Waarom de epische strijd gerechtvaardigd is

 

Het gevaarlijkste effect van de epische strijd is dat het dient als de perfecte ‘machine’ om de zelven het recht te geven om te doen wat ze willen doen – namelijk zichzelf verheffen door anderen naar beneden te halen. Wanneer je dit ziet, hoef je niet lang na te denken.

Kijk maar eens hoe het gevoel van een epische strijd je het recht geeft om vrijwel alles te doen om ‘het universum te redden van vernietiging’. Wanneer je daar het gevoel van urgentie aan toevoegt, zie je dat mensen ertoe gebracht kunnen worden om dingen te doen waarvan ze weten dat ze fout zijn, terwijl ze er absoluut van overtuigd zijn dat ze nodig zijn om een groter goed te bewerkstelligen of een groter kwaad te voorkomen.

Het gevaarlijkste effect van de epische strijd is dat het leidt tot het besef dat ‘het doel de middelen heiligt’. Dit is precies het bewustzijn dat verantwoordelijk is voor de overgrote meerderheid van de gruweldaden die je in de bekende geschiedenis, en nog langer geleden, hebt gezien. Wanneer men het ‘doel’ serieus genoeg vindt, volgt daaruit dat alle middelen die nodig worden geacht om dat doel te bereiken, automatisch gerechtvaardigd zijn. Normale morele of ethische bezwaren zijn gewoon niet meer van toepassing. Wat gebeurt er eigenlijk tijdens dit proces?

Hoewel de meeste mensen verblind worden door het dualiteitsbewustzijn, zijn de meesten niet zo verblind dat ze elk besef van een grotere waarheid zijn kwijtgeraakt. Het bewuste zelf kan zijn oorsprong nooit helemaal vergeten en hij kan niet volledig het aangeboren gevoel verliezen dat bepaalde dingen doen, niet in jouw eigen belang zijn. De enige manier waarop jouw zelven jou ertoe kunnen brengen om iets te doen waarvan je bewuste zelf weet dat het niet constructief is, is dat je een manier vindt om je innerlijke realiteitszin uit te schakelen.

Het belangrijkste hulpmiddel om dit te doen is natuurlijk de epische strijd. Er is een machtselite van manipulatoren die de planeet aarde en haar bewoners proberen in haar macht te krijgen. Deze wezens hebben zich – als gevolg van hun eigen keuzes – afgesloten van de mogelijkheid om rechtstreeks licht uit het spirituele rijk te ontvangen. Hun voortbestaan is afhankelijk van het stelen van licht van wezens die dat contact nog niet hebben verloren.

Dit kan alleen wanneer je mensen ertoe brengt de zuiver spirituele energie die ze van bovenaf ontvangen, een lagere vibratie te geven, wat het beste kan worden gedaan door mensen te misleiden om deel te nemen aan egocentrische activiteiten. Om dit te kunnen bereiken hebben de krachten van antichrist – die Jezus de ‘prins van deze wereld’ en de Boeddha de ‘demonen van Mara’ noemde – uitgebreide plannen gemaakt die voortbouwen op de epische strijd. Neem voor voorbeelden hiervan een kijkje in de geschiedenis en zie hoeveel plannen er zijn gebruikt om het meest fundamentele gevoel van goed en fout te onderdrukken, namelijk het innerlijke weten dat het verkeerd is om een ander mens te doden.

Dit is echt de meest fundamentele van alle morele vereisten, want het bewuste zelf weet dat hij niet het recht heeft om het leven van een ander mens te nemen – hij heeft niet het recht om de vrije wil van een ander zo drastisch te schenden. De meeste mensen zullen onmiddellijk proberen te zeggen dat iets zelfverdediging is, maar het zelf dat wordt verdedigd door een ander mens te doden, is het gescheiden zelf en dat verdedigen versterkt alleen maar het gevoel van gescheidenheid. Omdat dit een cruciaal punt is, zullen we het eens nader bekijken.

