Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, 8 januari 2023, Webinar Nieuwjaar 2023 – Spiritueel zijn in een chaotische wereld
IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. Het volgende onderwerp is inspanning. Traditioneel hebben mensen opnieuw gesteld dat er juiste inspanningen zijn en verkeerde. Ze hebben er toen naar gestreefd verkeerde inspanningen te vermijden en de juiste inspanningen te cultiveren en te beoefenen. Dit is voor veel mensen een keurslijf geworden waardoor ze het gevoel hebben dat ze nauwelijks iets kunnen doen, omdat ze zo bang zijn verkeerde inspanningen te leveren en karma te maken dat ze uiteindelijk het gevoel krijgen dat het enige wat ze kunnen doen, is zo weinig mogelijk fysieke handelingen te verrichten en meestal óf te mediteren óf andere spirituele oefeningen uit te voeren. Dit wordt dan obsessief-dwangmatig en mensen hebben het gevoel dat ze erg spiritueel zijn, maar in werkelijkheid maken ze geen vorderingen op het spirituele pad. Ze komen niet op de hogere niveaus. Ze staan gewoon stil, raken steeds geïrriteerder, steeds hectischer, om de ‘juiste inspanning’ te leveren, zoals zij het definiëren.
Op basis van wat ik jullie eerder heb verteld, is het natuurlijk vrij eenvoudig om een andere manier te bedenken om je inspanningen te beoordelen. Ik heb veel moeite gedaan om uit te leggen wat het doel is van het Achtvoudige Pad, wat het doel is van de Middenweg. Dat is bewustwording scheppen en hoe verhoog jij je bewustwording? Slechts op één manier: psychologische problemen oplossen. Dit zal voor veel mensen nieuw en schokkend zijn, zelfs voor veel mensen uit de boeddhistische traditie. Ze hebben zichzelf in een gemoedstoestand gebracht waarin ze denken dat bepaalde spirituele oefeningen de juiste inspanning zijn. Die spirituele oefeningen hebben het bijna magische vermogen om hun bewustzijn te transformeren en hen dichter bij verlichting te brengen, of het Nirvana, of hoe ze het ook noemen.
Illusies overwinnen, is geen mechanische taak
Nu heb ik gezegd dat er goede spirituele oefeningen zijn die effect kunnen hebben, maar hoe hebben ze effect? Ze hebben het effect dat ze de energie transformeren die berust op angst, die zich ophoopt in je emotionele, mentale en identiteitslichaam, zelfs tot op zekere hoogte in de fysieke cellen. Een spirituele techniek kan het effect hebben dat die energie transformeert, maar geen enkele spirituele oefening, ongeacht wat die is, ongeacht waar die vandaan komt, ongeacht wie die heeft gemaakt of wie die heeft uitgegeven, kan je gemoedstoestand, je overtuigingen, de illusies die je hebt, transformeren.
Een illusie is een illusie. Die is niet echt, maar zolang je denkt dat de illusie de waarheid is of zolang jij je er niet bewust van bent geworden dat jij een illusie hebt, zit je gevangen omdat je de wereld door het filter van die illusie ziet. Hoe ben je ertoe gekomen om die illusie te geloven? Heeft een demon de illusie in je gedachten geïmplanteerd? Er kan een lager wezen zijn geweest, een wezen met een lager bewustzijn, dat een bepaalde illusie op je gedachten heeft geprojecteerd. In feite projecteert het collectieve bewustzijn momenteel veel illusies op de gedachten van de mensen, maar jij bent een individueel wezen. Je bent geen gescheiden wezen, maar een individueel wezen en dat betekent dat je het gezag hebt over wat jouw gedachten binnenkomt, wat je gedachten verlaat en wat er in jouw gedachten gebeurt. Je bent misschien vergeten dat je in een vorig leven een illusie in je gedachten hebt toegelaten, maar of jij je dit herinnert of niet, er was een moment waarop je besloot dat een bepaalde illusie de waarheid was.
Nadat je in het bewustzijn van gescheidenheid bent gestapt, heb je een groot aantal illusies in je gedachten toegelaten. Dit vormt de sluier van Maya die je blind maakt voor de waarheid dat jij een uitdrukkingsvorm bent van de Boeddhanatuur en dat al het andere ook een uitdrukkingsvorm is van de Boeddhanatuur, ongeacht de vorm die het op de wereld heeft. Geen enkele spirituele oefening kan jouw gemoedstoestand transformeren, jouw overtuigingen veranderen, jou automatisch van illusies bevrijden. Je kunt alleen bevrijd worden van illusies wanneer je bewust gaat zien dat het illusies zijn en ze daardoor loslaten, omdat je ziet dat het illusies zijn.
Zo was het vijfentwintighonderd jaar geleden, zo was het in de tijd daarna, en zo zal het in de toekomst ook zijn. Spirituele groei die naar een hoger bewustzijnsniveau gaat, is een bewust proces van bewust illusies gaan zien. Een spirituele oefening kan de energie wel transformeren die bijvoorbeeld wordt opgeslagen in je emotionele geest waardoor het moeilijker wordt voor je bewuste gedachten om de illusies te zien. Het is niet zo dat een spirituele oefening niet nuttig is, maar het gaat gewoon niet automatisch omdat die geen beslissingen voor jou zal nemen. Jij, de Bewuste Jij, die de kern van je wezen is, moet beslissingen nemen en hoe neem je beslissingen? Door je bewust te worden van dingen waar jij je nu niet bewust van bent. Door de illusies naar je bewuste gewaarzijn te brengen, door ze uit het onderbewuste op te halen, zodat je ze kunt zien, onderzoeken, en wanneer je ziet dat het illusies zijn, laat je ze los, verwerp je ze.
Onderbewuste zelven scheppen
Nu hebben we veel leringen gegeven dat een illusie niet zomaar een illusie is. Je hebt niet alleen verkeerde kennis. Het is niet alleen zo dat je denkt dat je een touw vasthoudt terwijl die in werkelijkheid een slang is. Alles wat in je gedachten gebeurt, heeft drie elementen. Er is energie, er is een bepaalde kennis of een overtuiging en er is bewustzijn. Wat gebeurt er wanneer je bewust naar een bepaalde illusie kijkt en bewust besluit die illusie in je gedachten te accepteren? Allereerst begint de Bewuste Jij, die jij bent, door die illusie naar de wereld te kijken.
Dit is vergelijkbaar met dat je in een huis bent en dat huis is je identiteits-, je mentale en emotionele lichaam. Er zijn bepaalde ramen in het huis, maar als je een illusie accepteert, plaats je een stuk gekleurd glas voor een van de ramen, in ieder geval voor een deel van dat raam. Dan kijk je door dat raam naar buiten en wat je buiten jezelf ziet, wordt gekleurd door dat glas, waardoor je een vertekend beeld krijgt. Dit betekent dat je de wereld dan ziet als iets wat het niet is en dat betekent dat je, wanneer de energie van je hogere zelf door je bewuste gewaarzijn en dat filter stroomt, die een vibratie geeft die op angst berust. Een illusie zorgt ervoor dat je een kijk op het leven hebt die op angst berust, want als je weet dat alles de Boeddhanatuur is, hoef je niet bang te zijn. Nadat je een verkeerde overtuiging hebt geaccepteerd, begin jij die een verkeerd kwaliteit te geven, de vibratie van de energie te verlagen, vanwege die overtuiging. Een deel van die energie wordt op de buitenwereld geprojecteerd, een deel ervan hoopt zich op in je drie lichamen: identiteit, mentaal, emotioneel.
