Het Zelf loslaten dat Drama wil – zonder er een Drama van te maken

 

Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, 4 augustus 2024 – Heal your heart and the heart of America

IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, zoals jullie allemaal wel geraden zullen hebben. Jullie associëren mij normaal gesproken met de kruinchakra, maar ik ben me natuurlijk ook zeer bewust van het belang van de hartchakra. En dat het openen van het hart de sleutel is tot het openen van de kruin. Want niemand heeft ooit de kruinchakra geopend zonder dat hun hartchakra ook in hoge mate geopend was. Wat zou er gebeuren als iemand door een vorm van zwarte magie zijn kruinchakra zou openen? Dan zouden zijn mentale capaciteiten worden vergroot, maar dat zou op een onevenwichtige manier gebeuren omdat je gedachten, je denkende, analytische geest, niet kan voorkomen dat hij uit balans raakt als hij niet in evenwicht wordt gebracht door je hart. Wat zie je bij veel mensen op de wereld? Wat zie je bij sommige wetenschappers die hun analytische, lineaire geest gebruiken om een geheim te ontdekken over hoe het fysieke universum werkt en plotseling in staat zijn om het atoom te splitsen en een bom te bedenken die veel krachtiger is dan welk ander wapen ook? Ze hadden het verstandelijke vermogen om dit te doen, maar hadden ze ook het vermogen in hun hart om zich af te vragen wat ermee gedaan kon worden, gedaan zou moeten worden?

In plaats daarvan raakten ze verstrikt in een typische reactie van de geest: “Als wij het niet doen, dan doen andere mensen het wel.” Wat zit er achter dit soort redeneringen, deze slangenlogica? Eigenlijk is er een groep gevallen wezens die zegt: “Als wij het niet doen, dan doet de andere groep gevallen wezens het wel, en dan hebben zij meer macht dan wij en dat willen we niet, dus moeten wij het wel doen.” Ze bezitten geen hart. Zeg ik daarmee dat de atoombom niet had mogen worden ontwikkeld? Nee, dat is niet het probleem. Dat is irrelevant. Ik gebruik het als voorbeeld om te zeggen dat de geest die niet in evenwicht is met het hart, een aantal van de grootste problemen, een aantal van de grootste conflicten op aarde, heeft veroorzaakt.

De geest zonder hart
Kijk naar Amerika. Zoals Jezus heeft gezegd, zijn veel mensen nu op het mentale niveau, richten zich op het mentale niveau, wat het niveau is van de gedachten, de denkende geest. Wat zie je? Die zit op slot, hun gedachten zitten op een bepaald spoor vast. Ze kunnen alleen denken in termen van conflicten, goed en fout, goed en slecht: “Wij zijn goed. Degenen die zich tegen ons verzetten, moeten wel slecht zijn. En als wij echt goed zijn, dan mogen wij geweld gebruiken tegen de mensen die slecht zijn, omdat we Amerika moeten redden van slechte mensen die Amerika zullen vernietigen.”

Dat is de geest die spreekt, de geest die geen hart heeft, die niet in evenwicht is met het hart, omdat de geest een epische denkwijze heeft, het epische denken dat er een ultiem doel bereikt moet worden. En als dat niet bereikt wordt, gebeurt er een ramp: “Amerika moet een christelijke natie worden anders gaat alles naar de hel.” Dit is de epische denkwijze die de gevallen wezens keer op keer hebben gebruikt op deze planeet en op andere planeten en in eerdere sferen. Dit misleidt alleen mensen die in hun hoofd zitten en geen open hart hebben, want als je een open hart hebt, dan ervaar je de Ene geest die verenigt en daardoor kun je niet geloven dat het leven gereduceerd kan worden tot zwart-witdenken; dat sommige mensen goed zijn en andere mensen slecht en dat de goede mensen de slechte mensen mogen doden om een calamiteit te voorkomen en een dappere nieuwe wereld te manifesteren. Het doel heiligt de middelen.

