De samenleving verschuiven van materieel welzijn naar psycho-spiritueel welzijn

 

De noodzaak om verder te komen dan materiële welvaart
Een paar generaties geleden lag de focus in de samenleving op het scheppen van fatsoenlijke materiële levensomstandigheden voor het grootste deel van de bevolking. En dit betekende dat mensen een baan moesten hebben die hen een redelijke materiële levensstandaard kon bieden. Maar in de laatste generatie of minder is de focus verschoven. Die is verschoven met betrekking tot bewustzijn, de geest, maar nog niet op het materiële niveau, omdat de samenleving die verschuiving niet wilde maken.

En wat is die verschuiving? De verschuiving dat de westerse samenleving zich realiseert dat het doel om materiële welvaart scheppen volkomen terecht was, maar dat dit slechts één fase was in het proces van voortdurende transcendentie waarin de samenleving verwikkeld is. En dat de samenleving daarom niet stil kan blijven staan, de samenleving kan zichzelf niet toestaan dat ze vastloopt in een patroon waarin de elite en de mensen die tot de status van de middenklasse zijn opgeklommen, eerlijk gezegd willen dat de samenleving zo blijft opdat zij een goed en veilig materieel leven kunnen blijven leiden.

En als dit betekent dat een nieuwe generatie jongeren opgroeit zonder werk of de kans op werk, dan denken ze dat ze zich hier wel uit te kunnen redden door sociale voorzieningen te betalen. Wanneer jongeren bijvoorbeeld hiertegen in opstand komen, is het antwoord van de leiders dat, aangezien de rellen tegen de wet waren en zorgden voor het vernielen van eigendommen, dit een probleem van de handhaving van de wet is. En om ervoor te zorgen dat mensen niet de motivatie krijgen om te gaan rellen, is het ook een maatschappelijk probleem. Dan moet het worden benaderd en opgelost als een wetshandhavings- en sociaal probleem.

Maar het is geen probleem van handhaving van de wet en ook geen sociaal probleem. We zouden het een psycho-spiritueel probleem kunnen noemen, omdat de realiteit is dat de westerse democratieën, de rijke naties op de wereld, in een fase komen waarin het niet langer voldoende is om zich te concentreren op materiële welvaart, maar nu beginnen te kijken naar het feit dat menselijke wezens géén materiële wezens zijn. Dit kan worden bewezen door simpelweg naar de realiteit te kijken. Wetenschappelijke studies tonen in verschillende landen aan dat de ernst en het aantal mentale ziekten snel toeneemt, en wel zodanig dat in verschillende rijke landen mentale ziekten, zoals ze tegenwoordig worden genoemd, de grootste zorg voor de gezondheid worden.

Dit is echter een indicatie van de waarheid dat mensen geen materiële wezens zijn. En daarom zal de huidige benadering om een mentale ziekte als een materieel fenomeen te beschouwen, door op zoek te gaan naar een materiële oplossing, het probleem natuurlijk niet voldoende aanpakken. Integendeel, de huidige aanpak zal de problemen alleen maar vergroten. Want alleen door het vergroten van het probleem zal de samenleving gedwongen worden om opnieuw over haar aanpak van het probleem na te denken. Hoe ernstig moet het probleem worden voordat een samenleving bereid is een stap terug te doen en te zeggen: Staat de manier waarop we naar het probleem kijken een oplossing misschien in de weg? Of een nog groter besef: Is de manier waaróp we naar het probleem kijken misschien wel het probleem?

Jullie zijn psycho-spirituele wezens
En dit leidt natuurlijk tot het besef dat mensen geen materiële wezens zijn; het zijn psychologische en spirituele wezens. Ze hebben behoeften die verder gaan dan het materiële en daarom kan er niet aan ze worden voldaan door mensen banen te geven of sociale programma’s uit te voeren.

Het is niet genoeg om programma’s te maken die de jongeren bezighouden en hen zodoende van de straat houden, zoals men zegt. Steeds meer mensen in de samenleving beginnen te beseffen dat het een basisbehoefte is om een gevoel van betekenis en zingeving in hun leven te hebben. En natuurlijk heeft de westerse samenleving, door haar focus op materiële welvaart, weinig gedaan om jonge mensen op te voeden met gevoel van betekenis en zingeving, het gevoel dat je een doel hebt dat verder reikt dan hun directe situatie of zelfs dit leven. Dit komt natuurlijk omdat de westerse samenleving gevangenzit in het niemandsland tussen de oude religieuze opvattingen van de vervormde christelijke religie en de al even vervormde kijk van het wetenschappelijk materialisme.

