Geascendeerde Meester Serapis Bey, 4 januari 2025 – Nieuwjaars webinar van 2025: Voer jouw Tempo op en dat van de Planeet met de Meesters van de Vierde Straal.
IK BEN de Geascendeerde Meester Serapis Bey, Chohan van de Vierde Straal, de Vierde Straal van Acceleratie. Het leven is een proces dat kan leiden tot vooruitgang of achteruitgang en de sleutel tot vooruitgang is acceleratie. “Wat is acceleratie?”, zou je kunnen zeggen. En altijd komt de vraag van het menselijke bewustzijnsniveau of vooruitgang oneindig door kan gaan? Is er geen limiet? Raakt die niet op? Daar ga ik het over hebben in deze verhandeling.
De kosmische wet van acceleratie
Wat is acceleratie? Die gaat van de huidige staat naar een hogere staat. Maar is vooruitgang slechts een concept, een idee in de menselijke geest, of heeft die ook een diepere waarheid? De wetenschap heeft iets ontdekt wat ze de tweede wet van de thermodynamica noemen. Je hebt ons hier wel vaker over horen praten en je weet dat het volgens de wetenschap betekent dat in een gesloten systeem de entropie, wat wanorde betekent, zal toenemen totdat alle structuren zijn verslechterd, zijn afgebroken, en er de laagst mogelijke energiestaat is.
Wetenschappers illustreren dat altijd met een stoomlocomotief die alleen kan rijden omdat er druk in de ketel wordt omgezet in stoom, die wordt omgezet in werk en om de druk op peil te houden moet je er brandstof in doen en als je brandstof op is, stopt de locomotief. En als hij stilstaat zonder dat onderhoud wordt gepleegd, zal hij gaan roesten, uit elkaar vallen en uiteindelijk van stof tot stof, weer tot het stof van de aarde vergaan waaruit volgens sommige christenen alles is ontstaan. Natuurlijk is de waarheid dat niet alles uit stof is ontstaan. Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen.
Wat heeft de tweede wet van de thermodynamica ontdekt? Dat er eigenlijk een kosmische wet is die boven een natuurwet staat. Het is een kosmische wet dat niets stilstaat in de wereld van vorm. Je moet óf versnellen óf vertragen. Er is geen stilstand. Wat is dit principe precies? Dit principe is eigenlijk het Christusbewustzijn. We hebben uitgelegd dat de Schepper toen hij overwoog de wereld van vorm te scheppen waarvan we allemaal deel uitmaken, zag dat de enige manier om zijn doel te bereiken was dat hij zelfbewuste verlengstukken van zichzelf vrije wil moest geven. Zoals we hebben uitgelegd: Als je vrije wil hebt, dan heb je vríje wil en dat betekent dat je elke ervaring kunt scheppen die je maar kunt bedenken. En dit betekent dat jij om je vrije wil volledig te verkennen, je kunt afscheiden. Je kunt het dualiteitsbewustzijn gebruiken om te denken dat je iets hebt gemaakt dat gescheiden is van de hele schepping van de Schepper.
De Schepper zag het dilemma, het existentiële dilemma, van vrije wil en zelfbewustzijn – dat jij je zou kunnen verliezen in je eigen creatie. Je zou letterlijk in gedachten, let wel, de illusie kunnen scheppen dat je een apart wezen bent. Je kunt zelfs de illusie scheppen dat jij, als je dat afzonderlijke wezen sterk genoeg, geavanceerd genoeg maakt, onsterfelijk zult worden en tot in het oneindige verloren zou kunnen raken in de gescheidenheid. Waarom is dit een probleem als wezens vrije wil hebben? Omdat de bedoeling van het geven van een vrije wil is dat je kunt experimenteren met alles wat je geest kan doen, maar je kunt nooit vast komen te zitten in een van je eigen experimenten.
Stel je voor dat een wetenschapper in een laboratorium een chemisch experiment uitvoert. Waarom doet die wetenschapper dat experiment? Om te proberen een groter principe te ontdekken waarom die twee chemicaliën, wanneer ze worden gecombineerd, een bepaald effect opleveren. Maar wat als de wetenschapper in plaats van dit principe te ontdekken, gevangen komt te zitten in een lus, in een tijdvervorming, waarin de wetenschapper dat experiment eindeloos, eindeloos en eindeloos moet blijven herhalen. Zou dat wel zijn wat de wetenschapper wilde?
De bedoeling van een wereld van differentiatie
De vrije wil werd gegeven om te experimenteren zodat je de principes kunt ontdekken die onze Schepper heeft gebruikt toen hij onze wereld van vorm bedacht, waardoor jij je gevoel van zelf uitbreidt totdat je uiteindelijk, door te experimenteren en door alle niveaus van de wereld van vorm te ervaren, hetzelfde bewustzijnsniveau bereikt als de Schepper. Als je vast zou komen te zitten in een lus, zou dit dat doel duidelijk tenietdoen. Om het scenario te voorkomen dat je vast zou kunnen komen te zitten in je eigen schepping, heeft de Schepper iets bedacht wat we de Ene Geest of de Christusgeest hebben genoemd. En toen werd alles, elke vorm die werd bedacht, gevormd uit die Christusgeest.
Nu hebben we de Christusgeest op diverse manieren beschreven, maar in werkelijkheid is het grotere inzicht dat ik je hier wil geven dat de Christusgeest is bedacht om de eenheid te waarborgen tussen de Schepper en zijn schepping. Maar wat betekent dat? Dat er een beweging in de Christusgeest zit ingebouwd. De Christusgeest staat niet stil. Er is een beweging in de Christusgeest om elke vorm die is geschapen uit het wezen van de Schepper terug te laten keren naar de Schepper.