Christus in jou ontkennen
Je begrijpt wat Jezus heeft gezegd over elke religie op aarde die in feite zegt: “Doe anderen niet aan wat je niet wilt dat ze jou aandoen.” Maar het verstand kan dat opzijschuiven door te zeggen: “O, maar die andere mensen zijn zo slecht dat ze zullen verhinderen dat Gods epische doel wordt behaald. En daarom mogen we dit doen, ook al beweren we dat we goed zijn en het eigenlijk niet goed is om andere mensen te doden, maar we moeten wel. Omdat het doel zo van episch belang is, dat het de middelen heiligt, ook al weten we dat de middelen verkeerd zijn.” Dit is het verstand dat spreekt. En op het niveau van het verstand kun je, zoals we hebben gezegd, alles rechtvaardigen. Je kunt voor of tegen alles redeneren. Je kunt alle subtiele slangenlogica bedenken die schijnbaar bevestigt waarom het doel de middelen heiligt.

Maar als je een hart hebt, kijk je ernaar en weet je diep in je hart dat dit niet waar is. Dit is een spelletje van je gedachten. Jezus heeft er vaak over gesproken dat hij de Schriftgeleerden en farizeeërs uitdaagde. Maar men is zich er in het boeddhisme niet zo van bewust dat ik ook de brahmanen van de hindoeïstische religie uitdaagde en dat zij mij uitdaagden. Nu zijn ze nooit zo ver gegaan dat ze mij kruisigden, maar dat kwam gedeeltelijk doordat ik hen niet op zo’n directe manier uitdaagde als Jezus, maar ze voelden zich wel heel erg geprovoceerd door mij en de leringen die ik gaf. Wat ik vijfentwintighonderd jaar geleden heb gezegd, is precies hetzelfde als Jezus heeft gezegd. Ik zei in andere woorden in wezen: “Het koninkrijk van God is in jou.” En ik zei: “Je hebt geen religie en priesters nodig om in het koninkrijk te komen dat waar is? O ja, binnenin jou. Als het koninkrijk al in jou is, waarom zou je dan iets, een instituut of een priester buiten jou nodig hebben om bij het koninkrijk te komen dat binnenin jou is.” Dat heb ik gezegd. Ik zei dat alles de Boeddhanatuur is en daarmee bedoel ik dat je het priesterschap van de Hindoeïstische religie niet nodig hebt om in het koninkrijk te komen. En dat provoceert de gevallen wezens altijd. Ze hebben er alles aan gedaan om die ene waarheid te verdoezelen: dat je toegang hebt tot de Christusgeest, de Ene geest, de Boeddhanatuur in jóú.

Dit is de waarheid die alle goede religies of spirituele leraren preken. Die waarheid is ontkend door alle religies, filosofieën en ideologieën die de gevallen wezens hebben gevormd. Ik weet dat het boeddhisme geen dominante factor is in de Verenigde Staten, maar zoals Jezus heeft gezegd, het christendom wel. En wat is het doel van het officiële christendom, te beginnen bij de katholieke kerk? Om de ene waarheid te ontkennen, namelijk dat je toegang hebt tot het koninkrijk van God binnenin jou en dat de enige manier om in het koninkrijk te komen is dat jij je psyche verandert, jouw zelfgevoel transcendeert.

De verhoudingen in Amerika veranderen
Heel veel mensen in Amerika geven dit al toe, maar nog veel meer mensen staan op het punt om dit te erkennen en zullen dit toegeven als gevolg van de impulsen die we tijdens deze conferentie hebben uitgezonden. Zodra je erkent dat je naar je eigen hart kunt gaan en een referentiekader kunt krijgen waarmee je van elk idee en gevoel kunt beoordelen of het waar of niet waar is, dan kun je de verhoudingen veranderen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Wanneer een cruciaal aantal mensen dit doet, kun je een hele natie veranderen. Zelfs een grote natie als Amerika. Dit is precies wat er nu aan het gebeuren is. Deze conferentie verandert de verhoudingen in Amerika.

