Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, 24 september 2023 – Almaty, Kazachstan
IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. Het is mijn voorrecht en mijn vreugde, en dat is al een aantal jaren zo, om het verzegelende dictaat te geven voor deze bijeenkomsten waar zoveel van jullie samenkomen en de vreugde van jullie hart uiten en gedurende deze paar dagen een opwaartse spiraal bouwen en ik hoop oprecht dat jullie dat allemaal kunnen voelen. En je zou kunnen zeggen: “Zijn jullie de enigen die deze spiraal opbouwen?” Dat is natuurlijk niet zo. Dat gebeurt in eenheid met ons in het geascendeerde rijk en met de hele Rivier van Leven.
We hopen dat jij die eenheid met de Rivier van Leven ook kunt voelen, zodat je weet dat je nooit alleen bent. Je bent nooit geïsoleerd. Je bent misschien geïsoleerd van andere mensen, maar niemand is een eiland, want alle mensen bevinden zich in de Rivier van Leven. En in de Rivier van Leven zijn geen eilanden. En in de Rivier van het Leven is er geen andere oever. Die heb je alleen in de zee van Samsara. In feite kan zelfs het beeld van de Rivier van Leven heel gemakkelijk vervormd worden door wat je op aarde ziet. Want een rivier heeft twee oevers, maar de Rivier van Leven heeft geen oevers, geen grenzen. Die stroomt. die stroomt op een bolvormige manier die onmogelijk in woorden te beschrijven is. Ik heb geprobeerd te praten over de onderling afhankelijke oorsprongen om aan te tonen dat er geen aparte oorzaak en een apart gevolg bestaat, of dat een mens geïsoleerd is omdat hij geïsoleerd is van andere mensen. De uitdaging wanneer je geïsoleerd bent van andere mensen is echter dat je naar binnen gaat en contact maakt met de Rivier van Leven die overal en in alles is.
Verstrikt zijn in gevallen wezens
Voortbordurend op wat er is gezegd, zal ik nu mijn ideeën hierover eraan toevoegen. En ik zal beginnen met de lering van Padmasambhava over het zelf dat niet los kan laten, dat niet zomaar kan loslaten wat er in het verleden is gebeurd, maar ook zijn visie op één of zelfs veel situaties waarin je met de gevallen wezens in aanraking bent geweest, niet los kunt laten.
Als we terugkijken op die verre tijd, dan was ik destijds natuurlijk geen geascendeerde meester, maar als geascendeerde meester kan ik wel terugkijken naar die verre tijd toen de gevallen wezens en avatars voor het eerst op aarde kwamen. Natuurlijk zien wij ook bepaalde patronen en een van de specifieke patronen die ik vandaag wil bespreken, is dat avatars geneigd zijn om verstrikt te raken in de gevallen wezens. En dit is niet alleen een kwestie van strijden tegen de gevallen wezens of jezelf tegen de gevallen wezens verdedigen. Avatars zijn geneigd om verstrikt te raken in de gevallen wezens, omdat ze een zekere bewondering voor de gevallen wezens hebben. En je kunt daar profijt van hebben als je het weet en nadenkt en wanneer je de leringen gebruikt die we op deze conferentie hebben gegeven.
Het vermogen om dingen gedaan te krijgen
Hoe komt het dat avatars kwetsbaar kunnen zijn om verstrikt te raken in gevallen wezens? Welnu, een gevallen wezen heeft heel lang de tijd gehad om zijn gescheiden zelf op te bouwen. Hij heeft heel tijd gehad om bepaalde vaardigheden te verwerven, een zeker vermogen om op een of andere manier zijn eigen geest te beheersen. Niet een totale, maar een wereldlijke beheersing. Niet alleen het vermogen om andere mensen te manipuleren, maar ook het vermogen om doorslaggevende handelingen te verrichten om specifieke resultaten te bereiken. En natuurlijk hebben veel gevallen wezens een epische denkwijze, ze denken dus dat het van episch belang is dat hun ideologie de overwinning behaalt, dat hun natie superieur is omdat die de oorlog tegen andere naties wint, enzovoort.
Wanneer je naar de geschiedenis van planeet aarde kijkt, kun je zeggen dat gevallen wezens een bepaalde vaardigheid hebben om dingen voor elkaar te krijgen. Natuurlijk zijn dit altijd onevenwichtige handelingen. Ze krijgen bepaalde dingen gedaan, maar roepen altijd een tegengestelde actie of reactie in het leven waardoor andere dingen kapotgaan. Op lange termijn bereiken ze eigenlijk geen doorslaggevend resultaat, ook al hebben ze op korte termijn misschien wel het gevoel dat ze een episch belangrijke overwinning hebben behaald.
Het gevoel dat je speciaal bent
Maar toch hebben ze het vermogen om dingen gedaan te krijgen, en hoe komt dat? Omdat ze zich zo speciaal voelen. Ze voelen zich daartoe gerechtigd. Ze vinden dat ze het recht, de plicht en de verantwoordelijkheid om dingen op hun manier gedaan te krijgen. De belangrijkste eigenschap van de gevallen psyche is het gevoel dat je speciaal bent, de overtuiging dat je speciaal bent.
Laten we nu eens kijken naar avatars die naar de aarde komen. Avatars hebben lang niet zo lang de tijd gehad als gevallen wezens om te groeien en hun verworvenheden op te bouwen. Aan de andere kant hebben avatars hun verworvenheden op natuurlijke planeten opgebouwd. Je hebt feitelijk meer op een constructieve manier gepresteerd dan veel gevallen wezens.
Wanneer een avatar naar de aarde komt, heeft hij zeker meer verworvenheden dan de meeste oorspronkelijke bewoners op aarde. Wat ervaar jij als avatar? Dat je capabeler, beter geïnformeerd en meer verbonden bent dan de gemiddelde mens op aarde. Met andere woorden: jij bent speciaal vergeleken met de doorsnee mens.
Het gevoel van verwantschap met de ‘goede’ gevallen wezens
Dan kom je de gevallen wezens tegen en die proberen jou te vernietigen. En daardoor voel je natuurlijk geen bewondering voor de gevallen wezens die jou proberen te vernietigen. Maar wanneer je in een reactiepatroon terechtkomt, omdat je besluit dat je niet wilt dat ze jou haten, dan kun je andere gevallen wezens ontmoeten dan degenen die jou probeerden te vernietigen.
We zouden kunnen zeggen dat dit in misdaadfilms vaak de ‘good cop bad cop’-act wordt genoemd. Sommige gevallen wezens doen zich voor als de slechte agenten die jou willen vernietigen. Andere gevallen wezens fungeren als de goede agenten die jou willen helpen, die jou misschien willen beschermen tegen de slechte gevallen wezens en proberen jou in de val te lokken, jou te verleiden en je bij hun snode plannen te betrekken.
