Geascendeerde Meester Godfre, 8 augustus 2025. Conferentie van 2025 voor Amerika: De dualiteit van superioriteit en inferioriteit ontstijgen.
IK BEN de Geascendeerde Meester Godfre. Wat zegt een naam? Waarom heb ik die naam gekozen als mijn geascendeerde naam of zelfs als het pseudoniem dat ik in mijn laatste incarnatie gebruikte? Omdat er alleen vrijheid is in God, maar je kunt natuurlijk ook zeggen: kun je rechtstreeks vrij zijn in God? Kun je als wezen op aarde, zelfs als geascendeerde meester, God rechtstreeks kennen?
In zekere zin niet. Je kent God door de Christusgeest, de geest die je verenigt met je bron. Maar laten we ons niet verliezen in technische details. Het belangrijkste punt is dat er geen vrijheid bestaat op het niveau van de gescheiden geest, de menselijke gedachten. En dat moeten mensen begrijpen als ze de hele inferioriteits– en superioriteitsdynamiek willen overwinnen.
Reïncarnatie ontkennen
Nu weet ik heel goed dat als de gemiddelde Amerikaan, en zeker de christelijke Amerikanen, mij zouden horen zeggen dat ik, de geïncarneerde Meester Godfre, als George Washington geïncarneerd was, die een belangrijke rol speelde bij de geboorte van deze natie, ze dit natuurlijk zouden ontkennen. Waarom? Omdat ze reïncarnatie ontkennen.
Maar waarom ontkent het christendom, en waarom ontkennen de culturen die daaruit voortkomen, reïncarnatie? Waarom ontkent zelfs het wetenschappelijk materialisme reïncarnatie? Dat komt simpelweg doordat een bepaalde groep gevallen wezens besloot dat het idee van reïncarnatie hen niet aanstond. Daarom besloten ze het uit te bannen door het te ontkennen en zoveel mogelijk mensen die ontkenning ook te laten volgen.
Waarom vonden ze het idee reïncarnatie niet leuk en vinden ze het nog steeds niet leuk? Om verschillende redenen. De eerste is dat ze het idee niet leuk vinden dat je, om hun taal te gebruiken, in een toekomstig leven gestraft kunt worden voor wat je in dit leven hebt gedaan, want als ze moeten nadenken over de gevolgen die hun daden voor henzelf in toekomstige levens zullen hebben, kunnen ze in dit leven macht niet zomaar gebruiken.
Ze kunnen niet doen wat ze willen zonder rekening te houden met de gevolgen voor de mensen, als ze zich al moeten afvragen hoe dit henzelf zou kunnen beïnvloeden en beperken in een volgend leven. Dit zag je bijvoorbeeld bij Theodora, de vrouw van de Romeinse keizer Justinianus in de achtste eeuw, die een belangrijke rol speelde om reïncarnatie te ontkennen in de katholieke kerk. Zij nam natuurlijk niet het initiatief. Dat waren andere gevallen wezens die dit idee ook niet leuk vonden.
Beperkingen van de gescheiden geest
Maar er zijn nog andere redenen waarom de gevallen wezens het concept reïncarnatie niet aanstaat. Een van de belangrijkste is dat het de mogelijkheid opent dat iemand zijn leven lang probeert zijn geest te zuiveren van alle dualistische elementen, zich probeert af te stemmen op de Christusgeest, om zijn bewustzijnsniveau hoger te brengen dan dat van de gemiddelde mens op aarde, en zeker hoger dan dat van iedereen die gevangenzit in de dualiteit. En dat zou betekenen dat deze mensen een hoger bewustzijnsniveau hebben bereikt dan de gevallen wezens ooit kunnen bereiken zolang ze in hun gevallen bewustzijn verkeren.
Want er zijn gevallen wezens die beseffen – ze beseffen dit niet zo duidelijk als ik het nu uitdruk – maar ze beseffen wel dat er een beperking is aan het gevallen bewustzijn. Er zit een beperking aan de kracht die je kunt krijgen met het gevallen bewustzijn, de gescheiden geest. Ze zien dit niet duidelijk, maar ze voelen hun beperkingen.
En wanneer ze iemand zien die de dualistische geest is ontstegen, die zich heeft afgestemd op de Ene Geest en een open deur is geworden voor de Ene Geest, weten ze dat ze niet met dat wezen kunnen concurreren zoals sommigen Schriftgeleerden en farizeeërs en het Sanhedrin wisten dat ze nooit met Jezus konden concurreren. Want hij had een kracht die deze wereld te boven gaat en de kracht die zij hadden, was van deze wereld en niet opgewassen tegen de kracht van Christus.
Waarom ontkennen ze reïncarnatie dan? Omdat ze het willen laten lijken alsof er geen evolutionair proces is dat je naar een hogere bewustzijnsstaat kan leiden. Je begint dit leven zoals je nu bent. Waarom is dit belangrijk voor hen? In de eerste plaats omdat de overgrote meerderheid van de bevolking nog gevangenzit in de dualiteit en gescheidenheid. Ze hebben die niet losgelaten en dus staan ze niet open voor de Christusgeest. Maar zij kunnen dan beweren dat zijzelf geboren zijn met een speciaal voorrecht. Ze zijn óf door God uitgekozen om speciaal te zijn óf speciaal door het principe van survival of the fittest.
Met andere woorden, het gaat er niet om dat jij je eigen bereidheid om jezelf te transcenderen gebruikt om een hoger bewustzijn te krijgen. Nee, je wordt geboren zoals je bent en dat is het. En daarom moeten de mensen gewoon accepteren dat ze de leiders die voor leiderschapsposities worden geselecteerd, nooit kunnen uitdagen.
‘Superieur’ geboren worden
En dit is natuurlijk een concept dat, wanneer je ernaar kijkt, teruggaat tot in de nevelen van de geschiedenis. Je kunt Amerika als natie bekijken. Je kunt vandaag de dag, als je maar een sprankje van de wijsheid van de Moeder bezit, zien dat er in Amerika duidelijk een elite bestaat die gelooft dat ze superieur is aan de rest van de bevolking.