Ik zeg dit helemaal niet om je een gevoel van trots te geven, om jullie ego op te poetsen, maar het is absoluut waar dat zelfs een paar mensen die in eenheid samenkomen met elkaar en de geascendeerde meesters, een hele natie kunnen beïnvloeden. Ik zeg hiermee niet dat alle problemen door deze ene conferentie zullen worden opgelost. Maar ik zeg net als Godfre dat een bepaalde configuratie van de energetische matrijzen op hun plaats worden gezet. Deze conferentie verschuift de verhoudingen naar een hoger niveau dan voorheen. Of dit leidt tot een beslissende verandering in het politieke debat, hangt af van de vrije wil van de mensen. Je hoeft je niet verslagen te voelen als het niet gebeurt. Je kunt al tevreden zijn omdat je de verhoudingen hebt veranderd. Zoals ik al vaker heb gezegd, zal dit het roer van een schip een cruciale graad laten afwijken. Misschien zal het op lange termijn lijken alsof het schip niet echt van koers is veranderd, maar je weet dat een heel kleine wijziging van het roer, terwijl het schip vooruitgaat, leidt tot een grotere verandering in de bestemming waar het naartoe gaat.

We willen dat jullie beseffen dat met God alles mogelijk zijn. Of liever, dat met de geascendeerde meesters alles mogelijk is. Niet alles is mogelijk in de zin dat alles veranderd kan worden. We zouden de uitspraak kunnen aanpassen en zeggen: “Met de geascendeerde meesters zijn alle dingen mogelijk die mogelijk zijn”, omdat er op elk willekeurig moment, gezien de onderling afhankelijke oorsprongen, bepaalde dingen mogelijk zijn. Er is een laag potentieel en een hoog potentieel in elke situatie. Op elk willekeurig moment, in elke situatie, kunnen degenen die de geascendeerde meesters benaderen, de situatie veranderen in het hoogste potentieel. Wij willen dat alle studenten van de geascendeerde meesters dit accepteren en natuurlijk ook nog veel meer mensen die niet per se iets weten van geascendeerde meesters, maar die wel in staat zijn om zich af te stemmen op iets in hen. Je hoeft je niet bewust te zijn van geascendeerde meesters om je op ons af te stemmen. Veel mensen hebben nog nooit van geascendeerde meesters of leringen van geascendeerde meesters gehoord, maar zijn wel in staat om zich af te stemmen en een soort impuls te ontvangen.

Waarom is de wereld zo vooruitgegaan? Omdat er de afgelopen duizenden jaren af en toe overal mensen zijn geweest die zich konden afstemmen op de geascendeerde meesters en een idee, een impuls, konden ontvangen. Ze hebben het geïmplementeerd en de verhoudingen een beetje veranderd. En dit moet natuurlijk zo doorgaan om de Gouden Eeuw tot stand te brengen. Ik weet heel goed dat veel studenten in een eerdere dispensatie van geascendeerde meesters geloofden dat hun organisatie de Gouden Eeuw van Saint Germain zou brengen en dat er een moment zou komen waarop zij de eer zouden krijgen omdat zij de voorlopers hiervan zijn. Zij zouden net zo beroemd worden als de discipelen van Jezus en gezien worden als iemand die als eerste had gezien dat de geascendeerde meesters echt bestaan. Daar zijn we natuurlijk niet naar op zoek en ik weet jullie ook niet, anders zou je niet bij deze dispensatie zitten omdat wij dat gevoel, de behoefte om je speciaal te voelen, niet aanwakkeren. Je bent speciaal, maar niet op de manier waarop je ego dat opvat.

Het laatste restje opgeven van het spook dat zich op zichzelf richt
Ik weet dat jullie allemaal dit gevoel hebben. Jullie zijn je er allemaal van bewust. Jullie kunnen dit gaan beseffen en de diepe waarheid gaan beseffen dat het niet over jou gaat met betrekking tot je wereldlijke zelf. Dit is de manier om je focus op het zelf te overwinnen waar we het nu al meerdere keren over hebben gehad. Ik wil een bepaalde bijdrage leveren om in ieder geval een aantal mensen hiermee te helpen. Ik wil graag dat jij je in gedachten voorstelt dat er iemand is die heel erg op jou lijkt. Zelfs als je een vrouwenlichaam bezit, hoef jij je natuurlijk niet buitengesloten te voelen. Iemand zit onder een boom. Hij bewandelt al een tijdje het spirituele pad. Hij is heel erg op zichzelf gericht, op het verhogen van zijn eigen bewustzijn. Hij heeft zelfs een aantal extreme maatregelen genomen. Hij heeft een comfortabel paleis verlaten. Hij heeft zijn vrouw en kind achtergelaten. Hij liet alles in de wereld achter om als asceet in het bos te gaan leven. Dit heeft hij gedaan omdat hij op zichzelf gericht was: hij wilde zichzelf verheffen, zijn bewustzijn verhogen. Hij had het gevoel dat dit belangrijk was. Hij had het gevoel dat hij een missie had, dat hij op weg was naar iets, dus negeerde hij alles in zijn leven en concentreerde zich hierop. Nu zit hij onder een bo-boom. Hij heeft vooruitgang geboekt op het pad, maar hij is nog niet helemaal klaar om het Nirvana in te gaan, dus hij moet door de ervaring heen dat de demonen van Mara voor hem langs paraderen; ze proberen hem te verleiden, tot iets te dwingen, in verleiding te brengen, hem voor de gek te houden om hem maar op hen te laten reageren. En hij zit daar en observeert.