Omdat je zo geschokt bent door die aanval, kun je het gevoel krijgen dat er iemand is die jou helpt, die jou niet haat, die met jou wil samenwerken en het vermogen heeft om dingen voor elkaar te krijgen. Wat er dan kan gebeuren – dit is niet met alle avatars gebeurd, maar wel met sommige – is dat je het gevoel kunt krijgen dat je speciaal bent omdat je een avatar bent en wanneer je naar de gevallen wezens en hun gevoel van speciaal zijn kijkt, kun jij je bijna verwant voelen met de gevallen wezens, want per slot van rekening kom jij niet van de aarde, de gevallen wezens hebben niet het gevoel dat ze van de aarde komen, jij kwam met het doel om de aarde te verbeteren en de ‘good cops’ onder de gevallen wezens denken ook dat ze het doel hebben om de aarde te verbeteren en het vermogen hebben om dingen voor elkaar te krijgen en daardoor kun je het gevoel krijgen dat je speciaal bent omdat jij met deze bijzondere wezens samenwerkt.
Als je eerlijk naar spirituele bewegingen kijkt, zie je bij veel van deze bewegingen dit patroon terug; de leden voelen zich speciaal omdat ze bij deze beweging zijn, de leer bestuderen, de goeroe volgen en de spirituele oefeningen doen die natuurlijk een positieve impact op de aarde hebben. Nu hebben spirituele mensen natuurlijk in veel gevallen wel gelijk dat ze de oefeningen doen, de leringen bestuderen en hun bewustzijn verhogen. Ze hebben een positieve impact op de aarde, maar voor veel spirituele mensen is die impact beperkt omdat ze dat doen met een zelf dat zich richt op hen persoonlijk. Bekijk maar eens wat we hebben gezegd: je wordt blootgesteld aan een aanval. Om daarmee om te kunnen gaan, maak je een zelf dat zich erg op jou concentreert.
‘Ik ben een heel bijzonder wezen op aarde’-zelf
Nu komen sommige avatars de goede bij wijze van spreken, gevallen wezens tegen die het gevoel hebben dat ze speciaal zijn en om het trauma te kunnen compenseren, bouw je een ander zelf op dat berust op het gevoel dat jij speciaal bent. Ook al heb je een zelf dat projecteert dat er een probleem is met jouw aanwezigheid op aarde, bouw je nu een ander zelf op dat dit zelf naar de achtergrond kan duwen en dit zelf zegt: “Jij bent een heel bijzonder wezen op aarde.”
Je ziet deze combinatie van zelven bij heel veel spirituele mensen. Je zou kunnen zeggen dat alle avatars die combinatie hebben, maar de vraag is: hoe sterk is het zelf dat zich speciaal voelt? Voor sommige mensen is dit minder dan andere, en daarom transcenderen deze mensen dat gemakkelijker; ze herkennen het gemakkelijker en laten het gemakkelijker los.
Maar er zijn avatars die een heel sterk zelf hebben, een heel grote wens om zich speciaal te voelen, en we hebben dit bij alle religieuze en spirituele stromingen gezien. Je ziet het bij politieke bewegingen. Je ziet het bij het wetenschappelijk materialisme. Overal op de planeet zie je mensen die proberen een gevoel van speciaal zijn op te bouwen op grond van hun nationaliteit, intelligentie, knappe uiterlijk, en dergelijke. Er zijn heel veel manieren waarop mensen het gevoel proberen op te bouwen dat ze tot een speciale groep behoren.
En als je een zelf hebt dat natuurlijk de schijn wil wekken dat jij speciaal bent hier op aarde, speciaal vergeleken met de doorsnee mens, dan kun je niet mee stromen met de Rivier van Leven omdat je nogmaals, op jezelf gericht bent. Bij alles wat je doet, bij alles wat er gebeurt, is er sprake van een evaluatie, uiteraard niet bewust, maar wel onbewust: “Zal ik daardoor meer of minder speciaal lijken?” Een simpele beoordeling die op de meeste mensen van toepassing is, is onbewust; ze zijn zich er niet eens van bewust, maar die is er wel.
Een samenleving van wederzijdse bewondering
Je ziet zelfs dat dit fenomeen zich voordoet in organisaties van geascendeerde meesters. In verschillende eerdere organisaties hadden de leden het gevoel dat ze heel erg bijzonder waren, sterker nog, de meest bijzondere spirituele mensen op aarde. In deze specifieke dispensatie zie je het veel minder, maar er zijn hier en daar, aan deze kant van de Atlantische Oceaan of aan andere kant van de Atlantische Oceaan, voorbeelden van groepen mensen die met het gevoel dat ze speciaal zijn, met de behoefte om te voelen dat ze speciaal waren, naar de leringen zijn gekomen. En in onze leringen hebben we niet echt aan deze behoefte voldaan. In de beginjaren hebben we enkele leringen gegeven die de eerdere leringen leken te bevestigen en die daardoor bij sommige mensen uit een vorige dispensatie het gevoel dat ze speciaal zijn, versterkten. Door de jaren heen hebben we echter ook veel leringen gegeven om dit gevoel van speciaal zijn uit te dagen en mensen te helpen daaruit te komen. Sommige mensen hebben hiervan geprofiteerd, andere niet.
Jullie die openstaan voor deze leringen, kunnen werken aan het blootleggen van dit zelf dat zo op zichzelf gericht is, je kunt zien of er nog een ander zelf is dat de behoefte heeft om zich speciaal te voelen en dan kunnen jullie onze hulpmiddelen gebruiken om er achteraan te gaan. Je kunt ook iets leren door andere mensen te observeren.
Je kunt zien dat de neiging bestaat dat een goeroe of leider een groep naar zich toe trekt. En die leider heeft het gevoel dat hij speciaal is, de behoefte om zich speciaal te voelen en hij of zij geeft dit door aan de leden. Je kunt zien dat er een groep is waardoor er een soort samenleving van wederzijdse bewondering bestaat, omdat de leider ervoor zorgt dat de leden zich speciaal voelen en de leden ervoor zorgen dat de leider zich speciaal voelt.
Je hebt zelfs enkele groepen gezien die een band hebben met deze boodschapper. Ik zeg niet dat ze de boodschapper aanhingen, want mensen die zich speciaal voelen, hangen niemand aan. Ze denken dat ze slimmer zijn dan anderen, maar ze waren een tijdlang verbonden aan de boodschapper, en besloten op den duur dat ze superieur waren aan de boodschapper, ze waren specialer dan de boodschapper, en ze waren zelfs zo speciaal dat zij aan de kaak konden stellen dat de boodschapper niet meer de boodschapper was, dat hij zijn mantel had verloren en dat hij geen contact had met de geascendeerde meesters omdat de meesters dit nooit zouden zeggen of dat de meesters dat nooit zouden zeggen, enzovoort.
