Je kunt niet hoger gaan dan je Intentie

 

Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, Webinar Nieuwjaar 2023 – Spiritueel zijn in een chaotische wereld

IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. Wat betekent hogere intentie? Wat is een intentie? Normaal gesproken zouden mensen zeggen dat je een intentie hebt gebaseerd op een verlangen om iets te krijgen, iets te ervaren, iets te bereiken. Intentie impliceert een verleden, een heden en een toekomst. Het impliceert dat je in het verleden bepaalde verlangens, een bepaalde visie, hebt gekregen. Op dit moment heb je de intentie dat die visie zal uitkomen, maar je denkt dat dit ergens in de toekomst zal gebeuren. Maar is dat de hoogste intentie? Is er geen andere manier om naar intentie te kijken?

Ik heb al gezegd, dat je op een moeilijke wereld leeft. Veel mensen hebben de wens om zichzelf te beschermen tegen die chaotische wereld. Ze hebben de intentie om beschermd te worden tegen een deel van de chaos, tegen overweldigd zijn, maar ze hebben misschien ook een bepaald verlangen om iets te krijgen, iets te bereiken, iets te ervaren op deze wereld. Nogmaals, hier is natuurlijk niets mis mee. Je bent wie je nu bent en op grond van wie je nu bent, kijk je naar de wereld, kijk je naar jezelf, kijk je op een bepaalde manier naar het leven. Daardoor heb je bepaalde intenties, bepaalde verlangens die je graag vervuld wilt zien, bepaalde dingen die je graag zou willen hebben, bepaalde dingen die je graag zou willen vermijden. Dat kan niet anders.

Wanneer je aan het Achtvoudige Pad begint, realiseer jij je dat de intentie die je nu hebt niet de hoogst intentie is die mogelijk is. Nu is het niet zo dat je per se je intentie hoeft te veroordelen, of te oordelen dat die verkeerd is of dat je die met geweld moet onderdrukken, maar je moet je realiseren dat het leven op een planeet als de aarde twee aspecten heeft. De ene is, zoals ik al zei, dat je bepaalde dingen nodig hebt om te overleven, om je fysieke lichaam in leven te houden, en de andere is dat je een groter doel hebt, een doel op langere termijn, namelijk het Nirvana, innerlijke vrede, verlichting, bereiken, het spirituele pad bewandelen, je bewustzijnsniveau verhogen, hoe je het ook definieert.

Je moet beginnen na te denken over het feit dat je eigenlijk twee verschillende soorten intenties hebt. Je hebt een intentie die betrekking heeft op het leven op aarde, dat je in een fysiek lichaam op aarde bent, en je hebt een intentie die te maken heeft met bij de aarde weggaan, uit het fysieke lichaam gaan. Wanneer jij spiritueel bewust wordt, is de uitdaging dat je die twee in evenwicht brengt. Dit is de eeuwige uitdaging, de tijdloze uitdaging die mensen al heel lang krijgen. Hoe verzoen je het feit dat je hier bent met jouw intentie om hier niet voor altijd of tot in het oneindige te zijn? Dit vereist dat je aan een proces begint waarin jij je intenties en je verlangens goed onderzoekt.

De mentale belasting om te bepalen wat juiste intenties zijn
Veel boeddhisten hebben het concept ‘juiste’ intentie bekeken, zoals zij het begrijpen, en ze hebben opnieuw geprobeerd op een manier te vinden waarop bepaalde intenties juist en bepaalde intenties verkeerd zijn. “Ik moet voorkomen, ik moet mezelf dwingen om niet de verkeerde intenties te hebben en in plaats daarvan mezelf dwingen om de juiste intenties te hebben of te cultiveren.” Dit heeft ertoe geleid dat heel veel mensen in een spiraal zijn terechtgekomen waarin ze zich steeds meer mentaal inspannen om de intenties die ze als verkeerd bestempelen te onderdrukken en er altijd op te letten dat ze alleen de intenties hebben die zij als goed bestempelen. Dit kan een zeer intense mentale inspanning worden, een grote belasting, die je niet alleen bij boeddhisten ziet, maar ook bij veel spirituele en religieuze mensen, zelfs bij veel andere mensen die proberen aan een of ander ideaal te voldoen.

Nu moeten we een stapje naar achteren doen. We moeten begrijpen dat het pad naar hoger bewustzijn stadia kent. Het heeft verschillende stadia en je moet ergens beginnen. Je begint op het niveau waarop je zit wanneer je in dit leven een spirituele leer vindt. Dat niveau varieert van persoon tot persoon, afhankelijk van je groei in vorige levens. Jij persoonlijk incarneerde met een intentie van een bepaald niveau, een bepaald bewustzijnsniveau. Er kwam een moment waarop jij je eerste spirituele leer ontdekte, jij je realiseerde dat er een spiritueel pad was, dat je een procedure kon volgen. De manier waarop je daar destijds naar keek, was een uitdrukkingsvorm van je algemene bewustzijnsniveau en op grond daarvan formuleerde je bepaalde intenties voor wat je wilde bereiken met het spirituele pad. Nogmaals, niets aan de hand – wat kon je anders doen?

Je moet begrijpen dat je, terwijl je het pad bewandelt, terwijl jij je bewustzijnsniveau verhoogt, opnieuw moet kijken naar jouw intenties; waarom je het spirituele pad bewandelt en je intenties met het leven op aarde. Je kunt niet zomaar zwart-wit, dualistisch bepalen wat ‘juiste’ intenties en wat ‘foute’ intenties zijn. Je kunt jezelf niet forceren. Of liever, je kunt jezelf wel forceren, maar dat helpt niet om je bewustzijn te verhogen. Dat houdt je vast op een niveau waarop je het gevoel hebt dat jij, omdat jij jezelf hebt gedwongen om niet de foute intenties te hebben en jezelf hebt gedwongen om de juiste intenties te hebben, nu een gevorderd stadium op het spirituele pad hebt bereikt en daarom ben je beter dan de mensen die niet hebben gedaan wat jij hebt gedaan. Dit is geen echte vooruitgang, zoals ik al vaker heb gezegd.