Naarmate de energie zich ophoopt, begint die aantrekkingskracht uit te oefenen op je bewuste gewaarzijn, en dat betekent dat je bijvoorbeeld gemakkelijker boos wordt. Terwijl je naar de wereld kijkt door het filter van de illusie, doordrenk je die illusie in feite met jouw bewustzijn. Omdat jij op alles waar jij je aandacht op richt, je bewustzijn in en doorheen laat stromen. Je hebt nu drie elementen, je hebt een onrealistische en bedrieglijke overtuiging; er verzamelt zich energie die geleidelijk magnetische aantrekkingskracht begint uit te oefenen en je doordrenkt iets met bewustzijn. Dit betekent dat je eigenlijk iets maakt wat ik de samskara’s noem, de patronen, maar die we met een modernere uitdrukking een ‘zelf’ zouden kunnen noemen. Je vormt een gescheiden zelf in je identiteits-, mentale en emotionele geest of lichaam, en het is van belang dat dit zelf een bepaald bewustzijnsniveau zal hebben. Hij zal niet het zelfbewustzijn hebben dat de Bewuste Jij heeft; het zelf heeft zichzelf niet geschapen. De Bewuste Jij kan een zelf vormen, maar het zelf kan zichzelf dus niet maken.
Dit betekent dat het zelf zichzelf ook niet kan veranderen. Hij kan groeien in de zin dat hij intenser wordt, steeds meer magnetische aantrekkingskracht op je bewuste gedachten uitoefent, maar hij kan zichzelf niet veranderen. Als je een zelf vormt op grond van de illusie dat boosheid een aanvaardbare reactie is op bepaalde situaties, kan het zelf niet zeggen: “Maar wacht even, boosheid is niet juist volgens de spirituele leer, dus dan laat ik mezelf nu gewoon sterven.” Het zelf zal dit nooit kunnen doen. Het zelf heeft iets wat we overlevingsinstinct zouden kunnen noemen. Hij kan wel steeds bozer worden, maar hij kan niet minder boos worden, niet door zijn eigen inspanningen. Hij kan minder boos worden wanneer je stopt energie aan hem te geven en spirituele hulpmiddelen gebruikt om de verzamelde energie te transformeren, maar het zelf kan dit niet zelf doen.
Het zelf lijkt letterlijk op een computerprogramma dat alleen kan doen waarvoor dit is geprogrammeerd. Naarmate hij intenser wordt, oefent hij meer aantrekkingskracht op de Bewuste Jij uit. Je wordt in dat zelf gezogen en gedurende veel levens maak je geleidelijk een conglomeraat van zelven die allemaal berusten op de illusie dat je gescheiden bent, en ze oefenen geleidelijk zo’n aantrekkingskracht uit dat de Bewuste Jij in de sluier van illusies wordt gezogen. Je wordt achter die sluier van illusies getrokken en kijkt naar alles door die sluier van illusies. Je kunt zelfs zover komen dat je vergeet dat je ooit buiten die sluier van illusies was. Op die manier vergeet je dat je een verbinding hebt met je hogere zelf en dat de Boeddhanatuur en het Boeddhapotentieel in je zit. Je identificeert je met een mens, ofwel een zondaar, ofwel een persoon met veel karma, ofwel een geëvolueerde aap. Dit kan alleen wanneer jij je verbinding met iets buiten je eigen gedachten vergeet.
Alleen gescheiden zelven kunnen karma maken
Als je een hogere beoordeling van inspanning wilt, kun je zeggen, dat als je volledig geïdentificeerd bent met dit conglomeraat van gescheiden zelven en het ego dat, bij wijze van spreken, het vat is waar die gescheiden zelven in bestaan, alles wat je doet, elke inspanning die je levert door middel van een gescheiden zelven, karma zal maken. Hij zal energie een lagere kwaliteit geven. Hij zal energie die op liefde berust, veranderen in energie die berust op angst en hij zal je alleen maar steviger in de illusie laten geloven dat je een gescheiden wezen bent. Dit is duidelijk geen hogere inspanning; het is een lagere inspanning.
Wat is dan een hogere inspanning? Dat zijn activiteiten die het effect hebben dat ze je bevrijden van identificatie met de gescheiden zelven en je ego. Zorg ervoor dat je nu een onderscheid maakt. Veel mensen uit de boeddhistische traditie zullen zeggen: “Maar de Boeddha heeft het bestaan van een apart ego ontkend.” Ja, maar luister goed naar wat er gezegd is. De Boeddha ontkende het bestaan, de realiteit, van een gescheiden ego. Een gescheiden ego is geen realiteit, hij bestaat niet in de Boeddhanatuur, in de boeddhische gedachten, maar dit betekent niet dat hij niet tijdelijk, vluchtig, bestaat in de menselijke gedachten. Zoals ik heb uitgelegd, is alles energie. Energie kan elke vorm aannemen, maar die neemt vorm aan door bewustzijn, door het bewustzijn dat een mentaal beeld op de energie projecteert.
Dat doe je als geïncarneerd menselijk wezen, je schept iets mede door het vermogen van je gedachten te gebruiken om mentale beelden over energie heen te leggen. Wanneer je dit doet door een van de illusies van gescheidenheid, dan vorm je een gescheiden zelf, je vormt zelfs de globale illusie dat je een gescheiden wezen bent. Dat zelf, het ego, bestaat tijdelijk. Dat heeft een hoger wezen niet gemaakt, maar dat heb jij gemaakt en daarom bestaat het in je gedachten. Het heeft geen objectief bestaan, om een uitdrukking van de wetenschap te gebruiken, hij heeft een subjectief bestaan, maar zolang hij in je gedachten is, zolang de energie, de illusie en het zelfgevoel aanwezig is, beïnvloedt hij je gedachten. Dit betekent onder andere dat het ego niet getransformeerd kan worden. Er zijn in feite mensen die een sterk gescheiden zelf hebben opgebouwd en ze hebben zich er zo mee vereenzelvigd dat ze denken dat het de bedoeling van het spirituele pad is dat je dit gescheiden zelf transformeert tot die een staat bereikt waarin hij in de hemel kan komen of verlicht kan worden.
