Spirituele leraren die worden gesponsord door de geascendeerde meesters

 

Vraag: Wie van de moderne publieke geïncarneerde spirituele leiders of leiders die nog niet zo lang geleden hun lichaam hebben verlaten, vertalen de kosmische waarheid of worden gesponsord door geascendeerde meesters? Met uit het heden bedoel ik mensen zoals de Dalai Lama, Sadhguru , Eckhart Tolle, Deepak Chopra. Uit het recente verleden bedoel ik mensen zoals Osho, Sai Baba, Blavatsky, Paramahansa Yogananda en anderen. Hebben wij er baat bij om hun boeken te lezen en de mensen te ontmoeten die wel geïncarneerd zijn? Welke huidige spirituele praktijken en tradities worden gesponsord door geascendeerde meesters en kunnen ons helpen op die weg? En dan is er ook nog sprake van dingen die de reis kunnen vertragen. Voorbeelden hiervan zijn Advaita Vedanta, Kriya Yoga, Bhakti Yoga, Qigong, enzovoort.

Antwoord van Kim Michaels – Conferentie in de Verenigde Staten, 2025:

Je moet begrijpen dat de ware spirituele leraren voor de mensheid de geascendeerde meesters zijn. Zij bevinden zich boven in het identiteitsrijk en het spirituele rijk. Ze proberen altijd ideeën naar voren te brengen die mensen kunnen helpen om te groeien. En ze streven er niet naar om één idee naar voren te brengen dat iedereen kan helpen. Ze beseffen dat mensen op aarde in veel verschillende groepen, met verschillende bewustzijnsniveaus en met verschillende achtergronden leven. Ze hebben verschillende lessen nodig.

Je zou kunnen zeggen dat de meesters altijd ideeën van hun eigen niveau geven. En de vraag is eigenlijk of er iemand geïncarneerd is die zich kan afstemmen op het geascendeerde niveau en een deel van die ideeën ontvangen? Dat betekent niet dat ze überhaupt hoeven te weten dat ze van geascendeerde meesters afkomstig zijn of geascendeerde meesters moeten (h)erkennen omdat de geascendeerde meesters niet (h)erkend hoeven te worden. Er kan best een spirituele leraar zijn die zich afstemt op een paar ideeën van de geascendeerde meesters, maar die uitdrukt in zijn of haar eigen taal die mensen met dezelfde cultuur of achtergrond als de leraar aanspreekt.

Dat geldt nog steeds. Dit betekent niet dat ze officieel gesponsord worden door de geascendeerde meesters, maar ze kunnen zich wel afstemmen en ideeën van hen opdoen. De meesters geven over het algemeen geen commentaar op verschillende spirituele leraren of goeroes, maar ze hebben er wel af en toe commentaar op gegeven. Ik ga de lijst niet doornemen, maar ik zeg wel dat je het als volgt moet benaderen: Is er een leraar die je op een of andere manier aanspreekt, die op een of andere manier weerklank bij je vindt? Bestudeer die leraar dan. Wees je ervan bewust dat mensen geneigd zijn om te denken: “O, nu heb ik een leraar gevonden die de waarheid en de hoogste leer heeft. Ik moet de rest van mijn leven trouw zijn aan die leer.” Maar je moet trouw zijn aan je eigen pad van groei. En dat kan betekenen dat je in je leven meer dan één leraar nodig hebt. Je geeft nooit je loyaliteit aan een wereldlijke organisatie met leringen. Je blijft trouw aan jouw innerlijke pad. Als je na een tijdje studeren bij een bepaalde leraar het gevoel hebt dat je ergens anders heen moet, dan doe je dat.

