Geascendeerde Meester Moeder Maria, 7 augustus 2025. Conferentie van 2025 voor Amerika: De dualiteit van superioriteit en inferioriteit ontstijgen.
IK BEN de geascendeerde meester Moeder Maria en zoals jullie, de meesten van jullie, weten, bekleed ik een spiritueel ambt genaamd het Ambt Goddelijke Moeder voor de aarde.
Ten tijde van Jezus, toen ik als moeder van Jezus was geïncarneerd, bestond er een concept dat vrij algemeen bekend was onder wat je de ruimdenkende, progressievere of spirituele mensen van die tijd zou kunnen noemen. Juist die mensen voelden zich tot Jezus aangetrokken.
Mensen die Jezus volgden
Voordat ik het concept uitleg, wil ik één ding duidelijk maken. Er heerst een fundamenteel misverstand onder hedendaagse christenen, vooral in Amerika, over wat voor soort mensen Jezus destijds volgden. De meeste christenen in Amerika denken dat mensen zoals zij zich tot Jezus aangetrokken voelden. Maar dat is absoluut niet het geval. De mensen met dezelfde manier van denken, hetzelfde gebrek aan openheid dat je tegenwoordig bij de meeste christenen in Amerika ziet, en trouwens ook bij de meeste christenen wereldwijd, waren mensen die Jezus negeerden of vervolgden. De mensen die Jezus volgden, waren wat je vandaag de dag denigrerend New Age mensen zou noemen. Het waren mensen met een open geest die openstonden voor iets nieuws in plaats van zich vast te klampen aan het bestaande.
Over de hele wereld zie je het volgende principe: degenen die tevreden zijn met het bestaande, die geloven dat dit de enige weg naar verlossing is, die niet openstaan voor een nieuwe prediker die plotseling opduikt, of hij zich nu Jezus, Christus, Boeddha of wat ook noemt op de wereld.
Hoe dan ook, de mensen die destijds openstonden voor Jezus, stonden open voor hem omdat ze openstonden voor iets nieuws. Veel van deze mensen hadden verschillende achtergronden, wat je tegenwoordig verschillende spirituele bewegingen zou noemen. In tegenstelling tot wat veel christenen denken, ging het niet alleen om de joodse religie en toen kwam Jezus. In de tijd van Jezus was er een grote – we zouden het spirituele vernieuwing of omwenteling kunnen noemen omdat er veel nieuwe religieuze bewegingen ontstonden die volgelingen aantrokken in een lokale streek en sommige daarvan verspreidden zich zelfs buiten hun eigen regio. Er was dus een behoorlijk aantal mensen dat openstond voor iets nieuws.
De Wijsheid van de Moeder in de tijd van Jezus
Veel van die groepen hadden een specifiek concept, namelijk de wijsheid van het vrouwelijke, vaak Sophia genoemd. Dit concept is grotendeels uit het christendom verdwenen, vooral na de vorming van de katholieke kerk, die zoals je weet, vrouwen zelfs vandaag de dag nog steeds uitsluit van belangrijke posities. Maar destijds geloofden veel ruimdenkende mensen dat vrouwen natuurlijk hetzelfde potentieel voor spirituele groei hadden als mannen en daarom, als vanzelfsprekend voor deze mensen, dezelfde posities in spirituele bewegingen moesten bekleden als mannen.
Dit was natuurlijk niet gebruikelijk in die tijd, omdat de joodse religie patriarchaal was en dat al zo lang was, dat vrouwen naar een secundaire positie waren verwezen – wanneer je dit bekijkt vanuit het perspectief van hun invloed op het religieuze leven. Maar veel van deze ruimdenkende mensen zagen in dat dit niet vol te houden was. Zij hadden het concept de Wijsheid van de Moeder, de Wijsheid van het Vrouwelijke, en het leek vaak betrekking te hebben op het praktische leven, niet alleen op de praktische, technische en materialistische aspecten van het leven, maar op hoe je spiritualiteit echt kunt integreren in het dagelijks leven.
Het is niet zo dat deze mensen het Moederprincipe belangrijker vonden dan de Vader of het Goddelijk Mannelijke, maar ze zagen dat deze twee elkaar aanvulden. Daarom is een complete maar ook evenwichtige benadering van spiritualiteit essentieel. Bij de opening van deze conferentie wil ik jullie de wijsheid van het Goddelijk Vrouwelijke – de Sophia – meegeven met betrekking tot inferioriteit en superioriteit.
De fundamentele uitdaging in de christelijke religie
Je ziet dat veel Amerikanen zichzelf als christen en Amerika als een christelijke natie beschouwen. Maar waarom kunnen ze dan niet zien dat er een fundamentele uitdaging schuilt in de christelijke religie? Die fundamentele uitdaging is dat je in de Bijbel van tegenwoordig het Oude Testament en het Nieuwe Testament hebt. En als je, zoals sommige, maar niet veel mensen hebben gedaan, en zeker niet veel christenen, een vergelijkende studie zou maken van de inhoud, de ideeën, de idealen en de principes die in deze twee delen van de Bijbel worden uiteengezet, dan zou je zien dat ze in veel opzichten helemaal niet verenigbaar zijn. Oog om oog, tand om tand versus de andere wang toekeren, en zeventig maal zeven keer vergeven. De boze en veroordelende god in de hemel die de Israëlieten opdraagt de mannen, vrouwen en kinderen te doden, en Jezus die hen opdraagt je broeder lief te hebben als jezelf, te vergeven, het al te verheffen – waarom kunnen ze dat dan niet zien?