Dit is de ware betekenis van de leringen die vijfentwintighonderd jaar geleden werden gegeven. Het ego bestaat niet, daarom kan hij geen boeddha worden, hij kan niet worden verheven en op wat voor manier ook permanent worden of onsterfelijkheid verwerven. Er zijn mensen in de christelijke traditie die geloven dat Jezus, als ze trouwe christenen zijn en aan de vereisten van de christelijke religie voldoen, na hun dood zal verschijnen en hun uiterlijke persoonlijkheid, het gescheiden zelfgevoel, naar de hemel zal brengen.
De onmogelijke droom van het ego
Wat is het kenmerk van de hemel, of het spirituele rijk, of hoe je het ook wilt noemen? Dat berust op het besef dat al het leven één is, dat alles met elkaar verbonden is, dat alles één onderling afhankelijk geheel is, hoe kan een gescheiden zelf dat deze verbinding, deze eenheid ontkent, dan ooit in die eenheid komen? Dit kan niet gebeuren, dit kan niet, dit is gewoon een onmogelijke droom, de allergrootste droom van het gescheiden zelf. Waarom verzinnen mensen deze droom? Omdat je, zoals ik al zei, wanneer je in de illusie stapt dat je gescheiden bent, het gevoel zult hebben dat je iets bent kwijtgeraakt. Je bent het contact met je hogere zelf kwijtgeraakt. Dit zul je voelen als een verlies en je zult het verlangen hebben om dat verlies te boven te komen, zelfs als jij je niet bewust bent van wat het werkelijk betekent. Je verlangt ergens naar. Mensen kunnen dit een tijdje verbergen door zich onder te dompelen in wereldlijke activiteiten, zoals veel mensen gedurende veel levens ook hebben gedaan, maar er zal een moment komen dat jouw verlangen, wat eigenlijk een verlangen is naar iets buiten jouw eigen gedachten, de gescheiden geest, zal opkomen en dat kun je niet ontkennen.
Het ego heeft een bepaald rudimentair bewustzijn. Hij wil zijn macht over jouw gedachten behouden. Wanneer je verlangen naar iets meer naar boven komt, weet het ego dat hij dat niet kan vervullen, maar hij zal je nog steeds proberen te laten geloven dat je dit verlangen kunt vervullen wanneer je het gescheiden zelf perfectioneert. Wanneer je bijvoorbeeld een spirituele lering vindt die spreekt over het verhogen van je bewustzijn, het bereiken van een hogere staat, in het Nirvana, in de hemel, komen en spreekt over gelukzaligheid, verlichting, dan zal het ego zeggen: “Natuurlijk! Ik steun je zoektocht om jezelf te verbeteren en in die hogere staat te komen. En je kunt dit doen door mij in die hogere staat te brengen. Ik kan volmaakt worden. Ik kan onsterfelijk worden.” Maar dat is een totale leugen, een totaal misverstand. Jouw ego zal nooit in de hemel, het spirituele rijk, Nirvana komen. Dát kán níét.
Een gescheiden zelf kan niet worden getransformeerd in een zelf van eenheid. Veel spirituele mensen uit veel tradities ontkennen dit, maar het is de waarheid. Je hebt de zelven gevormd door de illusie dat je gescheiden bent. Er is een specifieke illusie voor elk zelf, er is een bepaalde hoeveelheid energie en die is doordrenkt met een rudimentair gevoel van bewustzijn, dus hij denkt dat hij echt is, dat hij bestaat.
Het is zoals de filosoof René Descartes zei: “Ik denk, dus ik ben.” Met andere woorden, het feit dat ik bewust ben, moet betekenen dat ik besta; zo denkt een gescheiden zelf. Het ego denkt dat het feit dat ik bewust ben als gescheiden wezen, betekent dat ik echt besta, besta als gescheiden wezen. Dit is de illusie die ik vijfentwintighonderd jaar geleden probeerde uit te leggen door te zeggen dat een gescheiden ego niet echt bestaat. Ik was me er natuurlijk heel erg van bewust dat hij wel tijdelijk bestaat en dat het hele doel van het Achtvoudige Pad is om mensen te helpen hun identificatie met dit ego te overwinnen.
Het ego overwinnen met één zelf tegelijk
Wat kun je doen om het ego te overwinnen? Er is een ego dat de kern vormt van dit identiteitsgevoel dat je een gescheiden wezen bent, maar het is niet erg gemakkelijk om hem te overwinnen. Je wordt dan praktisch. Je begint je te realiseren dat het ego een soort vat is waar veel individuele afzonderlijke zelven in zitten en elk zelf berust op een bepaalde illusie. Je neemt één zelf per keer en de gemakkelijkste manier om het zelf bloot te leggen is te kijken naar jouw reactie op specifieke situaties. Waarom reageer je bijvoorbeeld met angst op bepaalde situaties? Waarom reageer je met woede of irritatie? Waarom twijfel je in bepaalde situaties aan jezelf? Waarom word je agressief of waarom geef jij toe aan agressie?
Je neemt een specifieke reactie die je hebt. Je realiseert je dat er een gescheiden zelf in je onderbewuste zit. Bepaalde situaties zetten dat zelf aan tot activiteit en wanneer dat gebeurt, neemt hij jouw reacties over. Je neemt geen bewuste beslissing over hoe je op bepaalde situaties moet reageren. Het gescheiden zelf wordt gewoon geactiveerd en neemt jouw reactie over. Dit toont jou dat er een apart zelf achter dit patroon schuilgaat. Nu kun je daarop ingaan. Je kunt op de gevoelens ingaan totdat je door de gevoelens heen gaat en je intuïtie blijven onderzoeken en gebruiken totdat je de overtuiging ziet die daarachter zit.
Er kan een moment komen waarop de Bewuste Jij ineens uit het gescheiden zelf stapt en jij er van buitenaf naar kijkt. Veel mensen die misschien nog nooit van een spirituele leer hebben gehoord, en zeker niet één over gescheiden zelven, hebben dit hun hele leven spontaan ervaren. In een bepaalde situatie die vaak als een ernstiger situatie, als een crisis, voelde, voelden ze ineens een omslag. In plaats van te reageren zoals ze normaal doen, vielen hun gedachten ineens stil; bijna alsof ze, in een interval boven de tijd, uit die situatie stapten en die situatie ineens van buitenaf zagen.
In sommige gevallen kregen ze bewust de gedachte: “Waarom reageer ik altijd zo?” Dit is een voorbeeld van hoe je op het punt komt waarop de Bewuste Jij uit een bepaald gescheiden zelf stapt en als je er eenmaal uit bent, kun je hem zien. Je kunt de illusie zien waarop hij berust. Je kunt zien dat het zelf je beperkt en je reacties beperkt, je de vrijheid om bewust te reageren ontneemt. Dan kun je de beslissing nemen: “Ik wil niet meer zo reageren. Ik wil dit niet meer in mijn leven. Ik wil het leven niet door dit filter zien.” Wat kun je dan doen? Dit is geen kwestie van een probleem oplossen, het is geen kwestie van dit zelf iets aandoen. Zodra je de illusie ziet, hoef je alleen maar de stap te zetten dat je het zelf opgeeft, overgeeft, laat sterven.