Je kunt allerlei excuses en intellectuele argumenten bedenken, maar als je een beetje wijsheid van de Moeder bezit, dan zie je dit duidelijk. Het is alsof je een camera hebt die onscherp is, waardoor alles wazig is, maar met de wijsheid van de Moeder wordt de camera plotseling scherp en zie je de machtselite en hun superioriteitsgevoel duidelijk.
Je kunt dit terugvoeren en je ziet het nergens in de tijd duidelijker dan tijdens de zogenaamde Gulden Tijd, waarin het land in feite werd bestuurd door het eigenbelang van de monopoliekapitalisten, Morgan, Rockefeller en anderen. Ze geloofden dat ze superieur geboren waren en het recht hadden om in principe zoveel mogelijk rijkdom aan de mensen te ontnemen.
Ze geloofden ook dat ze beter dan wie ook wisten hoe het land moest worden bestuurd. Ze wilden zich niet verkiesbaar stellen omdat ze een hekel hadden aan democratie, dus waren ze bereid invloed te kopen met hun enorme rijkdom. Dit was letterlijk de beste regering die je met geld kunt kopen, zoals het gezegde luidt. Ik zeg niet dat de huidige regering niet met geld gekocht kan worden, maar het is zeker niet de beste regering. Dat was natuurlijk ook niet zo in de Gulden Tijd.
De elitaire houding van de Founding Fathers
Maar laten we nog verder teruggaan. Laten we teruggaan naar de stichting van deze natie. Als je accepteert dat ik George Washington was, kun jij je afvragen: “Voelde George Washington zich superieur?” Zoals ik al eens heb uitgelegd, had ik in mijn jonge jaren duidelijk het gevoel dat ik superieur was, dat ik bijzonder was, dat ik was uitgekozen voor een bepaalde missie. Dit was niet per se verkeerd omdat het in mijn Goddelijke plan stond, maar desalniettemin hielp die superieure houding niet om mijn Goddelijke plan uit te voeren.
En zoals ik al heb uitgelegd, zag ik die winter in Valley Forge intuïtief de ijdelheid in van deze houding, dit gevoel van superioriteit. Ik knielde voor God neer en ging diep naar binnen. In de concepten en ideeën die jullie tegenwoordig gebruiken en die wij vandaag gebruiken, zag ik het gescheiden zelf dat mij een superieur gevoel gaf en ik besloot het los te laten, het te laten sterven.
En daarom kon ik mijn missie uitvoeren en de impact hebben op de revolutionaire oorlog die ik had, zodat deze natie geboren kon worden. Maar zelfs daarna had ik nog steeds iets van die elitaire houding waarmee ik was opgegroeid over, want destijds was de Amerikaanse samenleving doordrenkt van die elitaire houding. Je ziet het bij Jefferson, die het ideaalbeeld van de gentleman farmer had, die op een boerderij woonde en het grootste deel van zijn tijd besteedde aan lezen en het bestuderen van literatuur en cultuur en wat dies meer zij, want natuurlijk had hij slaven om het zware werk te doen.
Maar je ziet dat de Founding Fathers mannen van hun tijd waren, een product van hun tijd, en zelfs in Amerika heerste er een overduidelijke elitaire houding. Nu vraag jij je misschien af: waar komt dat vandaan? En natuurlijk kwam het door Engeland, want als je kijkt naar de Britse samenleving in die tijd, dan zie je dat de koningen en edelen die het land destijds bestuurden, de houding hadden dat ze superieur waren.
Het elitarisme van de gevallen denkwijze
En dan kun jij je afvragen waar het vandaan komt. Je kunt het in Engeland traceren via de koningen en de edelen, zo ver terug als in de geschiedenis is opgetekend. En als je naar andere beschavingen en culturen kijkt, dan zie je hetzelfde fenomeen in vrijwel elke cultuur.
Sommige Egyptische farao’s geloofden dat ze de incarnatie van God waren. Andere culturen hadden het idee dat hun leiders door God gezonden waren omdat ze speciale eigenschappen hadden. Je kunt dus niet echt begrijpen waar deze houding vandaan komt, tenzij je het concept gevallen wezens hebt en ziet dat dit eigenlijk niet in deze sfeer is ontstaan.
Je ziet dat het veel ouder is dan deze sfeer omdat er een kleine groep gevallen wezens is die zich al heel lang superieur voelt, niet alleen superieur aan andere mensen op een horizontale manier, maar zelfs superieur op een verticale manier, superieur aan God. Sommigen van hen geloven dat ze het beter weten dan God. Je zou kunnen zeggen: hoe is het mogelijk dat ze dit geloven? Het komt doordat de geest het vermogen heeft om een beeld te vormen en te projecteren dat dit geen beeld is – het is de realiteit. Dat de wereld zo is.
Nu hebben we soms de indruk gewekt dat deze gevallen wezens slecht zijn, zou je kunnen zeggen, maar je zou ook kunnen zeggen dat ze gewoon aan het onderzoeken zijn wat je met je geest kunt doen, met je conceptuele geest, waarmee je een concept kunt formuleren, het kunt projecteren op het Ma-terlicht en dan, wanneer de stroom van de kosmische spiegel terugkomt, kun je die gebruiken om het concept te bevestigen totdat je op het punt komt dat je er zo in gelooft, dat je het concept zo gelooft, dat je het gevoel hebt dat het echt zo is – zo is de wereld.
En zoals we al hebben gezegd, is dit niet per se slecht. Het is slechts één van de dingen die je kunt doen met je zelfbewustzijn, je verbeeldingskracht en je vrije wil. Het is een ervaring die je kunt hebben en het is een ervaring die je mag hebben om te kunnen ontdekken wat je met je vrije wil kunt doen en de ervaringen kunt krijgen die jij persoonlijk nodig hebt voordat je op het punt komt waarop je de ijdelheid hiervan inziet en afstand doet van de wens om je geest te gebruiken om te bepalen wat de realiteit is en waar je in plaats daarvan verschuift en beseft dat, hoewel de geest het vermogen heeft om te bepalen wat echt lijkt, dat dit realiteitsbesef alleen in je hoofd zit omdat je geest niet daadwerkelijk verandert hoe het universum buiten het bereik van je geest werkt.
