De essentiële fout in drama’s

 

Laten we eens kijken naar de essentie van een drama. Een persoonlijk drama laat het lijken alsof je redding afhankelijk is van iets bereiken in jouw sfeer, iets wat niet kan worden afgemaakt zonder de medewerking van andere mensen. Het epische drama laat het lijken alsof de redding van de wereld niet kan worden voltooid zonder dat jij iets op de wereld hebt bereikt, zoals van het christendom de enige religie op aarde maken.

De belangrijkste illusie is dat het drama geen drama is, maar echt is. Je gelooft dat óf jij óf de wereld pas wordt gered wanneer je het doel dat het drama stelt, fysiek ook haalt. Omdat dit doel wordt bepaald door een illusie, kan het nooit worden gehaald en dat betekent dat je naar een onmogelijk doel streeft. Je kunt tot in het oneindige naar dit doel streven en de enige uitweg uit deze onmogelijke zoektocht is dat je gaat begrijpen dat het drama niet echt bestaat.

Waarom is het gemakkelijker om aan een persoonlijk drama te ontsnappen dan een episch drama? Een persoonlijk drama is een strijd tussen jou en een autoriteitsfiguur en andere mensen binnen jouw eigen sfeer. Je probeert te bewijzen dat jij gelijk hebt en dat anderen ongelijk hebben, maar je probeert niet te bewijzen dat God ongelijk heeft of dat het hele universum berust op een gebrekkig ontwerp. Een persoonlijk drama draait duidelijk om jou en de mogelijkheid bestaat in ieder geval dat jij uiteindelijk gaat beseffen dat de enige manier om jouw situatie te veranderen is jezelf veranderen.

Bij een episch drama weiger je niet alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen, maar je hebt die verantwoordelijkheid geprojecteerd op een kracht op veel grotere schaal zoals God, het universum of de mensheid in het algemeen. Het wordt dan mogelijk om te geloven dat de zaak waarvoor je drama lijkt te strijden zo groot is dat jij die onmogelijk of niet in één leven kunt oplossen. Dit geeft je nog een beter excuus om niet naar jezelf te hoeven kijken maar de verantwoordelijkheid buiten jou te blijven projecteren, die te projecteren op krachten of omstandigheden die een mens op aarde alleen niet kan beïnvloeden.

We zouden kunnen zeggen dat het persoonlijke drama draait om ‘ik, ik en ik’, waardoor het op een schaal blijft die in ieder geval op jou gericht is. Wanneer je het drama begint te doorzien, kun je relatief gemakkelijk begrijpen dat je inderdaad de kracht hebt om het drama te boven te komen wanneer jij jezelf verandert.

Het epische drama projecteert de verantwoordelijkheid zo ver weg dat het voor levensstromen moeilijker wordt om te accepteren dat ze wel de macht hebben om het drama te overwinnen. Het is gemakkelijker te zien dat een persoonlijk drama door je gedachten wordt geschapen, terwijl het veel moeilijker is om te zien dat dit ook het geval is bij epische drama’s. Het lijkt alsof de epische drama’s niet in je gedachten zijn gemaakt, maar het zijn natuurlijk gewoon persoonlijke drama’s die tot in het uiterste zijn doorgevoerd.

Wat maakt een levensstroom vatbaar voor de epische drama’s? Dat zijn de persoonlijke drama’s van de levensstroom omdat de epische drama’s aansluiten bij de persoonlijke drama’s en nog een beter excuus bieden om niet naar de balk in je eigen oog te hoeven kijken. Als je gelooft dat er echt een strijd van Armageddon gaande is tussen God en de duivel, en gelooft dat andere mensen aan de kant van de duivel staan, dan kun je gemakkelijk geloven dat jij geen reden hebt om naar de balk in je eigen oog te kijken — want jij zit duidelijk aan de goede kant. Je moet gewoon tegen de slechte kant blijven strijden totdat die strijd is gewonnen, iets wat elke dag of over duizend jaar kan gebeuren, maar in beide gevallen stel je de beslissing om in de spiegel te kijken uit.