Ze zien dit natuurlijk niet omdat ze vastzitten in de denkwijze die we de dualistische denkwijze hebben genoemd. Die heeft altijd twee tegengestelde polariteiten, maar die worden nooit of nauwelijks tegelijkertijd gezien voor wat ze zijn omdat de ene verborgen is en de andere op de voorgrond staat. Mensen met een dualistische denkwijze kijken vaak naar één polariteit die de hoogste, de superieure waarheid is en de andere is een leugen. Daarom zien ze die niet tegelijkertijd vanuit een neutraal perspectief. Dit is de cognitieve dissonantie die natuurlijk alle aspecten van de samenleving beïnvloedt, maar vooral de christelijke religie met betrekking tot het Oude en het Nieuwe Testament.
Jezus’ nieuwe benadering van God
Hoe kan het dan dat christenen hier niet naar hebben gekeken en hebben gezegd: “Wat zijn wij, zijn wij christenen of zijn wij moderne Joden die het Oude Testament aanhangen?” Waarom hebben ze zich niet gerealiseerd dat Jezus een geheel nieuwe benadering van religie kwam brengen, maar ook een geheel nieuwe relatie tussen God en de mensen op aarde? De boze en oordelende god, de afstandelijke god in de hemel, terwijl Jezus’ een liefhebbende Vaderfiguur heeft die je met het grootste genoegen het koninkrijk schenkt. En wat is het koninkrijk? Waar is het koninkrijk? Het is binnenin je.
Het Oude Testament volgde de wereldlijke regels, nam de wereldlijke regels en rituelen van de religie in acht, en dan word je gegarandeerd gered. Wat zei Jezus ook alweer: “Waar is het koninkrijk, het komt niet door het naleven van de wereldlijke regels, want het zit in jou.” Daarom bepaalt je gemoedstoestand of je in het koninkrijk bent of niet. Hoe konden ze niet zien dat er een diepe, fundamentele psychologische component in de leringen van Jezus zit die je niet ziet in het Oude Testament, althans lang niet zo uitgesproken.
Wat is er nodig om Jezus te volgen naar het koninkrijk van God? Wat heeft hij gezegd: “Wie bereid is zijn leven te verliezen omwille van mij, zal het koninkrijk binnengaan.” Degenen die hun leven niet willen verliezen, zullen het koninkrijk niet binnengaan. Wat betekent het om je leven te verliezen? Is er geen duidelijke psychologische component voor wat er nodig is om je leven te verliezen? Het is niet je fysieke leven, het zijn alle dingen in je hoofd waaraan je gehecht bent.
Dus dit is een natie die beweert de grootste natie op aarde te zijn, die beweert een christelijke natie te zijn en velen denken dat er verband zit tussen de twee. Ze zijn de grootste, Amerika is de grootste natie op aarde omdat het een christelijke natie is, de meest christelijke natie.
Maar hoe kan het een zeer christelijke natie zijn als ze het belangrijkste aspect van de leer van Jezus, namelijk de volledige en totale transformatie van het bewustzijn, over het hoofd hebben gezien? Hoe kun je dan niet inzien dat je, als je Jezus naar het koninkrijk wilt volgen, dat niet kunt doen met de manier van denken die de meeste mensen hebben?
Lesgeven door middel van enigma’s
En wat is die manier van denken? Ben je gefocust op jezelf of op het geheel? Als je hier met een lineaire blik naar kijkt, dan zou je kunnen zeggen dat er bepaalde tegenstrijdigheden zitten in wat Jezus zei. Neem bijvoorbeeld Jezus’ lering over de talenten: drie dienaren worden door hun meester geroepen en krijgen een verschillend aantal talenten. De meester gaat weg – jullie kennen de gelijkenis allemaal. Hij komt terug en vraagt: “Wat hebben jullie met de talenten gedaan?” (Dit zou tegenwoordig zomaar een realityshow kunnen zijn.) – en die hebben ze op verschillende manieren gebruikt. Degenen die de talenten hadden vermenigvuldigd, kregen er meer, en degene die het in de grond had begraven, werd ontnomen wat hij had.
Dit zou geïnterpreteerd kunnen worden als ‘ieder voor zich’; ze werden persoonlijk beoordeeld en beloond voor wat ze elk hadden gedaan, zo lijkt het. Hoe verhoudt dit zich tot wat Jezus zei over degenen die de grootste zouden zijn: “Wie onder u de grootste wil zijn, moet de dienaar van allen zijn”, “Voor zover u dit aan de minste van deze broeders van Mij hebt gedaan, hebt u het aan Mij gedaan.”
Was Jezus dan een individualist of moedigde hij mensen aan om zich in te zetten voor het geheel? Als je hier goed naar kijkt en als je bereid bent om naar een betere visie hierop te zoeken, een hogere manier om hiernaar te kijken, dan kun je dit schijnbare raadsel oplossen. Als je dit echt wilt oplossen, zou je tot het besef kunnen komen dat Jezus op een specifieke manier onderwees die destijds heel gebruikelijk was in zowel het Midden-Oosten als het Verre Oosten en nog steeds gebruikelijk is, en dat was door bepaalde enigma’s te presenteren.