Van een zoon des mensen tot een zoon van God
Zoals we al hebben gezegd, zou je kunnen zeggen dat de aarde ooit een natuurlijke planeet was, geschapen door de Elohim. Dit zijn breinen die het menselijke niveau van de geest die planeet aarde schiep, te boven gaan. Maar toen kwam er een verschuiving omdat de meeste mensen de dualiteit ingingen en de aarde uit de oorspronkelijke zuiverheid haalden van wat we een onnatuurlijke planeet noemen. Maar het bereik van de menselijke geest reikt niet verder dan de aarde. Dit is een van de redenen voor de enorme afstanden die je in het universum ziet.
De mensheid, de geest van de mensheid, heeft het vermogen om bepaalde parameters op aarde te veranderen, maar niet alle. Maar ze kunnen niet verder dan de aarde reiken. Dat betekent dat er een moment komt waarop je beseft dat je geest misschien wel een gevoel van realiteit hier op aarde kan definiëren, maar dat het niet echt de realiteit van het hele universum verandert.
En dan maak je een bewuste omslag omdat je besluit: “Ik wil een realiteit ervaren die verder gaat dan mijn eigen geest en de collectieve geest op aarde. Ik wil verbinding maken met de werkelijke wereld omdat ik er genoeg van heb om te proberen te definiëren wat ik wil dat echt is. Ik wil weten wat echt is omdat het geschapen is door grotere geesten dan de mijne.”
Dit is de belangrijkste verschuiving omdat je van een zoon des mensen, zoals Jezus zichzelf noemde aan het begin van zijn missie, overgaat naar een zoon van God omdat jij je goddelijke oorsprong ziet. En dan ben je God-vrij omdat je besluit: “Ik wil de realiteit kennen die God heeft geschapen, niet de realiteit die mensen hebben geprobeerd te creëren, inclusief wat ik met mijn eigen gedachten heb geprobeerd te creëren.”
Tegenstrijdigheden zien met de Wijsheid van de Moeder
En dit is een revolutionaire verschuiving. Het is de dood van het oude zelf en je wordt herboren in een nieuw leven, of liever, je wordt herboren in het leven door de Christusgeest. Het is een verticale verschuiving. Maar waar komt die verschuiving vandaan? Wat bereidt je geest voor op die verschuiving? De wijsheid van de Moeder.
Omdat er een proces in je hoofd moet plaatsvinden waardoor je de beperkingen van je eigen geest begint te zien. En de wijsheid van de Moeder stelt je in staat om de tegenstrijdigheden te zien die je in je geest hebt vanwege de dualistische polariteiten. Wat hebben we geprobeerd uit te leggen in al onze leringen over het dualiteitsbewustzijn? Wanneer je er middenin zit, kun je de beperkingen ervan niet zien omdat je de twee dualistische polariteiten niet neutraal kunt zien.
Je zult de ene superieur beschouwen, de andere inferieur, de ene als waar, de andere als onwaar. Je kunt dit zien als je contact maakt met de Christusgeest, maar je kunt het ook zien met de wijsheid van de Moeder omdat de twee standpunten die verschillende, gescheiden zelven hebben en die normaal gesproken verborgen zitten in je onderbewuste, boven de drempel van het bewustzijn uitkomen en je neutraal naar beide kunt kijken en kunt zien dat ze elkaar tegenspreken.
En in plaats van de gebruikelijke reactie omdat je bang wordt voor de tegenstrijdigheden en terugvalt op het ontkennen van de ene en zegt dat de andere waar moet zijn, kun je nog een stap naar achteren doen en zien dat ze allebei niet waar zijn. Beide staan los van de realiteit en daarom kun je met de wijsheid van de Moeder zeggen dat er een hoger inzicht moet zijn en waar vind je dat inzicht? Door naar de Christusgeest te reiken.
Het lange proces naar een revolutionaire omwenteling
Je zou kunnen zeggen dat er een revolutionair keerpunt komt omdat je het oude zelf laat sterven en je herboren wordt met je oorspronkelijke zelfgevoel als de man die uit de hemel is neergedaald, maar niemand kan die verandering in een oogwenk bewerkstelligen. Er is een lang proces voor nodig om klaar te zijn voor deze verandering en we hebben eerder het beeld geschetst dat gescheidenheid en dualiteit vergelijkbaar is met het betreden van een doolhof. Je betreedt de doolhof, het verleden splitst zich, je moet de ene in plaats van de andere kiezen, de ene dualistische polariteit in plaats van de andere.
Je verheft de ene dualistische polariteit door de andere te verlagen. Naarmate je verder gaat, kom je bij een nieuwe splitsing omdat jouw keuze voor de ene dualistische polariteit mogelijk wordt uitgedaagd. Je moet opnieuw een keuze maken die je dieper de doolhof in voert en elke keer dat je reageert, want je reageert zodra je de doolhof ingaat, maak je een keuze die je steeds verder naar beneden brengt.
Je bent je niet bewust van wat je kiest, want zoals we hebben uitgelegd, zoals Master MORE heeft uitgelegd, sterft je gevoel van verbondenheid en word je herboren met een gescheiden zelfgevoel dat geen contact kan maken met de Christusgeest en daarom de realiteit achter dualiteit niet kan zien. Je kiest tussen dualistische polariteiten en daarom ben je niet volledig bewust.
Je bent bewust in de zin die mensen normaal gesproken bewustzijn noemen, maar je hebt niet het Christusbewustzijn. Dat betekent dat de keuzes die je maakt, in zekere zin geen bewuste keuzes zijn. Het zijn geen bewuste keuzes. Je reageert op omstandigheden met een beperkte visie om uit te kiezen. Dit zorgt ervoor dat je steeds dieper in de doolhof terechtkomt totdat je het keerpunt bereikt waarop je besluit: “Ik kan dit niet meer. Er moet meer in het leven zijn dan dit.”
