters al hebben gezegd, is het probleem met het dualiteitsbewustzijn dat je, als je dat eenmaal hebt, niet verder kunt kijken dan het materiële rijk. Je kunt het idee hebben dat er nog een wereld daarbuiten is, maar je kunt geen contact maken met de Christusgeest en die wereld daarom ook niet rechtstreeks ervaren. Daarom projecteer je de vormen die zich in het materiële rijk bevinden op het rijk dat zich buiten het materiële bevindt. Op aarde heb je de situatie dat je fysieke lichamen hebt met verschillende geslachten en kijken mensen naar wat er hier op aarde is en projecteren ze dat op het spirituele rijk en dan komen ze met het idee dat God mannelijk is: “God is een mannelijke figuur, een oude man met een lange witte baard en wit haar die op een witte troon in de hemel zit en als God een man is en God de Schepper, de allerhoogste God, dan moet God natuurlijk superieur zijn aan alles in het materiële rijk en daarom moet de man wel superieur zijn aan de vrouw.” Dat is de redenering van dualistisch denken. Ik zeg niet dat dit ook zo is in de Christusgeest of met de wijsheid van de Moeder, maar dat is de redenering van de dualistische geest.

De dualiteit en een waardeoordeel
Zoals we al hebben gezegd, kan de dualistische geest niet zomaar neutraal naar differentiatie kijken. De dualistische geest kijkt naar de verschillende vormen, maar moet er een waardeoordeel over vellen. Er is altijd een vergelijking, er is altijd een weegschaal: waar onwaar; goed fout; beter slechter; inferieur superieur. Die kan niet anders denken. Wanneer je het beeld hebt geprojecteerd dat God mannelijk is en dat God het allerhoogste wezen in het universum is, dan moeten vrouwen op aarde vanzelfsprekend inferieur zijn aan mannen op aarde. Zo redeneert de dualistische geest, het is de enige manier waarop die kan redeneren. Niet de enige manier, want je had met je dualistische geest ook kunnen redeneren dat God vrouwelijk was en daarom superieur aan mannen. Maar destijds werd er een keuze gemaakt. En wie maakte die keuze? De mensen maakten die keuze niet, als we met mensen de oorspronkelijke aardbewoners bedoelen. Natuurlijk heeft God die keuze ook niet gemaakt. Wie heeft die keuze gemaakt? Dit kun je pas begrijpen wanneer je onze leer kent over wat we gevallen wezens hebben genoemd.

De keuze van de gevallen wezens
Wezens die in het verre verleden zo diep in de dualiteit zonken dat ze gingen geloven dat hun geest in staat was te definiëren hoe de wereld werkt of in ieder geval hoe die zou moeten werken. En sommigen van hen gingen geloven dat zij beter wisten dan God hoe de wereld werkt. Toen ze naar de aarde mochten komen, iets wat we elders uitgebreid hebben uitgelegd, maar toen ze voor het eerst naar de aarde mochten komen, hadden ze een duidelijk doel: heerschappij over deze planeet verwerven en de oorspronkelijke aardbewoners in hum macht hebben. Ze keken hoe ze macht konden krijgen over deze primitieve, onwetende mensen en daarom bedachten ze het plan dat ze zouden projecteren dat God mannelijk is en dat mannen daarom superieur zijn aan vrouwen.