Een hogere waardering van intenties
Het alternatief is dat je intenties niet beoordeelt als goed of fout. Ik heb gesproken over gescheidenheid, de illusie dat je gescheiden bent en het dualistische bewustzijn. Wat gebeurt er eigenlijk als je een dualistische polariteit van goed en fout definieert? Je brengt jezelf in een gemoedstoestand waarin je openstaat voor het gebruik van geweld. Zoals ik heb gezegd, is het extreme resultaat dat je bereid bent een andere groep mensen uit te roeien die anders is dan jouw groep zoals jij die definieert. Als spiritueel persoon ben je al op een hoger niveau gekomen waarop je er niet erg op gefocust bent om andere mensen tot iets te dwingen. In feite willen de meeste spirituele mensen andere mensen niet tot iets dwingen, maar vaak wel jezelf. Je kunt heel gemakkelijk in een gemoedstoestand komen waarin je het gevoel hebt dat jij je wilskracht, je aandacht, je focus, moet gebruiken om jezelf en je gedachten tot iets te dwingen.

Veel spirituele mensen hebben het idee gekregen dat ze door meditatie vooruitgang kunnen boeken, maar meditatie wordt vaak verstoord door iets wat sommige boeddhisten de ‘monkey mind’ noemen, omdat je gedachten alle kanten opgaan. Ze hebben het idee ontwikkeld dat ze hun gedachten moeten dwingen om niet te denken, je gedachten moeten dwingen om geen gedachten te hebben en dit kan een behoorlijke belasting worden voor mensen die dit al een hele tijd doen. Ze denken misschien dat ze diverse resultaten hebben bereikt, maar dat allemaal berust op dwang. Het alternatief is dat je die benadering onderzoekt en tot het besef komt dat je de zelven geen geweld aan hoeft te doen.

Het kan helpen als je over het concept nadenkt dat je, voordat je incarneerde, een Levensplan hebt gemaakt. Dit gebeurde samen met je spirituele raadgevers, wie dat ook mogen zijn afhankelijk van je achtergrond en je persoonlijke ontwikkeling. Je hebt advies gehad van volwassener, ervarener leraren en op basis daarvan heb je een Levensplan opgesteld. De meeste mensen op aarde hebben óf geen Levensplan óf een heel eenvoudig Levensplan, maar als spiritueel persoon die openstaat voor spirituele leringen, heb je een uitgebreider Levensplan gemaakt. Dat Levensplan heeft als overkoepelend doel dat jij in bewustzijn groeit, je bewustzijn verhoogt naar steeds hogere niveaus. Je ging er met je spirituele leraren voor zitten en evalueerde: “Waar sta ik in bewustzijn, wat zijn de patronen, de illusies die ik in mijn emotionele, mentale en identiteitslichaam moet overwinnen om vooruitgang te boeken en hoe kan ik dat het beste faciliteren in mijn volgende incarnatie?”

Dit was vervolgens het algemene raamwerk om te kiezen wanneer en waar, onder welke omstandigheden, je zou incarneren. De meeste spirituele mensen kozen hun ouders, kozen hun familie, kozen hun cultuur en nationaliteit, omdat er iets in die omgeving was wat je kon helpen om jouw illusies, jouw gehechtheden, jouw patronen, jouw reactiepatronen te overwinnen die je in dit leven wilde loslaten.

Nu zou je kunnen zeggen dat er een bepaald element van dwang in zit, want wanneer jij je Levensplan maakt, heb je een duidelijker perspectief op wat je moet overwinnen. Natuurlijk weet je dat je dat perspectief vergeet zodra je weer geïncarneerd bent. Dat is de manier om iets te overwinnen. Wat zou de uitdaging zijn om iets te overwinnen als je van tevoren wist wat je moest overwinnen? Hoe zou je dat dan moeten doen?

Je hebt een illusie. Als je weet dat het een illusie is, heb je hem al overwonnen. De enige manier om die te overwinnen is incarneren met die illusie, de illusie vergeten en terwijl je geïncarneerd bent, de illusie te gaan zien. Zo overwin je hem. Voordat je incarneert, ben jij je er nog enigszins van bewust dat je bepaalde dingen moet overwinnen en je kiest ervoor om jezelf in een situatie te brengen waarin je gedwongen wordt om met een specifiek aspect van je psyche om te gaan. In die situatie op de wereld zijn er bijvoorbeeld mensen met wie je incarneert, ouders en broers en zussen, die bepaalde patronen in hun psyche hebben die jou tot iets dwingen, of die je dwingen om op hen te reageren zodat je de kans krijgt om jouw eigen patronen te zien. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat jij jezelf dwingt om iets onder ogen te zien, maar je vergeet dit natuurlijk wanneer je incarneert en daarom reageer je vaak heel sterk op ouders, familieleden, de situatie waarin je bent. De uitdaging is dat je daar weer contact mee maakt.

Je gedachten willen dingen onderdrukken
Zoals ik heb gezegd, is er een mechanisme in je gedachten dat bepaalde dingen wil onderdrukken die ze als een bedreiging zien. De dreiging dat je overweldigd raakt of aan je overtuigingen moet twijfelen, wat het ook maar is dat je wilt onderdrukken. Wanneer je incarneert, houdt dit vaak in dat jij, wanneer je in een moeilijke situatie komt die te maken hebt met een moeilijk persoon, de behoefte wilt onderdrukken om naar jezelf te kijken. Je wilt de gevoelens, de overtuigingen, de situatie waarmee je te maken hebt, onderdrukken, zodat dit je evenwicht niet verstoort. Dit is opnieuw een poosje vanzelfsprekend, maar als je spiritueel bent, staat er in je Levensplan dat je op een gegeven moment een spirituele leer zult vinden die je er bewust aan herinnert dat je een pad moet volgen.