Je begrijpt wel dat dit een metafoor van iets is, toch? Je begrijpt toch wel dat deze situatie niet letterlijk heeft plaatsgevonden. Je begrijpt toch wel dat de demonen van Mara die voor mij aan het paraderen waren, alleen maar symbool staan voor wat je in je leven ervaart. Alles wat er in je leven gebeurt, zou je kunnen beschouwen als de demonen van Mara die voor jou paraderen. Wat is hun doel? Dat realiseerde ik me toen ik daar zat. Ik observeerde ze en ik observeerde mezelf, hoe ik in de verleiding werd gebracht en echt in de verleiding kwam om op hen te reageren. Ik weet dat de boeddhisten willen denken: “O, ik was al zover gevorderd dat de demonen van Mara me niet in de verleiding konden brengen. Maar er was een moment, er waren eigenlijk veel momenten, een periode, waarin ik de aantrekkingskracht voelde en ik ze niet helemaal kon overwinnen. Ik reageerde niet op hen. Ik reageerde niet, maar ik voelde de aantrekkingskracht wel. En ik wist dat ik niet in het Nirvana kon komen zolang ik die aantrekkingskracht nog voelde. Uiteindelijk besefte ik dat de uiterlijke manifestaties die voor me paradeerden die aantrekkingskracht niet veroorzaakten. Het was niet een bepaald aspect in mijn psyche, zodat je zou kunnen zeggen dat ik een bepaald trauma nog niet had opgelost dat die de aantrekkingskracht veroorzaakte of dat een bepaalde overtuiging die aantrekkingskracht veroorzaakte.

En ik realiseerde me toen wat het was, wat er nog over was, het enige wat ik nog over had, was de focus op mezelf. Ik had dit pad bewandeld en ik realiseerde me dat het gevoel van het ‘ik’ dat het pad had bewandeld, mij niet naar het Nirvana kon brengen. Dat was de laatste geest. Ik was niet aan een boom gekruisigd – ik zat er gewoon onder. Maar het was precies zoals bij Jezus die aan het kruis hing en zich realiseerde dat hij zich nog steeds op zichzelf focuste; dat hij zo belangrijk was dat God hem op een of andere manier zou redden van de dood aan het kruis. En ik zag ook dat juist het zelf dat mij had gedreven om het pad te bewandelen, mij niet verder kon brengen. In zekere zin kon het zelf dat ik had gebruikt om het pad te bewandelen, me niet verder brengen op het pad. En toen ik dat begreep, het echt zag, stond ik buiten dat zelf. De Bewuste Jij stapte uit het zelf waar ik tot dan toe alles door had gezien. Dat had mijn hele pad beïnvloed. En toen ik voelde dat ik uit dat zelf was, was ik me er niet van bewust dat ik had besloten dat ik het los wilde laten – ik voelde gewoon een spontane bevrijding. Ik liet hem los. Ik liet hem gaan. Ik gaf het laatste spook op. Toen was ik klaar om in het Nirvana te gaan.

Je kunt erover discussiëren of ik op dat moment ben geascendeerd en terug ben gekomen, maar ik zou het liever op een andere manier presenteren: namelijk dat ik me op dat moment had gekwalificeerd was voor mijn ascensie, maar in plaats van te ascenderen, wat zou hebben betekend dat ik mijn fysieke lichaam achter moest laten, besloot ik om in mijn fysieke lichaam te blijven leven en les te geven. Maar op dat moment was ik bevrijd van de aarde en dat betekent eigenlijk dat ik bevrijd was van de focus op mij. Zodoende kon ik terugkomen en lesgeven zonder de focus op mezelf te leggen.

