Veel leringen over psychologie, zelfhulp, persoonlijke groei en zelfs spirituele leringen spreken over het ego. Hoe kun je het concept van een ego in verband brengen met het concept ego en onderbewuste zelven in de Psychologie van het Hogere Bewustzijn?
Het concept ego gaat terug tot de oude Grieken, maar werd in de moderne tijd geïntroduceerd door Sigmund Freud, en zijn definitie is nog steeds de meest voorkomende in de reguliere psychologie. Volgens Freud is het ego de bewuste persoonlijkheid, datgene waarvan we ons bewust zijn wanneer we aan onszelf denken. Dit noemt de Psychologie van het Hogere Bewustzijn je bewuste geest en je zelfgevoel.
Veel zelfhulp- of spirituele leringen gebruiken ego op een andere manier, namelijk als iets wat zich in het onderbewuste bevindt en mensen egoïstisch, zelfs slecht maakt. Dit ego werkt je groei naar hogere niveaus van bewustzijn rechtstreeks tegen. Dit is meer vergelijkbaar met het concept onderbewuste zelven, maar de Psychologie van het Hogere Bewustzijn geeft een genuanceerdere beschrijving van wat er in het onderbewustzijn gebeurt.
Dus waarom praat de Psychologie van het Hogere Bewustzijn over onderbewuste zelven in plaats van ego? Daar zijn verschillende redenen voor.
Het ego is niet uniform
Als je leringen over een onderbewust ego bestudeert, zie je dat het ego niet wordt beschreven als een eenheid of entiteit. Daar zitten veel facetten aan en die zijn vaak tegenstrijdig en niet consequent. Dit betekent dat er een zekere tegenstrijdigheid zit in het concept ego. Door het ‘ego’ te noemen, lijkt het alsof er een samenhangende entiteit is die zich in je onderbewuste verbergt, maar hoe verklaren we dan alle tegenstrijdigheden en inconsistenties? Dit kan behoorlijk verwarrend zijn voor mensen, omdat het moeilijk vast te stellen lijkt wat het ego precies is.
De Psychologie van het Hogere Bewustzijn vermijdt dit door te spreken over een veelheid aan onderbewuste zelven die zijn gevormd uit het dualistische bewustzijn dat altijd twee polariteiten heeft. Dus vanaf het begin had het zelf tegenstrijdigheden en inconsistenties. Hierdoor wordt het minder verwarrend om te begrijpen wat er in het onderbewuste gebeurt.
De Psychologie van het Hogere Bewustzijn staat echter op geen enkele manier negatief tegenover spreken van een ego. Je zou kunnen zeggen dat het ego bestaat uit een groot aantal onderbewuste zelven. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de kern van het ego een zelf is dat je een specifiek beeld van jouw zelf geeft. Het bestuderen van de vele leringen over het ego kan je dus inderdaad helpen om je onderbewuste zelven bloot te leggen en te overwinnen. Als je leringen over het ego hebt gevonden die je aanspreken, kun je die gebruiken in combinatie met de Psychologie van het Hogere Bewustzijn.
Het kan overweldigend lijken om met je ego om te gaan
Wanneer je leringen over het ego begint te bestuderen, kan het verwarrend, abstract en overweldigend lijken om met het ego om te gaan. Je leest een lering en denkt dat je het ego enigszins begrijpt, maar dan lees je een andere lering en dan lijkt het alsof je ego een totaal ander gezicht heeft. Het kan soms voelen alsof het ego een enorm, verwarrend conglomeraat is dat moeilijk ergens op vast te pinnen is. Het kan ook lijken alsof het ego voortdurend verandert, zodat hij altijd net buiten je bewuste begrip kan blijven.
De Psychologie van het Hogere Bewustzijn maakt het gemakkelijker om met het ego om te gaan door die taak op te splitsen in veel kleinere componenten. Door met één of een paar zelven om te gaan, wordt het gemakkelijker om de specifieke illusie te zien die deze zelven heeft gevormd.
De aanpak wordt dan gemakkelijker te hanteren, omdat je hogere energie kunt gaan oproepen om de energie te transformeren die door een paar zelven is gevormd. Je kunt leringen bestuderen die deze zelven en de illusie in het bijzonder blootleggen.
Als je die illusie ziet en bewust loslaat, heb je een beslissende stap vooruitgezet en kun jij jezelf het gevoel geven dat je een overwinning op je pad hebt behaald. Je mag gewoon niet denken dat het overwinnen van één paar zelven betekent dat je het ego hebt overwonnen.
Het ego is niet beslist slecht
Sommige leringen laten het lijken alsof je ego de oorzaak is van alle kwaad, waardoor het klinkt alsof het ego altijd slecht of op zijn minst egoïstisch is. De Psychologie van het Hogere Bewustzijn geeft een genuanceerder beeld door onderscheid te maken tussen meerdere soorten zelven en deze te koppelen aan de honderdvierenveertig bewustzijnsniveaus:
• Alleen zelven van het allerlaagste niveau tot het zevende bewustzijnsniveau kunnen als slecht worden beschouwd, in die zin dat ze mensen in massamoordenaars, seriemoordenaars of psychopaten veranderen.