De essentie van een drama is dat je denkt dat het bereiken van je doelen in het leven (zelfs je redding) afhangt van de keuzes die andere mensen maken. Door het drama lijkt het alsof je niet verantwoordelijk bent voor je eigen lot. De mensen om je heen zijn dat en jij moet proberen hun wil om te buigen.

Epische drama’s voegen eraan toe dat jij, om er zeker van te zijn dat Gods plan wordt uitgevoerd, om mensen te kunnen redden, om de strijd van Armageddon te kunnen winnen, de vrije wil van alle mensen aan moet pakken. In plaats van alleen jezelf te redden moet je het hele universum redden.

Het netto-effect van deze illusie is dat het de aandacht vestigt op de splinter in het oog van andere mensen. Dit zorgt ervoor dat mensen die aan het drama meedoen het ‘perfecte’ excuus van het drama gebruiken om niet naar de balk in hun eigen oog te kijken. Waarom is dit een probleem? Zolang je niet naar de balk in je eigen oog kijkt, groei je niet! Het is eigenlijk zo simpel en er is geen ontkomen aan.

Vanwege de drama’s vinden mensen dat nu juist zo moeilijk begrijpen. Zodra je meedoet aan een drama, kun je het niet langer als een drama zien. Je denkt dat het beeld van het leven – het mentale kader – dat door het drama wordt gepresenteerd, juist is, dat het de manier weergeeft waarop het leven echt werkt. Je hebt dan het ‘perfecte’ excuus om er niet eens aan te denken dat het drama niet echt bestaat, dat het niet echter is dan wat jij – en andere mensen – ervan geloven. Je weigert in te zien dat je inderdaad elk moment weg kunt lopen van het drama.

Denk eens na over wat je zou zeggen over een acteur die ervan overtuigd was geraakt dat hij echt Hamlet was geworden en weigerde zijn kostuum uit te trekken, erop stond de rol zelfs buiten het theater te spelen en beweerde dat hij echt de prins van Denemarken was. Je zou waarschijnlijk denken dat hij het contact met de werkelijkheid is kwijtgeraakt. Toch heeft jouw eigen persoonlijke drama precies hetzelfde effect; het zorgt ervoor dat je het contact met de werkelijkheid verliest. Wat is het effect hiervan precies?

Waarom drama’s je onbereikbaar maken om iets te leren
Laten we eerst een absoluut en onontkoombaar feit herhalen. De Wet van Vrije Wil is de fundamentele wet van de wereld van vorm. Je kunt alleen een permanent wezen worden – een geascendeerd wezen – door er vrij voor te kiezen om in de eenheid te komen – eenheid met je bron en eenheid met al het leven, eenheid met het geheel.

Om deze keuze te kunnen maken, moet jij je geest bevrijden van alle invloeden van het bewustzijn van gescheidenheid, het dualiteitsbewustzijn, het bewustzijn van antichrist. Alle drama’s worden met dit bewustzijn gecreëerd, dus hieruit volgt dat jij pas kunt ascenderen wanneer je alle drama’s opgeeft.

Een drama vormt een mentaal kader en dat kader is gesloten. Elk drama berust op een illusie, een kijk op de werkelijkheid die niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit betekent niet dat die kijk volledig onjuist is. Die kan wel veel ideeën bevatten die op zich kloppen, maar de manier waarop ze in de context worden gepresenteerd, betekent dat dit hele wereldbeeld je niet kan laten ascenderen.

Het probleem is dat jij, zodra je in het mentale kader stapt dat berust op het drama, niet meer kunt zien dat dit wereldbeeld een illusie is. In plaats daarvan denk je vanuit het gezichtspunt binnen dat kader dat het wereldbeeld echt is, dat de wereld echt is zoals hij eruitziet vanuit het mentale kader van het drama. Het is net zoiets als het vaak gebruikte voorbeeld dat je denkt dat de lucht groen is wanneer je een gele bril opzet.