Je ascendeert niet als ‘speciaal wezen’
Ik wijs hier niet op om deze mensen naar beneden te halen. Ze wilden toch al niet naar mij luisteren en zelfs als ze wel luisterden, zeiden ze: “O, de echte Boeddha zou zoiets nooit zeggen”, omdat ze ervan overtuigd zijn dat de echte Boeddha het gevoel dat zij speciaal zijn, zou bevestigen. Maar zou de echte Boeddha het gevoel van speciaal zijn bevestigen? Wat doet het gevoel dat jij je speciaal voelt op aarde? Dat houdt je uit het Nirvana, uit het Koninkrijk der Hemelen, uit de geascendeerde staat, uit de Rivier van Leven. Zou de echte Boeddha dit werkelijk bevestigen of zou hij het uitdagen, je ervan bewust maken, zodat jij je ervan kunt bevrijden?
Kwam ik vijfentwintighonderd jaar geleden in aanmerking voor mijn ascensie door mij speciaal te voelen? Kwam Jezus in aanmerking voor zijn ascensie door zich speciaal te voelen? Kwamen Saint Germain, El Morya of Kuthumi in aanmerking voor hun ascensie door zich speciaal te voelen? Veel vroegere studenten van organisaties van geascendeerde meesters zouden zeggen: “Ja”, maar dat is gewoon niet zo. Zoals we hebben gezegd, kom je in aanmerking voor je ascensie wanneer je terugkeert naar de zuivere staat, de staat van zuiver bewustzijn waarin de Bewuste Jij door de IK BEN Aanwezigheid werd weggezonden om te incarneren.
Zoals Jezus tweeduizend jaar geleden heeft gezegd: Niemand zal naar de hemel ascenderen, behalve degene die uit de hemel is afgedaald. Alleen de Bewuste Jij is in zijn zuivere staat uit de hemel afgedaald en alleen wanneer de Bewuste Jij terugkeert naar zijn zuivere staat, zijn onschuld terugkrijgt, kan hij ascenderen. Niemand in de hemel voelt zich speciaal en alleen wanneer jij je niet speciaal voelt, kun je het geascendeerde rijk betreden.
In eenheid hoef je niet speciaal te zijn
Nogmaals, veel studenten die de behoefte hebben om zich speciaal te voelen, zullen dit ontkennen. Ze zouden zeggen: “Natuurlijk voelen geascendeerde meesters zich speciaal. Degenen die fantastische mantels hebben, grote verantwoordelijkheid dragen, uitgebreide retraites hebben, voelen zich natuurlijk speciaal.” Maar de gevallen wezens projecteren hun eigen bewustzijnsstaat op de geascendeerde meesters en ze maken afgoden van ons.
Wat hebben we keer op keer gezegd? In het geascendeerde rijk voelen we allemaal die eenheid. In die eenheid is geen ruimte voor speciaal zijn. Ik heb natuurlijk een bewustzijnsniveau bereikt dat hoger is dan dat van de meeste pas geascendeerde meesters, maar ik beschouw een pas geascendeerde meester niet minder dan mij of dat ik speciaal ben, omdat IK de Boeddha BEN en het ambt bekleed van Heer van de Wereld.
Ik kan natuurlijk omhoogkijken en zien dat er wezens zijn die een hoger bewustzijnsniveau hebben bereikt dan ik, maar ik voel me niet minder ten opzichte van hen. Zij voelen zich niet speciaal vergeleken met mij. Dit soort waardeoordelen kunnen niet bestaan in het geascendeerde rijk, omdat niets wat voortkomt uit de dualiteit in het geascendeerde rijk kan bestaan. De Schepper voelt zich niet speciaal vergeleken met jou of mij of een ander zelfbewust wezen. Die zorg bestaat gewoon niet. Het bewustzijn bestaat niet in het geascendeerde rijk.
De last loslaten van het speciaal zijn
Als je hiernaar gaat kijken, zie je dat de behoefte om je speciaal te voelen op aarde een enorme last voor je is. Het is een molensteen om je nek. Het is iets wat je met je meedraagt en je uit de Rivier van Leven houdt. Waar komt de behoefte om je speciaal te voelen eigenlijk vandaan? Dat komt omdat je gescheiden bent van jouw IK BEN Aanwezigheid en de Rivier van Leven en je geascendeerde broeders en zusters, zelfs je geascendeerde ouders. Wanneer je in het bewustzijn van gescheidenheid gaat, voel jij je alleen. Je hebt het gevoel dat je iets verloren hebt en dat is ondraaglijk, maar als je de schijn kunt opbouwen dat je heel erg bijzonder bent op aarde, dan kun je daarmee leven. Je kunt bestaan en het compenseren door speciaal te zijn op aarde.
Het verlangen om je speciaal te voelen berust echter op een gemis, een zwart gat in je wezen, en hoe speciaal jij je ook ooit zou kunnen voelen op aarde of op welke andere planeet ook, je zou dat gat nooit kunnen vullen, omdat het gat alleen kan worden gevuld wanneer jij opnieuw contact krijgt met jouw IK BEN Aanwezigheid en de hele hiërarchie van geascendeerde wezens die de Rivier van Leven vormen.
Wat ik zeg, is dit: De behoefte om je speciaal te voelen houdt jou uit de Rivier van Leven en alleen wanneer je in de Rivier van Leven bent, kun je het gat in je wezen opvullen. Het is een van die onoplosbare problemen, althans onoplosbaar vanuit het gezichtspunt van het gescheiden zelf. Je zou, als je de behoefte ontdekt dat jij je speciaal wilt voelen, op zijn minst kunnen proberen om die constructief te gebruiken door wat we over de gevallen wezens hebben gezegd, door te zeggen: “Ja, ze lijken heel bijzonder, ze lijken in staat om dingen heel slim te doen, omdat ze veel dingen hebben bedacht en met goede argumenten kunnen komen. Maar zijn ze eigenlijk wel zo slim? Wanneer het erop aankomt, zijn ze dan echt zo slim? Dit is iemand of een wezen dat al onnoemelijk veel jaren in deze sfeer en onnoemelijk veel jaren in een of meerdere eerdere sferen heeft geprobeerd het onmogelijke te doen, heeft geprobeerd het gat in zijn wezen te vullen door de schijn op te bouwen dat hij bijzonder is in een niet-geascendeerde sfeer. Is dat echt slim? Zijn ze echt zo bijzonder?”
Ben je echt zo speciaal als je doet wat zij doen en jezelf speciaal probeert te laten lijken op deze wereld? Of zou het eigenlijk niet heel bijzonder zijn om de zwakte van de wens om speciaal te zijn in te zien en die op te geven? Zou je niet specialer worden wanneer je de wens om speciaal te zijn opgeeft in plaats van te proberen die wens in vervulling te laten gaan, wat een onmogelijke taak is?