En op dat punt kun je hulp ontvangen van een bron buiten je geest. En die kan twee vormen aannemen. Dit kan een impuls van de Christusgeest zijn, maar veel mensen zijn niet echt in staat om die te horen wanneer ze diep in de dualiteit zijn gezonken. Het noodplan, bij wijze van spreken, of het Omega-aspect van je terugkeer, is de wijsheid van de Moeder.
De beperkingen van de geest zien met de Wijsheid van de Moeder
Hoe ga je steeds dieper de gescheidenheid in? Als je naar de mensheid kijkt, zou je kunnen zeggen dat de overgrote meerderheid van de mensen op aarde zich in gescheidenheid bevindt. Maar ze zijn er niet zo diep ingegaan omdat ze helemaal geen zelfbewustzijn hebben dat sterk genoeg is. Er zijn echter mensen die diep in de dualiteit zijn gegaan. Sommigen van hen zijn gevallen wezens, maar anderen zijn oorspronkelijke aardbewoners, en zelfs sommigen zijn avatars.
De mensen met een sterkere individualiteit gaan dieper de dualiteit in, dieper de doolhof in, omdat ze de krachten van hun geest beter kunnen benutten. En dit is in zekere zin een tweesnijdend zwaard omdat het hen in staat stelt steeds dieper te gaan. Maar het heeft ook tot gevolg dat ze zich steeds bewuster worden van hoe de geest werkt. En wanneer je dat keerpunt bereikt, dan betekent dit dat je, er genoeg van kunt hebben om met je eigen geest te proberen de realiteit te definiëren.
Je kunt de beperkingen van je geest beginnen te zien. En dat is de wijsheid van de Moeder en vervolgens kun je die wijsheid gebruiken om naar de tegenstrijdigheden in je eigen gedachten te kijken. En daarom is het een tweeledige aanpak. Je ziet een tegenstrijdigheid. Die kun je niet oplossen met je lineaire analytische geest. Daarom reik je naar iets dat dit ontstijgt omdat de wijsheid van de Moeder verschilt van de wijsheid van de slang, de slangachtige geest, de manier van denken van de gevallen wezens.
De slangachtige geest gelooft in zijn eigen superioriteit; die kan en wil hij niet in twijfel trekken. Hij kan niet verder kijken dan zichzelf. Maar de wijsheid van de Moeder is niet zelfvoorzienend, op zichzelf staand. De wijsheid van de Moeder gelooft niet dat ze alles kan weten en de realiteit kan definiëren zonder het Vaderelement, het Christusbewustzijn.
De wijsheid van de Moeder reikt altijd verder dan zichzelf. En daarom, wanneer je bij een van deze enigma’s komt die je niet met je dagelijkse gedachten kunt oplossen, zegt de wijsheid van de Moeder: “Er moet een andere manier zijn om hiernaar te kijken. Er moet meer te begrijpen, te bevatten zijn dan ik nu kan zien. In plaats van proberen te denken dat ik een verfijndere, intellectuelere, slangachtige redenering moet bedenken om dit enigma op te lossen, moet ik mijn bewustzijn verhogen zodat ik iets kan zien wat ik nu niet kan zien. In plaats van te denken dat het antwoord hier op mijn huidige niveau ligt, besef ik dat er een hoger niveau moet zijn in deze uitkijktoren die ik beklim. Wanneer ik dat hogere niveau bereik, kan ik iets zien wat ik nu niet kan zien.”
Dit is de wijsheid van de Moeder. Die reikt altijd verder dan zichzelf omdat ze weet dat ze niet op zichzelf bestaat. Ze bestaat als polariteit van de Vader en daarom reikt ze altijd naar iets wat niet het tegenovergestelde is, maar het complementaire element van de schepping dat de Moeder compleet maakt.
Wanneer je die wijsheid hebt, wanneer je die wijsheid verwerft, zit je niet gevangen in je eigen geest. Je beseft: “Er moet iets zijn wat verder gaat dan ik nu zie” en je bent bereid daarnaar te reiken. En dan zie je iets, je integreert het, je internaliseert het, je bent bereid naar jezelf te kijken en om het zelf te laten sterven dat die illusie heeft.
Het beter weten dan God
Nogmaals, omdat de wijsheid van de Moeder niet op zichzelf staat, is ze bereid naar zichzelf te kijken. Ze denkt niet dat ze alles weet. Wat is het dan als je er echt naar kijkt? Wat is de diepere betekenis van de uitspraak van Jezus over het zien van de splinter in de ogen van je broeder in plaats van de balk in je eigen oog?
Dat komt omdat je buiten jezelf kijkt. Je weigert naar jezelf te kijken. Je weigert te erkennen wat ik net heb gezegd, dat je geest het vermogen heeft om een illusie te definiëren en die echt te laten lijken. Je projecteert: “O nee, ik heb die illusie niet gedefinieerd. Een hogere macht heeft dat gedaan, of het nu de natuurwetten zijn of de Almachtige God, en daarom is het juist. En ik hoef niet naar mijn eigen geest te kijken en de illusie te zien waarin ik ben gaan geloven.”
Je kijkt niet naar jezelf en dit leidt tot de inferioriteits– en superioriteitsdynamiek. En hoewel het in eerste instantie misschien moeilijk te bevatten lijkt, is het een feit dat de mensen die gevangen zitten in inferioriteit, gevangen zitten in dezelfde denkwijze als de mensen die zich superieur voelen. Want wat doen degenen die geloven dat ze inferieur zijn? Ze maken geen contact met het feit dat ze geboren zijn uit de Christusgeest. En daarom zijn inferioriteit en superioriteit niet op hen van toepassing. En daarom zijn ze in werkelijkheid ook niet inferieur. Ze zitten nog steeds gevangen in de geest die denkt dat hij de werkelijkheid kan definiëren.