Wat is de logische conclusie? Wanneer jij je in het mentale kader van een bepaald drama bevindt, geloof je in een illusie. Je gelooft ook dat deze illusie echt is, en dan wordt dit een catch-22 waar je erg moeilijk uit kunt komen.

Denk eens na over hoe de situatie eruitziet vanuit het gezichtspunt van spirituele leraren. De leraren weten dat jouw wereldbeeld berust op een illusie. Ze weten dat de enige manier waarop je kunt ascenderen, is jou helpen die illusie te doorzien. Wat is de meest natuurlijke manier om jou te helpen? Dat zou een tweeledige benadering zijn om te proberen jou een juist wereldbeeld te presenteren en tegelijkertijd te wijzen op de gebreken van jouw bestaande wereldbeeld.

Bedenk nu eens hoe jij de pogingen van een leraar om jou te helpen zult ervaren als je ze vanuit het kader beziet. Je denkt dat het beeld dat jij hebt, klopt en dus kan iets wat deze zelfbenoemde spirituele leraar jou presenteert alleen maar onecht zijn. Dat moet wel een valse leraar zijn en alles wat hij zegt, moet wel bedoeld zijn om jou te misleiden en jou in een leugen te laten geloven in plaats van de waarheid die je al kent.

Het subtiele mechanisme dat hierbij een rol speelt, is dat je gedachten zijn afgesloten voor alles wat een spirituele leraar tegen je zou kunnen zeggen, wanneer het bewuste zelf zich volledig identificeert met het drama. Niets zou door de verdedigingswerken van je mentale kader heen kunnen dringen.

Alles wat verder gaat dan of in tegenspraak is met jouw bestaande wereldbeeld, wordt afgewezen. Om je te kunnen helpen om te ontsnappen aan jouw beperkte wereldbeeld, moet de leraar jou noodzakelijkerwijs kennis geven die in tegenspraak is met of verder gaat dan jouw bestaande wereldbeeld.

Hoe komt het dat sommige mensen er wel in slagen om naar spirituele leraren te luisteren? Omdat hun bewuste zelf, nadat ze hun drama’s lang genoeg hebben geopenbaard, is gaan twijfelen aan het wereldbeeld dat door het drama wordt gepresenteerd. Het bewuste zelf is begonnen zich af te scheiden van het drama, zodat hij zichzelf kan openstellen voor een extern perspectief op het drama – dat de spirituele leraar presenteert.

Projecties versus begrip
De hele wereld van vorm is ontworpen om de groei in zelfbewustzijn te vergemakkelijken. De Schepper is niet onintelligent en heeft voorzien wat er zou kunnen gebeuren als gevolg van vrije wil. Er zijn een aantal ingebouwde beveiligingen die zijn ontworpen om ervoor te zorgen dat de mentale kaders waar zelfbewuste wezens inderdaad in kunnen komen te zitten, onvermijdelijk zullen worden uitgedaagd.

Zodra je in een drama stapt, zal het wereldbeeld dat door het drama wordt gepresenteerd, voortdurend worden aangevallen. Het gevolg is dat de mensen die door het drama worden beïnvloed, voortdurend hun kijk verdedigen als de enig echte kijk op het leven, als de hoogste en absolute waarheid, als de enige ware religie of het enig ware geloofssysteem.

Wanneer je het gevoel hebt dat jouw wereldbeeld is zoals het leven in werkelijkheid is – en je ervaart dat het wordt bedreigd door iets wat onwerkelijk is – kun je alleen maar jouw ‘waarheid’ beschermen door in een gemoedstoestand te komen die berust op projecteren. Je projecteert voortdurend jouw mentale beeld op jezelf, God, de wereld en andere mensen. Je probeert het universum te dwingen in jouw mentale kader te passen door het kader en een zeer agressieve intentie op anderen te projecteren.

Uiteraard is dit een schending van de vrije wil van anderen, maar zo zie jij dat niet. Je denkt dat anderen zich verzetten tegen de enige waarheid, de waarheid die wordt bepaald door jouw mentale kader. Ze schenden jouw vrije wil en jij hebt het recht – zelfs de heilige plicht – om de waarheid te verdedigen. Het probleem is dat jouw gedachten zich afsluiten voor een spirituele leraar wanneer je op deze manier gaat denken.