Zodra je de wens opgeeft om je speciaal te voelen, dan zul jij je natuurlijk niet meer speciaal voelen, toch? Maar je zult je wel heel voelen. Je zult voelen dat je in de Rivier van Leven bent. Je gaat je vervuld voelen door te zijn wie je bent en dat op aarde tot uitdrukking te brengen. En je zult een enorme opluchting voelen, omdat je dan niet meer de last hebt dat je alles wat je doet, zegt, voelt of denkt, of hoe je jezelf ziet, beoordeelt op grond van de vraag: “Zal ik hierdoor meer of minder speciaal lijken?” En je hebt geen angst meer dat er iets zou kunnen gebeuren wat de schijn dat jij speciaal bent, zou vernietigen en je naar beneden zou halen en zou laten zien dat jij toch niet zo speciaal bent.
Als jullie, die openstaan voor deze leringen, naar jezelf kunnen kijken, de impulsen kunnen overwinnen want veel van jullie hebben geen sterk verlangen om zich speciaal te voelen, anders zouden jullie je niet tot deze leringen aangetrokken voelen. Maar als je kunt overwinnen wat er wel is, kun jij je echt gaan aansluiten bij die specifieke stroming in de Rivier van Leven die door anderen is opgebouwd, en dan kun jij de open deur zijn om het momentum op aarde tot stand te brengen dat het steeds gemakkelijker zal maken voor mensen om de behoefte om zich speciaal te voelen, te overwinnen. Ik kan je ervan verzekeren dat er veel goedbedoelende spirituele mensen zijn die hun hele leven proberen een spirituele leer te gebruiken om het gevoel op te bouwen dat ze speciaal zijn en daardoor hun ascensie hebben uitgesteld, ze hebben uitgesteld zich van dit op zichzelf gerichte zelf te bevrijden, want waar richt een zelf dat speciaal wil lijken, zich natuurlijk op? Op zichzelf.
De vreugde wanneer je bevrijd bent van het op zichzelf gerichte zelf
De specifieke dispensatie die we via deze boodschapper hebben gegeven, komt niet tegemoet aan de behoefte om je speciaal te voelen. De boodschapper zelf richt zich niet op mensen die zich speciaal willen voelen. Hij vernietigt in feite heel snel het gevoel bij hen dat hij speciaal is, en dat zij daardoor speciaal zijn, omdat ze een band met hem hebben. En we hebben veel leringen gegeven om jullie te helpen je te bevrijden van de behoefte om je speciaal te voelen.
Zoals ik al zei, gaat het niet om het gevoel dat jij op een of andere manier speciaal bent omdat jij je niet speciaal voelt. Het gaat erom dat je dat laat vervagen. Die behoefte bestaat niet meer omdat je de heelheid ervaart die alleen ontstaat uit het gevoel dat je in contact staat met jouw IK BEN Aanwezigheid, de Rivier van Leven. Als je met de Rivier van Leven mee stroomt, voel jij je heel en hoef jij je niet speciaal te voelen.
Dit is iets wat we allemaal voelen en willen ervaren zolang je nog geïncarneerd bent. Ik heb dit zeker ervaren nadat ik terugkwam uit het Nirvana om les te geven, wat overigens niet een gebeurtenis was die plaatsvond zoals die in de meeste boeddhische mythes staat. Ik had gewoon het bewustzijnsniveau bereikt waarop ik kon ascenderen. Ik had mij gekwalificeerd voor mijn ascensie. Ik kwam bij de Karmische Raad en zij vroegen: “Wil je nu fysiek ascenderen of wil je in je lichaam blijven en lesgeven?” En ik besloot samen met mijn raadgevers dat ik in mijn lichaam zou blijven. Het was niet zo’n bovennatuurlijke gebeurtenis als sommige boeddhisten beweren. Het was gewoon een besluit.
Je kunt zeggen dat het vergelijkbaar is met wat sommige mensen ervaren wanneer ze een bijna-doodervaring hebben en met hun fijnere lichamen worden opgenomen om enkele raadgevers in een hoger rijk te ontmoeten en besluiten dat ze terug willen gaan. Ik weet dat er mensen worden teruggestuurd of het gevoel hebben dat ze worden teruggestuurd, maar als jij je kwalificeert voor je ascensie, ben je niet gedwongen terug te gaan. Je hebt de keuze en je moet kiezen. Ik deed dit en dat is de reden dat ik een behoorlijk aantal jaren bevrijd was van dit op zichzelf gerichte zelf en ik daarom op een andere manier dan voorheen het leven kon waarderen en ervan genieten dat ik geïncarneerd was.
En daarom weet ik hoe bevrijdend, hoe vrijmakend, hoe plezierig, het is om geïncarneerd te zijn wanneer je bevrijd bent van dit op zichzelf gerichte zelf. Het geeft werkelijk de grootste voldoening en het grootste genot dat je kunt hebben op een planeet als de aarde. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat er op een natuurlijke planeet een ander soort genot bestaat, want zelfs als je een vrij wezen bent, een verlicht wezen, een ontwaakt wezen, hoe je het ook wilt noemen, kun je alle dingen die gebeuren op een planeet als de aarde natuurlijk niet negeren. Je kunt het lijden van andere mensen niet negeren, maar je kunt wel voorkomen dat je erop reageert en je dan alleen maar concentreert op het doen van wat je kunt doen om mensen te helpen die bereid zijn hogerop te komen, naar zichzelf te kijken en hun bewustzijn te veranderen. Je kunt aantonen dat er een andere weg is, dat er een betere weg is en dat mensen die kunnen volgen.
De valstrik die de ‘speciale goeroe’ is
Om dit onderwerp over de noodzaak om je speciaal te voelen, af te ronden: Waarom zijn er zoveel spirituele bewegingen die geloven dat hun goeroe, hun leider, heel speciaal is of was? Wanneer de goeroe speciaal is, dan worden de volgelingen van die goeroe ook speciaal omdat ze de goeroe konden herkennen. Of, zoals ik al zei, ze zouden in sommige gevallen kunnen besluiten dat zij speciaal zijn, omdat ze, nadat ze de goeroe hebben gevolgd, de goeroe verwerpen en daardoor zelfs nog specialer zijn dan de goeroe.
Maar wat gebeurt er eigenlijk wanneer je een stap naar achteren doet en hiernaar kijkt? Dat steeds meer mensen uit de dualiteit ontwaken, omdat de aarde zich al lange tijd in een opwaartse spiraal bevindt. Als je ernaar zou kijken vanuit het perspectief van de geascendeerde meesters, dan zou je zien dat miljoenen en miljoenen mensen over de hele planeet het punt naderen waarop ze kunnen beginnen te ontwaken uit de dualiteit, ze kunnen gaan herkennen dat de dualiteit een misvatting is.