Een gescheiden zelf kan niet worden vervolmaakt. Hij kan niet worden getransformeerd in een hogere staat. Je moet hem gewoon laten sterven. Een gescheiden zelf is in wezen een gehechtheid en hoe overwin je een gehechtheid? Door hem los te laten. Door alle illusies en verlangens achter de gehechtheid op te geven. Je denkt dat je iets moet bereiken op deze wereld – in principe het gevoel dat je niet compleet bent te bedekken. Wanneer je dit ziet, kun je het loslaten en beseffen dat je niets op de wereld hoeft te bereiken om heel te worden. Je moet het idee opgeven dat je iets moet doen op deze wereld en dan zul jij je spontaan meer heel voelen.
Waarom? Onthoud wat ik heb gezegd. Oorspronkelijk had je het gevoel dat je contact had met je hogere zelf. Je hebt dat bedekt met een illusie, maar de standaardtoestand is dat jij je verbonden voelt. Wanneer je de illusie loslaat, zul jij je weer verbonden voelen. Nu kun je natuurlijk dat gevoel van verbondenheid vergroten, en dat hoor je ook te doen als je het Achtvoudige Pad bewandelt. De standaardtoestand voor een mens is zich verbonden voelen met zijn hogere zelf. Je kunt bewuster worden, je kunt het contact vergroten, maar je kunt je potentieel om terug te keren naar contact nooit helemaal verliezen. Dat contact is er in zekere zin altijd. Je hogere zelf is er altijd, hij richt altijd energie op jou. Het is gewoon zo dat je in gedachten een illusie bent gaan geloven en dan ben jij je niet bewust van dat contact. Laat de illusie los en je keer terug naar het gevoel van verbondenheid. Het is geen kwestie van denken dat het gescheiden zelf dat je verhindert om dat contact te voelen, geperfectioneerd moet worden en dat jij je daarna weer verbonden voelt. Nee, je moet gewoon het zelf loslaten en terugkeren naar de natuurlijke staat van verbondenheid.
Er is geen geheim voor groei
Wat betekent dit? Dit betekent dat elke inspanning die het gevoel van gescheidenheid versterkt, jou niet verder op het pad zal brengen. Elke inspanning die de sluier van Maya reduceert, zal de verbinding herstellen of het contact vergroten en dat brengt je verder op het pad. Dit betekent dat elke inspanning die je helpt om weer contact te maken, een hogere inspanning is. Zoals ik al zei, is dit niet alleen een kwestie van de fysieke daden of de inspanningen die je verricht. Een spirituele oefening op zich zal niet automatisch de transformatie van het bewustzijn teweegbrengen. Het bestuderen van een spirituele lering zal niet automatisch de transformatie van het bewustzijn teweegbrengen.
Heel veel mensen, veel spirituele mensen in de boeddhistische traditie en andere tradities, zijn door de eeuwen heen gaan geloven dat er een geheim zit achter spirituele groei. Ze denken dat ze een hogere leer kunnen vinden. Veel mensen geloven bijvoorbeeld dat er leringen zijn voor het publiek, maar ook nog geheime leringen alleen voor de uitverkoren elite die het hogere niveau op het spirituele pad hebben bereikt. Ze denken dat die leringen ergens verborgen zijn en ze zoeken levens lang naar deze leringen, omdat ze denken dat ze, als ze eenmaal die leer hebben en die lezen, automatisch verlicht zullen worden alleen al door die leer te lezen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Ja, een spirituele lering kan je misschíén helpen een illusie te zien, maar dat is geen garantie dat het lezen van een specifieke leer je zal helpen om jouw illusie te zien.
Twee mensen kunnen allebei dezelfde illusie, hetzelfde gescheiden zelf, hebben. Ze lezen een spirituele lering. Voor de een betekent dit dat hij de illusie ziet en die loslaat, maar de ander ziet de illusie niet. Waarom niet? Het gaat erom of jij je hebt gerealiseerd wat de essentie is van het spirituele pad. Dat jij de illusie ziet en het gescheiden zelf wegdoet of dat je op een of andere manier het gescheiden zelf verheft en perfectioneert? We zouden ook kunnen zeggen dat het er om gaat waar jij je aandacht op richt. Kijk je buiten jezelf of binnenin jou? Ben je bereid om naar je eigen psyche te kijken, naar je eigen illusies te kijken, ermee te worstelen totdat je ze doorziet? Of denk je dat iets magisch buiten jou dit voor jou kan doen? Of liever, je denkt niet eens dat iets buiten jou je psychologische problemen gaat oplossen. Je denkt dat de goeroe in de buitenwereld jou op magische wijze bij verlichting gaat brengen.
Wat een goeroe niet voor je kan doen
Er is een zeer lange traditie in het Oosten van de goeroe-chelarelatie. Heel veel mensen geloven en veel goeroes beweren dat een echte goeroe het magische vermogen heeft om zijn studenten (ik zeg zijn omdat het meestal mannen zijn) te verheffen tot een hogere staat, verlichting, het Nirvana, hoe je het ook noemt. Dat kan niet. Niemand kan jouw beslissingen voor jou ongedaan maken. Je moet bereid zijn om bewust te kijken naar de beslissingen die jij in het verleden hebt genomen om een illusie te accepteren, om een gescheiden zelf te vormen, en je moet bereid zijn om bewust de beslissing te nemen om dat gescheiden zelf te laten sterven.
Een goeroe kan je misschien helpen om het gescheiden zelf te zien. Hij zou je kunnen confronteren met je ego. Hij zou op zo’n manier kunnen handelen dat het een van de reactiepatronen die je hebt, naar buiten brengt, activeert. De goeroe kan de beslissing niet voor je nemen, omdat jij die beslissing in gedachten hebt genomen en alleen door jouw eigen gedachten ongedaan gemaakt kan worden. Je bent je er misschien niet van bewust dat je veel levens geleden een beslissing hebt genomen, maar je kunt je nog steeds bewust worden van de beslissing en wat die inhoudt en daardoor loslaten. Er zijn geen externe inspanningen of een externe kracht of externe goeroe voor nodig om dit te doen. Zolang je denkt dat jij je aandacht op iets buiten jou kunt richten en een poging doet om iets buiten jou te veranderen, sta je stil op het spirituele pad. Je komt nergens. Nogmaals, je kunt de indruk wekken dat het wel zo is, maar wat doe je wanneer je zoiets doet?
Denk eens na over wat ik nu heb gezegd. Je hebt een bepaald aantal gescheiden zelven gevormd die berusten op illusies. Ze houden je gevangen in de sluier van Maya. Dan vind je het spirituele pad, een spirituele leer. Het is een deugdelijke spirituele leer. Die leer heeft het potentieel om je te helpen groeien door deel te nemen aan het Achtvoudige Pad, maar zal dat ook gebeuren? Het resultaat kan niet worden gegarandeerd, omdat de essentie van het echte pad is dat je de gescheiden zelven overwint, jou van ze bewust maakt en jij ze vervolgens bewust verwerpt. Wat ga je doen als je dat niet wilt of als je dat niet begrijpt? Je gebruikt de spirituele leer dan om een nieuw gescheiden zelf op te bouwen. Dat gescheiden zelf baseer je dan op de illusie dat je, als je ijverig een spirituele lering bestudeert, als je ijverig een spirituele oefening beoefent, steeds meer een gevorderde student wordt door uiterlijke dingen te demonstreren; dat je vorderingen op het pad maakt.