En het is precies dezelfde geest als die van de mensen die geloven dat ze superieur zijn. Het zijn gewoon twee verschillende polariteiten van dezelfde geest, twee verschillende uitkomsten van dezelfde geest. Ze geloven allebei dat ze het beter weten dan God. De mensen die zich superieur voelen, geloven dat ze beter dan God weten hoe het universum zou moeten werken. De mensen die zich inferieur voelen, geloven niet dat ze weten hoe het universum moet werken, maar geloven wel dat ze beter dan God weten dat ze inferieur zijn.
Precies dezelfde manier van denken, alleen neemt die twee verschillende vormen aan, wat we al zo vaak hebben uitgelegd: het is de onvermijdelijke uitkomst van dualiteit. Dezelfde denkwijze verspreidt zich in twee schijnbaar tegengestelde polariteiten. Maar ze zijn gebaseerd op dezelfde denkwijze.
De essentie van dualiteit
Maar het probleem met dualiteit is dat je, als je er eenmaal in bent gestapt, niet ziet dat de twee polariteiten zijn voortgekomen uit dezelfde manier van denken, namelijk dat ze beide gedefinieerd worden door de dualistische geest. Je denkt dat de ene door God zelf of door de natuurwetten als superieur wordt gedefinieerd en de andere als inferieur. Het is geen definitie in je geest. Zo is de wereld.
Met andere woorden, de denkwijze splitst zich in tweeën. Maar zodra jij je op één van de twee concentreert, kun je de andere alleen nog maar als precies het tegengestelde zien. En daarom kun je niet zien dat ze uit dezelfde manier van denken zijn voortgekomen. Het is alsof je naar een prisma kijkt waar je wit licht in stuurt en de kleuren van de regenboog uit komen. Hetzelfde witte licht wordt door het prisma gesplitst.
Maar zodra je in de dualiteit bent, zie je niet dat er een prisma is. Je ziet niet dat er wit licht achter zit. Je ziet alleen de kleuren. Maar in plaats van ze louter als kleuren te zien, heb je een dualistisch waardeoordeel: “Ah, rood is slecht, rood is van de duivel en blauw is goed”, enzovoort. Het zijn slechts kleuren.
Je belandt in de dualiteit. Mensen zullen verdeeld worden in verschillende groepen. Het zijn alleen maar verschillende groepen, maar de dualistische manier van denken voegt er een waardeoordeel aan toe. Sommige groepen zijn superieur aan andere. Sommigen zijn Gods uitverkoren volk en anderen zijn de zonen van de duivel.
Het is zo’n oud verhaal dat jij je, wanneer je terugkijkt op de geschiedenis, afvraagt: “Hoe lang, o Heer, moeten ze dit spelletje nog spelen, door te denken dat ze het beter weten?” Zijn blond haar en blauwe ogen beter dan zwart haar en bruine ogen? Het zijn gewoon twee verschillende vormen. Is een cirkel beter dan een vierkant? In de middeleeuwen dachten katholieken dat. De cirkel was de perfecte schepping van God. Een vierkant was van de duivel.
Maar dit is allemaal dualiteit. En dit is de essentie van dualiteit. Als je er eenmaal in zit, lijkt het zo echt dat je het niet in twijfel kunt trekken. Daarom hebben we keer op keer gezegd dat je de dualistische geest niet kunt gebruiken om de dualistische geest te overwinnen, om jezelf ervan te bevrijden. Als je eenmaal gevangen zit, zit je vast, tenzij je reikt naar iets wat je eigen geest te boven gaat, hetzij de wijsheid van de Moeder, die de tegenstrijdigheden ziet, of de wijsheid van de Christusgeest die rechtstreeks komt.
Twee aspecten van de Ene Geest
Maar dan kun je nog een andere vraag stellen. We hebben het hier over de Sophia, de wijsheid van de Moeder. Is die gescheiden van de wijsheid van Christus? Nee. Het is slechts een ander aspect, een andere uitdrukkingsvorm van de wijsheid van Christus. Want zonder hem werd niets gemaakt wat gemaakt werd, of liever, zonder dat werd niets gemaakt wat gemaakt werd. Nogmaals, Christus neemt gewoon twee vormen aan.
Christus verdeelt zichzelf schijnbaar in twee vormen, want wanneer mensen in de dualiteit zijn gestapt, moet dat hun gemoedstoestand aanspreken. Maar je kunt dit ook vanuit een andere invalshoek bekijken en zeggen dat wanneer je kijkt naar het feit dat mensen op aarde hun eigen illusie hebben gecreëerd, waar de Maya in het Oosten over sprak. Dit is gebaseerd is op dualiteit omdat alles als tegengesteld wordt gezien, maar daarachter schuilt de diepere waarheid dat de Ene Geest de eerste schepping van de Schepper was.
Maar de Ene Geest, de onverdeelde geest van Christus, schiep de wereld niet omdat het Eén Geest is. De eerste scheppingsdaad was immers het ontstaan van twee polariteiten binnen die Ene Geest, de uitbreidende en samentrekkende. En het zijn complementaire polariteiten omdat de interactie tussen de twee vorm schept. Zodra je echter in de dualiteit stapt, zie je ze niet langer als complementair. Je ziet ze als tegenpolen die elkaar opheffen.
Dan zit je gevangen in de gedachte dat je de ene dualistische polariteit als superieur moet beschouwen en de andere moet vernietigen. Dan heb je een prachtige toestand gecreëerd, het eeuwige koninkrijk, of hoe je het ook maar wilt noemen. Zoals we al hebben gezegd, is het gewoon zo dat jij je niet compleet voelt zodra je in de dualiteit terechtkomt. Het ego probeert je onvolledigheid te vullen met de dingen van deze wereld.
De belangrijkste illusie van de dualiteit
Let wel, we hebben gezegd dat je geest uit heel veel gescheiden zelven bestaat. En ja, er is ook een gescheiden zelf dat zich niet compleet voelt. Maar voel je die onvolledigheid alleen in de gescheiden zelven? Nee, omdat het Bewuste Jij zich ook onvolledig voelt wanneer hij zichzelf niet meer als een verbonden wezen ziet.