Hier schuilt een zekere ironie in. Hebben de gevallen wezens naar mannen en vrouwen gekeken en hebben ze toen gezegd: “Ja, mannen zijn duidelijk superieur, dus gaan we dat projecteren?” Nee, ze keken naar mannen en vrouwen en zagen dat mannen een bepaalde eigenschap in het dualiteitsbewustzijn hadden omdat de mensheid destijds in de dualiteit was geraakt. Op een dichte planeet als de aarde beginnen mensen zich te identificeren met de vorm, wanneer ze in de dualiteit terechtkomen. Degenen die een mannelijk lichaam hadden, identificeerden zich met een mannelijke vorm. Degenen die een vrouwelijk lichaam hadden, identificeerden zich natuurlijk met een vrouwelijke vorm. Maar wanneer je teruggaat naar de oorspronkelijke twee krachten, is de mannelijke kracht, de expansieve kracht. Dat betekent dat mannen meer geneigd zijn te zoeken naar een ultiem antwoord, zoals de wens dat de allerhoogste God van het universum zich nauw betrokken voelt bij de omstandigheden op aarde. Vrouwen daarentegen stonden meer in contact met het Moederrijk, het materiële rijk, de fysieke planeet, de natuur. En daarom zagen de gevallen wezens dat vrouwen, hoewel ze allebei afgesneden waren van de wijsheid van Christus, meer in harmonie waren met de wijsheid van de Moeder. Vrouwen waren meer bereid om te kijken naar hoe de dingen in de natuur werkelijk werken. En daarom zagen de gevallen wezens: “Ah, vrouwen zijn moeilijker voor de gek te houden dan mannen. We kunnen mannen laten geloven in een idee dat volledig losstaat van het fysieke, materiële rijk.”

Een mentale valkuil voor mannen
Wat betekent dat? Wanneer je het idee projecteert dat God mannelijk is, betekent dit dat je niet naar de natuur kunt kijken die je met je fysieke zintuigen kunt zien en dat idee bevestigen of ontkrachten. Welk referentiekader hadden mannen dan, zodra ze voor de gek waren gehouden om te denken dat God een man was, om dit te beoordelen, om uit de illusie te komen? Als je vrouwen daarentegen een idee gaf, dan zouden ze bereid zijn om naar de natuur, naar het fysieke rijk, te kijken en te kijken hoe de dingen echt werken en te zien of je idee realistisch is of niet. Daardoor werd het de gevallen wezens duidelijk dat vrouwen moeilijker voor de gek te houden waren dan mannen. Ze hadden een groter referentiekader dan mannen. Dit betekent dat mannen moeilijker uit de staat van illusie zouden kunnen komen. Ik gebruik natuurlijk niet de termen inferieur en superieur, maar als het aankomt op de vraag welke mensen je op aarde het gemakkelijkst voor de gek te houden waren, dan is het wel duidelijk dat mannen gemakkelijker voor de gek te houden zijn dan vrouwen. Daarom hebben de gevallen wezens ervoor gekozen om een compleet wereldbeeld te creëren, niet slechts één religie, maar een compleet wereldbeeld dat God mannelijk is.

En omdat God mannelijk is, schiep God eerst de man en daarna als een soort bijzaak de vrouw: “Laten we zorgen dat Adam zich niet eenzaam voelt. Laten we hem iemand geven die hem kan helpen, die hem kan dienen.” Juist omdat mannen niet zo’n sterk referentiekader hebben als vrouwen, zou je kunnen zeggen dat er zelfs vóór de komst van de gevallen wezens een zekere rivaliteit, afgunst, in het hoofd van mannen bestond. Zoals je in sommige inheemse samenlevingen in de recente geschiedenis ziet, was het toen al zo dat vrouwen vaak wijzer waren dan mannen als het ging om het praktische leven, om dingen te laten werken omdat ze zoals men in de middeleeuwen heeft gezegd, wijze vrouwen waren. Ze konden in de natuur kruiden zoeken en intuïtief aanvoelen of die een bepaalde ziekte zouden kunnen genezen, iets waartoe de meeste mannen niet in staat waren. Vrouwen hadden bepaalde vaardigheden die mannen niet hadden en dat betekende dat vrouwen in sommige samenlevingen op aarde een hogere positie hadden dan mannen en sommige mannen benijdden dat. Daarom waren ze er erg vatbaar voor toen de gevallen wezens kwamen en zeiden: “Maar mannen zijn duidelijk superieur, want God is een man!”