Heel veel spirituele mensen hebben door de eeuwen heen goede intenties gehad om spirituele vooruitgang te boeken, maar ze hebben de wezenlijke aard van het pad niet begrepen en daarom hebben ze alleen maar een aantal gescheiden zelven gevormd op grond van hun spirituele leringen. Ze hebben hun ego versterkt dat gelooft dat hij gescheiden is en altijd naar een soort superioriteit streeft. Nogmaals, waarom streeft het ego daarnaar? Het ego heeft genoeg bewustzijn om te weten dat hij niet compleet is. Hij begrijpt eigenlijk niet dat hij nooit in de hemel kan komen, maar hij weet wel dat hij niet compleet is. Het weet dat jij je niet compleet voelt en hij zoekt voortdurend naar een manier om dat te bedekken, om dat te compenseren. Het ego probeert voortdurend op een of andere manier superieur te worden, omdat hij denkt, het ego denkt, dat hij, als hij zich voldoende ontwikkelt op de wereld, toegang moet krijgen tot de hogere wereld.
Het gespiritualiseerde ego
Heel veel mensen die in een superieure God geloven, hebben in principe een ego gevormd dat denkt dat God hem gewoon in de hemel moet laten als hij alle dingen goed doet in overeenstemming met zijn religie, dat God hem onsterfelijkheid moet geven. Het ego probeert min of meer een overeenkomst met God te sluiten. Hij doet allemaal dingen, laat me dan in de hemel. Het probleem is dat dit allemaal ingebeeld is. Allereerst heeft het beeld dat het ego van God kan maken, niets te maken met de waarheid over het spirituele rijk. Je kunt bijvoorbeeld terugkijken op de drie monotheïstische religies die berusten op het oudtestamentische beeld van de boze God in de lucht en zeggen: “Is er een God in de lucht die overeenkomt met dit beeld?” De waarheid is dat er niet zo’n god in de lucht is, maar wel een wezen dat in het collectieve bewustzijn bestaat dat een tijdelijk bestaan heeft op de emotionele, mentale en identiteitsniveaus van het materiële universum en het collectieve bewustzijn. Dit is een door mensen geschapen god, geschapen naar het beeld en de gelijkenis van het ego. Het is een god die dol is op mensen die zijn bevelen uitvoeren en beloont hen, maar hij straft degenen die hem niet gehoorzamen. Dit kan alleen maar een dualistische god zijn en daarom kan hij niet bestaan wanneer je gaat bevatten wat dualiteit en non-dualiteit inhouden.
Het ego probeert iets onmogelijks te doen. Hij probeert criteria op deze wereld te stellen die zijn toegang tot de hogere wereld garanderen. Het ego wordt geboren uit de illusie dat je gescheiden bent. Hij kan nooit doorgronden wat eenheid is. Wat doet het ego? Hij stelt criteria die berusten op de illusie dat je gescheiden bent, wat betekent dat ze niet echt zijn. Iets wat werkelijk is, is één, iets wat onwerkelijk is, is gescheiden en verdeeld. Je denkt, of het ego denkt, dat je uit dat die eenheid kunt gaan, de gescheidenheid kunt ingaan en dan op basis van de illusie dat je gescheiden bent, weer één kunt worden. Dit is onmogelijk. Hoe zou dat ooit mogelijk kunnen zijn?
Veel religieuze en spirituele mensen hebben een spirituele leer of een religieuze leer gevonden. Ze hebben toen een uitgebreid beeld gevormd, of liever, ze hebben in veel gevallen iets aangenomen wat al collectief is geschapen door de leden van die religie, wat ze geacht worden te doen en wat ze niet mogen doen. Ze storten zich daar ijverig op en zijn er absoluut van overtuigd dat ze vooruitgang boeken en dat er op een dag iets zal gebeuren. Jezus zal in de lucht verschijnen, de goede christenen naar de hemel brengen, de wereld oprollen als een boekrol en alle anderen tot de hel veroordelen. De Boeddha zal aan de mensen verschijnen, hen verlichting schenken en de rest in de kou laten staan. Ze zullen een magische leer krijgen en wanneer ze die lezen, zullen ze verlicht worden.
Veel mensen geloven dat het spirituele pad bewandelen een glorieus avontuur is dat leidt tot steeds meer verfijning en status en erkenning op deze wereld volgens de criteria die op deze wereld zijn gesteld. Deze criteria worden gesteld door het ego, ze berusten op gescheidenheid. Hoe kunnen die je naar eenheid leiden? Het spirituele pad is eigenlijk helemaal geen glorieus pad. Het is een pad van voortdurend naar jezelf kijken, jouw eigen reacties, reacties in je psyche blootleggen en ze laten sterven. De gescheiden zelven blootleggen en ze laten sterven. Daar gaat het spirituele pad over. Zolang je geïncarneerd bent, zul je bepaalde gescheiden zelven hebben die je nog niet hebt ontdekt, want als je geen gescheiden zelven zou hebben, dan kon je niet in een fysiek lichaam blijven op een dichte planeet zoals de aarde.
Wat het betekent om verlicht te zijn
Er bestaat een heel oude overtuiging onder spirituele studenten: “O, die persoon is verlicht, die goeroe is verlicht.” Welnu, er bestaat dan een realiteit en een illusie. Enerzijds is duidelijk dat er mensen zijn die een hoger bewustzijnsniveau hebben bereikt dan de gemiddelde mens. De mensen die de strekking van het spirituele pad begrijpen dat ik nu heb uitgelegd, kunnen zich natuurlijk allemaal geleidelijk aan een weg banen naar hogere bewustzijnsniveaus dan het bewustzijnsniveau waarop je bent begonnen, en zeker naar hogere niveaus dan de gemiddelde persoon. Als je echter denkt dat verlichting betekent dat je geen illusies of geen gescheiden zelven meer hebt, dan heb je niet het hoogste inzicht.
Er is een verhaal over de Boeddha dat ik verlichting had bereikt. Ik ging naar het Nirvana en toen besloot ik dat ik in plaats van in het Nirvana te blijven, terug wilde keren naar de aarde om les te geven, en toen in een verlichte staat terugkwam. Veel mensen hebben geprojecteerd dat ik op een of andere manier een perfect wezen was, dat ik geen illusies had, geen gescheiden zelven meer had. De waarheid is dat ik de meeste illusies had overwonnen die je kunt hebben als je geïncarneerd bent. Ik had ze niet allemaal overwonnen, want anders had ik niet in een fysiek lichaam kunnen blijven. Dit betekent niet dat ik geen hoger bewustzijnsniveau had bereikt dan de gemiddelde persoon. Dat had ik zeker. Het betekent dat ik een realistische, je zou kunnen zeggen, bescheiden inschatting van mezelf had gemaakt. Ik beschouwde mezelf niet als een perfect wezen zoals sommige van mijn volgelingen destijds, en vooral daarna, hebben gedaan.