Je moet je er ook van bewust zijn dat je in het begin misschien denkt: “O, ik heb een gevorderde leraar gevonden. Ik moet deze leringen leren.” Er kunnen ook andere lessen zijn die je moet leren. Ik heb heel veel studenten van geascendeerde meesters ontmoet die zich aangetrokken voelden tot een bepaalde organisatie, leer of goeroe, om er pas na verloop van tijd achter te komen dat het valse leraren waren of in ieder geval dat ze veel valse ideeën hadden. Dit komt heel erg vaak voor. Er is bijna een patroon dat je, voordat je de geascendeerde meesters vindt, geconfronteerd moet worden met een aantal valse leraren, om te laten zien dat je bereid bent om onderscheid te maken en dat je bereid bent naar iets hogers te reiken. Pas dan kun je de meesters herkennen. Ik probeer te zeggen dat ze het hebben over mensen die gesponsord worden door geascendeerde meesters. Ik zeg dat er veel oprechte spirituele leraren kunnen zijn die ideeën van de meesters ontvangen. Ze worden alleen niet officieel gesponsord. Sponsoring is een concept dat je moeilijk ergens op vast kunt pinnen. De vraag is of deze goeroes zich kunnen afstemmen op bepaalde ideeën, zodat ze die kunnen ontvangen?

Maar er kunnen natuurlijk ook goeroes zijn die een mix daarvan hebben. Ze kunnen zich afstemmen op een aantal authentieke ideeën, maar hebben misschien wel een bepaalde achtergrond of een bepaalde culturele laag waar ze zich niet van kunnen bevrijden. Nu hebben de meesters bijvoorbeeld gezegd dat Paramahansa Yogananda is geascendeerd. Hij werkt niet met de aarde als geascendeerde meester, maar hij is wel geascendeerd. Persoonlijk ben ik dol op Yogananda. Mijn eerste spirituele boek was ‘Autobiografie van een Yogi’. En ik heb het wel tien, twaalf keer gelezen. Ik las het vroeger minstens één keer per jaar. Maar er kwam een moment, eigenlijk een paar jaar geleden, waarop ik besefte dat ik moest stoppen met lezen, want er waren twee dingen. Ik zag in het boek dat Yogananda uit India kwam. Uiteraard promoot hij in een deel van het boek India omdat hij vond dat India niet erkend werd door het westen. Hij wilde Indiase wetenschappers en dergelijke promoten. Er was een culturele vooringenomenheid. Dat betekende niet dat zijn leringen niet goed waren, maar er was sprake van een cultureel vooroordeel.

Ik las hoe hij zijn goeroe Sri Yukteswar ontmoette en hoe zij met elkaar omgingen en ineens kreeg het inzicht dat hij volledig de Indiase goeroetraditie had overgenomen. En dat dit echt niet iets is wat opgeschaald kan worden voor miljoenen mensen, want in de Indiase goeroetraditie, is er een goeroe die een ashram heeft met een beperkt aantal discipelen, met wie hij persoonlijk kan communiceren. In het Aquariustijdperk zullen miljoenen en miljoenen mensen ontwaken, en dan heb je gewoon niet genoeg goeroes die zijn geïncarneerd. Daarom zijn de geascendeerde meesters de oplossing daarvoor omdat mensen dan leren hoe ze hun persoonlijke relatie met de meesters kunnen uitwerken. Ze hebben zelfs geen boodschapper nodig, zeker niet om hen persoonlijk te vertellen wat ze moeten doen.

Er zijn natuurlijk ook valse goeroes. De meesters hebben Osho een valse goeroe genoemd. En eerlijk gezegd, moet je zoals ik al vaker heb gezegd, proberen vibraties te leren voelen. Een van de manieren om daarmee te beginnen is je concentreren op je hartchakra en de vibraties voelen. Gaan de energieën omhoog of omlaag?