De valse God uit het Oude Testament
Zoals ik al heb uitgelegd: God is geen mens. De God die door de gevallen wezens is geschapen, is een valse God. Elke God die zich onderscheidt in mannelijk en vrouwelijk, is niet de allerhoogste God. Er kunnen geascendeerde wezens in de hemel zijn die een man of een vrouw zijn, die een mannelijke en vrouwelijke polariteit hebben, maar de allerhoogste God kan niet mannelijk of vrouwelijk zijn en is daarom waarschijnlijk een valse God, door de gevallen wezens in het leven geroepen. De gevallen wezens geloven in hun arrogantie dat ze in staat zijn hun eigen God te scheppen, die machtiger of wijzer is dan de werkelijke Schepper. Ze vonden het geweldig om in hun vergaderingen de mannelijke God te definiëren die veel verder terugging dan de oorsprong van het Oude Testament en enkele andere bekende beschavingen en hun religies, maar die desalniettemin werd overgedragen op de God uit het Oude Testament. Daarom is de God uit het Oude Testament, zoals we al eerder hebben gezegd, een valse God, een door mensen gemaakt afgodsbeeld, of liever een afgodsbeeld dat is gemaakt door de gevallen wezens. Dit betekent niet dat de Bijbel volledig onwaar is. De naam IK BEN of IK BEN DIE IK BEN heeft namelijk wel waarde zoals we hebben uitgelegd, maar daar zal ik nu niet verder op in gaan.

De neigingen van mannen en vrouwen
Ik wil vasthouden aan het idee dat de gevallen wezens bepaalden dat mannen superieur waren aan vrouwen omdat ze zagen dat mannen gemakkelijker voor de gek te houden waren dan vrouwen. Je zou dus kunnen zeggen dat de gevallen wezens bepaalden dat mannen superieur waren omdat ze zagen dat ze in werkelijkheid inferieur waren. Nog een ironie in de geschiedenis zouden we kunnen zeggen. We kunnen nu snel naar de moderne tijd doorspoelen. We kunnen zien dat er tegenwoordig op de wereld nog steeds culturen zijn die duidelijk patriarchaal en door mannen worden gedomineerd. We kunnen ons afvragen: “Wat zou de mensheid kunnen bevrijden van de huidige manier van denken, het wereldbeeld, het dualiteitsbewustzijn, het bewustzijn van de antichrist, het doodsbewustzijn? Wat zou hen kunnen bevrijden?” Zoals we hebben uitgelegd, alleen de Christusgeest. Maar je kunt de Christusgeest op twee verschillende manieren bereiken zoals we hebben uitgelegd. De verticale manier door omhoog te reiken en de horizontale manier waarbij je de wijsheid van de Moeder gebruikt om de tegenstrijdigheden van de dualiteit te zien. Beide zijn nodig.

Mannen zijn geneigd, en ik zeg geneigd om gemakkelijker rechtstreeks omhoog te reiken en de Christusgeest verticaal te bereiken. Vrouwen zijn geneigd, wederom geneigd, om gemakkelijker horizontaal te reiken en contact te maken met de wijsheid van de Moeder. Het is geenszins zo dat mannen geen contact kunnen maken met of gebruik kunnen maken van de wijsheid van de Moeder en vrouwen geen direct contact kunnen maken met de Christusgeest. Maar er is een bepaalde geneigdheid. En de reden waarom het belangrijk is om dit te beseffen is dat dit verklaart waarom Jezus een mannelijk lichaam aannam en zogenaamd alleen mannelijke discipelen had. Dat kwam ook gedeeltelijk omdat hij afdaalde naar, incarneerde in, een patriarchale cultuur die eenvoudigweg geen vrouwelijke profeet of Messias zou hebben geaccepteerd. Maar het was ook om aan te tonen dat mannen het potentieel hebben om omhoog te reiken. Vrouwen natuurlijk ook, zoals blijkt uit het feit dat Jezus ook vrouwelijke discipelen had die in bepaalde opzichten verder gevorderd waren dan de mannelijke discipelen. Maar nogmaals, de neiging bestaat dat vrouwen het gemakkelijker vinden om contact te maken met de wijsheid van de Moeder.