Nu kan dit heel verwarrend zijn voor mensen, vooral voor veel mensen die uit een oosterse traditie komen omdat ze in het oosten hebben geredeneerd dat de wereld van vorm uiteindelijk niet echt is en daarom hebben ze geredeneerd dat aangezien de wereld van vorm in de eerste plaats differentiatie in vele vormen heeft, maar ook voortdurend verandering kent, de ultieme realiteit iets moet zijn wat niet verandert. Daarom moet er een staat zijn, die ze de Atman noemen, het ultieme zelf, of Brahma, het ongedifferentieerde principe, en dit moet de bron zijn van alle gedifferentieerde vormen en alle bewegingen.
En dit is op een bepaalde manier een begrijpelijke redenering, maar niet de hoogste redenering omdat die geen rekening houdt met waarom er een wereld van differentiatie is. En de bedoeling hiervan heb ik zojuist beschreven: je begint met een lokaal zelfgevoel, je hebt interactie met je omgeving, dat jij je zelfgevoel blijft uitbreiden totdat je kunt ascenderen uit de ene omgeving, een niet-geascendeerde sfeer, en ascendeert naar het geascendeerde rijk, waar je met een andere omgeving kunt omgaan, totdat je kunt ascenderen naar een hoger niveau van het geascendeerde rijk, en doorgaan totdat je het Schepperbewustzijn bereikt. Dit is het doel. En dit ontbreekt eraan in de meeste oosterse spiritualiteit, maar natuurlijk ook in de westerse spiritualiteit en religies. Daarom leek het voor mensen in het oosten dat de allerhoogste realiteit iets is wat nooit verandert, iets is wat geen differentiatie heeft. Maar zoals we vele malen hebben geprobeerd uit te leggen is dit niet het geval.
De ondoorgrondelijke individualiteit van de Schepper
Jouw Schepper is een afzonderlijk wezen. Je kunt de individualiteit die jij hier op aarde hebt niet op de Schepper projecteren en denken: “O, de Schepper moet een vorm van individualiteit hebben die ik kan herkennen.” De afstand tussen de niet-geascendeerde sfeer waarin jij je bevindt, zelfs de onnatuurlijke planeet aarde, is zo groot in vibratie dat je met de geest die jij op aarde hebt, niet kunt doorgronden hoe de individualiteit van de Schepper eruitziet. Noch kan ik als geascendeerde meester in het geascendeerde rijk net boven de niet-geascendeerde sfeer, doorgronden hoe de individualiteit van de Schepper eruitziet op basis van mijn eigen individualiteit. Maar ik ben geascendeerd, daarom projecteer ik dus niet dat ik weet hoe de Schepper is.
Wanneer je dit niet begrijpt, trap je in een bepaalde valkuil van het dualiteitsbewustzijn. We hebben vanuit veel verschillende perspectieven uitgelegd dat het belangrijkste kenmerk van het dualiteitsbewustzijn is dat je een mentaal beeld kunt vormen, maar met je gedachten projecteer je dat het geen mentaal beeld is, maar de realiteit. Zo is de wereld werkelijk en dit verklaart de oosterse spiritualiteit.
De gebrekkige redenering van de Rishi’s
De oosterse zieners zagen lang geleden al de vergankelijke aard van de wereld. Ze realiseerden zich dat niets permanent bestaat. Niets is onveranderlijk. Ze zagen ook het lijden dat je op aarde hebt en ze dachten dat dit niet de allerhoogste staat van de wereld kan zijn. In zekere zin klopt dat, maar ze redeneerden toen dat lijden wordt veroorzaakt door de voortdurende veranderingen en de differentiatie en daarom moet er naast de wereld die voortdurend verandert, een allerhoogste realiteit zijn die niet verandert, die blijvend is, die perfect is. En om die realiteit – Brahma of hoe je die ook wilt noemen – perfect te laten zijn, kon die niet worden gedifferentieerd. Dit is een begrijpelijke redenering, maar alleen voor mensen die niet hebben begrepen wat ik net heb gezegd – dat de afstand tussen de vibratie van de aarde en de vibratie van de Schepper zo groot is dat je op aarde niet kunt doorgronden hoe de Schepper is en daarom is de hele oosterse spiritualiteit gebaseerd op redeneringen op de aarde, in het energiesysteem van de aarde.
Nu zouden veel mensen uit de oosterse spiritualiteit dit natuurlijk betwisten en zeggen: “Maar de Vedische rishi’s ontvingen hun leringen uit een hogere bron.” En nogmaals, dit is eigenlijk niet verkeerd. Ze ontvingen die wel uit een hogere bron, maar geen geascendeerde bron. Die kwamen van wezens in het mentale en lagere identiteitsrijk en zij bevinden zich ook in het energiesysteem van de aarde, want ze zijn niet geascendeerd. Deze wezens, en ik heb het niet over gevallen wezens, ik heb het gewoon over wezens die goede bedoelingen hadden, die deel uitmaakten van het energiesysteem van de aarde, van wie sommigen probeerden te groeien, van wie sommigen waren gestopt met groeien, maar zij waren niet geascendeerd. Daarom redeneerden ze, zoals ik zei, dat er iets onveranderlijks moest zijn buiten deze steeds veranderende wereld; er moest iets zijn wat perfect was naast deze imperfecte wereld die zoveel lijden veroorzaakt. En daarom redeneerden ze zoals wordt uitgedrukt in dit gezegde: “Alleen Brahma is echt. De wereld is een illusie.”
Een onveranderlijke staat van zuiver bewustzijn?
Dit heeft ertoe geleid dat sommige mensen denken dat er naast de steeds veranderende wereld een staat is van het absolute, zuivere wezen, zuiver bewustzijn, de ongedifferentieerde, nooit veranderende, Brahma. Bestaat die staat? Nee, die is er niet. Waarom redeneerden ze op deze manier? Waarom beweren veel mensen zelfs tegenwoordig op de wereld dat ze die staat van zuiver, nooit veranderend, bewustzijn hebben ervaren? Omdat die staat er niet is, maar de ervaring van zo’n staat op de aarde is er wel.