Het gebod “Gij zult niet doden” begrijpen
Als je naar de geschiedenis kijkt, is het duidelijk dat de leden van de drie monotheïstische religies, het jodendom, het christendom en de islam, betrokken zijn geweest bij conflicten die miljoenen mensen het leven hebben gekost. De mensen die deze moorden pleegden, waren zeer religieuze mensen die het Oude Testament in ere hielden, dat als kern de Tien Geboden heeft, waarvan één luidt: “Gij zult niet doden.”

Dit gebod is slechts een herinnering aan het aangeboren gevoel dat je niet het recht hebt om een ander mens te doden. Hoe kunnen de leden van deze religies ertoe worden gebracht om zowel het innerlijke gebod van hun eigen wezen als het uiterlijke gebod van hun religie terzijde te schuiven?

Wanneer je naar de tekst van de Tien Geboden kijkt, zie je dat deze onvoorwaardelijk is. De geboden specificeren geen voorwaarden waaronder het wel acceptabel is om te doden. Je kunt snel verwijzen naar andere passages in het Oude Testament waarin God zogenaamd de Israëlieten beveelt andere mensen te doden, maar er bestaat contrast tussen de onvoorwaardelijke aard van de Tien Geboden en de rest van het Oude Testament. Wat is hier aan de hand?

Het hele verhaal van de Israëlieten die door Farao gevangen werden gezet, is een metafoor voor de slavernij van de spirituele mensen op aarde die door een elite van manipulatoren die gevangenzitten in het bewustzijn van antichrist. ‘Egypte’ staat symbool voor het dualiteitsbewustzijn, in tegenstelling tot ‘Israël’ – Is real = Is echt – wat de staat van eenheid met je bron symboliseert.

De ontsnapping uit Egypte staat symbool voor een cyclus in de geschiedenis van de aarde waarin steeds meer mensen begonnen aan hun opperheren te twijfelen. De geascendeerde meesters mochten diverse leraren sturen om het Christusbewustzijn te vertegenwoordigen en de mensen uit de dualiteit van ‘Egypte’ naar het beloofde land van eenheid te begeleiden.

Mozes die de berg beklimt, vertegenwoordigt dat zo’n leider een nieuw verbond gaat sluiten dat de mensen kan begeleiden naar hun hernieuwde vrijheid. De terugtrekking van de leraar was ook een test om te zien of de mensen hun innerlijke onderscheidingsvermogen zouden gaan gebruiken of gewoon een andere opperheer zouden zoeken om hen te vertellen wat ze moesten doen.

De mensen kunnen zich pas bevrijden van een tiran wanneer ze bereid hun eigen verantwoordelijkheid te dragen. Mozes kreeg oorspronkelijk een hoger verbond, maar toen hij terugkeerde en zag dat de mensen tijdens zijn afwezigheid regelrecht waren teruggezonken in het dualiteitsbewustzijn in plaats van die kans aan te grijpen, sloeg hij het in woede kapot.

Mozes moest teruggaan om een verbond krijgen dat was aangepast aan het lagere bewustzijn van een bepaalde groep mensen, wat betekende dat het oorspronkelijke verbond hen een tijdlang werd onthouden. Daarom zijn de Tien Geboden zulke directe uitspraken van ‘doe dit’ en ‘doe dat niet’, in plaats van een hogere leer.

Tussen haakjes: het oorspronkelijke verbond werd toen door Jezus gegeven. Je zult de zaden van de non-dualiteit tussen de regels van zijn leer door zien. Je ziet ook dat Jezus de test moest ondergaan om niet woedend te reageren, hoe de mensen ook op zijn prediking reageerden.

Hij moest de allerhoogste test onderaan door zich door de mensen te laten vernederen en doden zonder boos te reageren. Door dit te doen versterkte hij het nieuwe verbond en maakte dit een permanent onderdeel van het collectieve bewustzijn. Sindsdien hebben mensen meer kans gehad om het Christusbewustzijn op aarde te belichamen – een kans die voorheen – in de praktijk, niet in theorie – onbereikbaar was.