De noodzaak van beide wijsheden
Oorspronkelijk zijn de twee krachten, de uitbreidende en de samentrekkende, complementair. En dat zijn ze natuurlijk nog steeds, maar vanwege de dichtheid van de aarde, omdat de overgrote meerderheid van de mensen in het dualiteitsbewustzijn is, kunnen mensen dit niet gemakkelijk bevatten. En dit betekent dat mensen het, vanwege de dichtheid van hun geest, moeilijk vinden om verticaal contact te maken met de Christusgeest en horizontaal met de wijsheid van de Moeder, in hun pure vorm. Het is, zoals we al eerder hebben gezegd, de eerste uitdaging van Christus dat je Christus herkent als iets van buiten deze wereld, buiten je eigen geest. De tweede uitdaging is dat je niet probeert Christus in je geest te trekken om jouw wereldbeeld te bevestigen. Wanneer mensen horen over de Christusgeest en de wijsheid van de Moeder, hebben ze echter de neiging om hen erin te trekken. En dat betekent dat ze hen een bepaalde kleur opleggen, of ze nu op deze manier contact maken met de Christusgeest of op die manier met de wijsheid van de Moeder. Het effect hiervan is dat je, gezien de huidige dichtheid van de aarde, jezelf niet echt van de dualiteit kunt bevrijden door alleen de Christusgeest of alleen de wijsheid van de Moeder te gebruiken.

Omdat de manier waarop ze deze hulpmiddelen gebruiken, wordt gekleurd door hun geest, vanwege de dichtheid van het bewustzijn van mensen. En dat geeft bepaalde beperkingen. Mannen die bijvoorbeeld naar de Christusgeest reiken, zijn vaak geneigd zich los te koppelen van het praktische, dagelijkse leven en vinden het moeilijk om in het dagelijks leven te functioneren. Je ziet daar veel voorbeelden van in de geschiedenis. Je ziet het vandaag de dag ook. Vrouwen die de wijsheid van de Moeder gebruiken, vinden het heel gemakkelijk om de tegenstrijdigheden van de dualiteit te zien, maar vinden het moeilijk om de Christusvisie voorbij de dualiteit te bereiken. Dit betekent niet dat ze de ene dualistische polariteit als waar en de andere als onwaar gaan beschouwen. Het betekent alleen dat ze zien dat ze allebei onwaar zijn, maar niet helemaal kunnen bevatten wat het Christusperspectief daarnaast is. En hetzelfde geldt natuurlijk ook als mannen de wijsheid van de Moeder gebruiken en vrouwen contact maken met de Christusgeest.

Elkaar aanvullen in de samenleving
Daarom heb je ze allebei nodig. Als je naar Jezus’ leven kijkt, zag je dat hij op de bruiloft van Kana aarzelde om zijn meesterschap van de geest over de materie te demonstreren. En het vrouwelijke element in de vorm van Moeder Maria moest ingrijpen en in feite zeggen: “Doe het.” Maar er waren ook momenten waarop Jezus de vrouwelijke discipelen hielp om iets te zien wat ze zelf moeilijk konden zien. Dat is eigenlijk waarom de hogere benadering van spiritualiteit mannen en vrouwen als complementair ziet, elkaar aanvullend, elkaar helpend om iets te bereiken wat ze zelf moeilijk vinden. En daarom is het in een moderne spirituele beweging noodzakelijk om de patriarchale manier van denken, het hele idee dat mannen op een of andere manier superieur zijn aan vrouwen, te transcenderen. Er zijn ongetwijfeld fysieke verschillen. Daar moet je toch rekening mee houden, maar wat hebben ze te maken met inferioriteit en superioriteit? Het zijn gewoon fysieke verschillen. Ze zijn neutraal wanneer je er vanuit een neutrale gemoedstoestand naar kijkt. Je ziet dat de spirituele mensen die bereid zijn om verder te kijken dan het patriarchale gedachtegoed en de stereotypen van mannen en vrouwen, de enigen zijn die de verhoudingen op aarde kunnen veranderen en een beweging willen vormen waarin mannen en vrouwen elkaar aanvullen in plaats van met elkaar te concurreren.