Jezus probeerde geen lering te geven die volledig consistent was met de lineaire geest, hij gaf een lering die vanuit het perspectief van de lineaire geest tegenstrijdig ‘leek’. Alleen de mensen die verder wilden kijken dan de lineaire geest, verder wilden kijken dan de oppervlakkige schijn, konden de schijnbare tegenstrijdigheden oplossen en de hogere visie zien die hen samenbracht.
De talenten vermenigvuldigen door het geheel te verheffen
Want wat betekent het om de talenten te vermenigvuldigen? Het betekent niet per se dat de derde dienaar die de talenten in de grond begroef, niets deed. Het zou ook geïnterpreteerd kunnen worden dat de dienaar die de talenten niet vermenigvuldigde, ze in de grond begroef, uit eigenbelang had gehandeld. Hij had geprobeerd alleen iets te doen wat goed voor hem was, terwijl de andere twee hadden geprobeerd iets te doen wat goed was voor meer dan hen, of het nu hun meester was of de gemeenschap waarin ze leefden. Met andere woorden, hoe vermenigvuldig je het talent – door iets te doen dat verder reikt dan jezelf? Als je alleen gefocust bent op jezelf, je eigen belang, wat goed voor jou is, wat goed voor jou lijkt, dan vermenigvuldig je de talenten niet.
Wat betekent dit dan? Het betekent dan: wie is de meester die iets vermenigvuldigt? Is het een aardse meester? Is het je leider hier op aarde, is het je werkgever? Nee, het is Christus, het is de Christusgeest.
Wat is de Christusgeest? Dat is de geest die alles verenigt omdat zijn primaire functie is om de Schepper te verenigen met zijn schepping, maar ook om mensen hier op aarde horizontaal te verenigen door hun verbinding met de Christusgeest, dát is de Christusgeest. De Christusgeest is dus altijd gericht op het geheel en verheft het geheel. Je kunt de Christusgeest niet vastleggen, je kunt je niet afstemmen op de Christusgeest als je alleen maar op je eigen belang gefocust bent.
Maar wat betekent het om de talenten te vermenigvuldigen? Het betekent dat je iets voor anderen doet. Dus wat is de Christusgeest ook? De Christusgeest is het principe dat de energiestroom van het spirituele naar het materiële rijk bepaalt.
De gelijkenis van Jezus wil eigenlijk iets illustreren wat Jezus zelf over zichzelf heeft gezegd: “Ik kan uit mijzelf niets doen. De Vader in mij doet het werk.” Maar hij heeft ook gezegd: “Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.” Wat betekent dat? Het betekent dat je, wanneer je echt het werk van God doet, werkt aan de verheffing van het geheel. En wanneer je werkt aan de verheffing van het geheel, dan zal de Christusgeest vermenigvuldigen wat je doet en je meer spiritueel licht geven, zodat je meer talenten en meer scheppende kracht hebt. De Christusgeest is niet willekeurig aan beoordelen wie meer licht zou moeten krijgen en wie minder. Die kijkt gewoon wie het geheel meer dient en wie zichzelf meer dient.
Het verenigde en afzonderlijke ‘ik’
Waarom? Omdat het principe van de Christusgeest verenigen is. Er is dus een verticale eenheid tussen jou en boven (jij – je hogere zelf) – de geascendeerde meesters, maar er is ook een horizontale eenheid tussen alle mensen. Wanneer je begrijpt, wanneer je ervaart dat je bron de ene geest is, de Christusgeest waaruit je bent voortgekomen, de ene geest van de Schepper, zul je op een gegeven moment ook inzien: “Maar wacht eens even, als ik uit die bron kom, waar komen alle anderen dan vandaan?” Dan begin je te begrijpen dat jij iets, voor zover je het aan de minste van de mensen hebt gedaan, ook aan Christus hebt gedaan. En dat is de Wijsheid van de Moeder die mensen laat zien dat jullie hier allemaal samen in zitten en dat alleen iets wat het geheel ten goede komt, jou ook echt ten goede komt.
Maar dit vereist dat je bereid bent jezelf een vraag te stellen die de meeste christenen zichzelf niet willen stellen: “Wat is die ‘jij’ waar we het over hebben?” Wat bedoel je met ‘jij’? Als je christen bent, weet je dan zeker dat je met ‘ik’ hetzelfde bedoelt als Jezus toen hij ‘ik’ zei? “Ik kan uit mezelf niets doen,” zei Jezus. Maar hoeveel mensen op aarde kunnen dat echt zeggen, hoeveel mensen voelen dat ‘ik uit mezelf zeker iets kan doen’ en kijk eens naar alles wat ik heb gedaan. Kijk eens naar die ‘Ik hou van mezelf’-muur achter me, waar mijn diploma’s liggen, of mijn handdruk met de president, alles wat ik heb gedaan.”
Als je de psychologische component van de lering van Jezus echt begrijpt, als je tussen de regels door leest wat hij tweeduizend jaar geleden heeft gezegd, is het dan onmogelijk om te zien dat Jezus toen hij over het ‘ik’ of over jou sprak, het over twee verschillende ‘ikken’ had: het afzonderlijke ‘ik’ dat denkt dat hij gescheiden is van andere mensen, en trouwens ook van God. En dan het Christus-‘ik’ dat ziet dat hij één is met God en één is met alle andere mensen.
Wat betekent het dat jij je leven moet verliezen om Christus naar het koninkrijk te volgen? Het betekent dat je het afzonderlijke ‘ik’ moet verliezen, zodat het verenigde ‘ik’ Christus kan volgen. Want het afzonderlijke ‘ik’ kan Christus niet volgen. Dit is degene die binnenkwam zonder het bruiloftskleed en in de buitenste duisternis werd geworpen.