Waar je baat bij kunt hebben, is dat je deze leer gebruikt om te zeggen: “Waartoe wilde ik mezelf dwingen toen ik mijn Goddelijke plan maakte? Waarom heb ik mezelf in deze situatie gebracht? Wat wilde ik in mijn eigen psyche naar boven halen?” Door bewust die beslissing te nemen kun je op zijn minst een deel van de weerstand overwinnen om naar je eigen psyche te kijken, om te zien waarom je een bepaald reactiepatroon hebt bij een bepaalde type mensen.

Dit maakt deel uit van het formuleren van een hogere intentie omdat jij je realiseert dat je in het hier en nu, in je directe situatie, bepaalde reactiepatronen hebt die willen onderdrukken dat jij naar je eigen psyche kijkt. Je kunt ervoor kiezen om die patronen bewust te omzeilen en te beslissen: “Nee, ik ben bereid om naar mijn eigen psyche en patronen te kijken, ze te zien en te overwinnen.” Dit betekent dat je dan contact hebt gemaakt met je eigen intentie achter je Levensplan. En wat is dan het element dwang als jij je hier contact mee maakt? Waarom moet jij jezelf dwingen om naar iets te kijken wanneer je opnieuw contact maakt met je verlangen om je ergens van te bevrijden? Wanneer jij je realiseert dat je hiervan wilt bevrijden, dwing jij jezelf niet om dat aan te gaan.

Wie ben jij?
Je kunt er dan over gaan nadenken dat er twee niveaus van intentie zijn. Zoals ik zei, in het hier en nu, in je huidige situatie, heeft een deel van je gedachten, je lagere geest, wat je het ego zou kunnen noemen, de intentie heeft om het evenwicht te bewaren, om niet in de war te raken, om je niet bedreigd te voelen. Je wilt gevoelens onderdrukken, gedachten onderdrukken en onderdrukken hoe jij jezelf ziet. Dit doet dat deel van je geest. Het is net een computerprogramma dat niets anders kan. Dit is niet je hoogste intentie. Je hoogste intentie staat in je Levensplan, namelijk dat je een paar patronen wilde overwinnen, misschien wel alle patronen die je nog hebt. Zodra je dit herkent, dwing jij jezelf niet om je lagere intentie op te geven en je hogere intentie te accepteren. Je maakt weer contact met je hogere intentie. Je realiseert je dat de jij die je bent, een hogere intentie heeft. Dit is jouw intentie.

De intentie om iets te onderdrukken en te vermijden is niet jouw intentie; dat is de intentie van jouw ego, jouw uiterlijke zelf. Geleidelijk aan kun je daar over gaan nadenken. Wie ben je? Wat is de jij die een hogere intentie heeft dan de jij die de lagere intentie heeft?

Dan kun je er baat bij hebben wanneer jij jezelf enkele vragen stelt die de meeste mensen niet eens kunnen formuleren. Wie ben je nu bijvoorbeeld, wie neemt deze lering in zich op? Dit is een spirituele leer. Die is bedoeld om jou te helpen jouw bewustzijnsniveau te verhogen. Wie is die jij die het in zich opneemt?

Je kunt je ook afvragen wie de jij is die zich tegen deze leer verzet. Je bent je er misschien van bewust dat iets in je gedachten zich tegen de leer verzet. Er wordt een poging gedaan om deze lering te beoordelen op grond van je bestaande kennis en overtuigingen, naar iets te zoeken, een reden, een excuus, om de leer af te wijzen. Veel mensen hebben een spirituele leer gevonden waarin een klein detail niet overeenkwam met hun huidige overtuigingen en dat hebben ze gebruikt om te zeggen: “Die hele leer is onjuist.”

Wie is de jij die de leer bestudeert en wie is de jij die probeert jou ertoe te brengen om die leer te verwerpen? Met andere woorden, wie is de jij die daarvoor openstaat en wie is de jij die wil dat jij je gedachten daarvoor afsluit? De jij die ervoor openstaat, is de echte jij, terwijl de jij die zich verzet, die wil dat jij je gedachten ervoor afsluit, de uiterlijke geest is, je egopersoonlijkheid, die wil dat je deze illusies blijft houden. De hele egopersoonlijkheid berust op illusies. Hij komt voort uit illusies, maar wil dat je in die illusies blijft. Wie is de jij die jij bent? Je kunt beginnen door ernaar te streven om dit verstandelijk te begrijpen, maar in werkelijkheid is het een ervaring, dus doe mee aan een eenvoudige oefening.

Sommigen van jullie kennen hem al, maar voor anderen zal hij nieuw zijn. Word je ervan bewust dat je hier zit en deze lering in je opneemt. Word je ervan bewust dat je hoogstwaarschijnlijk in een stoel zit en mentaal uit jezelf, uit je eigen gedachten, stapt en visualiseert, je voorstelt, dat je nu achter je stoel staat en naar je lichaam in de stoel kijkt. Besef nu dat je in een bepaalde kamer zit, maar dat er ook nog iets buiten die kamer is. Doe nu mentaal nog een stapje verder naar achteren totdat je de kamer waarin jij je bevindt, in zijn geheel ziet. Je ziet je lichaam in de stoel in de kamer zitten. Waarschijnlijk bevindt die kamer zich in een gebouw. Stap nog verder achteruit, visualiseer, stel je het hele gebouw voor, de kamer in het gebouw, je lichaam dat in een stoel in die kamer zit. Nu kun je nog verder naar achteren stappen in de omgeving buiten het gebouw, naar het gebouw, de kamer, de stoel, enzovoort kijkt. Je kunt weer een stap naar achteren doen steeds verder naar achteren, naar de hele aarde kijken, naar de aarde kijken vanuit de ruimte, naar het zonnestelsel kijken, naar de Melkweg kijken en de hele tijd dat je vanuit dit perspectief naar beneden kijkt, zie je waar je lichaam op de stoel zit.