Als dit bereikt kan worden door een cruciaal aantal spirituele mensen, en ik zei áls, dan kan het zich van daaruit verspreiden naar andere delen van de samenleving. Je hebt tegenwoordig natuurlijk samenlevingen waarin mensen een combinatie van de directe wijsheid van Christus en de wijsheid van de Moeder hebben gebruikt om de patriarchale manier van denken ter discussie te stellen, om te zien dat er iets aan ontbreekt, maar omdat ze het niet volledig helder hebben, zijn ze juist op het idee gekomen dat er gelijkheid zou moeten komen tussen mannen en vrouwen. En dat is eigenlijk niet de beste zienswijze, want het dualiteitsbewustzijn zal dit op verschillende manieren proberen te beïnvloeden. Neem bijvoorbeeld de zakenwereld, waarin de overgrote meerderheid van de CEO’s en bestuursleden van bedrijven mannen zijn. Sommige landen hebben toen besloten dat dit niet klopt. We moeten dit veranderen. We stellen de regel in dat er een quotum moet zijn. Er zou een bepaald percentage vrouwen in de raden van bestuur moeten zitten.

De zakenwereld veranderen
Dat is eigenlijk niet de beste benadering. Je hebt ook het concept dat vrouwen posities in de zakenwereld zouden mogen bereiken, maar aangezien de zakenwereld gedomineerd wordt door de patriarchale manier van denken betekent dit dat vrouwen om zo’n positie te bereiken in mannen moeten veranderen en zich als mannen moeten gedragen. En als ze dat doen, dan zouden mannen hen moeten accepteren. Maar nogmaals, dat is niet de beste benadering. Feit is dat de bedrijven die je tegenwoordig hebt, onevenwichtig zijn omdat ze gedomineerd worden door de mannelijke, de patriarchale, manier van denken, de inferioriteit van vrouwen en de superioriteit van mannen. Het is niet genoeg om vrouwen in de raden van bestuur te krijgen, want dat verandert niets aan de fundamentele benadering van het bedrijfsleven. Om vrouwen en mannen elkaar in de zakenwereld te laten aanvullen zou het bedrijfsleven fundamenteel moeten veranderen door zowel de mannelijke als de vrouwelijke elementen te integreren, de wijsheid van Christus, de wijsheid van de Moeder. En dat zou een fundamentele heroverweging van de zakenwereld vereisen.

Zoals Saint Germain al heeft gezegd, functioneert de zakenwereld vandaag de dag om een kleine elite maximale winst en macht te geven, en de overgrote meerderheid daarvan, de leden van die elite, zijn mannen. De hele zakenwereld wordt gedomineerd door de wens dat mannen superioriteit kopen met geld. Met een evenwichtiger aanpak die zowel de wijsheid van Christus als de wijsheid van de Moeder combineert, zouden bedrijven fundamenteel veranderen, zodat de focus niet meer op winst ligt, maar op mensen, zowel de klanten als de werknemers. Sterker nog, er zouden geen werknemers meer zijn, maar mede-eigenaren omdat iedereen die in een bedrijf werkt, in het bedrijf geïnvesteerd heeft. Er zijn natuurlijk al voorbeelden hiervan, maar niet veel, en zeker niet in de grote bedrijven. Daarom zeg ik dat het creëren van gelijkheid eigenlijk niet de beste aanpak is wanneer je die probeert af te dwingen. Het gaat er niet zozeer om het creëren van gelijkheid tussen mannen en vrouwen, maar om het waardeoordeel van inferioriteit en superioriteit loslaten, zodat je kunt zien dat mannen en vrouwen elkaar aanvullen en dat je alleen het beste resultaat kunt bereiken als je ze allebei hebt.