De onderdrukking van het Goddelijke Vrouwelijke
Hoe moeilijk is het om dit te zien als je de Wijsheid van de Moeder wilt doorgronden? Maar dit is natuurlijk een van de redenen waarom de Joodse autoriteiten Jezus uitdaagden, hem berechtten en hem ter dood wilden laten brengen.
Waarom wilden ze hem het zwijgen opleggen? Als de Wijsheid van de Moeder prominenter was geworden in de toenmalige samenleving, zou dat een complete revolutie hebben betekend. De mannelijke dominantie, het patriarchale systeem, zou bedreigd zijn en dat bestond al duizenden jaren. Wie waren daar verantwoordelijk voor – de mannen. Waren zij bereid om hun macht en privileges op te geven? Nee.
Dus doodden ze Christus en wat deden de mensen die een gescheiden geest hadden? Na drie eeuwen stichten ze een christelijke kerk die net zo onderdrukkend was voor vrouwen als de joodse samenlevingen. Maar ze onderdrukten niet alleen vrouwen; ze onderdrukten niet in de eerste plaats vrouwen maar het Goddelijke Vrouwelijke, de Sophia, de Wijsheid van de Moeder.
Waarom willen ze die onderdrukken? Is dit tweeduizend jaar geleden begonnen? Nee, het gaat heel ver terug, niet alleen in het Midden-Oosten, maar ook in het Verre Oosten. In het hindoeïsme, zelfs in het boeddhisme, zie je een duidelijke onderdrukking van vrouwen. Maar het gaat niet alleen om vrouwen – het gaat om de vrouwelijke wijsheid, de Sophia. Omdat die natuurlijk zowel door mannen als vrouwen kan worden ervaren, dit is niet exclusief voor vrouwen, maar er zijn veel voorbeelden uit de geschiedenis waar vrouwen veel meer op deze wijsheid zijn afgestemd dan mannen. Dat betekent echter niet dat mannen zich er niet op kunnen afstemmen, want het is echt niet zo vrouwelijk als je het normaal gesproken bij de fysieke geslachten ziet. Het gaat verder dan dit, naar de twee basiskrachten waar ik het in veel vorige leringen ook al over heb gehad, de uitbreidende kracht en de samentrekkende kracht.
De uitbreidende kracht vertegenwoordigt de mannelijke wijsheid van expansie, van omhoog reiken, zelftranscendentie, groei, iets nieuws creëren. Het horizontale principe, de horizontale wijsheid, kijkt echter naar iets wat al gecreëerd is en ziet: “Werkt het? Geeft het ons wat we willen, en zo niet, hoe moeten we onszelf veranderen om iets beters te creëren?” Dat is het principe van de Sophia – de wijsheid van de Wereldmoeder.
De Sophia en de gevallen wezens
Waarom is dit duizenden jaren onderdrukt? Dit is iets wat de gemiddelde christen nooit zou kunnen begrijpen, althans waarschijnlijk niet in dit leven en de vele levens die nog komen. Je kunt dit alleen begrijpen als je onze leringen over de gevallen wezens kent; toen de gevallen wezens naar de aarde kwamen, besloten ze: “Laten we de Sophia, de vrouwelijke wijsheid, onderdrukken.”
Waarom? Deels omdat ze beseften dat dit een goede manier was om mensen op aarde in hun macht te krijgen. Maar je vraagt je misschien af: “Wat hadden ze anders kunnen doen?” Wat is de essentie van een gevallen wezen? Je bent niet bereid om naar jezelf, naar je eigen psyche, je eigen geest, te kijken. Je projecteert altijd dat iets buiten jou is. God is het probleem, God heeft een fout gemaakt, God had deze mensen geen vrije wil moeten geven, hij had ons de leiding moeten geven. Het is de totale onwil om naar jezelf te kijken, gewoon neutraal.
Er zijn natuurlijk twee manieren om naar jezelf te kijken. De eerste is jezelf vergelijken met de hogere principes die zijn onthuld door het mannelijke proces, de mannelijke wijsheid. Maar de andere manier is dat je horizontaal kijkt naar wat voor soort samenleving of situatie je hebt gecreëerd; wat heb je voortgebracht, werkt het voor jou? En voor welke ‘jij’ werkt het, de afzonderlijke jij of de gemeenschappelijke jij.
Wat doen de gevallen wezens? Ze hebben de denkwijze waardoor ze zichzelf natuurlijk allereerst als gescheiden wezens beschouwen. Ze zijn gescheiden van God, ze weten het beter dan God, ze weten het beter dan alle anderen. Als je het beter weet dan alle anderen, zelfs beter dan God, waarom zou je dan naar jezelf moeten kijken en zeggen: “O, moet ik veranderen? Is er iets in mij wat ik nog niet heb gezien?” Nee, ze zijn daartoe niet bereid, dus hoe konden ze dan de Sophia omarmen – dat konden ze niet.
Daarom was hun eerste prioriteit na hun komst op aarde om dit te onderdrukken, en wel de mensen die hier het meest op afgestemd waren en dat waren vaak vrouwen. En dan zie je, teruggaand naar de tijd vóór de geschreven geschiedenis, hoe de onderdrukking, niet alleen van vrouwen, maar ook van de vrouwelijke wijsheid, is begonnen.