De meeste jonge mensen van tegenwoordig kunnen niets van waarde vinden in het soort christendom dat ze zijn tegengekomen toen ze opgroeiden in alle westerse samenlevingen. Kijk naar de Church of England die de jonge generatie vrijwel heeft verloren. Maar ook het atheïsme en het materialisme bieden niets wat jonge mensen kunnen gebruiken om verder te reiken dan de narcistische kijk op zichzelf als het centrum van de wereld.

In elk gesloten systeem zal het principe dat de tweede wet van de thermodynamica wordt genoemd, een afbraak van het systeem veroorzaken. Zodoende zal de menselijke geest, wanneer hij geen doel heeft dat verder reikt dan zichzelf, onvermijdelijk instorten en mentale problemen, sociale problemen en allerlei soorten onrust krijgen.

Het ‘probleem’ met jonge mannen
Besef dat er een eeuw of twee geleden in elke samenleving altijd een bepaald ‘probleem’ is geweest met jonge mannen die de energie, de drang, hebben om verder te reiken dan hun huidige situatie. In eerdere samenlevingen werd dit probleem min of meer opgelost door van deze jonge mannen soldaten te maken en ze vervolgens de oorlog in te sturen, zodat er voldoende werden gedood om de status quo in de samenleving niet te verstoren.

Maar kijk nu eens naar wat er gebeurt in een land als Engeland, omdat je daar in feite een bijzondere situatie hebt, omdat veel van de jonge mannen van de huidige generatie in Engeland zijn gereïncarneerd, juist omdat ze in een vorig leven, misschien wel meerdere levens geleden werden gedood door de Britse troepen in de koloniën. Een aantal jonge mannen die geen erg positieve kijk hebben op de Britse samenleving, incarneren in Groot-Brittannië, omdat ze in vorige levens door die samenleving zijn gedood – en nu zien ze dat bepaalde aspecten in de Britse samenleving, de Britse nationale manier van denken echt niet zijn veranderd sinds de koloniale tijd.

Dat lijkt voor sommigen misschien een verrassende uitspraak, maar ik heb het hier niet over de voor de hand liggende, maar de dieper verborgen lagen van de nationale psyche, die je zelfs geopenbaard kunt zien in de neiging om vast te houden aan bepaalde tradities. Is de Church of England bijvoorbeeld echt veranderd sinds de koloniale tijd? Is de monarchie echt veranderd sinds de koloniale tijd? Is de structuur van het parlement, met zijn verschillende Houses, echt veranderd sinds de koloniale tijd?

Deze uiterlijke indicaties kun je gebruiken om te zien of er in de nationale psyche iets is wat niet is veranderd, en hetzelfde geldt voor de meeste westerse democratieën. Kijk naar Noorwegen en zie dat bepaalde dingen eeuwenlang niet zijn veranderd. Je kunt zelfs zien dat er in de nationale psyche iets zit dat ze zichzelf willen isoleren van de rest van de wereld. En dit trekt dan natuurlijk een incident aan dat plotseling het gevoel vernietigt dat alles goed is zolang we in onze eigen kleine bubbel leven.

Jouw waarneming aan anderen opdringen
Is het fundamentele probleem op aarde niet dat veel mensen geloven dat hun waarnemingsfilter de werkelijkheid is en die – door hun eigen angst – anderen proberen te dwingen hun waarnemingsfilter te accepteren. Was het bijvoorbeeld niet zo dat het Britse rijk serieus geloofde dat hun waarnemingsfilter superieur was aan alle andere en daarom probeerde dat waarnemingsfilter op te dringen aan haar koloniën of zelfs andere naties?

Was dit niet de reden voor de oorlogen in Europa tussen Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Rusland? Wat was het communisme anders dan een waarnemingsfilter waardoor degenen die dachten dat het realiteit was, zich gedwongen voelden om dat aan de wereld op te dringen?

De bewustere mensen moeten zeker in staat zijn om de ijdelheid hiervan in te zien en er in je eigen leven boven te gaan staan, zodat je niet meer probeert je persoonlijke waarnemingsfilter aan anderen op te dringen. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw persoonlijke leven, maar ook voor de groei van de planeet.