Dit is een eenvoudige oefening, maar sommige mensen kunnen hem niet doen en andere mensen vinden het gemakkelijk om zich in ieder geval voor te stellen en te visualiseren dat je een stap naar achteren doet. De vraag is nu: wat is de jij die een stap naar achteren kan doen? Wat is het vermogen dat je in je geest hebt om afstand te nemen van je fysieke lichaam?

De jij die meer is dan je lichaam en je gedachten
De overgrote meerderheid van de mensen op aarde is zo vereenzelvigd met hun fysieke lichaam dat ze zich niet eens kunnen voorstellen dat ze uit hun lichaam zouden kunnen stappen om naar je lichaam te kunnen kijken. Als je in staat bent om dit wel te doen betekent dit dat je niet zo geïdentificeerd bent met het lichaam als de meeste mensen. Dit betekent dat er een jij is die niet het lichaam is, want hoe zou je daar anders mentaal uit kunnen stappen? Je bent niet, zoals de materialisten zeggen, een product van de elektrochemische processen in je hersenen. Als spiritueel persoon accepteer je al dat jij niet jouw fysieke lichaam bent. Je kunt er dan over nadenken dat je ook niet je emotionele lichaam bent, ook niet je gevoelens, en ook niet je gedachten, je bent zelfs niet eens je identiteitsgevoel in relatie tot de aarde. Dus wie ben jij? Wat ben je?

Door hierover na te denken, kun je op den duur tot het besef komen dat je eigenlijk een acteur bent als je mentaal uit je fysieke lichaam kunt stappen en ook uit je emoties, je gedachten en je identiteitsgevoel en dat beseft. Je gaat een theater binnen, je trekt een bepaald kostuum aan, je doet make-up op, je zet zelfs een bepaalde stem op, spreekt op een bepaalde manier, je hebt een bepaalde persoonlijkheid en ineens kun je het podium opgaan en doen alsof je een heel andere persoon bent dan de persoon in je normale leven. Jouw vier lichamen zijn net een kostuum dat je hebt aangetrokken. Wat is dan die jij? Die jij is de kern van je wezen.

Ik weet dat je gedachten daar nu mee worstelen, omdat je gedachten iets willen doen wat ze altijd doen. Ze willen een beschrijving, een label, een naam, kenmerken, zodat ze kunnen begrijpen wat die jij is. Je aardse identiteit, je mentale geest, je gevoelens en je fysieke lichaam, hebben kenmerken die beschreven kunnen worden in de woorden en mentale beelden die je op aarde gebruikt. De jij die je bent, gaat een stap verder, die is meer dan je vier lichamen en daarom kan die niet worden beschreven in de woorden en mentale beelden die op aarde worden gebruikt.

Je gedachten kunnen de echte jij niet doorgronden en die komen nu waarschijnlijk in opstand tegen dit idee en willen als een bezetene dit concept kunnen bevatten, labelen en categoriseren. Die zouden kunnen zeggen dat het onzin is om over iets te praten wat echt is, maar geen kenmerken heeft die je kunt beschrijven. Wat is het doel van een spirituele lering? Jou te helpen je bewustzijn te verhogen, en hoe doe je dat? Door je huidige bewustzijnsniveau te transcenderen. Wat is je huidige bewustzijnsniveau? Dat is de inhoud van je identiteits-, mentale en emotionele lichaam. Dat zorgt ervoor dat je een uiterlijk zelf hebt, het gevoel van wie je bent en hoe jij kunt omgaan met de omgeving waarin jij je bevindt.

Op dit moment heb je een bepaald bewustzijnsniveau en wanneer ik je het concept geef dat een deel van je wezen buiten dit bewustzijnsniveau ligt, willen je gedachten je huidige bewustzijnsniveau gebruiken om dit deel van je wezen te begrijpen, te categoriseren, te labelen, te beschrijven. Er zijn spirituele studenten die tientallen jaren hebben besteed om verstandelijk, met hun uiterlijke lineaire geest, spirituele concepten te begrijpen. Sommigen hebben zelfs geprobeerd het concept te begrijpen dat een deel van jou je gedachten, je uiterlijke geest, overstijgt maar dat kun je niet begrijpen op je huidige bewustzijnsniveau. Je kunt erover nadenken en als je dan in staat bent om je huidige manier van kijken naar het leven los te laten, kun je iets meemaken wat vaak een mystieke ervaring wordt genoemd.

Die zogenaamde mystieke ervaring is helemaal niet mystiek. Die berust op het feit dat er een jij is. We kunnen dit een bewust zelf of de Bewuste Jij noemen, maar er is een jij die op een gegeven moment in je fysieke lichaam en je emotionele, mentale en identiteitslichamen is gestapt. Die kwam van buitenaf, die stapte erin en gebruikt deze vier lichamen als voertuig om met jouw omgeving op aarde om te gaan. Hij wordt niet geproduceerd door je lichamen. Hij heeft de lichamen aangenomen en in zekere zin produceerde hij zelfs het identiteits-, mentale en emotionele lichaam in vorige levens. Alleen al het feit dat hij in je huidige gedachten stapte, betekent ook dat je ook weer uit je gedachten kunt stappen. Je zou kunnen zeggen dat de jij zich er op dit moment van bewust is dat hij de vier lagere lichamen is, maar het vermogen heeft om uit die vier lagere lichamen te stappen en zich bewust te worden van zichzelf als iets wat meer is dan die lichamen, die gedachten. Dit is de basis voor alle groei in bewustzijn.