Deze lering kun je op veel maatschappelijke terreinen en religies toepassen, zeker niet alleen op het christelijk geloof. Als je hierover begint na te denken en je begint te vragen om deze Sophia, deze Wijsheid van de Moeder, en je erop afstemt, zul je heel veel dingen beginnen te begrijpen.
De Sophia en de Gouden Eeuw van Saint Germain
Natuurlijk hebben we deze wijsheid gebruikt, ook al hebben we het niet zo genoemd, we hebben die vanaf het begin gebruikt. We hebben die ook in eerdere leringen gebruikt. Hoewel we het in eerdere dispensaties meer over de Wijsheid van de Vader hebben gehad, hebben we in deze dispensatie meer de Wijsheid van de Moeder gegeven. Want elke lering over het oplossen van psychologische problemen is de Wijsheid van de Moeder, uiteraard in een bepaalde combinatie met de Wijsheid van de Vader.
En gezien het collectieve bewustzijn en de huidige stand van zaken op de planeet, hebben we simpelweg geoordeeld dat het tijd was om directer te zijn over deze Sophia, de Goddelijke Wijsheid omdat het de sleutel is dat de wereld de laatste hindernissen moet nemen voordat de Gouden Eeuw zich kan manifesteren.
Wat is de basis voor de Gouden Eeuw van Saint Germain? Dit is eigenlijk de Sophia, waarbij je naar een samenleving kijkt en je afvraagt: “Hoe gaat het?” Voor wie werkt het? Hebben we een samenleving die gericht is op een kleine elite, geleid door een kleine elite, geleid vanuit hun visie, vanuit hun eigenbelang als gescheiden wezen of hebben we een samenleving die gebaseerd is op de visie om alles te verheffen.
Ga terug naar de Amerikaanse grondwet: “alle mensen zijn gelijk geschapen.” Nu weet ik wel dat er alle mannen staat, maar destijds werd met alle mannen verwezen naar alle mensen, inclusief vrouwen. Ik zeg daarmee niet dat de Founding Fathers in veel opzichten niet patriarchaal waren, want dat waren ze wel. Maar toch, het principe is dat alle mensen gelijk geschapen zijn, van evenveel waarde. Dit betekent niet dat ze allemaal hetzelfde zijn, geschapen met dezelfde talenten, dat wil zeggen creatieve vermogens, niet geld. Elk wezen is uniek, want wat maakt jou uniek? Nogmaals, over welk ‘jij’ heb je het? Heb je het over het afzonderlijke ‘jij’ gebaseerd op dualiteit of heb je het over de Bewuste Jij die een verlengstuk is van de IK BEN Aanwezigheid, die daarom het potentieel heeft om zijn contact met de IK BEN Aanwezigheid te vergroten.
Heeft Jezus de mensen niet echt verteld wat mensen moeten doen? Was dat niet wat hij aan het begin van het Vissentijdperk demonstreerde, hoe jij je kunt verenigen met het hogere zelf, de Vader binnenin jou? Dat is het ‘jij’ dat uniek is, jouw uniekheid is ingekapseld in de IK BEN Aanwezigheid, maar kan zich uiten door de Bewuste Jij wanneer je de open deur wordt die niemand kan sluiten. Niemand kan hem sluiten, maar jij wel door je af te scheiden. Maar geen enkele kracht van buitenaf kan hem sluiten wanneer jij naar binnen gaat, wanneer jij bereid bent je leven te geven om Christus te volgen.
Je leven geven voor Christus
Wat bedoelde Jezus hiermee? Welnu, wat hebben de gevallen wezens op aarde gedaan? Ze hebben mensen laten geloven dat iets in de materiële wereld hier belangrijker voor hen is dan de vereniging met het hogere zelf, dan het volgen van Christus naar het koninkrijk. Jezus sprak over mensen die hun beloning op aarde willen, en die krijgen ze ook. Maar er zijn ook mensen die hun beloning in de hemel willen en zij volgen Christus door bereid te zijn alles op te geven wat de machtselite, de gevallen wezens, kunnen gebruiken om hen te manipuleren. Dat is je leven geven voor Christus. Er is niets op aarde dat belangrijker voor je is dan de eenheid met je hogere zelf, de open deur voor het hogere zelf zijn.
Wanneer je dit begint te begrijpen, kun je Jezus’ leringen en leven op een heel andere manier bekijken. Je ziet dat Jezus daadwerkelijk een persoon liet zien die bereid was dat innerlijke pad naar het innerlijke koninkrijk te volgen. Zelfs als dat betekende dat hij alles op aarde zou verliezen, inclusief zijn fysieke leven.
In deze tijd verwachten we niet dat jij je fysieke leven verliest, maar dat jij je gescheiden zelfgevoel verliest; dat wil zeggen dat jij je leven moet geven om Christus te kunnen volgen. “Niemand heeft meer liefde dan iemand die zijn leven geeft voor een vriend”, maar wie is die vriend? Alle mensen, het geheel, het Al. Het gaat om eenwording met je hogere zelf, je ware vriend, je IK BEN Aanwezigheid. Dus bereid zijn je aardse leven te geven om één te worden met de IK BEN Aanwezigheid, dát is de hoogste liefde. Iets wat je ook kunt zien met de wijsheid van de Moeder, maar niet met je gescheiden geest.