En om dat gevoel van onvolledigheid te verhullen, iets wat je eigenlijk terugtrekt naar eenheid, moet je ego jou de indruk geven dat je terug kunt keren naar volledigheid, dat jij je vervuld kunt voelen door de dingen op deze wereld. En je zou kunnen zeggen dat dit de belangrijkste illusie van de dualiteit is.
Het existentiële probleem in de dualiteit is het gevoel van onvolledigheid en de overtuiging dat je het kunt compenseren, dat je het kunt overwinnen door iets op deze wereld. En dat is de denkwijze waarin de gevallen wezens gevangen zitten sinds de eerste keer dat ze vielen en die ze hebben meegenomen naar deze planeet en heel slim hebben geëxporteerd naar de meeste mensen op aarde die hetzelfde geloven.
Wat krijg je dan? Welnu, je hebt de manier van denken dat we een denksysteem moeten definiëren dat gradaties kent. Dit is het ultieme juiste, dat is het ultieme verkeerde. En dan definieer je de epische zoektocht, de epische oorzaak om het juiste als dominante te vestigen door het verkeerde te vernietigen. Veel mensen zijn door de geschiedenis heen hierin gevangen komen te zitten.
De grootste ironie van dit alles zijn misschien wel de kruistochten omdat de mensen die beweerden dat ze Christus op aarde vertegenwoordigen, het nodig vonden om de leden van een andere religie te doden. Hoe kun je iemand doden als je hem de andere wang toekeert? Ik voeg hier een stukje wijsheid van de Moeder aan toe, want alleen de Moeder kan deze vraag stellen. De dualistische geest kan dat niet.
Blindelings de blinde leiders volgen
Is het geleerd wat de gevallen wezens geloven? Zijn ze ontwikkeld in hun overtuigingen? Ze zitten gevangen in de meest fundamentele illusie van het dualiteitsbewustzijn. Hoe ontwikkeld is dat? Hoe maakt dat je superieur? Het is in zekere zin een poging om superieur te worden door middel van domheid. Hoe dom is dat?
Maar nogmaals, wanneer je vastzit in de dualiteit, wanneer je gelooft, wanneer je verblind bent door de geleerdheid van deze gevallen wezens, dan ben je niet in staat een simpele vraag te stellen of een simpele observatie te doen: “Maar de keizer heeft niets aan” omdat je niet de geest van het kind hebt, de wijsheid van de Moeder, om de logische vragen te stellen waar de gevallen wezens alles aan doen om te voorkomen dat mensen die stellen omdat je zogenaamd geleerd bent.
Je wordt geacht te geloven wat deze kleermakers zeiden, namelijk dat ze een verfijnd kledingstuk voor de keizer naaiden. En iedereen die deel uitmaakte van het hof knikte. “O ja, zie je het dan niet? Kun je wel zien hoe prachtig dit is? Ik wil ook zo een. Maar niet zo mooi als die van de keizer, natuurlijk. Maar ik wil ook zoiets.”
Om de illusie te kunnen houden dat je superieur bent, stel je degenen die de illusie hebben gedefinieerd, de criteria die jou superieur maken, niet ter discussie. En zo kunnen mensen gevangen blijven in het blindelings volgen van blinde leiders, incarnatie na incarnatie na incarnatie, totdat ze het beu worden om steeds maar weer tegen een muur aan te lopen. En dan vragen ze zich af: “Zou er meer in het leven kunnen zijn dan altijd maar hoofdpijn hebben?” En dan zeggen ze: “Wat als ik nu eens zou stoppen met met mijn hoofd tegen de muur aanlopen?” En dan reiken ze naar de wijsheid van de Moeder die hen laat zien dat er een alternatief is, want er is altijd een alternatief, als je bereid bent ernaar te zoeken.
Ervaring achter de illusie
Maar nogmaals, je moet de bereidheid hebben om te kijken. Je moet bereid zijn jezelf af te vragen wat er in je omgaat. Waarom? Wat heb ik gezegd? Degenen die inferieur zijn, hebben dezelfde denkwijze als degenen die zich superieur voelen. Ze geloven allebei dat hun geest zo ontwikkeld is dat zij kunnen definiëren wat echt is. En dat is iets wat jij je moet willen afvragen voordat je de overtuiging kunt opgeven dat jouw geest superieur is en kan definiëren wat echt is. En dan kun je naar de wijsheid van de Moeder reiken, je kunt naar de wijsheid van de Christusgeest reiken, en dan kun je weer omhoog beginnen te klimmen om uit de doolhof te komen.
Maar hoe doe je dat? Je bent er onbewust ingegaan, je was je er niet van gewaar, maar je kunt er alleen bewust weer uitkomen. Wat bedoel ik met onbewust? Omdat je ontkent dat je geest de illusie bedenkt en hem echt laat lijken. Je zegt dat iets buiten je geest het realiteitsgevoel heeft gecreëerd.
En om bewust terug te keren moet je dus de ene illusie na de andere zien. Je moet inzien: “Ik heb deze illusie in mijn gedachten geaccepteerd. Ik had er een reden voor in de situatie waarin ik me toen bevond.” Het gaat er niet om dat jij jezelf veroordeelt, het gaat er gewoon om dat je ziet dat je er een reden voor had. Het gaf je een bepaalde ervaring, maar nu heb je daar genoeg van. En hoe verander jij je ervaring? Dan moet je de structuur in je geest veranderen, het zelf, het onderbewuste zelf die jou die ervaring gaf.
Een onderbewust zelf is vergelijkbaar met het opzetten van een gele bril. En dan krijg je de ervaring: “O, wat is de lucht mooi groen.” De kleur van de lucht is niet veranderd, maar jouw ervaring van de lucht wel. Zolang je de ervaring wilt houden dat je leeft onder een groene lucht, houd je de bril op. Maar wat is de enige manier om de ervaring dat de lucht groen is te veranderen? De bril afzetten. Hoe moeilijk is het om dit te zien met de wijsheid van de Moeder?