Je zou kunnen zeggen, als je opnieuw het lineaire bewustzijn wilt gebruiken, dat dit pad kan worden vergeleken met een trap die aparte treden heeft. Op dit moment sta je op een bepaalde trede op de trap. De vraag is hoe je op de volgende trede komt. Wie gaat er hoger? Niet je emotionele, mentale en identiteitslichaam. Niet je huidige zelfgevoel, wie jij bent, komt hoger, omdat je huidige zelf vastzit aan je huidige trede. Wat stijgt? De Jij stijgt.

Zelfobservatie is de kern van het spirituele pad
Dit gebeurt als je naar jezelf, bijvoorbeeld een reactiepatroon, kijkt. Je ziet dat je geneigd bent om in bepaalde situaties op een bepaalde manier te reageren. In plaats van te denken dat dit de enige manier is waarop je kunt reageren, of dat dit de juiste manier is om te reageren, kom je op een punt waarop je zegt: “Waarom reageer ik zo? Ik wil echt niet boos worden als iemand niet doet wat ik wil. Ik wil deze ervaring van woede niet hebben. Hoe kan ik ervan bevrijd worden, wanneer ik denk dat dit de enige manier is om te reageren? Laat mij daarnaar kijken, laat me kijken naar wat hierachter zit. Waarom denk ik dat dit de enige manier is om te reageren?”

Dan kun je gaan beseffen dat andere mensen niet op dezelfde manier reageren in vergelijkbare situaties; er zijn andere manieren om te reageren. In feite heeft de Boeddha gezegd dat er altijd een andere manier is om te reageren die berust op onthechting. Met andere woorden, je hebt geen patroon waardoor je gehecht raakt aan een bepaalde manier van reageren. Tot dit besef kun je komen en gaan zien dat een illusie jou liet geloven dat dit de enige manier was om ergens op te reageren. Wanneer je die illusie doorziet, als je ziet dat dit een illusie is, dat die je beperkt, tegenhoudt, dan zal je hem spontaan loslaten, wanneer je dit ziet.

Er is een oud verhaal dat door diverse spirituele leraren wordt gebruikt, dat je als je in het donker iets vastgrijpt en denkt dat het een touw is, jij het misschien vast kunt houden, maar als het licht aangaat en jij ziet dat het een slang is, dan hoef je geen ingewikkelde en lange intellectuele analyse te maken. Je opent gewoon spontaan je hand en laat de slang los. Hetzelfde geldt hier ook. Wanneer je ziet dat iets waarvan je dacht dat het de enige manier was om te reageren of de waarheid was, eigenlijk een illusie is, geef je de illusie spontaan op en dan kom je op het volgende hogere niveau. Natuurlijk neem je de resterende illusies in je drie lichamen mee. Zolang je de volgende illusie onderzoekt en hem loslaat, ga je de volgende trede omhoog en op die manier bewandel je geleidelijk het pad. Maar dit kan alleen de Jij doen die niet de geest is, omdat je gedachten niet naar zichzelf kunnen kijken.

Computers zullen zich nooit van zichzelf bewust worden
In wetenschappelijke kringen is een grote beweging om kunstmatige intelligentie, zoals ze het noemen, te maken, omdat veel gedragswetenschappers zich bijvoorbeeld hebben gerealiseerd dat menselijke reacties bijna net zoals een computer zijn en voor de meeste mensen klopt dit ook. Je stelt ze bloot aan een bepaalde situatie – ze zullen op dezelfde manier reageren als de laatste tien keer dat ze in die situatie waren. De reden is, zoals ik heb uitgelegd, dat je patronen in je onderbewuste hebt. Een patroon sluimert normaal gesproken, maar wanneer jij je in een bepaalde situatie bevindt, activeert die het patroon en neemt je reacties over en reageer je op die manier. Je onderbewuste lijkt in veel opzichten echt op een computer. Die heeft programma’s en als ze worden geactiveerd, nemen ze jouw reacties over, je reageert op een bepaalde manier en daar krijg je misschien later spijt van of misschien redeneer je later: “O, dat was de enige manier waarop ik had kunnen reageren.”

De kunstmatige intelligentie mensen hebben verkeerd begrepen dat dit niet de enige manier is om mens te zijn. Een mens heeft het potentieel om bewust en vrijwillig zijn patronen te veranderen, zodat je, ook al heb je de afgelopen honderd keer zo gereageerd, er ineens voor kunt kiezen om in de volgende situatie niet zo te reageren. Een computer kan dit niet. Waarom? Omdat die geen zelfbewustzijn heeft. Die heeft geen zelf dat zich van zichzelf gewaar is. De jij waar ik het over had, is de jij die zich van zichzelf bewust kan worden. Die wordt zich in het begin bewust van zichzelf, maar wordt zich er ook van bewust dat hij niet het uiterlijke zelf is. Daarom heb jij (als mens en alle mensen) het potentieel om bewust en met opzet je reacties en je acties te veranderen. Je kunt voor een andere reactie kiezen dan in het verleden. Het kan zijn dat je in het verleden hebt gereageerd vanwege een programma waarin je eigenlijk geen keuze hebt gemaakt. Je hebt in het verre verleden een keuze gemaakt toen je het programma maakte, maar wanneer het programma begint, maak je geen bewuste keuze. Dat is de reden dat wetenschappers hebben ontdekt dat er een reactie in je hersenen plaatsvindt voordat je in een bepaalde situatie een bewuste keuze maakt. Dat komt omdat een onderbewust programma die keuze al heeft gemaakt voordat jij je daar gewaar van wordt op bewust niveau.

Het grote probleem is dat je het potentieel hebt om je van de zelven gewaar te worden. Niet alleen van je reacties maar van hogere niveaus van zelfbewustzijn, van wie je werkelijk bent. Je bent niet je reacties, je bent niet je gevoelens, je bent niet je gedachten, je bent niet je uiterlijke identiteitsgevoel. Je bent wat sommige mensen een spiritueel wezen noemen. Je kwam niet uit de omgeving die je aarde noemt. In zekere zin is het Achtvoudige Pad, hoe je het spirituele pad ook wilt noemen, een proces waarin je geleidelijk steeds meer zelfbewustzijn krijgt. De jij die je bent, wordt zich er steeds meer bewust van wat hij wel is en wat hij niet is.