Veranderende politiek
Hetzelfde geldt voor de politiek. Politiek zal niet veranderen als er meer vrouwen worden gekozen. Die zal veranderen als je opnieuw fundamenteel nadenkt over de benadering van politiek omdat politiek momenteel wordt bepaald door de onevenwichtige, mannelijke manier van denken gebaseerd op superioriteit. Politiek gaat over gelijk hebben, niet over het dienen van het volk, maar als je zowel mannelijke als vrouwelijke polariteiten zou integreren, zou je de focus van politiek van gelijk hebben of macht hebben kunnen verleggen naar de focus op het volk. Wie de grootste onder jullie wil zijn, laat diegene de dienaar van iedereen zijn. Dat zou de focus van politiek moeten zijn, maar dat bereik je niet automatisch als er meer vrouwen worden gekozen, ook al zouden ze veranderingen teweegbrengen. Dit bereik je alleen door er fundamenteel opnieuw over na te denken.

En hoe denk je er opnieuw over na? Door de hele inferioriteits– en superioriteitsdynamiek tussen mannen en vrouwen los te laten. Je ziet elkaar niet als concurrenten, niet dat er één dominant is, maar als complementair, en elk biedt iets wat de ander niet heeft. Daardoor houden ze elkaar in evenwicht en je vermijdt de onevenwichtigheden die onvermijdelijk zijn in het dualiteitsbewustzijn. Je zou kunnen zeggen dat het uiteindelijk vereist dat mensen het dualiteitsbewustzijn transcenderen en dat wordt wederom het best bereikt door mannen en vrouwen samen te laten werken en elkaar in evenwicht te houden. Ik zeg niet dat een man de dualiteit niet kan transcenderen of dat een vrouw de dualiteit niet kan transcenderen, maar voor het doel van de samenleving zijn beide nodig. Beide perspectieven: de wijsheid van Christus, de wijsheid van de Moeder, zijn nodig.

Het doorbreken van de patriarchale cultuur
Voltrekt dit proces zich? Is het al begonnen? Jazeker. Het is eigenlijk tweeduizend jaar geleden al begonnen, toen Jezus op veel manieren de patriarchale manier van denken ter discussie stelde, ook al weerspiegelt de Bijbel dit niet omdat ze niet toegeven dat hij vrouwelijke discipelen had. Je weet vast wel dat vrouwen in de joodse cultuur de Thora niet mogen bestuderen. Er waren destijds mensen die Jezus veroordeelden omdat hij vrouwelijke discipelen had, omdat hij vrouwen om zich heen had, die hij toestond naar zijn leringen te luisteren. Maar Jezus deed het toch en dit begon de patriarchale cultuur te doorbreken die je niet alleen in het joodse geloof, niet alleen in het christendom, maar ook in de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme aantreft.

Er waren eeuwen waarin veel boeddhisten vonden dat vrouwen geen boeddhisme mochten studeren of beoefenen, en zelfs tegenwoordig denken sommigen er nog steeds zo over. Jezus was eigenlijk de eerste die dit serieus ter discussie stelde en hij deed dat op een veel directere manier dan in de Bijbel wordt weerspiegeld. Dat laat overigens zien dat de Bijbel niet het onfeilbare woord van God is. Het is een product van mannen die het product waren van hun tijd. De evangelieschrijvers besloten dat het te moeilijk zou zijn om de Joden de leringen van Jezus te laten accepteren als ze het over gelijkheid van mannen en vrouwen hadden. “Ah, de tijd is er nog niet klaar voor.” Het doet er niet toe dat Jezus dacht dat de tijd er wel klaar voor was, maar de evangelieschrijvers dachten dat ze het beter wisten dan Christus. Zoals Petrus dacht dat hij het beter wist dan Christus en dat gold ook voor veel vroege christenen in de diverse christelijke beweging. Toen werd de katholieke kerk gesticht en opnieuw kwamen mannen met een gevoel van superioriteit tussenbeide en zij dachten dat ze beter dan Christus wisten hoe de christelijke religie vorm moest krijgen.