De essentie van de Wijsheid van de Moeder
Wat moet je doen als je gevangenzit in het gescheiden denken en je niet de wijsheid van de Moeder hebt? Je moet Christus veranderen in een redder op de wereld. Hoe kan een externe redder je naar het koninkrijk van God brengen als dat koninkrijk binnenin jou is? Met de wijsheid van de Moeder kun je kijken naar het hedendaagse christendom, haar doctrines, haar preken, je kunt kijken naar de predikers die elke zondag op de kansel staan en roepen: “Jezus redt.” Nee! Jezus redt niemand, hoe moet dat als hij wordt afgeschilderd als externe redder? Hoe kan een externe redder je het innerlijke koninkrijk binnenleiden?
Daarom moet je, wanneer je de wijsheid van de Moeder hebt, zeggen: “Er klopte iets niet met wat Jezus zei over het koninkrijk dat binnenin ons is of er klopt iets niet met wat het christendom van tegenwoordig zegt omdat ze niet verenigbaar zijn.”
Dit is de essentie van de wijsheid van de Moeder. Je kunt twee leringen bekijken, ze naast elkaar leggen en dan zie je dat ze niet compatibel zijn, ze kunnen niet allebei waar zijn. In veel gevallen zijn ze allebei een leugen, dat is het hele idee van dualiteit, dat niet het onderwerp is waar ik het hier over wil hebben. Maar wanneer je ze naast elkaar legt en ernaar wilt kijken, dan kun je zien of er een hogere wijsheid is die de onverenigbaarheid lijkt op te lossen. Of is er een hogere wijsheid die ons laat zien dat één van die twee onjuist is en de andere in ieder geval gedeeltelijk juist? Maar als we naar de hogere wijsheid streven, dan kunnen we er verder kijken en iets diepers zien, een diepere waarheid.
De ontkenning van de Wijsheid van de Moeder
Wat zit er toch achter die hele fundamentalistische beweging, het hele idee dat de Bijbel het onfeilbare woord van God is? Het is een totale ontkenning van de wijsheid van de Moeder. Want de wijsheid van de Moeder kijkt naar Jezus en zijn leringen en ziet dat er meer in de leringen van Jezus moet staan dan wat er in de Bijbel staat. De Bijbel zegt zelfs dat er meer in de leringen van Jezus zit dan wat er in de Bijbel staat. “Als alles wat Jezus heeft gedaan en gezegd, opgeschreven zou worden, dan zou de wereld zelf de boeken die geschreven zouden moeten worden, niet kunnen bevatten.”
Denk je dat dit Nieuwe Testament, dat heel dik is, alles kan bevatten wat Jezus zei en bedoelde? Dus, hoe kun je dan zeggen: “Alles wat we nodig hebben, is de Bijbel?” En we nemen het letterlijk, we hoeven niet tussen de regels door te lezen, we hoeven onszelf niet af te vragen of Jezus een diepere betekenis gaf die niet besloten lag in de woorden, in het wereldlijke woord? Dus, hoe kan het wereldlijke woord dan onfeilbaar zijn?
Dat zie je met de wijsheid van de Moeder, je ziet dat geen enkele leer op aarde ooit bedoeld was als een gesloten mentaal kader. Die is bedoeld om je te stimuleren verder te kijken dan de wereldlijke leer, verder te reiken naar de Christusgeest, de Trooster van wie Jezus zei dat hij de Vader zou vragen te sturen toen hij naar de hemel opsteeg. Het ligt in jouw vermogen om naar binnen te gaan, contact te maken met de Christusgeest om de wijsheid van de Moeder iets te vragen en in jezelf een hogere waarheid te ervaren dan het wereldlijke woord. Dit zou elke christelijke prediker die zijn geld waard is, moeten doen, maar doen ze dat ook? Nee!
Omdat ze gehersenspoeld zijn, geprogrammeerd als computers om gedachteloos de onzin te herhalen die christelijke kerken al zeventien eeuwen uitkramen. En niet één is bereid om dit in twijfel te trekken en de Goddelijke Moeder en de wijsheid van de Moeder te gebruiken om te zeggen: “Klopt dit wel? Prediken we het woord van Christus of prediken we een dood woord dat de vijanden van Christus hebben bedacht die ons buiten het koninkrijk willen houden en die altijd op zoek zijn naar die externe redder die nooit komt? Wat is dit voor onzin om je een christelijke natie te noemen, terwijl je geen flauw benul hebt van wat Jezus onderwees?
Ik wel! Deels omdat ik er fysiek bij was, maar deels omdat ik mezelf de afgelopen tweeduizend jaar keer op keer heb getranscendeerd. Ik heb gezien dat er christenen zijn die toegewijd zijn aan Moeder Maria, die voor mijn beelden zitten, kaarsen aansteken, naar die beelden kijken, op zoek naar tranen van bloed, een zichtbaar teken, en ik ben altijd in hun hart als ze naar de wijsheid van de Moeder willen reiken. Ik onthoud het niemand, of ze nu christen zijn of niet. Maar zullen ze daarnaar streven? Nee!
Ze wachten op het wereldlijke teken wanneer de innerlijke tekenen overvloedig aanwezig zijn en dan noemen ze zichzelf christen. Ze noemen zichzelf toegewijd aan Moeder Maria – ze zijn toegewijd aan een standbeeld, een dood beeld, maar ik ben een levend wezen.