Want jullie, de bewuste mensen, hebben het potentieel om de voorloper te worden in het proces om de westerse samenleving spiritueler te maken, de westerse samenleving te helpen om de overgang te maken van haar huidige focus op materieel welzijn naar een nieuwe focus op psycho-spiritueel welzijn. Maar jullie kunnen geen voorloper van dit proces worden als jullie gehecht zijn aan jullie waarnemingsfilter. Want wat doe je dan? Je zult proberen je waarnemingsfilter aan de samenleving op te dringen, omdat je denkt dat je andere mensen moet bekeren tot jouw specifieke spirituele filosofie, goeroe of beweging, en de samenleving ertoe moet brengen om toe te geven dat dit de enige superieure goeroe, filosofie of organisatie is.

De westerse samenleving spiritueler maken, zal níét op dezelfde manier gaan als in het voorgaande tijdperk waarin één religieuze organisatie de samenleving overnam en de gedachten van de mensen meer dan duizend jaar in een hokje stopte, boeken verbrandde en elk standpunt dat de kerkelijke doctrine aanvocht, verbood als ketterij. Dit zal niet herhaald worden in het Tijdperk van Hoger Bewustzijn.

Universele spiritualiteit
Niet één goeroe, organisatie of filosofie zal in het Tijdperk van Hoger Bewustzijn als belangrijkste worden beschouwd. Dit is een misvatting. Er moet een besef komen van iets wat we een natuurlijke, ingebouwde of universele vorm van spiritualiteit zouden kunnen noemen. Daaraan heeft de wetenschap een bijdrage van onschatbare waarde geleverd door met bepaalde wetten te komen die onafhankelijk zijn van de overtuigingen van mensen, of het nu politieke of religieuze overtuigingen zijn. Zwaartekracht werkt hetzelfde, of je nu hindoe, moslim, christen of atheïst bent. Als je in de lucht springt, word je terug naar de grond getrokken. Dit is of zou een nederig makend besef moeten zijn.

Je moet natuurlijk ook erkennen dat de wetenschap zelf zich sneller ontwikkelt. Isaac Newton was de eerste die een beschrijving formuleerde van wat hij de zwaarte’kracht’ noemde. Natuurlijk zijn mensen zich er sinds mensenheugenis van bewust dat iets hen aan de aarde bindt. Niemand had echter echt geprobeerd om het uit te leggen tot Newton. En Isaac Newton heeft uitgelegd dat een kracht je naar het zwaartepunt in het middelpunt van de aarde trekt.

Toch kwam Albert Einstein met een hogere visie op zwaartekracht die verder gaat dan de zienswijze op die kracht. En ook de kwantumfysica heeft ons gewezen op een nog hogere zienswijze, hoewel men zich die nog niet volledig realiseert. En dus is er ruimte voor verbetering, maar het gaat erom dat spiritualiteit ook moet worden gezien als een reeks universele principes die de menselijke geest leiden.

Tot nu toe heeft de wetenschap geprobeerd universele principes te beschrijven voor hoe de materiële wereld werkt. En wanneer dit wordt aangevuld met een studie van de universele principes voor hoe de geest werkt, dan krijg je een compleet beeld van de werkelijkheid. En dat kan de westerse samenleving op het volgende niveau van evolutie brengen, omdat de samenleving dan in staat wordt om alle mensen een gevoel van zingeving, een gevoel van betekenis, te geven, en een idee van hoe ze hun situatie kunnen verbeteren door zichzelf te verbeteren, door te werken aan hun gedachten.

Een golf nieuwe banen
In de moderne wereld is het namelijk niet voldoende om aan je praktische, fysieke vaardigheden te werken in een bepaalde baan. Om je plaats in de psycho-spirituele welzijnsmaatschappij te kunnen vinden, moet je ook je gedachten en de vermogens van je geest tot een bepaald niveau hebben ontwikkeld. En dit is precies de dimensie die ontbreekt en de jonge mannen en jonge vrouwen die zonder gevoel voor zingeving zijn opgevoed die hen in staat zal stellen het bewustzijnsniveau van de krijger te overstijgen en de mensen te worden die de samenleving besturen of de wijzen die het spirituele evenwicht voor de samenleving bewaren.

De belangrijkste golf van banen die in de westerse wereld zouden kunnen worden gecreëerd, zijn banen die verband houden met het psycho-spirituele welzijn van het individu en het psycho-spirituele welzijn van de samenleving. Dit zou misschien de nieuwe golf kunnen zijn om banen te scheppen. En totdat de samenleving doorbreekt om de noodzaak te erkennen dat ze zich moet concentreren op psycho-spiritueel welzijn, zul je chronische werkloosheid blijven zien die veel jongeren veroordeelt tot of een leven van werkloosheid, of in ieder geval een decennium van werkloosheid.