Geen instant-verlichting
Nu zal je uiterlijke geest opnieuw zeggen: “Waarom geef je me dan niet gewoon het allerhoogste niveau van zelfbewustzijn, het ultieme geheim over zelfbewustzijn, zodat ik al die stappen kan overslaan en meteen het Nirvana in kan gaan? Ik kan ogenblikkelijk verlicht worden.” Dit kan niet. Onmiddellijke verlichting bestaat niet en de reden is heel eenvoudig. De jij die je bent, is oorspronkelijk niet naar de aarde gekomen om verlicht te worden. Je bent naar de aarde gekomen om hier bepaalde ervaringen op te doen die je proces naar verlichting zouden kunnen vergemakkelijken. Je bent niet naar de aarde gekomen om daar weg te gaan, je bent naar de aarde gekomen om bepaalde ervaringen op te doen. Om die ervaringen te kunnen krijgen, moest de jij die je bent, eerst inhoud geven aan je identiteitsgeest, daarna aan je mentale geest en vervolgens aan je emotionele geest. Deze concepten bepalen de parameters voor de ervaringen die je op aarde hebt gehad en het doel was om de soort ervaringen te krijgen die je op aarde kunt krijgen totdat je genoeg hebt van die ervaringen en iets meer wilt.

Dan ben je klaar bent om aan het pad te beginnen. Tot die tijd heb je de soort ervaringen die je op aarde kunt krijgen, en momenteel is die dat je een gescheiden wezen bent dat in een wereld met andere gescheiden wezens leeft en met hen worstelt. Met je bewuste gedachten kun je zeggen: “Ik heb nooit zo’n soort strijd gewild. Daarvoor ben ik niet naar de aarde gekomen.” In werkelijkheid is dat wel zo. Wanneer je afstand neemt van je huidige ervaring, realiseer jij je dat dit de reden is waarom je naar de aarde bent gekomen. Je had er misschien verschillende redenen voor, verschillende motivaties, verschillende intenties, maar dit is de reden dat je naar de aarde bent gekomen: Om de soort ervaringen te krijgen die je op aarde kunt krijgen. Na veel levens met dit soort ervaringen komt er een punt waarop je er genoeg van hebt en iets anders wilt. Dan sta je open voor het spirituele pad in elke versie die jij kunt bevatten.

Het doel van het spirituele pad is jou helpen om je geleidelijk bewust te worden van de inhoud die je in je emotionele, mentale en identiteitsgeest hebt gestopt, je daar geleidelijk van ontdoet zodat je steeds minder inhoud in die geest hebt. Je wordt steeds vrijer. Verlichting is eigenlijk het punt waarop je geen inhoud meer in je gedachten hebt die berust op de illusies van de dualiteit en gescheidenheid. Je hebt alle illusies opgegeven dat je een gescheiden wezen bent en dat je een of andere dualistische polariteit kunt gebruiken om te rechtvaardigen dat je doet wat je wilt doen als gescheiden wezen. Dan ben je verlicht. Je kunt zeggen dat je, wanneer je op weg bent naar verlichting, de inhoud van één ding per keer uit je geest haalt en het weggooit, loslaat, één illusie per keer, totdat je geen dualistische, gescheiden illusies meer over hebt.

Raak jij je persoonlijkheid kwijt?
Nu zullen sommigen hier bezwaar tegen maken en denken dat dit betekent dat ik geen meningen, overtuigingen, theorieën over het leven, emotionele patronen meer heb; betekent het echt dat ik dan geen persoonlijkheid, geen identiteit, meer heb? Ja, dat betekent het precies. Je hebt geen persoonlijkheid en identiteit zoals die op aarde wordt gedefinieerd op grond van de illusies van Maya, de illusies dat je gescheiden bent en van de dualiteit. Je verliest iets wat de meeste mensen als hun persoonlijkheid en identiteit zien. Dit betekent niet dat je niemand wordt omdat je individualiteit hebt in je hogere wezen die je dan op aarde tot uitdrukking kunt gaan brengen. Het betekent wel dat je iets verliest wat we de menselijke individualiteit, persoonlijkheid en identiteit zouden kunnen noemen. Dit was je grotere intentie voordat jij je Levensplan maakte, als je openstaat voor een spirituele leer.

Wanneer je nu naar je leven en je activiteiten kijkt, betekent dit niet dat je niet hetzelfde moet doen als veel boeddhisten, namelijk opnieuw beoordelen wat de juiste intentie is en wat de foute intentie is. Ik moet mezelf dwingen om niet de verkeerde intenties te hebben. In plaats daarvan kun je ook zeggen: “Wat staat er op dit moment in mijn Levensplan over een specifiek aspect van mijn leven?” Laten we zeggen dat jij je wilt identificeren met een bepaald soort ervaring. Dat kunnen veel verschillende dingen op aarde zijn, maar veel mensen besluiten om een persoonlijke relatie te krijgen en graag seks willen met iemand anders. Dit is een veel voorkomende wens, zelfs onder spirituele mensen.

Er zijn hier heel veel misverstanden over onder spirituele mensen omdat je nog steeds heel veel boeddhisten ziet die de leringen hebben overgenomen en in gedachten zeggen: “Elke activiteit die niet spiritueel is, is fout en die moet ik vermijden.” Je kunt nog een andere overweging hebben. Laten we zeggen dat jij je Levensplan aan het maken bent, je hebt dan een breder perspectief dan nu. Je realiseert je dat je nog steeds het verlangen hebt om een persoonlijke relatie, zelfs een fysieke relatie, mee te maken. Je besluit jezelf in een situatie te brengen waarin je iemand kunt ontmoeten en zo’n relatie krijgen. Wat zou er mis kunnen zijn met die ervaring, als je zou beoordelen dat je die ervaring bepaalde tijd nodig hebt, totdat je er genoeg van krijgt? Je kunt je daar dus van bevrijden en je concentreren op andere ervaringen die je in de rest van dit leven wilt. Wat kan hier ooit mis mee zijn?