Wanneer je op aarde bent geïncarneerd, ervaar je de energie van de aarde, de steeds veranderende beweging. Zoals we al vaker hebben gezegd, ervaar je het leven met je vier lagere lichamen wanneer de Bewuste Jij zich in je vier lagere lichamen bevindt. De Bewuste Jij heeft echter de mogelijkheid om uit je vier lagere lichamen te stappen en wat gebeurt er als de Bewuste Jij dat doet? In eerste instantie zal hij ervaren, direct ervaren, dat hij niet de vier lagere lichamen is. Hoe voelt die ervaring? Die voelt als een contrast. Er is een contrast tussen je normale ervaring van het leven in je vier lagere lichamen, het waarnemingsfilter van die lichamen, en de staat van zuiver gewaarzijn, neutraal bewustzijn. Er is een contrast en in het begin een groot contrast.
De voortdurende beweging als bedreiging
Wat ervaar je in je normale bewustzijnsstaat? Dat alles voortdurend in beweging is. Je weet zelfs, als je hierover nadenkt, dat de aarde niet stilstaat. Jij staat niet stil. Je zit misschien op een stoel en denkt: “Mijn lichaam beweegt niet.” Maar je weet dat de aarde om zijn as draait. Je weet dat de hele aarde om de zon draait. Je weet dat de zon beweegt. Je denkt hier niet bewust over na, maar ik kan je verzekeren dat je fysieke lichaam, je emotionele en mentale identiteitslichamen, deze voortdurende beweging wel ervaren. En als mensen in de dualiteit komen, ervaren ze die niet alleen als beweging; ze ervaren die als een bedreiging. Al die voortdurende veranderingen lijken chaotisch.
Wat wil je doen, zoals we al heel vaak hebben gezegd, wanneer je naar de dualiteit gaat en je ego of de onderbewuste zelven maakt die het ego vormen? Je probeert je ego te verheffen tot de ultieme status, tot een goddelijke status. En dat betekent in wezen dat je alles wilt beheersen. Maar alleen al door het feit dat alles beweegt, kun je alles in je leven niet beheersen. Je kunt geen invloed uitoefenen op de rotatie van de aarde om zijn as. Je kunt geen invloed uitoefenen op de beweging van de aarde om de zon. Je kunt geen invloed uitoefenen op de beweging van de zon door het hele sterrenstelsel. Je kunt al die bewegingen niet stoppen. En in zekere zin weet je dit wel, maar je ego zal dit niet accepteren en daarom heeft hij voortdurend de drang om iets te maken wat hij kan beheersen.
Het contrast
Wat gebeurt er als de Bewuste Jij uit je vier lagere lichamen stapt en zichzelf ervaart als zuiver bewustzijn? Nou, wat ervaart de Bewuste Jij dan? Hij ervaart het Christusbewustzijn, maar voor veel mensen slechts één aspect van het Christusbewustzijn. En dit betekent dat mensen nadat ze zuiver bewustzijn hebben gevoeld, terugkomen in hun vier lagere lichamen en dan begint hun ego onmiddellijk die ervaring te willen beheersen. Dit betekent dat je ego zijn eigen interpretatie geeft aan de ervaring van zuiver bewustzijn en omdat er zo’n groot contrast bestaat tussen een normale bewustzijnsstaat en zuiver gewaarzijn, redeneert hij dat dit zuivere bewustzijn de allerhoogste realiteit is.
Dit is het belangrijkste kenmerk van het dualiteitsbewustzijn dat we heel vaak hebben proberen uit te leggen. Er zijn altijd twee tegengestelde polariteiten. In zekere zin wil je ego alles in zijn omgeving beheersen en omdat hij weet dat alles beweegt, probeert hij invloed uit te oefenen op de beweging of op zijn minst op de richting van de beweging, in ieder geval waar je naartoe gaat en dit doen de gevallen wezens – sinds ze zijn gevallen. Ze proberen de beweging van het universum te beheersen.
Maar er zijn wezens, zowel gevallen als niet gevallen, die hier genoeg van hebben. Ze hebben er genoeg van om te proberen invloed uit te oefenen op de beweging. Ze hebben alleen het dualiteitsbewustzijn niet doorzien, dus gebruiken ze het dualiteitsbewustzijn om een interpretatie te projecteren op de ervaring van zuiver gewaarzijn. En dan zeggen ze: “Er zit contrast tussen de normale chaos die ik ervaar in mijn vier lagere lichamen en deze ervaring van zuiver gewaarzijn en daarom betekent dit dat zuiver gewaarzijn – ongedifferentieerd gewaarzijn – de ultieme realiteit is. Alleen Brahma is echt, de wereld is een illusie.” Maar dat is gewoon omslaan van het ene dualistische uiterste naar het tegenovergestelde dualistische uiterste. Geen van beide is echt, maar de mensen zijn ervan overtuigd dat ze echt zijn omdat ze zullen zeggen: “Ik heb de ongedifferentieerde bewustzijnsstaat ervaren.” Maar dat is niet zo. Ze hebben een aspect van het Christusbewustzijn ervaren.
De keuze van de Schepper
En het eerste — wat zullen we zeggen — ding, maar je kunt het geen ding noemen, maar de eerste scheppingsdaad van onze Schepper was dat hij het Christusbewustzijn schiep. Nu denk je misschien dat het Christusbewustzijn dan van zichzelf al ongedifferentieerd is, maar dat is niet zo. Voordat De Schepper besloot om deze wereld van vorm te scheppen, voordat hij zelfs maar begon te beslissen welke specifieke vormen hij wilde scheppen, moest hij al keuzes maken.