Het zelf dat drama wil
Waarom vertel ik dit aan jullie? Omdat jullie ook de potentie hebben om je focus op jezelf te overwinnen terwijl je nog in geïncarneerd bent. Er schuilt namelijk een inherent gevaar in wat we doen. Door het verhaal te vertellen van hoe ik die focus overwon, en hoe Jezus die overwon, en dat andere geascendeerde meesters een belangrijke incarnatie hadden voordat ze ascendeerden, bestaat het gevaar dat je denkt dat het verdienen van je ascensie een dramatische situatie met zich mee moet brengen. Zoals we al eens hebben gezegd, als je drama wilt, zullen alle duistere krachten je zoveel drama geven als jij je maar kunt wensen. Hoe kun je de focus op jezelf opgeven zolang je het gevoel hebt dat het behalen van je overwinning een soort drama met zich meebrengt? Alleen het gescheiden zelf dat zich op jou als gescheiden zelf richt, wil een drama. Omdat hij belangrijk wil lijken. En dit sluit aan bij alles wat we hebben gezegd over avatars. Je komt als avatar naar deze planeet en iets motiveert je om hier te komen. Ik bedoel niet alleen jou, maar ook mij. En we hebben het gevoel dat we iets gedaan moeten hebben voordat we kunnen vertrekken. We moeten het gevoel hebben dat we verschil hebben gemaakt. Maar dit is ook een focus op onszelf. We denken daarom: “Ah, als er iets dramatisch gebeurt, dan hebben we het gedaan. Dan was het gerechtvaardigd om hier te komen.”

Dit is het gevaar: onszelf op deze manier opstellen, vooral wanneer mensen die de betekenis ervan niet goed begrijpen, een afgod van ons maken. Als je kijkt naar de afgoderij die boeddhisten rond de Boeddha hebben gecreëerd, zul je versteld staan. Je ziet dat het gevaar is dat het voorbeeld een uitzondering, een afgod, kan worden. Maar jullie hebben jezelf bevrijd van die afgoderij. Jullie realiseren je wel dat jullie het potentieel hebben om te ascenderen, maar sommigen van jullie hebben nog niet het bewustzijnsniveau bereikt waarop je kunt zien dat een bepaald zelf zo op zichzelf gericht is dat het voelt alsof hij net zo belangrijk zou moeten zijn als Jezus of Gautama of andere geascendeerde meesters. Met andere woorden, je hebt het gevoel dat jij, als dit je laatste incarnatie is, iets belangrijks moet doen in deze incarnatie. Je zou een belangrijke rol moeten hebben. Sommigen van jullie kijken zelfs naar deze boodschapper en zeggen: “O, maar zie eens naar alles wat Kim heeft bereikt, al die boeken, al die websites. Hij heeft vast iets belangrijks gedaan.” En hij keek ook zo naar zichzelf en dacht: “Ik heb in ieder geval iets bereikt op deze planeet.” Maar hij zag dat het een zelf was dat dacht: “Maar is het wel genoeg? Wat als ik nog eens tachtig boeken zou publiceren en nog eens tien websites zou maken en ook nog eens vijfhonderd YouTube-video’s?” Wanneer is het ooit genoeg?

Hiermee wil ik zeggen: Het zelf dat ervoor zorgt dat jij, de Bewuste Jij, gefocust bent op jezelf, wil geen entree maken, hij wil een exit maken, een dramatische exit, een soort nalatenschap achterlaten. En de boodschapper had zo’n zelf, tot niet zo heel lang geleden, toen hij hem eindelijk zag, zonder dat hij onder een boom zat of aan een kruis genageld was. En jullie hebben allemaal het potentieel om hetzelfde te doen. Let nu op. Natuurlijk is het belangrijk wat de boodschapper heeft gedaan. Natuurlijk hebben sommigen van jullie een Goddelijk plan dat van jullie verlangt dat jullie iets doen dat de maatschappij of andere mensen belangrijk vinden, maar er moet een heel subtiel onderscheid worden gemaakt, want als je nog steeds een zelf hebt dat de behoefte voelt om als belangrijk te worden gezien, dan zal dat zelf je ervan weerhouden om te ascenderen. Hij zal je er dan ook vaak van weerhouden om het hogere potentieel van je Goddelijke plan uit te voeren, omdat je het probeert te forceren. Je wilt zo graag dat het gebeurt.