Er bestaat een fenomeen in spirituele bewegingen dat we het ‘dode-goeroe-syndroom’ zouden kunnen noemen. Wanneer de goeroe dood is, beginnen de mensen hun dromen en illusies op die goeroe te projecteren, over hoe speciaal hij was en hoe perfect hij was. Waarom doen ze dat? Hoe specialer de goeroe is, hoe specialer zij worden als volgelingen of studenten van die goeroe. Dit bouwt hun ego op en hun illusie dat de goeroe, door deze perfecte goeroe te volgen, omdat de goeroe zo volmaakt was, de magie bezit die hen kan transformeren zonder dat ze naar hun eigen bewustzijnsstaat en psyche hoeven te kijken.
Wat zeg ik nu? Ik zeg simpelweg dit: Zolang je geïncarneerd bent, heb je bepaalde illusies die je moet overwinnen. Dit betekent dat je bescheiden moet zijn, je moet realistisch zijn en niet verkondigen dat je een soort perfectie hebt bereikt. Er zijn mensen die verkondigen dat ze de incarnatie zijn van een of andere god, of dat ze een staat van verlichting hebben bereikt. Er zijn mensen die dit zelf niet verkondigen, maar die hun volgelingen dit hebben laten geloven zonder hen te corrigeren. Dit is niet het hoogste inzicht.
Zolang je geïncarneerd bent, is er minstens één illusie die je moet overwinnen en wanneer je die overwint, kun je niet meer in je lichaam blijven. Zo simpel is het. Je kunt allerlei verhalen bedenken en het idee hebben dat er volmaakte wezens in de Himalaya leven die al eeuwenlang een fysiek lichaam in stand houden. Het is niet zo dat dit niet waar is, maar die wezens kijken niet zoals jij naar hen kijkt vanuit de staat van gescheidenheid. Ze hebben een hoog bewustzijnsniveau bereikt, maar ze zijn realistisch omdat ze het besef hebben dat iets hen aan een fysiek lichaam vasthoudt en om permanent bevrijd te worden van dat lichaam, moeten ze die illusie overwinnen. Ze schatten zichzelf op een realistische manier in, omdat je geen hogere bewustzijnsstaat kunt bereiken zonder de gescheidenheid, het gevoel van gescheidenheid, te overwinnen. Alleen als jij je gescheiden voelt, kunnen sommige mensen hoger zijn dan anderen. De idealisering van een spirituele goeroe kan alleen voortkomen uit het gevoel dat je gescheiden bent. Als de goeroe beweert dat hij superieur is, of als hij toestaat dat zijn volgelingen hem superieur noemen, heeft hij die gescheidenheid niet overwonnen. Hoe zou dat ooit kunnen?
De valse poging om jezelf boven anderen te verheffen
Een realistische inschatting is dat je, wanneer je al die gescheiden zelven overwint, een uitdrukkingsvorm bent van die ene geest en dat geldt ook voor alle anderen. Hoe kan één uitdrukkingsvorm van de ene geest verfijnder, volmaakter, zijn dan de andere? Alles is de Boeddhanatuur. Ieder zelfbewust wezen is een uitdrukkingsvorm van de Boeddhanatuur. Hoe kan iemand fundamenteel specialer zijn dan anderen? In de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring staat: “Alle mensen zijn gelijk geschapen.” Dat is in zekere zin een erkenning dat ze allemaal uitdrukkingsvormen zijn van de Boeddhanatuur. De Boeddhanatuur heeft geen waardeoordeel. Alleen in de sluier van Maya, de illusie dat je gescheiden bent, kan er een waardeoordeel zijn dat zegt dat de ene persoon specialer is dan de andere.
Wat heeft dit met inspanning te maken? Welnu, elke inspanning die probeert jou te verheffen in vergelijking met anderen, is niet een hogere inspanning. Hoe zou dat ook kunnen? Naarmate je hoger komt en aan steeds meer illusies dat je gescheiden bent, ontsnapt, begin je het geheel te zien en daarom is elke inspanning die je levert, gericht op het verheffen van het geheel, niet op het verheffen van jou als een gescheiden individu.
Proberen jezelf te verheffen als gescheiden individu komt voort uit de illusie dat je gescheiden bent en helpt je alleen maar om in die illusie vast te blijven zitten. Als jij jezelf verheft tot een of andere volmaakte goeroe en je laat je volgelingen dat geloven, dan dient elke inspanning alleen maar om jou nog meer gevangen te houden in de illusies dat je gescheiden bent en je volgelingen nog meer gevangen te houden in de illusie dat ze gescheiden zijn. Als je goed kijkt naar de, eerlijk gezegd, fragmentarische en onvolledige verslagen over het leven van de Boeddha en tussen de regels door leest, zul je het zien: Ik heb mezelf niet als een volmaakt wezen neergezet. Er zijn wel leringen die dit doen, maar die zijn er later aan toegevoegd omdat de mensen door de sluier van Maya naar het leven en de leringen van de Boeddha hebben gekeken, hun gescheiden overtuigingen, hun geloof in gescheidenheid eroverheen hebben gelegd en daarom de afgoderij rond de Boeddha in het leven hebben geroepen; dat ik zo speciaal was, omdat ik op zo’n speciale manier ben geboren en daarom de enig echte perfecte goeroe was, die ooit op aarde is geweest. Daarom heb ik het magische vermogen om ze verlichting te geven zonder dat ze de moeilijke en onaangename inspanning hoeven te leveren om naar hun eigen psyche te kijken, om hun gehechtheden te overwinnen.
Dit zijn allemaal illusies die de gescheiden gedachten hebben verzonnen. Je kunt gescheidenheid niet overwinnen met gescheidenheid. Je kunt geen gescheiden zelf vormen dat eenheid begrijpt, dat eenheid ervaart, dat één wordt. Je kunt een gescheiden zelf niet perfectioneren zodat hij één wordt. Je kunt een bewustzijnsstaat niet overwinnen, je kunt een probleem niet overwinnen, met dezelfde bewustzijnsstaat als de bewustzijnsstaat die het probleem heeft veroorzaakt.