Het maakt deel uit van je Levensplan dat je op den duur naar hogere bewustzijnsniveaus leidt. In plaats van jezelf te dwingen een bepaalde ervaring te onderdrukken, krijg je die ervaring totdat je er genoeg van hebt, er verzadigd van raakt, en dan kun je beoordelen, niet dat je de uiterlijke situatie beslist moet opgeven, maar je kan op het punt komen dat je bevrijd bent van dwangmatige verlangens. Er is niets inherent onspiritueels aan seksuele activiteit, maar als je eraan gehecht bent, als het obsessief-compulsief is, dan kan dit natuurlijk je groei naar hogere bewustzijnsniveaus belemmeren. Als je op het punt komt waarop je de gehechtheid overwint, de dwang overwint, de illusie overwint dat je dit nodig hebt om je compleet te voelen, dan kun je ervoor kiezen om met die activiteit te stoppen of er op een andere manier mee door te gaan zonder dat je eraan gehecht bent. Hoe het ook zij, het bevordert je groei in bewustzijn.

Zie je opnieuw wat je bedoeling eigenlijk is? Is dat de illusies, de Maya in je gedachten, oplossen? Of wil je een spirituele leer gebruiken om de illusies te overdekken zodat je op het bewuste niveau kunt doen alsof je ze niet hebt? Je kunt zeggen: “Ik begrijp deze zeer geavanceerde spirituele leer en ik heb ontelbare uren besteed aan het beoefenen van spirituele oefeningen en daarom sta ik boven dit verlangen, deze intentie.” Maar je doet maar alsof. Je overdekt het verlangen en dit helpt je niet om naar het volgende niveau op de trede van de trap te stijgen.

Heroverweeg je intenties
Dit is de volgende stap op het Achtvoudige Pad, je intenties heroverwegen. Je algemene intentie is dat je uiteindelijk bevrijd van de aarde bent, maar je kunt jezelf niet dwingen om bevrijd van de aarde te zijn. Als je een bepaald verlangen onderdrukt, moet je incarneren om zover te komen dat je het verlangen bewust kunt loslaten. Veel spirituele mensen hebben zichzelf gedwongen om in een klooster te leven waarin ze hun verlangen naar seks moesten onderdrukken. Ze hebben misschien een heel leven op die manier kunnen leven, misschien zelfs wel meerdere levens, maar er komt een moment waarop ze zich realiseren, wanneer ze niet meer geïncarneerd zijn, dat ze zichzelf niet hebben bevrijd van dat verlangen, ze hebben het alleen maar onderdrukt. Ze zullen opnieuw moeten incarneren, de activiteit moeten ervaren (wat die ook is) totdat ze bewust en vrijwillig het verlangen kunnen loslaten: “Ik heb genoeg van deze ervaring.” Dit kan niet worden afgedwongen en helaas hebben heel veel mensen een spirituele lering gebruikt om het idee te scheppen dat ze zichzelf daartoe moeten dwingen. Als je echt spirituele vooruitgang wilt boeken, moet het je intentie zijn om iets op te lossen, los te laten, op te geven; je gehechtheden, je patronen, de inhoud van je emotionele, mentale en identiteitslichamen te overwinnen. Dit moet de globale intentie zijn en wanneer je op dat niveau komt en jij je hiervan bewust wordt, kun je al je andere intenties beoordelen.

Nogmaals, je moet de kost verdienen om je lichaam te voeden en in leven te houden. Het kan zijn dat je verplichtingen hebt tegenover je gezin en anderen. Hoe bewaar je het evenwicht tussen spiritueel zijn en je bewust zijn van deze spirituele leer met een normaal gezinsleven? Je kunt dit alleen wanneer jij je realiseert dat elke activiteit (nou ja, de meeste activiteiten op aarde) je groei in bewustzijn kan faciliteren. Het hele idee dat je een werelds leven moet opgeven en je moet terugtrekken in een klooster om spirituele vooruitgang te kunnen boeken, is geen universele waarheid. Er kunnen mensen zijn die dit in een of meerdere incarnaties moeten doen, maar dit geldt zeker niet voor alle mensen. Sterker nog, in de specifieke tijd waarin je nu leeft, is het belangrijker dan in voorgaande eeuwen dat mensen het spirituele pad bewandelen door een actief leven in de samenleving te leiden opdat meer mensen dan in het verleden kunnen worden geïnspireerd om hun gedachten voor het pad open te stellen wanneer ze zien dat ze hun normale bestaan niet hoeven op te geven en zich terug te trekken in een klooster in de bergen om spiritueel te zijn.

Dit is een tijdperk, dit is een tijd, waarin een groot aantal mensen zich vrijwillig hebben aangemeld om in deze tijd te incarneren om te demonstreren dat je de balans kunt vinden tussen een werelds bestaan en spirituele groei, groei in bewustzijn. Ik zeg dat het vanwege de tijd belangrijker dan ooit is, maar dit wil niet zeggen dat het in het verleden niet belangrijk was. Waarom denk je dat ik het de Middenweg noemde? Nogmaals, de Middenweg is een ongelukkige vertaling van een complexer concept. Niettemin is de Middenweg noch de extreme ascese die ik in mijn jeugdige dwaasheid beoefende, noch het volkomen blinde wereldlijke bestaan dat de meeste mensen leiden. Die transcendeert beide omdat je een actief leven in de samenleving kunt leiden met verplichtingen in het gezin, maar je bewandelt wel het spirituele pad omdat het je intentie is om je wereldlijke activiteiten te gebruiken om je groei in bewustzijn te vergemakkelijken.