De gevallen wezens zijn zich daar ook van bewust, niet degenen in een fysiek lichaam maar in de hogere rijken. Ze doen er alles aan om met deze situatie om te gaan en dat doen ze op twee manieren. Eén daarvan is dat ze proberen te voorkomen dat mensen de beslissende stap richting ontwaken zetten; ze proberen dit tegen te houden. De andere is dat ze proberen mensen in een doodlopende steeg te brengen. En dat doen ze door een spirituele beweging op te zetten die een leider heeft die heel bijzonder is, en dan proberen ze degenen die aan ontwaken toe zijn, ertoe te bewegen om die leider te volgen. En wat voor soort leider is dat natuurlijk meestal? Niet in alle gevallen, maar in de meeste gevallen: Wat voor soort leider is bereid zichzelf op te werpen als een goeroe die heel bijzonder is? Dat zijn de gevallen wezens. Zoals we al zeiden, zijn er gevallen wezens die de goede agent zijn en gevallen wezens die de slechte agent zijn. En er zijn gevallen wezens die gedurende een lange periode het vermogen hebben ontwikkeld om de schijn te wekken dat ze niet alleen goed zijn, maar in feite spiritueel of zelfs heilig. En sommige gevallen wezens hebben het vermogen om die schijn met zoveel kracht op de gedachten van mensen te projecteren dat veel mensen erdoor overweldigd worden. Sommigen van jullie hebben, toen jullie jong waren, een tijdje zo’n goeroe gevolgd.
Hoe kun je het onderscheid krijgen dat er een gevallen wezen bestaat dat zich voordoet als een gevorderde goeroe of een heilige? Je kunt doen wat Jezus heeft gezegd: “Aan hun vruchten zult gij ze kennen.” En als je naar een organisatie kijkt en je bijvoorbeeld afvraagt of de mensen in de organisatie zich heel bijzonder voelen, dan is dat het teken dat er iets uit balans is.
De vibraties voelen die achter het verschijnsel zit
Maar uiteindelijk kun je dit alleen blootleggen door de vibratie te voelen van het wezen achter het verschijnsel, achter de façade, zit. En dit vermogen kun je als mens niet cultiveren. Je kunt niet met je gedachten de vibratie voelen, maar je kunt contact maken met jouw IK BEN Aanwezigheid, met je geascendeerde leraren, en de vibratie van een geascendeerde meester voelen. Dit geeft je een referentiekader waarmee je achter de façade van de geïncarneerde goeroe kunt kijken en de vibratie kunt voelen: O, dit is lang niet hetzelfde niveau als de geascendeerde meesters. En dat is de allerbeste manier om onderscheid te maken.
Sommigen van jullie kunnen dit, anderen niet. Wanhoop niet als je dat niet kunt. Je gaat dat vermogen geleidelijk cultiveren wanneer je het pad bewandelt dat mee stroomt met de Rivier van Leven. Dit is geen vermogen dat je in gedachten kunt uitoefenen. Je kunt niet bezig zijn met een of ander mentaal proces dat ervoor zorgt dat je ziet: “O, die persoon is een gevallen wezen.” Het is iets wat gewoon gebeurt in bepaalde situaties waarin je plotseling die stroom van de Rivier van Leven voelt en wat bij je opkomt, is: “O, dat is een gevallen wezen”, als je dat moet weten.
Er zijn mensen die bijna geobsedeerd zijn geraakt om dit vermogen te ontwikkelen, omdat ze mensen die ze niet mogen, als gevallen wezens willen bestempelen. En je ziet dit ook bij sommige organisaties van geascendeerde meesters. Je hebt er zelfs voorbeelden van gezien in deze organisatie omdat er mensen zijn die andere mensen als gevallen wezens willen bestempelen, vooral degenen met wie ze het niet eens kunnen zijn. Dit komt natuurlijk niet van de Rivier van Leven, omdat de Rivier van Leven spontaan stroomt.
Hoe weet je wat echt is?
En dit leidt tot een ander onderwerp waar ik het over wil hebben, en dat is: Hoe weet je iets op aarde? Hoe weet je eigenlijk iets? Hoe weet jij wat een illusie is van de gevallen wezens en wat een betere manier is om naar dingen te kijken? Hoe weet je wat goed en fout, waar of onwaar, is? In de eerste plaats zul je nooit te weten komen wat goed en fout of waar of onwaar, omdat dit dualistische oordelen zijn, maar je kunt wel te weten komen wat een verschijnsel is dat met het dualiteitsbewustzijn is geschapen en wat uit het Christusbewustzijn, de Ene Geest, de Rivier van Leven, voortkomt. Maar hoe kun je dit te weten komen?
Veel spirituele mensen, en jullie waarschijnlijk ook, zijn aan het spirituele pad begonnen door een spirituele leer te bestuderen. Je bestudeert die met je gedachten. Je bouwt een database in je gedachten op: Dit is een goede spirituele lering, dit is geen goede spirituele lering. Je kunt je analytische geest gebruiken om elk nieuw idee altijd met de database te vergelijken: “O ja, dit komt overeen met de goede; nee, dit komt overeen met iets wat niet goed is.”
Maar is dit echt de allerbeste manier om iets te weten te komen? Is dit de betekenis van ware wijsheid, ware kennis? Is dit de betekenis van onderscheidingsvermogen? En dat is natuurlijk niet zo. Hoe kun je dat dan te weten komen? Door de lineaire analytische geest uit te schakelen. En om dit te kunnen moet je natuurlijk bepaalde gescheiden zelven overwinnen. Sommige zelven worden gevormd op grond van enkele collectieve zelven die de gevallen wezens hebben gemaakt, omdat er een heel sterk collectief zelf op aarde is; dat je iets te weten kunt komen met je dagelijkse gedachten, je analytische geest, je rationele geest. De wetenschap kan je vertellen wat echt is of andere manieren hebben om dat aan de weet te komen. Er is een sterke projectie dat je met je gedachten, de menselijke geest, te weten kunt komen wat echt en onecht is.
Wanneer je die zelven gaat zien en ze loslaat, kun je die analytische geest of, zoals wij zeggen de Bewuste Jij, uitschakelen om uit je vier lagere lichamen te stappen. Dan kun je contact maken met de Rivier van Leven en kun je iets via de Rivier van Leven te weten komen. Maar nogmaals, dit is niet iets waar je naartoe kunt analyseren. Het is niet zo dat jij rationele argumenten bedenkt. Je wordt gewoon neutraal en dan wacht je op het antwoord, de impuls die van de Rivier van Leven komt: “Dit komt van die Ene Geest, dit komt van de gescheiden geest.”
Kijk nog eens naar de lering over het zelf dat zo op zichzelf gericht is. Wat denkt dit zelf eigenlijk, of in ieder geval een deel van dit conglomeraat van zelven? Hij denkt dat hij kan weten wat goed en fout is. Wat bevestigt of jouw uiterlijke verschijning goed is, en iets wat dat niet doet, verkeerd is volgens dit zelf. Hoe zul je dit zelf ooit gaan herkennen? Nogmaals, niet met je gedachten, je analytische, rationele geest. Je gaat het alleen gaan zien wanneer jij je openstelt voor de Rivier van Leven. En door de Rivier van Leven, terwijl de Rivier van Leven door jou heen stroomt, kun je de illusie zien van het op zichzelf gerichte zelf.