• Zelven van het achtste tot het vijftiende niveau zorgen ervoor dat mensen alleen maar egoïstisch en egocentrisch zijn, waardoor ze narcist worden.
• Zelven van het zestiende tot het zevenenveertigste niveau maken mensen niet slecht. Die zorgen ervoor dat ze zich gewoon heel erg richten op zichzelf als afzonderlijk individu. Zulke mensen kunnen niet begrijpen dat ze een band hebben met hun hogere zelf of andere mensen. Daardoor voelen ze zich voortdurend bedreigd en worden hun handelingen gedreven door het verlangen om zich veilig te voelen voor echte of vermeende bedreigingen. Hoe lager het bewustzijnsniveau, hoe agressiever mensen zichzelf beschermen.
• Zelven van het achtenveertigste tot het zesennegentigste bewustzijnsniveau zijn niet slecht of egocentrisch. Zij berusten op het intuïtieve gevoel dat ze verbonden zijn met iets wat groter is dan je eigen geest, in de betekenis van je hogere zelf. Deze zelven hebben een tweedeling tussen het gevoel van verbondenheid en jezelf als individueel wezen beschouwen. Naarmate je naar het zesennegentigste niveau klimt, vergroot jij je gevoel van verbondenheid met je hogere zelf en zelfs met de geascendeerde meesters. Toch scheid jij je dan ook af van het massabewustzijn in jouw samenleving. Het is duidelijk dat deze zelven niet slecht zijn maar gewoon illusies die je moet overwinnen terwijl je het pad beklimt.
• Vanaf het zesennegentigste niveau en hoger heb je nog steeds zelven en bij elke stap die je doet, overwin je één illusie. Dit betekent dat je in toenemende mate voelt dat jij verbonden bent met je hogere zelf neemt en hem gebruikt om te beseffen dat alle mensen en alle fysieke omstandigheden uit dezelfde bron zijn voortgekomen. Daardoor vergroot je zowel je verticale verbinding met je hogere zelf als je spirituele leraren (de geascendeerde meesters) en maak jij je horizontale band sterker met andere mensen en al het leven, zelfs het materiële universum.
Op aarde word je niet vrij van je ego
Sommige leringen over het ego beweren dat je vrij van je ego kunt worden terwijl je nog geïncarneerd bent. Van sommige mensen wordt gezegd dat ze verlicht zijn, en daar zijn diverse voorbeelden van gegeven, zoals de Boeddha, Jezus en sommige moderne spirituele goeroes.
De Psychologie van het Hogere Bewustzijn heeft een genuanceerdere lering. De Psychologie van het Hogere Bewustzijn is het ermee eens dat het wel mogelijk is om vrij te worden van dit ego als jij je ego definieert als iets wat ons slecht of egoïstisch maakt. Je wordt vrij van de lagere niveaus van je ego, of liever jouw onderbewuste zelven, wanneer je op het achtenveertigste niveau komt. Je overwint een ander niveau van zelven wanneer je het zesennegentigste niveau bereikt en verschuift van gefocust zijn op het verheffen van jezelf naar het verheffen van het Al.
Vanuit dit perspectief kan worden gezegd dat mensen vrij van hun ego zijn geworden, maar dit is niet een of andere ultieme fase van persoonlijke groei. De Psychologie van het Hogere Bewustzijn leert dat je om te kunnen incarneren, eerst moet afdalen naar het honderdvierenveertigste bewustzijnsniveau en daarop maak je een zelf dat berust op een specifieke illusie. Hetzelfde gebeurt bij elke stap die je verder afdaalt totdat je uiteindelijk het achtenveertigste niveau bereikt waarop je fysiek kunt incarneren.
Dit betekent dat je zelfs op het honderdvierenveertigste niveau van bewustzijn niet helemaal bevrijd bent van zelven of illusies. Wat je nog over hebt op de hogere niveaus, is in geen geval slecht of egoïstisch, maar wel een illusie. Deze illusie stelt het bewuste zelf in staat om het proces te starten dat je accepteert dat je een wezen bent dat op aarde is geïncarneerd. Als je de laatste illusie op het honderdvierenveertigste niveau overwint, kun je niet meer een fysiek lichaam vasthouden en begin je aan het ascensieproces.
Vanuit dit perspectief word je op aarde nooit vrij van je ego omdat jouw hoogste zelf jouw bewuste zelf in een fysiek lichaam en de emotionele, mentale en identiteitsgeest moet vasthouden. Natuurlijk identificeer jij je op de hogere bewustzijnsniveaus niet meer met je lichaam of je geest en dit is een veel hoger bewustzijnsniveau dan dat van de meeste mensen. De Psychologie van het Hogere Bewustzijn vindt dat je wel kunt zeggen dat iemand verlicht is zolang het maar niet wordt gezien als de ultieme staat. Zolang je nog in een fysiek lichaam bent op een dichte planeet zoals de aarde, heb je die ultieme staat nog niet bereikt.
Onthoud dat de Psychologie van het Hogere Bewustzijn soms de term ego gebruikt om te verwijzen naar het belangrijkste zelf dat jou in een fysiek lichaam houdt. Je kunt dit ook het eerste of oorspronkelijke zelf noemen.