We hebben je tot nu toe een rudimentair beeld gegeven van het Al, wat we het Al hebben genoemd. We hebben gezegd dat er Aanwezigheden in het Al zijn. Jullie hebben zelfs dictaten ontvangen van enkele: de Aanwezigheid van Oneindig Licht, de Aanwezigheid van Onvoorwaardelijke Liefde, maar er zijn nog veel meer Aanwezigheden die bepaalde kwaliteiten vertegenwoordigen. Het is heel erg moeilijk om dat in woorden uit te leggen op een niet-geascendeerde planeet, maar laten we gewoon zeggen dat er net zoals je weet dat er zeven spirituele stralen zijn die verschillende vormen van energie vertegenwoordigen, ook Aanwezigheden in het Al zijn die verschillende – wat we zouden kunnen noemen – kwaliteiten van God vertegenwoordigen en het is niet mogelijk om ale kwaliteiten van God in één schepping bij elkaar te brengen. Daarom moest jouw Schepper, onze Schepper, een aantal Aanwezigheden uitkiezen waarop hij deze schepping, deze wereld van vorm baseerde. Dit betekent dat de Schepper toen hij het Christusbewustzijn schiep, die baseerde op de Aanwezigheden die hij had geselecteerd. Daarom was zelfs het Christusbewustzijn niet ongedifferentieerd.
De beperking van de lineaire geest
Wat probeer ik u nu uit te leggen? Ik weet heel goed dat ik een hogere lering geef dan eerder en dit vereist dat jij je geest oprekt. Maar wat probeer ik uit te leggen? Ik probeer uit te leggen dat er een fundamenteel verschil zit tussen hoe onze Schepper zijn eigen schepping ziet en hoe jij naar de schepping kijkt vanuit de schepping. Je zult pas volledig begrijpen hoe de Schepper naar zijn schepping kijkt als jíj het Schepperbewustzijn bereikt. Maar je kunt de schepping van de Schepper zeker niet volledig kennen in een niet-geascendeerde sfeer en zeker niet op een onnatuurlijke planeet als de aarde.
Dit betekent dat jij, wanneer je probeert deze heel subtiele kosmologische vragen te begrijpen op een onnatuurlijke planeet, op een punt moet komen waarop je genoeg nederigheid hebt om toe te geven dat je dit niet kunt bevatten en begrijpen met iets wat wij de lineaire geest, de analytische geest, de redenerende geest, hebben genoemd. Want wat je om je heen ziet, projecteer je op boven. Maar hoe werd de wereld geschapen? We hebben dit keer op keer uitgelegd.
De wereld werd geschapen door een projectie naar beneden. Eerst projecteerde de Schepper de eerste sfeer. Nadat die was geascendeerd, projecteerden de geascendeerde meesters van de eerste sfeer de structuren naar de tweede sfeer, enzovoort. Je kunt niet omhoog kijkend alles weten, want als je in die schepping bent, word je zo beïnvloed door wat je ervaart dat je wanneer je omhoog begint te projecteren, ervaart wat je omhoog projecteert. Maar dit kan niet werken, want wat jij ervaart, werd om te beginnen geprojecteerd vanuit een hogere bewustzijnsstaat die je niet kunt bevatten. Maar ten tweede, wat je ervaart op een onnatuurlijke planeet als de aarde wordt deels gevormd door je eigen bewustzijn – het dualiteitsbewustzijn, de gescheiden geest, je redeneert dan dus met een geest die gescheiden is en projecteert dat op eenheid.
Het Christusbewustzijn ervaren dat achter dat contrast schuilgaat
Terug naar wat ik zei. Wanneer je voor het eerst de ervaring krijgt dat je uit je vier lagere lichamen stapt, zuiver gewaarzijn ervaart, dan ervaar je eerst een aspect van het Christusbewustzijn. Je zou kunnen zeggen dat je het Christusbewustzijn kunt vergelijken met een blanco vel papier, een blanco pagina, en daarna worden alle vormen die je in jouw wereld ziet op de blanco pagina getekend. En wat doe je als je over jezelf nadenkt wanneer je een boek leest? Je concentreert je op die kleine zwarte krabbels, de letters op de pagina en je leest de letters en interpreteert de betekenis van die woorden. Ben je ooit, terwijl je een boek aan het lezen was, gestopt en heb je gezegd: “O, laat me achter de woorden kijken, laat ik me concentreren op de blanco pagina?” Nee, waarom zou je? Het doel van het lezen van een boek is dat je de woorden krijgt. Als je een blanco pagina wilt, dan kun je ook een blanco vel papier pakken en ernaar staren, iets wat niet veel mensen doen voor hun vermaak, maar je begrijpt wel wat ik probeer uit te leggen. Zonder hem werd er niets gemaakt dat gemaakt is. Zonder het Christusbewustzijn werd er niets gemaakt dat gemaakt is. Maar een element van het Christusbewustzijn is de blanco pagina waarop nog niets uit het Christusbewustzijn werd gemaakt.
Wanneer jij je in een niet-geascendeerde sfeer bevindt, met name op een onnatuurlijke planeet, en zuiver gewaarzijn ervaart, dan voel je het grote contrast tussen je normale bewustzijnsstaat – je bewustzijn van alle bewegingen op de wereld – en zuiver gewaarzijn, en dan lijkt het alsof dit zuivere gewaarzijn ongedifferentieerd is, nooit beweegt. Sommige mensen ervaren alleen maar het contrast. Ze ervaren alleen contrast.
Nu, als je hierover nadenkt, dan weet je bijvoorbeeld dat je als in je auto rijdt, de motor hoort, en wat hoor je wanneer je het bos in rijdt en de motor uitzet. Wat is je ervaring? “O, het is zo stil.” Je hoort de motor niet meer en de stilte van wat je nu hoort, lijkt complete stilte vergeleken met het geluid van de motor. Maar na een paar seconden hoor je ineens: “O, er zingt een vogel in die boom. O, daar zingt nog een vogel.” Ineens is wat je dacht dat de stilte van het bos was, niet helemaal stil.
Dit is een van de redenen waarom mensen ervaringen hebben van het ongedifferentieerde, het stille, dat zo anders is dan hun normale chaotische bewustzijnsstaat. En hoe chaotischer hun normale bewustzijnsstaat is, hoe groter het contrast, dus hoe stiller het Christusbewustzijn zal lijken. Ik zeg echter niet dat dit alles is wat mensen hebben ervaren, want er zijn mensen die meer de diepte in zijn gegaan. Met andere woorden, de eerste keren dat je zuiver gewaarzijn ervaart, ben je gefocust op het contrast, maar als je dat steeds meer ervaart, kun je ervaren dat er achter alle vormen een aspect van het Christusbewustzijn zit dat stil is, ongedifferentieerd is omdat er nog niets op is geschreven. Maar wat staat er niet op geschreven? De specifieke soorten vormen die je om je heen ziet in je omgeving. En dan redeneer je opnieuw, zoals ik zei, dat lijden, de chaos, wordt veroorzaakt door differentiatie en de allerhoogste staat ongedifferentieerd moet zijn.