Zien door contact
Jullie hebben dit allemaal in je leven ervaren, anders zou je hier niet zitten en openstaan voor deze leer, maar je kunt je hier bewuster van worden en beseffen dat je in plaats van te proberen alles met je gedachten uit te zoeken, je aandacht gewoon op een bepaalde kwestie of een bepaald probleem richt en vervolgens je aandacht van de kwestie terugtrekt, vermijdt erop in te gaan en het te analyseren, en dan vind je misschien gewoon een manier om een vraag naar de Rivier van Leven te sturen, misschien door gewoon contact te maken, en dan zul je die impuls door je heen voelen stromen.
We zouden bijna kunnen zeggen dat je een probleem lijkt te zien, maar slechts gedeeltelijk omdat het donker is; de duisternis bedekt een deel van het probleem. Maar wanneer jij je analytische geest gebruikt, probeer je die duisternis weg te nemen, zodat je het probleem duidelijk kunt zien. Maar hoe verwijder je duisternis? Die heeft geen inhoud. Die kun je niet in een vuilniszak stoppen en in de vuilnisbak gooien. Hoe verwijder je duisternis? Breng het licht. Maar waar moet het licht vandaan komen? Niet van je analytische geest. Ah, dat gaat uit de Rivier van Leven komen.
Wanneer jij je openstelt voor de Rivier van Leven, is het alsof er een lichtstraal door je gedachten schijnt, het probleem verlicht, en je het gewoon begrijpt. In veel gevallen kun je niet eens in woorden vertalen wat je begrijpt. Je kunt het niet uitleggen op een manier waardoor de rationele geest ermee om kan gaan, maar jij ziet het, jij ervaart het. En dan kun je inzien: “O, dit is niet echt, dit beperkt mij. Ik wil niet beperkt worden. Ik laat dat zelf los.” Er kunnen ook situaties in het leven zijn waarin je een nieuw verhaal tegenkomt dat over een bepaalde kwestie of een bepaald probleem gaat en in plaats van het te analyseren, kun je contact maken met de Rivier van Leven en krijg je er ineens een ander perspectief op. Dat kan een spirituele lering zijn waarover je nadenkt, dat kan van alles zijn.
De dualistische verschijnselen doorzien
Wat ik je nu vertel is dit: Er komt een punt op het spirituele pad waarop je de beperkingen van de lineaire, rationele gedachten begint te zien en jij contact begint te maken met het alternatief, die de Rivier van Leven is, die je echt een ander perspectief kan geven op alles in de materiële wereld. Hoe komt dat? Omdat alles op de materiële wereld een verschijnsel is. Sommige verschijnselen zijn door de Elohim geschapen en lijken daarom reëel genoeg. Ze hebben een bepaalde realiteit, ook al zijn ze niet eeuwig. Maar veel verschijnselen op aarde worden met het dualiteitsbewustzijn, het bewustzijn dat je gescheiden bent, geschapen. Wanneer je contact maakt met de Geest van Eenzijn, die de Rivier van Leven is en deze door jou heen stroomt, dan kun je duidelijk de verschijnselen zien die berusten op gescheidenheid en dualiteit. En dit betekent dat je op het punt bent gekomen waarop je eigenlijk geen uiterlijke spirituele lering meer nodig hebt om jou te laten zien wat echt en onecht is.
Veel van jullie bevinden zich in de modus, en zijn al heel lang in de modus, dat je onze leringen bestudeert en gebruikt als je referentiekader. Je denkt over een probleem na. Wat heeft de meester erover gezegd? O, dan weet ik dus wat echt en onecht is. En dit is een goede aanpak, maar alleen in een bepaalde fase van het spirituele pad, omdat we niet willen dat je de rest van je leven in dit stadium blijft hangen. Wij willen dat je op het punt komt waarop je contact kunt maken met de Rivier van Leven en daardoor rechtstreeks in jezelf kunt ervaren wat echt is en wat een verschijnsel is. Je kunt de leringen nog wel bestuderen en gebruiken om contact te maken met de Rivier van Leven, maar als je de leringen alleen met je rationele, analytische geest bestudeert, zullen de leringen een doodlopende weg worden.
En je kunt naar spirituele en religieuze bewegingen kijken, ook naar andere bewegingen trouwens, zelfs naar de wetenschap, en zien dat veel mensen gevangenzitten in iets beredeneren met hun rationele geest die altijd probeert uit te vinden wat echt en onecht is. Maar wat doet de rationele geest? Die moet op deze wereld de indruk wekken dat hij zegt: “Dit is absoluut waar en dit vormt de basis voor al het andere dat ik ermee vergelijk.” Het is een vergelijkende geest. En dit betekent natuurlijk dat het verschijnsel dat jij tot de status van absolute waarheid hebt verheven, al het andere wat je ziet, zal beperken. En dit zal je ervan weerhouden om de illusie ooit op te geven. Je kunt jezelf niet van die illusie bevrijden.
De Rivier van Leven laat je iets ervaren wat echt is, wat absoluut niet echt is, maar wel reëler dan iets wat je eerder hebt gezien. En als je met de Rivier van Leven blijft communiceren, zul jij je onderscheidingsvermogen vergroten. Je vergroot het vermogen om te ervaren wat echt is, niet het vermogen van je uiterlijke geest. Dat is het punt niet. Het gaat erom dat jij je intuïtie, je innerlijke beleving van de werkelijkheid, vergroot.
In spiritueel opzicht in je eigen onderhoud voorzien
Dat is zelfvoorziening. Wij willen absoluut niet dat jullie gehecht blijven aan deze leer of boodschapper. De boodschapper verkeert in de gelukkige staat dat hij, nu hij deze concentratie op zichzelf heeft overwonnen, ook niet meer de behoefte voelt om jou aan hem gebonden te houden. Hij heeft het niet nodig dat jullie je beschouwen als zijn volgelingen of studenten. Jullie zijn studenten van de geascendeerde meesters, maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat jullie altijd student blijven.
Het is de bedoeling dat jullie contact maken met de geascendeerde meesters en ons rechtstreeks ervaren door middel van de Rivier van Leven. Sommigen van jullie kunnen dit bereiken. Misschien wil je dan nog een band met de boodschapper houden. Anderen zullen zeggen: “Nee, ik moet ergens anders heen gaan om een specifiek aspect van mijn Goddelijke plan uit te voeren.” Dit willen wij graag bij jullie zien; dat je duidelijkheid krijgt over waar jouw Goddelijke plan je naartoe wil brengen, en waar je de grootste impact kunt hebben op jouw persoonlijke groei en de wereld dichter bij de Gouden Eeuw brengen.
Zie je hoeveel spirituele stromingen berusten op een bepaald verlosserscomplex? We doen iets van episch belang om de wereld te verbeteren. Kun je begrijpen dat je hiervan bevrijd bent, wanneer je die focus op jezelf overwint? Je bent ervan bevrijd. En dat betekent wat? Dat betekent dat jij in plaats van een beeld in gedachten te hebben van wat het betekent om een spirituele student te zijn, je geest kunt openstellen om meer te stromen met de Rivier van Leven zoals die op dit specifieke moment door je heen wil stromen.