Het oordeel van Moeder Maria
De wijsheid van de Moeder heeft facetten, niet slechts één; ze kan met mensen redeneren, maar ze kan ook de strenge moeder zijn die tegen het kind zegt: “Je bent te ver gegaan, je kunt je zo niet gedragen, dit is genoeg.” En ik, als de geascendeerde meester Moeder Maria, heb genoeg van de hypocrisie van de christelijke religie wereldwijd, en vooral in dit land, de Verenigde Staten, waar veel van deze kerken, en zeker de fundamentalistische kerken, mij niet eens willen erkennen omdat ze er zo op gebrand zijn het Goddelijke Vrouwelijke buiten te sluiten.
Dit moet stoppen! En daarom, daarom spreek ik het oordeel van de Goddelijke Moeder uit over dit fenomeen dat de Wijsheid van de Moeder ontkent. Zal het onmiddellijk effect hebben? Ja en nee, zal het onmiddellijk zichtbaar effect hebben? Nee! Zullen die kerken morgen of in ieder geval zondag instorten? Nee.
Maar het zal wel onmiddellijk effect hebben op het collectieve bewustzijn, op de geest van degenen die openstaan voor de wijsheid van de Moeder. En er zijn veel mensen in Amerika die hiervoor openstaan en dat zijn niet allemaal vrouwen, maar de meerderheid van hen zijn vrouwen die ervoor openstaan om te zien: “Er klopt iets niet. Waarom zouden wij, die een vrouwelijk lichaam hebben, uitgesloten moeten worden van religie, van besluitvormingsprocessen? O ja! We mogen koffie schenken na de zondagsdienst. We mogen de toiletten in de kerk komen schoonmaken. We mogen koekjes bakken. We mogen rommelmarkten organiseren. Maar als het gaat om het nemen van beslissingen en het beslissen over de doctrines, nee, dan worden we buitengesloten alsof we tweederangsburgers zijn, niet in staat om met iets waardevols te komen. Wat is dit voor onzin in deze tijd?”
De Wijsheid van de Moeder opnieuw wekken
Wat heeft Jezus tweeduizend jaar geleden eigenlijk onderwezen? Onderwees hij alleen voor zijn eigen tijd of voor de volgende periode van tweeduizend jaar, het Vissentijdperk? Natuurlijk onderwees hij voor allebei, maar hij onderwees voor de hele periode, en wat onderwees hij? Dat het tijd is om het Goddelijke Vrouwelijke opnieuw leven in te blazen en de wijsheid van de Moeder te gebruiken om naar de samenleving te kijken en te zeggen: “Werkt datgene waartoe de gevallen wezens ons hebben misleid? Voor wie werkt het? Werkt het voor de machtselite of werkt het voor ons, het volk?”
Dit is de vraag die de Founding Fathers van Amerika zichzelf stelden, hoewel niet zo duidelijk als ik het nu beschrijf. Maar ze vroegen zich wel af: “Werkt het duidelijk elitaire systeem dat koning George van Engeland vertegenwoordigde voor het volk of alleen voor de elite? Is het tijd voor een systeem dat meer voor het volk werkt dan de elite?”
En ze hebben ja gezegd in 1776 en zetten hun leven op het spel toen ze de Onafhankelijkheidsverklaring tekenden. Waar zijn de mensen vandaag de dag die opkomen voor ‘wij, het volk’, en die gelijke kansen eisen in plaats van een systeem dat zo scheefgetrokken is, zo gericht op de elite dat het bijna al het begrip te boven gaat. Het is absoluut onbegrijpelijk dat iemand hiernaar kan kijken en kan zeggen: “Dit is in overeenstemming met de Amerikaanse Grondwet, zo is Amerika en daarom zijn we de grootste natie ter wereld, omdat we de machtige elite laten doen wat ze willen, en dan krijgen wij de kruimels van hun tafel.”
Neem een van de grootste leugens die de afgelopen halve eeuw niet alleen aan Amerika, maar ook aan de westerse wereld is opgedrongen: de neoliberale economische filosofie ‘het opkomende tij tilt alle boten op’, Als dat zo was, hoe komt het dan dat er in de Verenigde Staten een denktank bestaat, het Rand Institute, dat enkele jaren geleden met een rapport kwam waaruit blijkt dat de rijkdom de afgelopen veertig jaar naar de elite is gesluisd en de midden- en lagere klassen hun levensstandaard hebben zien dalen? Het staat buiten kijf dat de rijken de afgelopen veertig jaar rijker zijn geworden, maar als de opkomende vloed alle boten optilt, dan hadden de lagere klassen ook rijker moeten worden. Als dat niet het geval is, dan zegt de wijsheid van de Goddelijke Moeder: “Er moet iets mis zijn, het is niet waar dat het opkomende tij alle boten optilt, in ieder geval niet evenveel.” Maar dat niet alleen, hoe verklaar je dat het opkomende tij sommige boten optilt en andere laat zakken? Sommige zo ver laat zakken dat het water naar binnen begint te stromen en ze zinken? Maar ze houden de mooie kijk op het Amerikaanse individualisme hoog dat iedereen het kan maken als je maar hard wilt werken.
Opnieuw doorziet de wijsheid van de Goddelijke Moeder deze onzin en zegt: “Het kan niet waar zijn, want het doet duidelijk niet wat het belooft; daarom is het tijd om naar iets nieuws te zoeken.”