Dualiteit als ervaring
Het gaat niet om goed en kwaad. Dualiteit is gewoon een ervaring omdat jij bepaalt of iets goed of kwaad is. Hoe kom je daaruit? Welnu, zet die dualistische bril af. Het is de enige manier, maar je kunt dit alleen bewust doen. Je kunt dit alleen doen als je weet waarom je die ervaring wilde, of waarom jij je door de omstandigheden liet manipuleren om te denken dat je slechts twee opties had en dat je de ene in plaats van de andere moest kiezen. Maar wanneer jij je hiervan bewust wordt, zeg je: “Ah, ik had kunnen weigeren om één van die twee te kiezen. En ik had een stap terug kunnen doen en kunnen zeggen: er moet meer aan de hand zijn dan ik nu zie.”
Want dan had je hulp gekregen en een verstandiger keuze kunnen maken, dan had je naar een hoger niveau kunnen stijgen, dan had je naar je volgende ervaring kunnen kijken: “Heb ik genoeg van die ervaring?” Dan zoek je naar: “Waarom heb ik de bril opgezet die me die ervaring gaf?” Je kiest ervoor om de gemaakte keuze los te laten. Je kiest ervoor om naar een hoger perspectief te reiken. Je zet die bril af en zet dan weer een stap richting de uitgang van de doolhof.
Christus de doolhof in trekken
Maar je kunt dit niet in één keer doen, wat sommige moderne en oude leraren ook beweren. Je stapt bewust uit de doolhof, anders kom je er niet uit. Je denkt misschien dat je er al uit bent omdat je geest in staat is om elke spirituele lering in de doolhof te trekken en te beïnvloeden met een dualistisch standpunt.
En dan kun je zeggen: “O ja, ik zie dat er een prachtige toestand bestaat die Christusschap heet, of een non-duale bewustzijnsstaat. En die wil ik ook.” Of liever, je zegt niet: “Ik wil de staat van Christusschap – nee, ik wil de ervaring dat ik Christusschap heb zonder te hoeven kijken naar wat me uit Christusschap heeft weggetrokken, zonder naar de balk in mijn eigen oog te hoeven kijken. Ik wil de ervaring dat ik Christusschap heb.”
En de wet van de vrije wil schrijft voor dat je de leringen van Christus mag gebruiken om de ervaring te definiëren dat jij een van de ware volgelingen van Christus bent en dat jij gegarandeerd gered zult worden. En je kunt die ervaring de rest van je leven houden en je kunt hem vele levens lang hebben. Maar dat verandert niets aan het feit dat alleen de mens die uit de hemel is neergedaald, terug naar de hemel kan ascenderen.
En pas wanneer je terugkeert naar die staat, het zuivere, neutrale bewustzijn van de Bewuste Jij, kun je de aarde niet achterlaten. Want er is nog steeds een ervaring die je hier wilt en de Wet van Vrije Wil schrijft voor dat je elke ervaring mag hebben die je wilt, zolang je wilt. Begrijp je wat dat betekent?
De Alpha en Omega van vrije wil
Alles heeft een Alpha en Omega. De Wet van Vrije Wil zegt dat je elke ervaring mag hebben die je wilt. Maar die zegt ook dat je gevangen blijft in het zelf dat je creëert om die ervaring te krijgen, totdat je het zelf bewust ongedaan maakt. En het zal je terugtrekken naar de aarde totdat je het bewust ongedaan maakt.
Dat is de Wet van Vrije Wil in het Alpha en Omega-aspect. Je raakt gevangen in het zelf dat je een dualistische ervaring geeft. En je blijft gevangen totdat je dat zelf naar je bewustzijn trekt, ernaar kijkt en zegt: “Ik heb nu genoeg van jou. Ik ben klaar met je. Ga weg, Satan. Want ik waardeer de dingen die van God zijn, niet de dingen die van mensen zijn.”
Verder gaan dan de uiterlijke vorm
Het was een groot genoegen om met jullie te communiceren. Ik ben dankbaar dat zovelen van jullie, zowel hier als tijdens het webinar, mijn decreet hebben opgezegd, iets wat niet elke dag gebeurt. Ik zeg niet dat jullie mijn decreet moeten opzeggen in plaats van de decreten van andere meesters. Maar ik ben desalniettemin dankbaar dat zovelen van jullie dit hebben gedaan omdat het me enorm helpt om de doelen te bereiken die ik nog steeds heb bij mijn interactie met de aarde. En ik heb bepaalde doelen. Deels omdat ik hier al vele levens geïncarneerd ben geweest. Deels omdat ik de boodschapper was van een eerdere dispensatie, de I AM Movement.
Ik heb natuurlijk nog wel een aantal doelen die ik graag zou willen bereiken omdat de I AM Movement haar volledige potentieel niet heeft gehaald. Er zijn nog steeds mensen die vastzitten, niet per se mensen die zijn geïncarneerd, maar mensen die het scherm van het leven hebben verlaten en deel hebben uitgemaakt van de I AM Movement en die nog steeds vastzitten in een bepaalde culturele denkwijze die niet echt werd geschapen, maar is ontstaan in de I AM Movement en ik zou graag zien dat die mensen daarvan bevrijd worden.
En de leringen van deze dispensatie zouden hen zeker kunnen helpen. Sommigen van jullie die zich tot deze dispensatie aangetrokken voelen, waren geïncarneerd ten tijde van de I AM Movement. Als je intuïtief voelt dat dit ook op jou van toepassing is, dan zou je er baat bij hebben om de leringen van de I AM Movement te bekijken, in ieder geval de drie groene boeken, en deze neutraal te vergelijken met de leringen die tijdens deze dispensatie zijn gegeven en te streven naar een beter inzicht in mij of een andere geascendeerde meester met wie je wilt contact wilt maken, zoals Saint Germain.
En dat zou je dan krijgen, dat zou je in staat stellen om jezelf te bevrijden van die restanten van de manier van denken die je mogelijk hebt meegedragen door je betrokkenheid bij de I AM Movement. En dat zou ik graag willen, zodat de I AM Movement niet iets is wat zielen op een bepaald niveau houdt. Ik zeg niet dat er een fout zit in de leringen van de I AM Movement, maar zoals andere meesters al hebben gezegd, zijn ze gegeven voor een bepaald bewustzijnsniveau. Jij, die in een vorig leven of zelfs in dit leven betrokken bent geweest bij de I AM Movement, moet daaraan voorbij zien te komen.