De inferioriteit van vrouwen in de katholieke kerk
En wat deden ze toen? Zoals Jezus heeft gezegd, namen ze de leringen en voorbeelden van Christus over en gebruikten die om de ontkenning dat je de Christus kon zijn te institutionaliseren. Maar wat deden ze ook? Jezus was de enige Zoon van God, de enige nakomeling van God. En wat betekent dat? God heeft blijkbaar geen dochters. De Almachtige God is niet in staat om dochters te scheppen, slechts één zoon. En toen was het klaar en sindsdien hebben we niets meer van hem gehoord. Wie heeft God nodig wanneer je een kerkelijke hiërarchie hebt die het beter weet dan God en het beter weet dan Christus? “Ga achter ons Christus, want jij bent een aanstoot voor ons katholieken. Jij waardeert de dingen die van God zijn en niet de dingen die van de mensen zijn.” Je ziet dat ondanks het feit dat Jezus een beweging wilde beginnen die mannen en vrouwen gelijke kansen gaf om hun bewustzijn te verhogen, juist de religie die beweert hem te vertegenwoordigen, de inferioriteit van vrouwen en de superioriteit van mannen heeft versterkt. En dat doet ze tot op de dag van vandaag. En ze heeft schijnbaar niet de intentie om zichzelf echt te hervormen.

Wat kun je tegen zo’n instituut zeggen? “Ga achter mij, Satan.” Kijk eens wat de katholieke religie Moeder Maria heeft aangedaan. Ze had niet de status of het bewustzijnsniveau van Jezus. Ze had geen persoonlijk Christusschap bereikt volgens de christelijke religie. Ze accepteren haar als heilige, maar ze is duidelijk inferieur aan Jezus. Zelfs Moeder Maria wordt gebruikt om de inferioriteit van vrouwen te versterken want zij zouden hun plek moeten kennen net zoals Moeder Maria haar plek in de katholieke religie heeft gevonden. Hoelang nog, o Heer, moet dit duren? Wanneer zullen de vrouwen de katholieke kerk gewoon verlaten? Wanneer zullen ze uit de Lutherse kerken, de fundamentalistische kerken, stappen en simpelweg tegen de mannelijke predikanten, pausen en potentaten zeggen: “Ga achter mij, want ik loop weg en ik kijk niet om.”

De impuls naar het collectieve bewustzijn uitstralen
Ook al klink ik misschien serieuzer dan de mannelijke meesters die praktisch als komieken op deze conferentie optreden, toch heb ik het als een groot genoegen ervaren om met jullie, met jullie allemaal, wat voor lichaam je ook bezit, te mogen praten.

Want ik sta daar erboven. Ik zie wie je werkelijk bent, de Bewuste Jij die mannelijk en vrouwelijk transcendeert, als de IK BEN Aanwezigheid die mannelijk en vrouwelijk transcendeert. Ik ben jullie diep dankbaar dat jullie me de kans hebben gegeven om deze wederzijds afhankelijke oorsprongen met en door jullie met het collectieve bewustzijn aan te gaan. Veel vrouwen zijn en zullen worden gewekt door de impuls die we hebben uitgestraald en zij zullen zich opnieuw verbinden met de wijsheid van de Goddelijke Moeder. Ze zullen naar de christelijke religie kijken. Ze zullen naar de zakenwereld kijken. Ze zullen naar de politieke wereld kijken en zeggen: Er is verandering nodig.

Ik verzegel ik jullie in de vlam van mogelijkheden, de vlam van gerechtigheid. Want is het niet de allerhoogste gerechtigheid dat de inferioriteits– en superioriteitsdynamiek tussen mannen en vrouwen wordt getranscendeerd, zodat de weegschaal gelijk kan worden en niet meer uit evenwicht? Ik verzegel jullie in die vlam van mogelijkheden.