Het nieuwe verbond – het Christusverbond – is een verbond van de mensen die hun aangeboren vermogen gebruiken – de sleutel tot kennis – om onderscheid te maken tussen Gods waarheid en iets onechts dat door het dualiteitsbewustzijn is gemaakt. Het belangrijkste effect hiervan is dat mensen hun onderscheidingsvermogen gebruiken om de vele subtiele vermommingen van de epische strijd en het besef dat het doel de middelen heiligt te doorzien.

De conclusie is natuurlijk dat het doel nooit de middelen heiligt. Dit begrijp je alleen als je weet naar welk soort ‘doel’ het hogere bewustzijn op zoek is. Het doel van het hogere bewustzijn is al het leven te verheffen. Dit kan niet met middelen die het ene deel van het leven neerhalen – of doden – terwijl die een ander deel verheffen.

Doden is nooit gerechtvaardigd wanneer je het Al wilt verheffen en dat is precies waarom Jezus de mensen vertelde om geen weerstand te bieden aan het kwaad maar de andere wang toe te keren. De andere wang toekeren is de enige manier om te voorkomen dat je meegesleurd wordt in de dualistische strijd.

De zelven en de valse leraren van antichrist hebben myriaden plannen bedacht om het innerlijke besef van de waarheid van het bewuste zelf teniet te doen. Ze proberen je zover te krijgen dat jij je innerlijke weten negeert, tenietdoet of analyseert, zodat je ten prooi valt aan de overtuiging dat het in dit specifieke geval gerechtvaardigd is om iets te doen waarvan je weet dat het onaanvaardbaar is.

Iets in deze wereld je innerlijke realiteitszin laten overheersen is nooit gerechtvaardigd en zal nooit iets bijdragen aan het verheffen van het Al. Voor echte studenten van Christus moet dit hele bewustzijn worden ontmaskerd en losgelaten, wat betekent dat je moet beginnen met het zoeken naar de balk in je eigen oog.

De epische strijd in je persoonlijke leven?
De epische strijd heeft een aantal zeer ernstige gevolgen op wereldschaal, met name omdat het dient als de ‘perfecte’ rechtvaardiging voor oorlog, genocide, discriminatie, raciale spanningen, enzovoort. De zorg in deze context is jou te laten zien dat de epische strijd een zeer ernstig effect heeft op persoonlijk niveau, een effect dat je persoonlijke groei naar het hogere bewustzijn kan afbreken. Wat is dat effect? Kijk eens naar deze uitspraak van Jezus:

3 En waarom ziet u de splinter die in het oog van uw broeder zit, maar let u niet op de balk die in uw eigen oog zit?
4 Of hoe wilt u tegen uw broer zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog halen; en zie, er is een balk in uw eigen oog?
5 Gij huichelaar, werp eerst de balk uit uw eigen oog; en dan zult u duidelijk zien om de splinter uit het oog van uw broeder te verwijderen. (Matteüs 7)

De zelven willen natuurlijk nooit ergens de verantwoordelijkheid voor nemen (zoals beschreven in de vorige sectie), dus willen ze met de vinger naar iemand anders wijzen. De epische strijd geeft de perfecte rechtvaardiging om andere mensen tot zondebok te maken en te zeggen dat zij alle problemen op deze planeet of in je persoonlijke leven veroorzaken.

Jij hoeft niet te veranderen, want zij zijn hebben een probleem. Zolang je hierin gelooft – en betrokken blijft bij de strijd tegen andere mensen – kunnen de zelven zich veilig voelen. Hoe kun je in vredesnaam je eigen zelven ontmaskeren zolang je altijd buiten jou kijkt? Kun je dit spel aan het werk zien bij de manier waarop je met andere mensen omgaat of ze bekijkt, van je partner en familie tot andere groepen mensen?