Maar zelfs wat je dan ervaart, is alleen maar het contrast. Opeens zet je het geluid van de motor uit, je ervaart het Christusbewustzijn en je denkt dat het volledig stil is, maar naarmate je het meer ervaart, meer gewend raakt aan de ervaring, besef je dat er in het Christusbewustzijn niet echt stilte of iets ongedifferentieerds is. Want in het Christusbewustzijn zit de drang gebouwd om alles, in ieder geval elk zelfbewust wezen, terug te trekken naar zijn Schepper. En in het Christusbewustzijn zitten ook de keuzes in de eigenschappen van God die je Schepper heeft geselecteerd als basis voor deze wereld van vorm.
Je ziet wat ik zeg. Oosterse spiritualiteit heeft een goede basis om verder te kijken dan het uiterlijke, je wereldlijke gedachten, de chaos van je gedachten, maar omdat ze het dualiteitsbewustzijn niet volledig begrijpen, zijn ze niet ver genoeg gegaan. En dat kwam omdat ze hebben geredeneerd dat de allerhoogste realiteit de ongedifferentieerde Brahma is en daardoor redeneerden ze ook dat het doel van spirituele groei is terugkeren naar de ongedifferentieerde Brahma. En daarom redeneerden ze dat de ultieme realiteit van jou is dat je zelfgevoel onecht is omdat jouw zelf alleen een apart zelf kan zijn. Elk gedifferentieerd zelf is een afzonderlijk zelf.
De drang om méér te worden
Jouw zelfgevoel, de Bewuste Jij, is echter uiteindelijk uit het wezen van de Schepper geschapen, ook al is dat niet rechtstreeks door de Schepper gedaan, maar door geascendeerde meesters in de geascendeerde sfeer net boven die van jou met een unieke individualiteit die niet dualistisch is. Dit is iets persoonlijks en heeft het potentieel om niet terug te keren naar zijn Schepper doordat hij oplost in het ongedifferentieerde, maar om het bewustzijn van de Schepper te bereiken door alle niveaus van de schepping van de Schepper te ervaren, door te experimenteren met zijn medescheppende vermogens, zijn verbeeldingskracht en vrije wil. In plaats van terug te keren naar het niets, zouden we kunnen zeggen, keer je er eigenlijk niet naar terug, maar groei je naar een staat waarin je de schepping van de Schepper volledig kunt waarderen.
Daarom is dit vanuit het perspectief van een geascendeerde meester – hoe zal ik dit diplomatiek zeggen – o ja, het is totale waanzin (dat is zo diplomatiek als ik kan zijn als Chohan van de Vierde Straal), het is totale waanzin om te geloven dat alleen het ongedifferentieerde echt is, en dat jij en de wereld gewoon het resultaat is van een soort ongeluk dat ik niet kan verklaren en dat het doel is dat jij je realiseert dat jouw zelf niet echt is, zodat je terugkeert naar het niets.
Ze zien over het hoofd wat het is dat tot het besef kan komen dat ik niet echt ben, dat ik een apart zelf ben? Dat is de Bewuste Jij, maar de Bewuste Jij kan niet de ervaring krijgen dat hij geen zelf is. Hij kan de ervaring krijgen dat hij geen gescheiden zelf is en dat gebeurt wanneer je uit je vier lagere lichamen stapt. Je kunt ervaren dat je buiten het Christusbewustzijn bent, maar wanneer je die ervaring herhaaldelijk krijgt en die begint te gebruiken om de structuren in je wereldlijke gedachten te ontmantelen, zodat je die structuren niet over de ervaring heen legt, dan maak je contact met je IK BEN Aanwezigheid en het feit dat je IK BEN Aanwezigheid de drang heeft om zichzelf te transcenderen. Daarom heeft hij jou, de Bewuste Jij, laten incarneren op een lage planeet als de aarde, in een niet-geascendeerde sfeer – omdat de IK BEN Aanwezigheid het tempo wil opvoeren, zichzelf wil transcenderen en het Schepperbewustzijn wil bereiken.
De dualistische logische fout
Je ziet nu wat de fundamentele logische fout is, als we het tenminste een logische fout kunnen noemen. In dit hele scenario van de oosterse spiritualiteit en de moderne non-dualiteit, begrijpt men dat niet omdat je het vermogen hebt om erover na te denken hoe de realiteit werkt; dit laat zien dat je meer bent dan de omgeving waarin jij je bevindt. Je hebt het potentieel om de omgeving waarin jij je bevindt te transcenderen zonder je zelfgevoel te verliezen. Je kunt het gescheiden zelfgevoel transcenderen omdat dit iets is wat kunstmatig is gemaakt, ja, maar het is slechts een experiment met je vrije wil en je verbeeldingskracht. Door te experimenteren met de dualiteit, de gescheidenheid in te gaan en jezelf er snel uit te accelereren, krijg je meer begrip en waardering voor hoe de schepping van de Schepper werkt. En dit is gewoon een onderdeel van jouw specifieke pad. Ik zeg niet dat het de enige manier is om meer bewustzijn te krijgen, maar het is een onderdeel van jouw pad, het pad dat jij hebt gekozen. Dit ontkennen ze als gevolg van deze redenering van binnenuit, dat alleen iets wat ongedifferentieerd is, echt is. Ze redeneren dat er geen doel is, geen beweging is, geen acceleratie is. In plaats daarvan denken ze dat de ultieme sleutel tot spirituele groei is dat je weer terugkomt in het niets. Ze proberen elk zelfgevoel te vernietigen.