De reden is dat je gedachten zich volledig concentreren op – gevuld zijn met – de behoefte om je bestaande mentale beeld op alles te projecteren. Je bent je er niet van bewust dat jij je wereldbeeld moet verruimen. Je geest is een straat met eenrichtingsverkeer waar veel uitgaat maar geen ruimte is om binnen te komen. Je denkt dat je de hoogste waarheid al hebt, dus waarom zou jij je geest moeten openstellen voor een hoger inzicht?

Hoe kun je ooit ontsnappen aan je huidige drama? Alleen door open te staan voor een breder wereldbeeld dan je vanuit het mentale kader dat door het drama wordt bepaald, ziet. Hoe kun je zo’n breder wereldbeeld zien? Alleen wanneer je gedachten stoppen met projecteren en op zijn minst enigszins openstaan voor informatie uit een hogere bron. Je moet stoppen met projecteren en het proberen te begrijpen.

We kunnen ook zeggen dat het bewuste zelf moet stoppen zichzelf op het drama te projecteren en zichzelf uit het drama moet projecteren om zuiver gewaarzijn of de inbreng van een spirituele leraar of zijn hogere zelf te ervaren. Zoals al eerder is gezegd, kun je dit vermogen nooit verliezen, maar je kunt het wel vergeten en dat is het meest beperkende effect van drama’s.

Een drama – en vooral de gemoedstoestand waarin je projecteert – maakt je dat je onbereikbaar bent om iets te leren. Je bent gewoon onbereikbaar voor een spirituele leraar, die je vrije wil moet respecteren en zich moet terugtrekken totdat de ingebouwde veiligheidsmechanismen – de Harde Leerschool – de zekerheid over de echtheid van je drama’s zover hebben losgelaten dat je weer openstaat voor inzichten.

Observeer je eigen reactie
Het effect van het drama is dat je weerstand biedt aan de Rivier van Leven en de instructies van de leraar. Als je eerlijk tegen jezelf bent, kun jij je reacties op deze verhandelingen gebruiken om enig perspectief te krijgen op je persoonlijke drama:

• Voel je een zekere weerstand in je tegen deze woorden? Als dat zo is, volg dan de gevoelens en gedachten naar hun bron en dan zou je misschien ontdekken waarom jij je verzet.
• Merk je dat je een bestaande kijk op de leringen projecteert en die gebruikt om alles te beoordelen, analyseren of evalueren?
• Merk je dat er een proces is dat – bijna onbewust – de leringen wil ontkrachten, zodat je een reden hebt om niet echt te proberen je eigen drama te begrijpen?
• Sta je echt open om te begrijpen wat er wordt gezegd of probeer je die te verwerpen zodat je niet naar de balk in je eigen oog hoeft te kijken?

Er zijn veel mensen die hun bestaande mentale kader hebben gebruikt om te oordelen dat een spirituele leer vals of onzuiver is als excuus om geen acht te hoeven slaan op de lering. Deze mensen zien een heel simpel feit over het hoofd. Er is geen spirituele leer die automatisch iedereen zal laten ontwaken.

Als het mogelijk was om een leer te formuleren die elke persoon die hem bestudeerde gegarandeerd wakker zou schudden, dan zou de mensheid al geascendeerd zijn. Het effect van een leer is niet afhankelijk van de leer. Dat is uitsluitend afhankelijk van wat de persoon die hem bestudeert, bereid is te doen met de leer. Heeft iemand een open geest, probeert hij of zij er iets van te begrijpen in plaats van er iets op te projecteren?

Je vooruitgang hangt niet af van iets buiten jou. Die hangt uitsluitend af van de bereidheid om de verantwoordelijkheid voor jezelf te nemen. Die hangt alleen af van de keuzes die je maakt. De basiskeuze voor elke spirituele student is deze: Wil je iets projecteren en afwijzen, of wil je iets begrijpen en uitbreiden?