Veel verder oprecht spirituele zoekers zitten nog steeds gevangen in een subtiele vorm van dit spel. Ze denken dat ze spiritueel zijn en iets belangrijks doen om de wereld te redden, maar in werkelijkheid hebben ze hun eigen versie van de epische strijd gebruikt als excuus om niet het enige te doen dat de wereld echt kan redden, namelijk dat ze het hogere bewustzijn bereiken.

De wereld zal worden gered – het collectieve bewustzijn van de mensheid zal worden verhoogd – als een cruciaal aantal mensen persoonlijk Christusschap bereikt. Om dat te bereiken, moet je niet meer buiten jou kijken en naar de elementen van dualiteit in je eigen bewustzijn op zoek te gaan.

De vergelijking is heel eenvoudig. Je kunt allerlei fouten bij andere mensen zien, en dat kunnen inderdaad echte fouten zijn. Toch hebben de fouten of deugden van andere mensen absoluut geen invloed op je persoonlijke groei naar het hogere bewustzijn. Zelfs als jij elke menselijke fout in andere mensen zou kunnen doorzien, zou dat jou geen stap dichter bij Christusschap brengen. Wat je dichter bij het Christusschap zal brengen, is dat je een element van dualiteit in je eigen gedachten ziet en dan besluit om dat te ontstijgen.

Je groeit niet zolang je buiten jou kijkt en weigert in de spiegel te kijken. De epische strijd is het perfecte afleidingsmechanisme van jouw zelven om ervoor te zorgen dat je altijd naar fouten bij andere mensen zoekt en niet naar jezelf kijkt. Voeg daarbij het gevoel van urgentie dat we de planeet moeten redden voor een bepaalde deadline, en je hebt de ‘perfecte storm’ die mensen zo bezighoudt met activiteiten in de buitenwereld dat ze nooit de aandacht overhouden om naar binnen te kijken. Waar zei Jezus dat het koninkrijk van God te vinden is?

De enige manier om de wereld te redden is alle mensen helpen om de illusie dat je gescheiden bent en de leugens van de dualiteit te ontstijgen. Dit doe je niet door andere mensen te verslaan, maar alleen door verder te kijken dan de dualiteit en vervolgens anderen te helpen hetzelfde te doen. Eenheid is de enige manier om gescheidenheid te beëindigen en eenheid moet beginnen met het zien van eenheid met je eigen hogere wezen en vervolgens eenheid met al het leven. Dit is de enige manier.

Veel oprechte en goedbedoelende mensen hebben een spirituele leer – en het gevoel van urgentie dat ze de wereld moeten redden – gebruikt als excuus om hun eigen psychologische wonden niet te helen. Ze hebben dan een excuus om geen gebruik te maken van de beschikbare technieken voor psychologische genezing, inclusief therapie.

Alle spirituele studenten moeten werken aan het genezen van hun psychologische wonden en obsessies. Heb je geredeneerd dat jij, omdat dit zo’n kritieke tijd is, geen tijd hebt om aan jezelf te werken, omdat je een of andere activiteit moet verrichten om de wereld te redden – en dat jij je pas daarna zorgen mag maken over het redden van jezelf?

Deze redenering kan maar uit één bron komen, namelijk de zelven. Er zijn twee belangrijke dingen mis mee. Een daarvan is dat de enige manier om de wereld te redden is mensen een hoger bewustzijn te laten krijgen, want dit zal alleen het collectieve bewustzijn optrekken.

De andere is dat het hogere bewustzijn zich niet bekommert om het redden van de wereld – hij is alleen maar bezig individuele wezens te redden, want dat is juist het doel van het bestaan van de wereld. Proberen de wereld te redden voordat jij jezelf redt, is het paard achter de wagen spannen.

Als je er eindelijk klaar voor bent om de leugens van jouw zelven niet meer te geloven en op zoek te gaan naar de balk in je eigen oog, maak dan gebruik van beschikbare vormen van psychologische genezing en de leringen en hulpmiddelen op deze website.