Dan gebruik je het dualiteitsbewustzijn om te redeneren: “We zien dat de gevallen wezens proberen het gescheiden zelf te verheffen tot de status van een god.” Een juiste observatie. Maar vervolgens redeneer je dat dit betekent dat de enige manier om bevrijd te zijn van lijden is dat je het zelf volledig vernietigt. Maar wat is dan in staat om te denken: “O, het gescheiden zelf veroorzaakt lijden, daarom zou ik geen zelf moeten hebben.” Wat is in staat is om op die manier te denken? De Bewuste Jij. Hoe zou de Bewuste Jij zichzelf kunnen vernietigen? Je hebt zelfbewustzijn. Hoe zou jij het zelf ooit kunnen vernietigen? Dát kán níét. Denken dat dit kan, is waanzin, om nog maar te zwijgen van ijdelheid omdat je denkt dat jij kunt bepalen hoe de wereld moet werken in plaats van het Christusbewustzijn te gebruiken om contact te maken met het volgende hogere bewustzijnsniveau dat verbonden is met het volgende bewustzijnsniveau dat uiteindelijk verbonden is met de Schepper, zodat je kunt ervaren hoe de wereld werkt.
Er is altijd wel iets geweest
Waarom vertel ik je dit in woorden? Ik wil niet dat je mijn woorden gelooft en vastloopt in het interpreteren van deze woorden. Ik wil dat jij je afstemt op mijn wezen en mij helpt en jezelf helpt om je tempo te verhogen zodat je de realiteit van de woorden die ik je geef, kunt ervaren. Ik wil niet dat je tevreden bent met de woorden en genoegen neemt met de woorden. Wanneer je het Christusbewustzijn volledig ervaart, zul je ervaren dat je IK BEN Aanwezigheid een individueel wezen is dat echt bestaat. Je zult bij de Bewuste Jij het verlangen voelen om terug te keren naar eenwording met de IK BEN Aanwezigheid uit wie je voort bent gekomen. Je zult bij de IK BEN Aanwezigheid en in het geascendeerde rijk en in de geascendeerde meesters het verlangen voelen dat je tempo maakt om je huidige staat te ontstijgen. En natuurlijk komt er een moment waarop je zult ervaren dat je niet bent geschapen uit de ongedifferentieerde Brahma omdat je een bepaald wezen bent. Je bent iets anders dan het niets en filosofen debatteren er al duizenden jaren over dat er niet iets kan ontstaan uit het niets. Correct. Omdat er geen niets is. Jij bent bewust. Zoals de filosoof Descartes zei: “Ik denk, dus ik ben.” We zouden kunnen zeggen: “Ik ervaar, dus ik besta.”
Er is iets. Er is altijd iets geweest. Er is nooit een staat geweest waarin er niets was, en dat uit dat niets iets kwam. Er is een staat geweest waarin er niets te zien was vanuit de wereld van vorm omdat de Schepper nog niet had besloten om te scheppen. Er is zelfs een staat geweest waarin de Schepper het Christusbewustzijn had geschapen, de witte pagina, maar er nog niets op had geschreven, en dat lijkt niets vergeleken met de wereld van vorm die zo gedifferentieerd is. Maar zoals ik al zei, zijn er naast de Schepper in het Al, Aanwezigheden die eigenschappen hebben in het Al en de Schepper heeft die geselecteerd om ze in het Christusbewustzijn in bouwen. Het Christusbewustzijn was niet niets. Het was geen ding zoals jij dingen definieert in jouw wereld van vorm, maar het was niet niets. Er is nooit niets geweest.
Ik weet heel goed wat de lineaire geest met deze uitspraak zal doen. Hij zal zeggen: “Maar er moet een begin zijn geweest. Er moet een staat zijn geweest vóór het ultieme, of vóór er iets was dat werd geschapen. Er moet een allerhoogste staat zijn geweest.” Ja, er is een ultieme staat. Die is alles. Maar de ultieme staat is niet volledig stil of onbeweeglijk. Die versnelt voortdurend. Dat is de ultieme staat. De ultieme staat is voortdurende acceleratie. Er is nooit een staat geweest waarin geen beweging was, waarin geen versnelling was, geen zelftranscendentie. Die is er nooit geweest. Nogmaals, dit is jouw redenering vanuit jouw wereld die iets projecteert op iets wat buiten jouw wereld valt en daarom slaag je daar niet in.
Het alternatief is dat je toegeeft dat jouw wereld is geschapen door wezens met een hogere bewustzijnsstaat en omdat jouw Bewuste Jij uit die wezens voorkomt, kun jij contact maken met die wezens en iets van hen ontvangen, van ons, de geascendeerde meesters, dat je niet kunt beredeneren vanuit jouw wereld, zelfs niet vanuit het mentale of lagere identiteitsrijk, omdat ik zei dat de Rishi’s daarmee in contact staan.
Alleen vanuit het geascendeerde rijk kun je iets ontvangen wat niet beïnvloed wordt door wat je op deze wereld ziet en daarom vertel ik je dat het begrijpelijk is dat je redeneert dat deze wereld een begin had. En dat is correct. Jouw wereld van vorm had een begin. Jouw niet-geascendeerde sfeer had een begin in een geascendeerde sfeer. Maar zelfs de eerste geascendeerde sfeer had een begin in het Christusbewustzijn toen er niets was. Er was alleen een witte pagina. Ja, dit is allemaal juist. Maar als je doorgaat naar de Schepper, had de Schepper dan een begin? Ja. Had het Al een begin? Nee.
De lineaire geest wil achteruit blijven redeneren en zeggen dat er een ultieme staat geweest moet zijn waar het allemaal mee is begonnen. Dit is de lineaire geest. De lineaire geest lijkt op een van de oude grammofoons die vastzit op een spoor en steeds weer dezelfde noten speelt. Hij kan alleen op een lineaire manier redeneren. De huidige situatie bestaat. De wereld kent veranderingen. Ik observeer dit, dus de huidige situatie moet ergens begonnen zijn. Wat was daar de oorzaak van? Wat heeft dat veroorzaakt? De lineaire geest wil terug naar het allereerste begin en daar slaagt de lineaire geest niet in.