Sommigen zullen zeggen dat ik mezelf herhaal. Als je terugkijkt op enkele oorspronkelijke leringen, zie je dat er vaak een verhaal werd verteld om een bepaald punt te illustreren. Dat verhaal werd dan één keer verteld, een tweede keer en een derde keer, in sommige gevallen zelfs meer dan drie keer. Waarom? Omdat de meeste mensen de spirituele lering de eerste keer niet begrijpen. Je hebt een emotioneel, mentaal en identiteitslichaam. Je bestudeert een lering en bevat hem op emotioneel niveau, dan bestudeer je hem opnieuw en bevat je hem op mentaal niveau, dan bestudeer je hem opnieuw en bevat je hem op identiteitsniveau. Hoe zit het als je hem op emotioneel niveau niet bevat? Je kunt heel gemakkelijk een lering lezen zonder je bewustzijn te transformeren. Je begrijpt de lering verstandelijk en je gebruikt dat intellectuele inzicht om een bepaald mentaal beeld van de lering te vormen. Dat is niet de leer bevatten.
Wat houdt het in dat je een spirituele lering werkelijk kunt bevatten? Denk erom dat ik niet zeg begrijpen, ik zeg bevatten, je eigen maken. Wanneer je een specifieke spirituele lering gebruikt als spiegel om naar jezelf te kijken, om naar je eigen reactie te kijken, om naar je eigen psyche te kijken, en wanneer je iets bij jezelf ziet, word jij je er bewust van en laat het los en dan heb je gebruik gemaakt van de leer, dan heb je de leer bevat. Je hebt hem in actie gebracht.
De ware bedoeling van een spirituele lering
Wat is daarnaast de bedoeling van een leer? Je te verbinden met de bron van de leer. Hoe verbind jij je met de bron van de leer? Niet met de gedachte dat je gescheiden bent. Hoe kan de gescheiden geest zich met iets verbinden? Hoe kan de gescheiden geest contact maken met iets buiten de gescheidenheid? Hoe kan de gescheiden geest contact maken met eenheid?
Hier heb je de Boeddha. Ik bewandel al vele jaren een spiritueel pad, ik bereik een hoger bewustzijnsniveau en ik heb een optie. Ik kan de aarde definitief achter me laten en naar het Nirvana gaan. Ik zal niet beschrijven wat er in Nirvana gebeurt, dat is niet relevant voor de huidige discussie. Ik heb de mogelijkheid om de aarde achter me te laten. In plaats daarvan kies ik ervoor terug te komen in een fysiek lichaam om les te kunnen geven. Wat wilde ik bereiken? Ik wist dat mijn fysieke lichaam een beperkte levensduur had. Ik wist dat ik slechts bepaalde tijd rechtstreeks onderwijs kon geven aan studenten, dus streefde ik ernaar het onderwijs te geven dat mijn fysieke lichaam kon overleven en toekomstige generaties kon helpen het pad te bewandelen. Het pad dat ik zelf had bewandeld naar hogere bewustzijnsniveaus.
Er zijn andere niveaus van dat pad, zoals ik heb beschreven, die je kunnen helpen om diverse stappen te zetten. Wat is de kern van het pad, de werkelijke bedoeling van de leer? Hoe heb ik een hoger bewustzijnsniveau bereikt? Ik heb dat bereikt door illusies te overwinnen en die illusies één voor één op te ruimen. Wat gebeurde er toen ik die illusies begon te overwinnen? Toen kreeg ik contact met mijn hogere zelf, met de Boeddhanatuur in mij. Ik kreeg contact met de ene geest en ik deed dit niet op een verstandelijke manier. Ik deed dit niet op afstand. Ik deed dit niet door een mentaal beeld van de ene geest te vormen. Ik deed dit niet door mijn gescheiden gedachten te gebruiken om een mentaal beeld van de ene geest te vormen. Nee, ik deed het door uit de gescheiden geest te stappen en die ene geest rechtstreeks te ervaren. Dit is de ware innerlijke bedoeling van een leer – contact maken met de ene geest in jou, zodat je niet projecteert dat die ene geest buiten jou is.
Wat is de waarheid over de leer dat alles de Boeddhanatuur is? Jij hebt de Boeddhanatuur binnenin jou. Hoe ga je de Boeddhanatuur vinden? Hoe ga je de Boeddha vinden? Alleen door in jezelf te kijken. De gescheiden geest, het ego, kan dit niet bevatten. Hij zal altijd buiten jou, buiten zichzelf kijken. Je vindt een boeddhistische leer die spreekt over de Boeddha en de gescheiden geest projecteert: “Ah, de Boeddha is buiten jou. Hij is daar. Hij is daar. Hij zit achter die rots. Hij zit in een grot in de Himalaya. Hij staat in dat geschrift. Hij zit in deze oefening.” Er is een boeddhistische leraar die op het idee kwam dat je de Boeddha moest doden als je hem onderweg tegenkomt. Waarom? Als je iemand ontmoet en je die persoon herkent als de Boeddha, dan voorkom je dat je de Boeddhanatuur in jezelf ziet en dat zal je vorderingen op het pad stoppen. Het is beter om die persoon te doden, niet letterlijk, maar mentaal in je gedachten, zodat je nog steeds de kans hebt om de Boeddhanatuur in jou te ontdekken.
Hoe ontdek je de Boeddhanatuur bij jezelf? Niet door verstandelijk inzicht, maar door een directe ervaring. Wat kan jou die ervaring geven? Ik heb uitgelegd dat de kern van je wezen de Bewuste Jij is, het bewuste zelf. Die heeft je wereldlijke persoonlijkheid gemaakt. Die heeft de inhoud van je emotionele, mentale en identiteitsgeest gemaakt, maar werd zelf niet die inhoud. Je hebt jouw ego geschapen, maar je bent het ego niet geworden. Je bent alleen in het ego gestapt zoals je een harnas aantrekt. Je kunt je vermogen om uit het ego en je dagelijkse gedachten te stappen niet verliezen. Wanneer jij je bewust wordt van dit vermogen, wanneer je het cultiveert, wanneer je het gebruikt, wanneer je de aantrekkingskracht van je gedachten op je bewuste geest vermindert, zal er een moment komen waarop je spontaan de ervaring zult krijgen dat je uit je eigen bewustzijn stapt; uit je normale zelfgevoel en daardoor contact maakt met iets groters, iets buiten je normale zelfgevoel. Dit is de ervaring van de ene geest, van de Boeddhanatuur in jou. Dit is het doel van elke echte spirituele leer. Dit is het doel van het Achtvoudige Pad.
Het doel van jouw inspanningen
Daarom kun je dan jouw inspanningen evalueren. Waar zijn jouw inspanningen op gericht? Moeten ze jou een bepaalde status te geven, gebaseerd op criteria die op deze wereld zijn gesteld of jou de ervaring te geven dat je verbonden bent, één bent met die ene geest. Hem binnenin jou te zien in plaats van buiten jou. Wat is de bedoeling van de Boeddha die terugkeert uit het Nirvana om les te geven? Wilde hij zichzelf voor altijd verheffen en alle mensen op aarde laten zeggen: “O, er liep eens een geweldig perfect wezen op aarde rond. We moeten hem vereren, we moeten hem volgen en dan zal hij ons op een dag volmaakt maken.” Was de Boeddha echt op een gigantische egotrip om zichzelf voor altijd boven alle andere mensen te verheffen? Als je dit gelooft, ben je in een staat van gescheidenheid en projecteer je de droom van je eigen ego op de Boeddha. Je kunt die Boeddha beter doden, want dat zou misschien tot vooruitgang leiden, omdat hem vereren absoluut niet tot vooruitgang leidt.