En ik heb meerdere keren in mijn leven bij de foto van een bepaalde goeroe meteen gevoeld dat mijn energie wegzakte. Ik herinner me nog dat ik, begin jaren ‘80, vrij nieuw was bij The Summit Lighthouse. Ik ontmoette iemand in Denemarken en we werden bij haar thuis uitgenodigd. Ze liet me haar meditatieruimte zien. En toen pakte ze een foto, duwde die recht in mijn gezicht en zei: Dit is Baba. En dat was Sai Baba (Sri Sathya Sai Baba). Ik schrok toen bijna fysiek terug van die foto. Ik had er bijna een fysieke reactie op omdat ik een donkere wolk boven hem zag hangen. En hetzelfde geldt voor Osho. Ik kijk naar zijn foto. Het draait vanzelfsprekend helemaal om hem. Het is alleen maar ik, ik, ik, ik. Een Rolls Royce voor elke dag van het jaar. Nee, niet echt veel onthechting, denk ik. Je kunt natuurlijk ook naar het gedrag en dergelijke kijken.

Verder denk ik dat de reden waarom de meesters wat terughoudend zijn om iets te zeggen – en misschien ga ik zelfs te ver – is dat je een individueel pad bewandelt. Ik zeg niet dat je Osho’s leringen niet mag bestuderen als je dat nodig vindt. Als jij je daartoe aangezet voelt, dan is dat omdat je er misschien wel iets van moet leren, wat dat ook mag zijn.

Wanneer je erover nadenkt, laten we zeggen dat de meesters hebben gezegd: “O, deze persoon is een echte goeroe.” Dan zullen mensen denken: “O, dat betekent dat alles wat hij zegt, oké is.” Maar dat hoeft ook niet zo te zijn, want er zou, zoals ik al zei, een bepaalde invloed kunnen zijn. Het is niet zo dat er iets mis is met wat Yogananda heeft gezegd. Het is gewoon zo dat de Indiase goeroetraditie niet voor iedereen iets is. En het is niet de enige manier om spiritueel te groeien, door een fysieke goeroe te hebben. Daarom moet je wat kritischer zijn op dit soort dingen. Maar voor mij gaat het er in de eerste plaats om dat jij je intuïtie volgt.

Ik was, zoals ik al vaker heb verteld, bezig met Transcendente Meditatie en ik heb de Maharishi nooit in het echt ontmoet, maar ik heb wel video’s gezien. De eerste video’s die ik zag, waren opgenomen begin jaren ‘60. Hij was toen nog vrij jong en had een bepaalde energie, een bepaalde uitstraling van energie.

Later volgde ik eind jaren ‘70 een training in Zwitserland. We zagen een recente video met hem. Toen ik die video zag, kwam het volgende bij me op: “O, hij heeft geen licht meer, want het lijkt alsof zijn aura grijs is.” Ik zeg niet dat ik het fysiek zag, maar ik voelde gewoon dat hij geen uitstraling en geen energie had. Dat verontrustte me echt. Ik stopte op dat moment eigenlijk al met TM, ook al duurde het even, maar het verontrustte me echt. En de reden waarom het me verontrustte, was dat ik dacht: “O, had ik het verkeerd toen ik TM ging doen. En wat als hij een valse goeroe is? Ben ik voor de gek gehouden?” Omdat ik voelde dat mijn intuïtie me had verteld dat ik TM moest doen. En als hij nu een valse goeroe was, dan had mijn intuïtie het mis kunnen hebben. Wat kan ik dan nog vertrouwen? Het heeft me jaren gekost om dit te verwerken. Op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie: “Nee, mijn intuïtie zei me dat ik TM moest gaan doen omdat ik daar iets van kon leren. Die heeft me niet vertelde dat hij een echte goeroe was. Dat was iets wat mijn gedachten eraan hadden toegevoegd. En die heeft me ook niet verteld dat dit de ultieme spirituele leer was. Ik voelde me ertoe aangetrokken omdat ik een les moest leren.” En dat geldt voor veel mensen die ik heb gezien. Je voelt je tot bepaalde dingen aangetrokken omdat je er iets van moet leren. En als je de les leert, ga je vaak verder met iets anders.