Geen begin en geen einde in het Al
Maar nu ga je misschien zeggen: “Maar spreek jij jezelf niet tegen? Zeg je niet dat er nooit stilte is geweest, dat er nooit stilstand is geweest, maar toch zeg je dat we niet kunnen begrijpen hoe de wereld werkt wanneer we vanuit de wereld redeneren.” Maar dat is geen tegenspraak. Het contrast tussen jouw wereld waarin alles beweegt, en zelfs het Christusbewustzijn, kan het vanuit jouw wereld laten lijken alsof het Christusbewustzijn niet beweegt. Maar het Christusbewustzijn dat jouw Schepper voor onze schepping heeft gedefinieerd, lijkt op de aarde. Dat beweegt mee met het hele sterrenstelsel, net zoals jouw Schepper meebeweegt met het Al. Nogmaals, de lineaire geest zal redeneren dat iets is begonnen met deze wereld van vorm. Iets moet begonnen zijn met iets wat er daarvoor al was en als je blijft teruggaan, moet er een allereerste beginpunt zijn geweest.
Maar waarom is het logischer om dit te zeggen dan te zeggen dat er nooit een beginpunt is geweest? Er is altijd beweging, transcendentie, acceleratie geweest. En nogmaals, zoals ik begon te zeggen, zal de redenerende geest, als hij niet iets terug kan projecteren op een ultiem beginpunt, iets vooruit projecteren en zeggen dat er een ultiem einde moet zijn. Als alles versnelt, dan moet Serapis Bey, op een punt komen waarop je de allerhoogste versnelling hebt bereikt, je kunt niet méér accelereren. En dan zeg ik nogmaals waarom? Waarom is het logischer dat acceleratie op een bepaald punt is begonnen en op een bepaald punt moet eindigen dan te zeggen dat acceleratie tot in het oneindige kan en zal doorgaan? Alleen in een wereld die een begin had, redeneer je dat alles een begin moet hebben.
De dualistische behoefte om te definiëren hoe de wereld werkt
Omdat ik de terugkerende stroom van het collectieve bewustzijn voel terwijl ik dit naar het collectieve bewustzijn spreek, wanneer we van binnenuit redeneren, weet ik heel goed dat mensen dit zullen beredeneren, ertegenin zullen gaan en met allerlei redenen zullen komen, dus ik keer gewoon terug naar wat ik al heb gezegd. Wanneer je in het dualiteitsbewustzijn bent, denk je dat jij kunt definiëren hoe het universum moet werken en dat is prima. Je hebt vrije wil gekregen en daarom heb je het recht om te experimenteren met het dualiteitsbewustzijn zolang je wilt, totdat je er eindelijk genoeg van krijgt om te proberen te bepalen hoe de wereld moet werken en keer op keer merken dat die niet op die manier werkt, omdat je nog steeds lijdt. Je kunt ook van gedachten veranderen en zeggen: “Ik ben hier klaar mee. Ik wil weten hoe de wereld echt werkt. Laat ik contact maken met het volgende hogere niveau, zodat ik meer inzicht kan ontvangen van de geascendeerde meesters dan ik ooit zou kunnen ontvangen door iets te beredeneren vanuit het mentale kader dat de aarde is.” En dit is alles wat we ooit hebben geprobeerd te doen.
Ik weet dat mensen, vooral in eerdere dispensaties, hebben geredeneerd dat we de wereld willen veranderen en dat het zo ontzettend belangrijk is dat de wereld verandert en er een gouden eeuw komt en dat je daarom mensen mag dwingen om de geascendeerde meesters te erkennen of dat het gerechtvaardigd is om mensen te dwingen hun lijden te overwinnen. Maar dit is nooit onze visie geweest. Er zijn studenten die op die manier hebben geredeneerd en ik neem hen niets kwalijk, want in het Vissentijdperk was het gemakkelijk om zo te redeneren. Zelfs wij hebben bepaalde dingen in het Vissentijdperk gezegd die deze visie hebben aangewakkerd. Dat kwam omdat, zoals we hebben gezegd, er studenten vastzaten en alleen door hun standpunten tot in het uiterste door te drijven kregen ze de kans om dat te zien, het gebrek aan evenwicht, de absurditeit ervan te zien.
Je afstemmen versus achterwaarts redeneren
Ik heb geprobeerd om de leringen die we tot nu toe hebben gegeven naar een nieuw niveau te tillen, waardoor je nog beter een beeld hebt van hoe de Schepper aan zijn schepping begon, dat hij bepaalde keuzes heeft gemaakt. De Schepper heeft bepaalde eigenschappen geselecteerd als basis voor deze schepping. En omdat ik weet dat je gedachten dit willen, wil je geest dat ik zeg: “Wat zijn die? Vertel het me, zodat ik weet wat ze zijn.” En dit zullen we ook doen, maar niet allemaal tegelijk.
Je hebt al wat aanwijzingen. De Aanwezigheid van Onvoorwaardelijke Liefde, de Aanwezigheid van Oneindig Licht en er zijn nog meer. Ja, er is zeker een van de Aanwezigheden in het Al voor elk van de zeven stralen, maar zelfs voor de geheime stralen. Het is een vrij ingewikkeld beeld dat ik je niet in één keer wil geven, omdat het te veel zou zijn, zelfs voor de limieten in tijd en ruimte waar we altijd mee te maken hebben. Maar toch wilde ik je iets geven dat je kan helpen om je af te stemmen. En allereerst wil ik jullie, degenen onder jullie die nog geen omschakeling hebben gemaakt, helpen om te beseffen dat achteruit redeneren, redeneren vanuit deze wereld van vorm, vooral vanaf een planeet als de aarde, je nooit zal helpen om contact te maken met de manier waarop de wereld werkelijk werkt en daardoor besef je dat alle spiritualiteit uit een hoger rijk moet komen om waardevol te zijn.