Wat wilde de Boeddha? Hij wilde een voorbeeld laten beschouwen: dat het voor ieder mens mogelijk is om een hoger bewustzijnsniveau te bereiken, zodat de mensen door naar de Boeddha als voorbeeld te kijken, zouden kunnen zeggen: “Wat één heeft gedaan, kan iedereen doen.” Als de Boeddha een hogere bewustzijnsstaat kon bereiken, dan kan ik dat ook. Hoe heeft de Boeddha een hoger bewustzijn bereikt? Door de Boeddhanatuur opnieuw in zichzelf te ontdekken. De Boeddha zegt dat alles de Boeddhanatuur is, wat betekent dat ik de Boeddhanatuur in mij heb, wat betekent dat ik de Boeddhanatuur opnieuw bij mezelf kan ontdekken door het voorbeeld en de leringen van de Boeddha te volgen. Als ik projecteer dat de Boeddhanatuur alleen in de Boeddha kan verschijnen, dan ben ik geen echte volgeling van de Boeddha. Ik gebruik de leer en het voorbeeld van de Boeddha niet. Ik maak een afgod en aanbid die afgod.
Nogmaals, wat zou jouw inspanning moeten zijn? Welnu, het doel van je inspanning op het spirituele pad zou moeten zijn dat je deze ervaring van eenheid, van verbondenheid, krijgt. Kijk nu hoe je uiterlijke geest hierop reageert. Je uiterlijke geest zal zeggen: “Ah, ik moet een speciale inspanning leveren om deze ervaring te krijgen, om deze ervaring te garanderen.” Als je begrijpt wat ik nu heb gezegd, zul je begrijpen hoe dwaas deze benadering is. Geen enkele inspanning die je kunt doen op grond van de illusie dat je gescheiden bent, kan garandeerden dat je een ervaring van eenheid krijgt. Je moet helemaal geen inspanning leveren, geen betere inspanning leveren, geen intensere inspanning leveren. Je moet stoppen met je in te spannen. Je moet stoppen met je in te spannen met het gescheiden zelf om spirituele vooruitgang te boeken.
Ik heb gezegd dat je moeite kunt doen om illusies te overwinnen, maar geen enkele moeite kunt doen om eenheid te ervaren. Om eenheid te ervaren, moet je ophouden je in te spannen. Je moet de gedachten eigenlijk tot zwijgen brengen, maar hoe breng jij je gedachten tot zwijgen? Welke moeite kan ik doen om mijn gedachten het zwijgen op te leggen, zullen je gedachten zeggen. Je kunt geen enkele inspanning doen.
De inspanning om je gedachten te stoppen
Heel veel mensen in de boeddhistische traditie hebben over meditatie nagedacht en ze hebben gezien dat je gedachten altijd tussenbeide komen. Je babbelende gedachten bedenken gedachten; ze denken dat ze een hogere inspanning moeten leveren om je gedachten tot zwijgen te brengen. Hoe meer jij je best doet om je gedachten het zwijgen op te leggen, hoe meer jij de gedachten daadwerkelijk gebruikt, dus hoe meer je vast komt te zitten in je gedachten. Denken dat jij de gedachten kunt gebruiken om je gedachten het zwijgen op te leggen, wordt gewoon een valstrik, weer een valstrik. Wat kun je wel doen? Het pad bewandelen. Je kunt de leringen volgen die ik hier heb gegeven. Naarmate je meer gescheiden zelven overwint, zullen er momenten komen waarop je spontaan de ervaring zult krijgen dat je uit je normale zelfgevoel stapt en contact maakt met iets buiten je eigen geest.
Een ervaring van eenheid kun je niet produceren. Het is iets wat je ontvangt. Je zou het als een geschenk of genade kunnen beschouwen, maar pas op dat je niet denkt dat een externe kracht die aan jou schenkt. Het gebeurt gewoon spontaan als je het pad bewandelt. Daarom moet je geduld met jezelf hebben, het pad blijven bewandelen en wachten tot het gebeurt. Wees er in zekere zin niet gehecht aan of het wel of niet gebeurt, want als je wilt dat het gebeurt, wat doe je dan? Je gebruikt je gedachten om je in te spannen om het te laten gebeuren en dit duwt het van je weg. Heel veel spirituele mensen hebben het niveau bereikt waarop ze veel van de obstakels in hun gedachten hebben opgeruimd. Omdat er voldoende openheid is in hun emotionele, mentale en identiteitslichaam, zijn ze in staat om contact met hun hogere zelf te krijgen. Ze zijn in staat om het te doen, maar ze concentreren zich in gedachten nog steeds zo op het leveren van een inspanning dat ze de ervaring van zich wegduwen.
Je kunt geen inspanning leveren. Je kunt alleen de inspanning inleveren. Je kunt hem opgeven. Je kunt het loslaten. Laat je gehechtheid los. Veel spirituele mensen zijn gehecht aan piekervaringen en die gehechtheid verhindert dat hun gedachten het loslaten en duwen daarom de ervaring weg. Sommige mensen doen dit al tientallen jaren, zelfs levens, en concentreren zich voortdurend zo op hun gedachten in plaats van het los te laten. De meeste mensen die openstaan voor deze leer hebben al wat openheid in hun gedachten. Daarom zou je op dit moment de verbinding kunnen ervaren, maar je kunt die alleen ervaren als je in staat bent om hem los te laten. In plaats van in je normale gemoedstoestand of zelfs maar de gedachte te hebben dat je een bepaalde ervaring wilt krijgen, ga je in een volledig neutrale gemoedstoestand. Kome wat komen mag. Als je een ervaring krijgt, dan krijg je een ervaring. Als je geen ervaring krijgt, blijf je het pad bewandelen.
Je kunt inspanningen doen op het spirituele pad die je groei zullen helpen. Er zijn inspanningen die je geleidelijk op steeds hogere niveaus brengen. Er komt een niveau op het pad waarop je ook moet nadenken over het feit dat je naast een inspanning leveren, maar ik zeg niet dat je moet stoppen met een inspanning leveren, het vermogen moet cultiveren om geen inspanning te leveren. Loslaten, overgeven, opgeven, mee gaan op de stroom van de Rivier van Leven, hoe je die ook wilt zien. Je levert geen inspanning. De hoogste inspanning is moeiteloosheid.
Hiermee verzegel ik jullie. Voor mij was deze lange verhandeling totaal moeiteloos. Heeft het jou moeite gekost om deze verhandeling te bestuderen? Denk dan eens na over wat ik heb gezegd over loslaten, want je kunt op het punt komen waarop het bestuderen en internaliseren van de verhandeling moeiteloos wordt, en dan heb je hogere inspanning volledig begrepen.