Ik vraag je niet om de manier van denken te krijgen waardoor je denkt dat je niets belangrijks hoeft te doen. Misschien wel of misschien niet. Ik vraag je om je perspectief te veranderen en je te realiseren dat je, wanneer het jouw tijd is om te ascenderen, dat niet doet in een dramatische situatie. Je doet dit door gewoon los te laten, alles los te laten, weg te lopen. Je hebt geen drama nodig. Sterker nog, hoe meer drama, hoe moeilijker het is om weg te lopen.

Nogmaals, Wees voorzichtig. Laat je niet door je gedachten verleiden om in uitersten te gaan. Sta open voor de mogelijkheid dat je iets belangrijks te doen hebt, maar wees er niet aan gehecht. Denk na over het verschil tussen dit doen met de focus op jou, waarbij je probeert een dramatisch doel te bereiken, en iets te doen vanuit een staat van vrijheid, waardoor je het vanuit je IK BEN Aanwezigheid en de geascendeerde meesters kunt laten stromen. Je laat het gewoon stromen zonder de focus op jou, de intentie dat het zelf zich erkend en gerechtvaardigd en verheven en belangrijk, of nog iets anders, moet voelen. Dat is vrijheid. Dat heb ik ervaren in de jaren waarin ik lesgaf totdat het fysieke lichaam achterbleef. Ik wil ook graag dat jullie allemaal op het punt komen waarop je de focus op jezelf hebt overwonnen, want dan kun je de rest van je leven in vrijheid leven. Dan zie je misschien dat jouw dienstbaarheid zich verder ontwikkeld en jij iets belangrijks doet, maar er is geen zelf dat dit wil en steeds meer wil, want natuurlijk zal dat zelf nooit genoeg zijn. Dit is in zekere zin het probleem van de gevallen wezens, zou je kunnen zeggen. Zij zijn zo gefocust op zichzelf dat ze het gevoel hebben dat ze iets ultiems willen bereiken. Maar zoals de Aanwezigheid van Liefde heeft gezegd, zal niets ooit ultiem zijn. Er zijn wezens die gevallen zijn en die eonenlang in het gevallen bewustzijn zijn gebleven omdat ze nog steeds ervan dromen om de ultieme staat te bereiken voor dit gescheiden zelf. Alleen dat houdt hen in het gevallen bewustzijn. Het loslaten van de focus op zichzelf is de ultieme vrijheid.

En hoe doe je dat? Heel voorzichtig, geleidelijk aan. Je ziet wat je gedachten doen wanneer ik dit zeg: hoe doe je dat? Hoe overwin je de focus op jezelf? Begrijpen jullie wat er in jullie eigen gedachten opkomt? O, er moet een ultieme manier zijn om dat te doen, een ultieme ervaring, een drama. Maar de manier om de focus op jezelf te overwinnen is geen drama, het is anti-drama. Wat gebeurde er onder de boom toen ik daar zat? Er ontvouwde zich geen drama. Ik kwam erachter dat het zelf drama wilde en dat dit mij afhield van het Nirvana. Toen ik het drama zag, liet ik het drama los, de behoefte aan een vorm van drama. O ja, boeddhisten kijken hierop terug en verheerlijken dit en verafgoden dit, maar op het moment dat ik het zelf opgaf, was er geen drama. Als ik een drama had gehad, dan had ik het zelf niet kunnen opgeven, want alleen het zelf wil drama zien. Ik scheidde de Bewuste Jij van het zelf af dat drama wilde. Ik gaf het gewoon zonder drama op. Bij Jezus is het misschien wat moeilijker om te zien omdat hij aan het kruis genageld was. Er waren ook mensen bij hem die huilden en niet wilden dat hij zou weggaan. Daarom was het in zekere zin moeilijker voor hem om die verdraaide geest, zouden we kunnen zeggen, op te geven. En dat bezorgde hem al die doodsangst. Maar hij had wel flair voor het dramatische, zoals Moeder Maria heeft gezegd.