Daarom is progressieve openbaring het essentiële spirituele concept in dit tijdperk, het Aquariustijdperk. We hebben dit het Tijdperk van de Heilige Geest genoemd, het Tijdperk van Vrijheid, het Tijdperk van Gemeenschap, maar het is eigenlijk een Tijdperk van Acceleratie. Je zou kunnen zeggen dat elk tijdperk een Tijdperk van Acceleratie is omdat altijd het potentieel bestaat dat mensen in dat tijdperk iets doormaken. Je kunt het Aquariustijdperk echter niet begrijpen tenzij je bereid bent om te begrijpen dat wij, de geascendeerde meesters, in het Aquariustijdperk van plan zijn om de mensheid steeds meer leringen te geven vanaf ons niveau. Je moet ook begrijpen dat de leringen die in vorige tijdperken zijn gegeven, een weerspiegeling waren van het collectieve bewustzijn en waar dat zich in die tijd bevond, dus je moet ze loslaten, als je wilt meegaan met de beweging van het Aquariustijdperk; moet je alle besef loslaten dat de oudere leringen zuiverder waren dan de nieuwere leringen.
Je ziet mensen die beweren dat ze tot de meest geavanceerde spirituele mensen op de planeet behoren omdat ze non-dualiteit begrijpen. Maar hun visie op de wereld, zoals ik in dit dictaat heb uitgelegd, is in principe gebaseerd op de Vedische leringen die duizenden jaren geleden werden gegeven omdat de mensen zich daarop konden afstemmen en ze op dat moment konden accepteren. Als je in de moderne tijd probeert je wereldbeeld te baseren op deze achterhaalde leringen, dan trap je in de valkuil om van binnen naar buiten te redeneren. Zelfs de leringen die wij, de geascendeerde meesters in eerdere dispensaties hebben gegeven, waren voornamelijk bestemd voor het Vissentijdperk. Veel aspecten van die leringen verwijzen natuurlijk naar het Aquariustijdperk maar veel ervan werden gegeven voor het Vissentijdperk, voor de mentaliteit in het Vissentijdperk om de mensen te helpen de mentaliteit van het Vissentijdperk op te geven om naar het Aquariustijdperk te gaan.
Mee stromen met de Rivier van Leven
Zelfs de mensen die zijn niet zo progressief als de progressieve openbaring die ik je in deze verhandeling geef. Jij moet beslissen: “Wat wil ik? Wil ik mee stromen met de Rivier van het Leven? Wil ik mee stromen met de Heilige Geest? Of wil ik vasthouden aan iets wat vastligt in de tijd omdat een spirituele lering, en nogmaals, spirituele leringen, wat mensen spirituele leringen noemen, kunnen uit het mentale rijk of het lagere identiteitsrijk komen. Wanneer een spirituele lering uit het spirituele rijk komt, van de geascendeerde meesters komt, is hij goed op het moment dat hij wordt gegeven, maar zodra die in woorden is gegoten die op een pagina afgedrukt kunnen worden en daarom gevoelig zijn voor een interpretatie die niet meer beslist de stroom hoeft te zijn. Hij kan je helpen om je af te stemmen op de stroom als je verder kijkt dan het geschreven woord, maar om echt in de stroom te blijven moet je bij de levende progressieve openbaring blijven die wordt gegeven door elke bron waarop jij je ook kunt afstemmen die je aanspreekt. We zeggen niet dat er maar één bron is. Wij hebben dit nooit via deze boodschapper gezegd omdat hij niet de behoefte heeft om zich exclusief te voelen.
De planetaire keuze in 2025
De keuze in 2025 voor de hele planeet is: “Wil ik accelereren of wil ik proberen te verdedigen wat ik heb in de veronderstelling dat ik stil kan staan?” In werkelijkheid kun je niet stilstaan. Je zult langzamer gaan. Als je niet versnelt, zul je vertragen. Dat is de wet die in het Christusbewustzijn is gebouwd, en: “Zonder Hem werd niets gemaakt wat gemaakt is”. Maar het wordt in dit jaar en de rest van dit decennium nog meer een keuze. En het is in zekere zin een keuze geweest voor het hele decennium, daarom zijn er moeilijke ervaringen geweest, zoals de pandemie, de oorlog in Oekraïne, de oorlog in het Midden-Oosten. Je hebt gezien dat mensen wanneer ze geen tempo willen maken, wanneer ze zich ergens aan vasthouden, proberen vast te houden aan iets, dat er dan er andere gebeurtenissen moeten komen die afbreken wat ze proberen vast te houden en dit zal in de rest van dit decennium doorgaan en zeker worden versneld in 2025, als mensen niet bereid zijn om dat sneller te doen.
Nu hoor je misschien mijn terughoudendheid om los te laten omdat ik ervan geniet om je deze verhandeling te geven, maar ik heb gezegd wat ik in deze verhandeling wilde zeggen. Ik weet dat ik jullie waarschijnlijk meer heb gezegd dan de meesten van jullie aankunnen. Maar nogmaals, je kunt hem altijd opnieuw beluisteren, hem lezen en daardoor je tempo laten opvoeren, want ik kan jullie ervan verzekeren dat jullie er allemaal baat bij kunnen hebben.
Iedereen die geïncarneerd is, kan profiteren van deze verhandeling, kan accelereren door zich af te stemmen op mijn Aanwezigheid en mij toe te staan om je iets te geven dat verder gaat dan woorden, dat verder gaat dan begrijpen, omdat ik niet geïnteresseerd ben in het geven van begrip. Ik ben erin geïnteresseerd om je helpen een directe ervaring van mijn Aanwezigheid te krijgen omdat de woorden je begrip kunnen accelereren, maar het ervaren van mijn Aanwezigheid kan je wezen accelereren. En dat is wat wij allemaal graag willen zien.
Ik verzegel jullie in de immense vreugde die IK BEN als de Chohan van de Vierde Straal van Acceleratie.