De illusie dat de absolute waarheid bestaat
Een van de schijnbare enigma’s die je tegenkomt in deze fase van het pad, is dat je een wereldlijk zelf hebt dat wil geloven dat er een absolute waarheid bestaat waarop je altijd kunt vertrouwen. Zoals ik al zei, wanneer je een gebouw binnengaat, dan verhef je de uiterlijke verschijningsvorm, één verschijnsel op aarde, één dualistische waarheid of dualistische polariteit, tot een absolute waarheid. Er is een heel erg sterk momentum op aarde dat iets de absolute waarheid moet zijn.
Dit komt uiteindelijk van de gevallen wezens die proberen het gevoel dat zij speciaal zijn op te bouwen door te zeggen dat iets op deze wereld de absolute waarheid is. Maar dit is een sfeer die niet is geascendeerd. Hoe kan iemand of iets in de niet-geascendeerde sfeer de absolute waarheid zijn? De allerhoogste waarheid is de Schepper of zelfs het bewustzijn dat de Schepper te boven gaat.
Jullie hebben een heel sterk momentum en hoe reageren jullie allemaal wanneer jullie het spirituele pad vinden? Jullie denken: O, deze spirituele leer is de absolute waarheid. Eindelijk heb ik de absolute waarheid gevonden. Deze leer komt van de geascendeerde meesters die op zo’n natuurlijke manier zijn geascendeerd dat zij ons de absolute waarheid vertellen. Dan hoor je het concept mee stromen met de Rivier van Leven en dat de Rivier van Leven zich door jou tot uitdrukking kan brengen en je laten zien wat echt en onecht is. En dit zelf zal dan op jouw gedachten projecteren dat dit betekent dat alles wat van de Rivier van Leven komt, wel de absolute waarheid moet zijn. Maar dat is niet het geval en het is een heel gevaarlijke illusie, omdat die ervoor kan zorgen dat je de Rivier van Leven wel ervaart, maar je er vervolgens voor afsluit omdat jij je bedrogen voelt.
Je kunt altijd meer begrijpen
Dit is precies wat er gebeurt. Je bevindt je op een bepaald bewustzijnsniveau. Laten we zeggen dat jij je op het achtennegentigste bewustzijnsniveau bevindt. Je stapt uit je uiterlijke geest, je maakt contact met de Rivier van Leven, je voelt dat de Rivier van Leven die door jou heen stroomt, je iets laat zien wat je nog nooit eerder hebt gezien. Maar wat de Rivier van Leven jou laat zien, is iets wat jij op het achtennegentigste bewustzijnsniveau kunt begrijpen. Dit is een vrij hoog bewustzijnsniveau vergeleken met dat van de meeste mensen op aarde en op dat niveau kun je veel begrijpen. Maar als je denkt dat jij de absolute waarheid ziet op het achtennegentigste niveau, dan heb je een probleem, want er is ook nog een negenennegentigste niveau. En op het negenennegentigste niveau kun je meer zien dan op het achtennegentigste niveau, enzovoort, en dat gaat zo door tot de resterende niveaus. Hetzelfde geldt uiteraard op het achtenveertigste niveau.
Je ziet dat je de Rivier van Leven niet kunt benaderen, of contact kunt maken met de Rivier van Leven, als je de houding hebt dat de Rivier van Leven jou de absolute waarheid moet laten zien. Tot dit besef is deze boodschapper vele jaren geleden ook gekomen en het heeft hem geholpen om het als boodschapper psychologisch te overleven, want wanneer je in een positie bent waarin je beweert dat je boodschappen van de geascendeerde meesters aanneemt en ze ergens neerzet waar mensen ze kunnen vinden, dan kun je heel gemakkelijk het gevoel krijgen dat je geen fout wil maken en dat het betekent dat alles wat je ontvangt, zo niet de absolute waarheid, maar op zijn minst accuraat moet zijn.
En eerlijk gezegd is de grootste uitdaging voor mensen die contact hebben gemaakt met de Rivier van Leven en dat tot uitdrukking durven te brengen, dat ze er de open deur voor durven te zijn, omdat ze nadat ze iets tot uitdrukking hebben gebracht, dat met hun analytische geest gaan beoordelen; dat gaan vergelijken met een wereldlijke standaard. En dan besluiten ze: “O, dit was niet de allerhoogste waarheid, dus ik durf dit niet meer te doen.”
En deze boodschapper had hetzelfde kunnen doen, maar hij realiseerde zich: “Ik heb een bepaald bewustzijnsniveau en dit betekent dat de geascendeerde meesters alleen naar voren kunnen brengen wat ik op mijn huidige bewustzijnsniveau kan bevatten.” Hij realiseerde zich ook dat dit prima is, omdat dit betekent dat de mensen die zich op of dicht bij datzelfde bewustzijnsniveau bevinden, kunnen begrijpen wat er wordt gezegd. Het is aangepast aan hun bewustzijnsniveau.
Hij realiseerde zich ook dat hij op een punt was gekomen waarop hij bewust besloot: “Niets wat ik weet, is de absolute waarheid, omdat de geascendeerde meesters mij op elk moment een hoger inzicht kunnen tonen.” En dit betekent dat hij in de eerste plaats openstond voor het besef dat wat hij kon zien, niet de allerhoogste waarheid was, maar dat hij ervoor openstond om zich door ons op elk moment op een hoger niveau te laten brengen, terwijl je, als je de absolute waarheid wilt, zegt: “Nu heb ik de absolute waarheid. Nu heb ik de geascendeerde meesters niet meer nodig. Ik wil niet openstaan voor een hogere waarheid, omdat ik de absolute waarheid heb. En wat kan er hoger zijn dan het absolute?”
Mensen in een specifieke situatie verheffen
Wanneer je begint contact te maken met de Rivier van Leven, is het heel belangrijk om je gedachten aan te passen. Je bent er niet naar op zoek dat de Rivier van Leven jou de absolute waarheid geeft. Je bent op zoek naar de Rivier van Leven om tot uitdrukking te brengen wat die op dat moment via jou tot uitdrukking kan brengen, gezien jouw bewustzijnsniveau, gezien het bewustzijnsniveau van de mensen die horen wat je zegt en de situatie waarin jij je bevindt.
Dit sluit opnieuw aan bij de leer van de onderling afhankelijke oorsprongen. In elke situatie is de situatie veel complexer dan jij met de uiterlijke geest begrijpt; er zijn dus veel factoren die bepalen wat er in een bepaalde situatie door de Rivier van Leven tot uitdrukking kan worden gebracht. Het gaat er niet om dat je de absolute waarheid naar voren brengt die voor alle mensen in alle situaties geldt. Het gaat erom wat de mensen in een specifieke situatie kan helpen om hoger te komen. En dit betekent dat in de ene situatie iets uitgedrukt kan worden en in een andere situatie iets anders.