Zoals jullie kunnen horen, heb ik niet de hele dag gereisd om naar deze conferentie te komen. Ik begrijp dat de meesten van jullie dat wel hebben gedaan en daarom begrijp ik ook dat sommigen van jullie misschien een beetje indommelen, maar ik ben natuurlijk niet gebonden aan tijd en ruimte, dus ik zou nog wel even door kunnen gaan. De wijsheid van de Goddelijke Moeder heeft veel te zeggen over de omstandigheden op planeet aarde. Maar het gaat er niet echt om of ik het als een duidelijk zichtbare stem uitspreek. Ik wil dat ieder mens op aarde die dat wil, zich afstemt op de Goddelijke Moeder, de wijsheid van de Goddelijke Moeder, het ambt dat ik bekleed en die ontvangt in het koninkrijk van God dat in jullie is.
Blinde volgers van blinde leiders
Wat is de belangrijkste boodschap die Jezus tweeduizend jaar geleden gaf? “Het koninkrijk van God is binnenin jou”, in jou, in jou, en jou, en iedereen. Waarom was die boodschap zo belangrijk? Wat hebben de gevallen wezens gedaan door een patriarchale religie te vormen die de Wijsheid van de Moeder onderdrukt? Ze hebben de indruk gewekt dat het koninkrijk niet in alle mensen is, maar in bepaalde speciale mensen die superieur zijn aan alle andere mensen. En de wijsheid van de Goddelijke Moeder en de Christusgeest zullen die illusie vernietigen. Maar wanneer je gescheiden bent van de wijsheid van de Moeder, kun je gemakkelijk in die illusie gaan geloven. En de mensen die geen verantwoordelijkheid willen nemen om de wijsheid van de Goddelijke Moeder te verwerven, zullen in de illusie geloven omdat het hen goed uitkomt: “O, Ik hoef het niet te proberen. Ik hoef mijn talenten niet te vermenigvuldigen. Ik hoef alleen maar de leiders te volgen, de blinden die de blinden leiden. En ik hoef alleen maar te blijven geloven dat we niet allebei in de sloot zullen belanden zoals Jezus heeft gezegd omdat Jezus niet wist waar hij het over had en onze leiders weten wel waar ze het over hebben.”
Het is dus handig om de elite te volgen, want waar heeft Jezus tweeduizend jaar geleden over gesproken? Dat het koninkrijk van God in je is, maar het is jouw verantwoordelijkheid – om het te vinden. Hoe vind je het? Door alles op te geven om die ‘parel van grote waarde’ te krijgen. En als je niet bereid bent het weinige dat je hebt op te geven, ben je niet bereid Christus te volgen. En daarom zie je ook dat soort mensen, en ik heb medelijden met de vele arme mensen over de hele wereld, want ze hebben bijna niets. Maar zijn ze bereid op te geven wat ze niet hebben om de parel van grote waarde in zichzelf te vinden? Nee. Kun je mij uitleggen waarom dat zo is, dan zou ik het graag willen horen, want na tweeduizend jaar heb ik nog steeds geen antwoord op deze vraag gevonden. In ieder geval geen logisch antwoord volgens de wijsheid van de Goddelijke Moeder. Ik kan natuurlijk begrijpen dat het voor de mensen die de wijsheid van de Goddelijke Moeder niet hebben, aantrekkelijker is om ‘geen’ verantwoordelijkheid te nemen en daarom blindelings de blinden te volgen.
Waarom zou je jezelf arm houden? Gewoon om niet naar jezelf te hoeven kijken. Maar ik loop op de zaken vooruit, want dit is een onderwerp waar we het nog meer over zullen hebben: de onwil om naar jezelf te kijken. De enorme creativiteit van het ego zouden we kunnen zeggen om te rechtvaardigen waarom je niet naar jezelf hoeft te kijken; waarom je niet naar die balk in je eigen oog hoeft te kijken, maar je kunt je blijven focussen op de splinter in het oog van je broeder in de veronderstelling dat jij, als je die splinter er uittrekt, al jouw problemen en alle problemen op de wereld, oplost. Want het is wel een probleem.
Wat heeft Jezus gezegd, zei hij dat het probleem buiten je lag? Nee, hij zei dat het koninkrijk van God in jou is. Wat betekent dat? Het betekent dat je op dit moment niet in het koninkrijk van God bent. Wat weerhoudt je ervan om het innerlijke koninkrijk binnen te gaan? Dat kan alleen iets, de balk, in jezelf zijn. Hoe zul je ooit het koninkrijk binnengaan als je daar niet naar wilt kijken? O ja, je kunt wachten op een externe redder.
Er zijn mensen die al bijna zeventien eeuwen lang onafgebroken geïncarneerd zijn en in de christelijke leer geloven en wachten op de wereldlijke verlosser. Elke keer dat ze hun fysieke lichaam verlaten, denken ze dat Jezus zal komen, maar hij komt niet en dan worden ze teruggestuurd. Wanneer heb je genoeg van deze draaimolen?
Met deze vraag wil ik jullie bedanken voor jullie vriendelijke aandacht, jullie liefdevolle hart, jullie bereidheid om hier fysiek aanwezig te zijn en mij toe te staan om jullie chakra’s te gebruiken om deze boodschap te vermenigvuldigen, zodat deze veel verder reikt dan wanneer deze alleen door de boodschapper in een kamer zou worden uitgesproken. Hiervoor wil ik jullie dan ook bedanken, en ik kijk natuurlijk uit naar wat er de komende dagen gaat gebeuren, want we hebben jullie veel te bieden. Dank jullie wel, mijn geliefde harten.