Je moet beseffen dat de wereldlijke vorm niet belangrijk is, maar de stroom waaruit de wereldlijke vorm is voortgekomen. Namelijk de geascendeerde meesters. En wij gaan voortdurend verder, we transcenderen onszelf. En als je met ons verder wilt gaan, moet je jezelf transcenderen en je moet de wereldlijke vorm transcenderen. Of het nu de I AM Movement was, of helemaal terug tot Egypte en Babylon, of de Vedische leringen, of de leringen van Boeddha, of de leringen van Jezus, en dergelijke. De vorm is een onderling afhankelijke oorsprong.
Er is een impuls vanuit het geascendeerde rijk die via een mens komt. En de feitelijke vorm die de openbaring aanneemt, wordt bepaald door de onderling afhankelijke oorsprongen in die specifieke situatie en maatschappij, en het bewustzijn van de boodschapper, het bewustzijn van de mensen die hem ontvangen. Het is wat het is. Het is wat er op dat moment naar buiten kon worden gebracht. De vorm wordt bepaald door de situatie die er in het verleden was.
Mee stromen met de meesters en onderling afhankelijke oorsprongen
Maar de bedoeling van de openbaring was alleen maar de verhouding veranderen en de aarde en het collectieve bewustzijn verhogen. En als dat lukt, dan is die onderling afhankelijke oorsprong er niet meer die er destijds was.
Waarom terugkijken op de vorm? Waarom niet de stroom volgen vanwaar die is gekomen, vanwaar de openbaring is gekomen? En contact maken met de geascendeerde meesters en met ons mee stromen in plaats van te denken dat je loyaal aan ons moet zijn door loyaal te zijn aan iets wat er toen is gebeurd. Iets wat overigens nooit herhaald zou kunnen worden omdat de hele vluchtige situatie is veranderd. Als je hier een lineair beeld van wilt, in de jaren (19)30 was de aarde niet waar ze nu is in de ruimte. Ze was miljoenen kilometers verder terug. En ze is verder gegaan in de ruimte omdat de aarde zich in de ruimte heeft verplaatst en de aarde in een spiraalvormige, niet elliptische baan om de zon draait. De aarde komt nooit terug op hetzelfde punt. Ze beweegt verder, omhoog, omhoog, omhoog de ruimte in. De aarde is niet waar ze was in de jaren (19)30.
Als er tegenwoordig een openbaring wordt gegeven, zal die niet hetzelfde zijn als één in de I AM Movement. Dat kan niet omdat de aarde niet meer is waar ze was. De onderling afhankelijke oorsprongen zijn niet meer waar ze toen waren. Het licht wordt gesplitst door het prisma van de onderling afhankelijke oorsprongen. Maar het prisma verandert, zodat het licht zich nooit twee keer op dezelfde manier splitst.
Wat vandaag tot uitdrukking komt, is een weerspiegeling van de onderling afhankelijke oorsprongen van de planeet, het collectieve bewustzijn. Het zal zich ook nooit herhalen. Het zal niet voor altijd standhouden. Dat is ook niet de bedoeling. Je hebt een keuze: je fixeren op een uiterlijke vorm die is ontstaan als een boodschap uit het geascendeerde rijk of proberen contact te maken met de bron van de impuls, namelijk de geascendeerde meesters, en met ons mee stromen.
Ik ben dankbaar dat ik deze boodschap mag overbrengen. En nogmaals, alleen al doordat deze boodschap fysiek werd uitgesproken en door jullie chakra’s werd vermenigvuldigd, is de onderlinge afhankelijkheid van de oorsprongen van de hele planeet veranderd. En dat is alles wat we kunnen doen.
Ja, de I AM Movement in de jaren (19)30 heeft de aarde inderdaad veranderd. Maar dit was niet de ultieme verandering waar veel studenten naar zochten en waar ik tot op zekere hoogte naar zocht in mijn, we zouden kunnen zeggen, minder bewuste momenten. Ik ben nu heel genereus naar mezelf. Ik had dat andere woord ook kunnen gebruiken. Wat was het? Stom? Maar goed, we zijn wie we zijn in die tijd. Ik verkeerde in een bepaalde bewustzijnsstaat. Er waren culturele invloeden. En wat er voortgebracht kon worden, was alles wat er toen mogelijk was.
Ik had de overtuiging, het verlangen, dat dit ideaal zou zijn, de allerhoogste openbaring. Dat gold ook voor de boodschappers van de Summit Lighthouse. Deze boodschapper heeft dat overwonnen. Niet tot onze schande, maar tot zijn eer. Jullie, die lid zijn van deze dispensatie, kunnen het ook overwinnen, zoals veel van jullie al gedaan hebben. Anders waren jullie hier niet geweest. Jullie zouden dan nog steeds loyaal zijn aan de I AM Movement of de Summit Lighthouse. Jullie kunnen er echter allemaal baat bij hebben door hierover na te denken. Over de loyaliteit aan de uiterlijke vorm versus het contact, jullie persoonlijke contact met de geascendeerde meesters.
Zonder de boodschapper had ik deze boodschap niet op het fysieke vlak kunnen uitspreken. Maar je hebt deze boodschapper niet nodig om rechtstreeks in je geest contact met mij of een andere geascendeerde meester te maken. Geloof nooit dat je iets van deze wereld nodig hebt om contact te maken met de geascendeerde meesters die zich buiten deze wereld bevinden. Dat is niet de wijsheid van de Moeder.
Hiermee verzegel ik jullie in mijn vreugde en mijn vlam van Godvrijheid, Godgehoorzaamheid. Gehoorzaamheid is geen blinde gehoorzaamheid. Het is gewoon de erkenning dat de werkelijkheid zich buiten de dualistische geest bevindt. IK BEN de Geascendeerde Meester Godfre.