Maar ik zat gewoon onder de boom en ik liet hem gewoon los, zonder enig drama. Deze boodschapper kwam op hetzelfde punt, hij kreeg het besef dat er geen drama was. Daarom kan hij niet eens één enkele gebeurtenis aanwijzen die hiervoor heeft gezorgd. Omdat er geen drama was, gebeurt het gewoon. Maar het gebeurt natuurlijk als resultaat van het proces waarin je bereid bent om naar jezelf te kijken en te zoeken naar een balk, dat zelf, in je eigen oog. En dan gebeurt het gewoon. Het gebeurt eigenlijk al wanneer je de behoefte aan drama gaat zien en begrijpt hoe dwaas, irreëel, die is. En je laat die behoefte aan drama los.

Kijk eens naar de industrie rondom zelfverbetering, zoals we het zouden kunnen noemen. Al die leraren die praten over ogenblikkelijke verlichting, onmiddellijk ontwaken, hogere bewustzijnsstaten, bevrijding van je ego. Ze zitten gevangen in de mechanismen van de markt. Wat zie je als jij je tv aanzet, tenminste hier in Amerika, waar alles wordt aangestuurd door reclame? Er zijn bedrijven die adverteren. Waarom? Om te vertellen dat hun producten veel beter zijn dan die van anderen. Hier ben je, je wilt jezelf neerzetten als een goeroe in de moderne tijd. Je moet iets hebben wat niemand anders heeft. Je moet speciaal zijn, dus je wilt een drama creëren. Ontwaken is een dramatische gebeurtenis. Verlichting is het ultieme drama. De ascensie is het ultieme drama zoals veel studenten in de Summit Lighthouse geloofden en ze keken uit naar deze dramatische gebeurtenis, zelfs naar iemand die zou ascenderen. Er waren studenten die zich voorstelden dat ze fysiek zouden ascenderen en dat er duizenden mensen omheen zouden staan die, oh en ah, zeiden. Maar hoe ga je weg als je graag oh en ah wilt? Niemand in het geascendeerde rijk zal bijzonder onder de indruk zijn van jouw ascensie. Er zullen geascendeerde meesters zijn die je begroeten als je ascendeert, maar wij gaan daar niet staan en oh en ah zeggen.

Denk hier eens over na. Dit wilde ik hier zeggen. Jouw vrijheid, jouw ascensie, jouw vrijheid om te zijn wie je bent zolang je geïncarneerd bent, brengt geen drama met zich mee. Die brengt geen drama met zich mee. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het wel anti-drama met zich meebrengt, maar zelfs dat kan je ego gemakkelijk doen. Je ego kan alles omdraaien. Dit heeft de boodschapper beseft, hij is anders dan veel goeroes in die zin dat hij niet beweert dat hij speciaal is. Er was een stemmetje dat zei: “O, maar je bent heel speciaal omdat je niet beweert dat je speciaal bent.” En hij zei: “Ik hoef dat niet te geloven.”

Denk hier eens over na. Wees bevrijd van drama, niet bevrijd van je ego. Denk niet meer aan bevrijd zijn van je ego. Maak het ego overbodig door bevrijd te zijn van drama. Want alle drama’s komen voort uit het ego.

Hoewel ik graag deze interactie met jullie zou willen voortzetten, wat voor mij als geascendeerd wezen plezierig is, misschien is het voor mij een iets andere vorm van plezier dan jullie kunnen hebben wanneer je niet geascendeerd bent, maar het is niettemin heel plezierig voor mij. Ik zal me echter buigen voor de beperkingen van tijd en ruimte ook al bestaat tijd voor mij niet, maar ik weet dat tijd voor jullie wel bestaat. Ik zou nogmaals willen zeggen, neem even de tijd. Kunnen we ons niet verheugen in elkaars aanwezigheid? Kunnen we ons niet tevreden voelen omdat we op dit punt, dit moment van eenheid, zijn gekomen? Hiermee groet ik je. Ik groet de Boeddhanatuur in jullie. IK BEN Gautama Boeddha. En ik laat jullie zonder enig drama achter.