Jouw drama zorgt ervoor dat je een hoger inzicht afwijst. Als je het inzicht afwijst dat verborgen zit tussen de regels van deze verhandelingen, dan zorgt jouw drama ervoor dat je het afwijst. Er kan geen andere verklaring voor zijn, zelfs als je drama je er één voor geeft.

Jouw drama is ontworpen om de verantwoordelijkheid weg te projecteren en zodoende zal het proberen de verantwoordelijkheid ergens anders neer te leggen. Zolang je de verantwoordelijkheid buiten jou projecteert, kun je niet het enige doen wat jou kan helpen om aan je drama te ontsnappen, namelijk de volledige verantwoordelijkheid voor jezelf nemen. Je kunt je drama pas overwinnen wanneer je accepteert dat jij het hebt gemaakt of geaccepteerd en dat jij de enige bent die deze keuze kan veranderen.

De keuze is of je naar jezelf kijkt en probeert het drama bloot te leggen of doorgaat met projecteren dat het drama gelijk heeft en de leer ongelijk. Als je het inzicht afwijst, moet je het drama – tot in het oneindige – blijven bevestigen.

De geascendeerde meesters accepteren dat jij het recht hebt om te kiezen en jou volledig te accepteren wat je ook kiest. Ze accepteren ook het feit dat degenen die blijven projecteren en afwijzen zichzelf buiten de Cirkel van Eenzijn hebben geplaatst en dat ze hen niet iets kunnen onderwijzen. De meesters zijn hier om de mensen te helpen die hun drama’s willen transcenderen. Ze zijn hier niet om iemands drama te bevestigen en Jezus bewees dat door zichzelf te laten doden als de allerbeste manier om de drama’s van mensen aan het licht te brengen. Hoever moet de Levende Christus gaan voordat jouw drama zo extreem wordt dat je ernaar wilt kijken?

Een fundamentele waarheid
Wanneer je een rol speelt in plaats van een drama, dan is er geen conflict tussen jou en het leven en hoef je geen weerstand te bieden aan de stroom van de Rivier van Leven. Je hoeft je zelfs niet te verzetten tegen de drama’s die andere mensen openbaren, want je staat jezelf niet toe om het bewustzijn van de drama’s te krijgen.

Dan blijft er slechts één aannemelijke conclusie over. Elke keer dat jij je ergens tegen verzet – of jij je nu verzet tegen het leven of de drama’s van andere mensen, zelfs tegen de duivel zelf – is jouw weerstand uitsluitend het product van je persoonlijke drama gecombineerd met elk episch drama dat je hebt geaccepteerd. Er is gewoon geen andere verklaring voor, want alleen door een drama lijkt het alsof je ergens weerstand tegen moet bieden – inclusief de drama’s van andere mensen.

Zodra sommige wezens drama’s hebben ontwikkeld, wordt het een subtiele verleiding voor andere wezens om hun eigen drama’s te ontwikkelen om weerstand te kunnen bieden tegen de drama’s die de eerste mensen aan hen proberen op te dringen. Dat is precies de manier waarop drama’s zich verspreiden als een kankergezwel totdat er een neerwaartse spiraal ontstaat waar slechts heel weinig mensen niet aan gehecht zijn en hem kunnen transcenderen.

Als je geen drama hebt, ben je ook niet gehecht aan welke situatie je ook tegenkomt en gebruik je die niet als excuus om je licht niet te laten schijnen. Wanneer jij je concentreert op het laten schijnen van je licht, heb je geen aandacht meer voor verzet – je wordt niet aangetast door de drama’s van anderen. Je bent gewoon de Zon van God die jouw licht uitstraalt onafhankelijk van andere mensen of materiële omstandigheden. Dit is de enige manier om je van je eigen ascensie te verzekeren en je persoonlijke bijdrage te leveren aan de ascensie van de wereld, dat wil zeggen de ascensie van jouw sfeer.

Moge de prins van deze wereld komen en geen drama bij jou vinden waardoor hij je kan verleiden om te reageren op en weerstand te bieden aan alles op deze wereld.