En nu komen we op het punt waarop we studenten van geascendeerde meesters hun lineaire geest hebben zien gebruiken. We hebben studenten die al vele jaren bij een bepaalde dispensatie van geascendeerde meesters zijn, die de leringen hebben bestudeerd. Ze hebben het gevoel dat dit zij de hoogste leer hebben. Ze hebben het gevoel dat ze grip hebben op de leer. Dan komt er een onbeschaamde persoon die beweert dat hij een boodschapper is voor de geascendeerde meesters en hij maakt een website die beweert dat alles van de echte Jezus komt. De oudere studenten bekijken hem en vergelijken hem vervolgens met hun analytische geest: “Ah, op deze nieuwe website staat iets wat niet in overeenstemming is met iets wat op de oude werd gezegd, die nieuwe moet dus vals zijn.”
Als je dit doet met de Rivier van Leven, met je eigen contact met de Rivier van Leven, dan zul je dat contact verliezen, omdat je uiterlijke geest zo geobsedeerd wordt om te bepalen wat absoluut echt is, dat je zult zeggen dat die uiterlijke lering, echt moet zijn. En daardoor sluit je je geest af voor de stroom van de Rivier van Leven. Je moet hem cultiveren; om je contact met de Rivier van Leven te kunnen behouden, moet je het bewustzijn cultiveren dat de Rivier van Leven altijd probeert mensen in een specifieke situatie te verheffen. Het is de bedoeling om mensen te helpen hun huidige bewustzijnsniveau te transcenderen. Het gaat niet om het manifesteren van een bepaalde fysieke situatie. Het is niet de bedoeling dat de allerhoogste waarheid wordt gezegd. Die specifieke situatie is bedoeld om degenen die bij die situatie betrokken zijn, te verheffen.
Daarom ga je niet analyseren wat er via jou is gezegd. Je gaat in gedachten het niet nog eens vergelijken met iets wat er eerder door jou gezegd zou kunnen zijn, of wat door iemand anders gezegd zou kunnen zijn, of wat er in een spirituele lering gezegd zou kunnen zijn. Je bent tevreden over dat wat werd uitgedrukt, was wat in die situatie uitgedrukt moest worden, en dan ga je er gewoon in mee en als de volgende situatie zich voordoet, laat je de Rivier van Leven uitdrukken wat hij dan tot uitdrukking wil brengen en daar ben je ook tevreden mee, en zo ga je verder.
Analyseren is niet nodig
Veel mensen zullen bang zijn om dit te doen. Ze zullen de angst hebben: “Wat als ik iets verkeerds heb gezegd?” Ze gaan analyseren, maar zoals ik jullie heb geprobeerd uit te leggen, kun je dit nooit vaststellen door iets te analyseren, omdat je altijd een verschijnsel moet hebben waarvan je denkt dat het de absolute waarheid is. Wat is het alternatief? Dat je die angst opzijzet. Misschien was iets wat in een bepaalde situatie via jou tot uitdrukking werd gebracht, niet het hoogste wat tot uitdrukking had kunnen worden gebracht. Misschien stond je er niet helemaal mee in contact. Misschien waren jouw gedachten een beetje bevooroordeeld. Misschien wilde je een bepaalde uitkomst van de situatie. Misschien was het niet helemaal zuiver wat er door je heen kwam. Maar in plaats van bang te worden, in plaats van te analyseren, zeg je gewoon: “Dan moet ik de volgende keer neutraler zijn.” En je streeft ernaar om steeds neutraler te worden. En hoe neutraler je wordt, hoe zuiverder het is wat er door jou heen komt. En dan zeg je: “Het is niet nodig om het te analyseren. Ik stroom gewoon mee met de Rivier van Leven. In elke situatie stroom ik mee en zodra de situatie voorbij is, is die ook echt voorbij. Dan is de vraag waar ga je dan naartoe? Waar wil de rivier mij nu naartoe brengen?” En wanneer je het op jezelf gerichte zelf kunt overwinnen dat ervoor zorgt dat je vasthoudt aan iets waarvan je denkt dat je het in orde moet maken en niet los kunt laten, dan kun je echt met de rivier mee stromen. En dan stroom je gewoon van situatie naar situatie.
En je zult er verbaasd van staan dat omstandigheden waarvan je dacht dat ze nooit veranderd konden worden, ineens vloeibaar worden. En je zult er omheen of door heen gaan stromen. En er zullen dingen voor je opengaan die jij je voorheen niet kon voorstellen. En nogmaals, analyseer ze niet. Vergelijk ze niet. Denk niet na over wat er wel of niet zou mogen gebeuren. Wees bereid om te stromen en te blijven stromen.
Wat één heeft gedaan, kan iedereen
Ik weet en ik voel dat veel van jullie nog veel vragen hebben; jullie hebben nog steeds bepaalde angsten: “Hoe doe ik dit? Hoe ga ik een zelf eigenlijk zien? Hoe laat ik een zelf los?” Maar we hebben hierover al veel leringen gegeven die je kunt bestuderen en toepassen. Jullie kunnen met elkaar praten. jullie kunnen van elkaar leren. Jullie kunnen elkaar steunen. Jullie zouden groepen kunnen vormen die elkaar op het internet ontmoeten en praten over gescheiden zelven en hoe jullie elkaar kunnen helpen om ze te overwinnen. Jullie kunnen veel dingen doen.
Maar wat jullie echt kunnen doen, is beseffen dat al die angsten, al die onzekerheid slechts projecties zijn van de gevallen wezens en jullie gescheiden zelven. En je kunt naar deze boodschapper kijken. Je kunt naar andere mensen kijken die de leringen hebben toegepast en beseffen dat ze niet speciaal zijn. Wat is het belangrijkste motto van de geascendeerde meesters in meerdere vroegere organisaties? Wat één heeft gedaan, kan iedereen. Het is een uitvoerbare taak, want als het voor jou niet uitvoerbaar was, zou je niet eens openstaan voor de leringen. Je zou hier niet zijn. Je zou de leringen niet gevonden hebben. Je zou niet denken dat ze waardevol zijn. Alleen al door het feit dat je hier bent, is het een realistisch potentieel in je Goddelijke plan dat je dit op jezelf gerichte zelf kunt loslaten en met de Rivier van Leven kunt mee stromen.
Hiermee verzegel ik, Gautama Boeddha, jullie in de specifieke stroom van de Rivier van Leven die IK BEN, en waar ik één mee ben, die gevormd is door alle wezens in deze niet-geascendeerde sfeer die het Boeddhische bewustzijnsniveau hebben bereikt en alle wezens in voorgaande sferen die het niveau van het boeddhische bewustzijn hebben bereikt. En ik kan jullie ervan verzekeren dat dit een aanzienlijk momentum is. Ik heb het niet over een fantasie. Ik weet, ik ervaar, wat kan worden bereikt wanneer je die laatste gehechtheid aan dit persoonlijke, op zichzelf gerichte zelf loslaat. Dat dit ook jouw ervaring mag zijn, en ook in dit leven.