Hoe doe je dit? Gedeeltelijk door te kijken naar jouw reacties op je wereldlijke situaties. Gedeeltelijk door het besef dat je ook andere mensen kunt inspireren met jouw voorbeeld. Wat gebeurt er wanneer mensen zich terugtrekken uit de samenleving, monniken en nonnen worden en in een klooster gaan wonen? Ze vermijden veel van de druk van het dagelijks leven die hun reactiepatronen in gang zet. Ze leven in een gecontroleerde omgeving waar misschien niet veel is dat hun reacties ontlokt, als ze eenmaal de parameters voor die omgeving hebben geaccepteerd. Ze kunnen zichzelf laten geloven dat ze geen reacties meer hebben, dat ze door ervoor te kiezen in een situatie te zijn die hun patronen niet triggert, de patronen heb overwonnen, maar dat is niet zo. Die hebben ze natuurlijk alleen maar onderdrukt.

Wat de Middenweg echt betekent
Het hele concept van de Middenweg is dat je het spirituele pad niet definieert in termen van twee dualistische polariteiten, waarbij je óf een totaal werelds persoon bent óf dat jij je moet terugtrekken uit de wereld om een spiritueel persoon te zijn. Er is een alternatief voor het of-of voor het zwart-wit. Je kunt een manier vinden om spiritueel te zijn terwijl je actief bent in de samenleving. Dit is de diepere betekenis van hogere intentie en ineens krijgt alles een andere nuance. Je krijgt een ander perspectief op elk aspect van je leven. Ineens kun je opnieuw gaan overwegen wat een van de grootste hindernissen is geweest voor spirituele mensen. Dit is het onderscheid tussen dingen die spirituele activiteiten zijn en dingen die geen spirituele activiteiten of zelfs antispirituele activiteiten. Dit is natuurlijk een onderwerp waar ik op terug zal komen wanneer ik het heb over hogere actie. Maar het is wel belangrijk wanneer je nadenkt over je intenties; dat je de dualistische kijk op het spirituele pad moet overwinnen.

Wat is een van de fundamentele leerstellingen van het boeddhisme? Dat alles de Boeddhanatuur is. Natuurlijk zien mensen op aarde niet dat alles de Boeddhanatuur is. Waarom zien ze niet dat alles de Boeddhanatuur is? Omdat hun gedachten worden verblind en achter de sluier van Maya zitten. Maar waaruit bestaat die sluier van Maya? Uit het dualistische bewustzijn dat altijd twee tegengestelde polariteiten vormt op een zwart-witmanier, een waardeoordeel impliceert en zegt dat deze activiteiten niet spiritueel zijn en dat andere activiteiten wel. Als alles de Boeddhanatuur is, heeft het dan enige betekenis om te zeggen: dit is spiritueel, dit is niet spiritueel? Is het niet belangrijker om te beseffen dat het echte doel van het pad is dat je illusies overwint? Een illusie bedekt de Boeddhanatuur die in alles aanwezig is. Dit betekent dat het echte doel van het pad niet is dat je bepaalt dat dit spiritueel is en dat antispiritueel, ik moet het antispirituele dus vermijden en me op het spirituele concentreren.

Het echte doel van het spirituele pad, de Middenweg, is dat je gaat inzien dat de meeste activiteiten op aarde je groei in bewustzijn kunnen vergemakkelijken wanneer je ze benadert met de intentie om te groeien in bewustzijn, de intentie om naar jezelf en jouw reacties, jouw illusies, te kijken. Dan is een activiteit spiritueel. Zeggen dat een bepaalde activiteit niet spiritueel is en dat deelname aan die activiteit, zoals het hebben van een gezin, je spirituele groei daardoor zal vernietigen, is gewoon een lager niveau van begrip van het pad. Natuurlijk zijn er bepaalde activiteiten die je groei in bewustzijn niet vergemakkelijken omdat ze je nog meer achter de sluier van Maya vastzetten, maar elke activiteit kan eigenlijk worden gebruikt om je te helpen de illusies van die activiteit te zien. Ik zeg daarmee niet dat je mensen moet doden om je groei in bewustzijn te vergemakkelijken, maar door de illusies te gaan zien, waarom je mensen doodt, kan je groei in bewustzijn juist vergemakkelijken.

Nogmaals, de dualistische geest wil altijd verschillen en gescheidenheid creëren om een polariteit te vormen, maar het pad, het Achtvoudige Pad, gaat over verder kijken dan de sluier van Maya zodat je ziet dat alles de Boeddhanatuur is. De Boeddhanatuur zit in alles, dus de echte intentie is dat je dit gaat inzien, niet om te herkennen of een activiteit wel spiritueel is of niet. Wat helpt je om de boeddhanatuur achter de sluier van Maya te zien? Hoe kan iets niet spiritueel zijn als het je helpt om iets te zien? Hoe kan iets spiritueel zijn als dat je bindt aan dualistische illusies, zelfs een spirituele leer gebruikt om die illusies te versterken?

Hiermee heb ik jullie gegeven wat ik in deze verhandeling wilde zeggen. Er zijn schokgolven naar het collectieve bewustzijn gestuurd, waardoor veel van de demonen van Mara wakker worden en grommen en schreeuwen en proberen mensen ertoe te brengen om deze impulsen te ontkennen en opnieuw de strijd aan te gaan in de zee van Samsara.

Jullie, die openstaan voor deze leringen, kunnen dit voorkomen door de leringen te veranderen in de Prajnaboot, maar je kunt dit alleen doen door altijd te streven naar een hoger niveau van intentie dan je nu hebt. Mijn intentie was jullie deze leer geven en dat is gebeurd. Ik hoop dat dit je kan helpen om je eigen intentie in deze incarnatie te manifesteren.