Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, 7 januari 2024 – webinar Nieuwjaar: De Vlam van Vrede ZIJN op een wereld in transitie
IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. Laat ik het eerst hebben over de gedachtevorm voor 2024. Uiteraard is het nog steeds goed om de affirmaties of mantra’s op te zeggen die je tot nu toe hebt opgezegd: “Gautama Boeddha, jij bent de perfecte spiegel voor de aarde”, Saint Germain voor de economie, Moeder Maria voor vrouwen, Jezus voor het christendom*, en je kunt zelfs je eigen mantra’s voor andere meesters maken. Maar ik geef je ook een specifieke gedachtevorm voor dit jaar.
De gedachtevorm voor 2024
En de gedachtevorm is dat ik, Gautama, aan de ene kant van de Zee van Samsara zit. Ik zit in een kenmerkende houding van de Boeddha, een gouden Boeddha. Niet een van de massieve koperen of bladgouden Boeddha’s die er zijn, maar als een Boeddha van gouden licht. Voor mij ligt daarom de Zee van Samsara. Jij en de mensheid bevinden zich aan de andere kant van die zee. Die is stormachtig met grote golven, chaotische golven. Ik strek mijn handen zo uit dat ik de zee splijt. Niet de Rode Zee, maar de Zee van Samsara. Er is nu een droge doorgang en de golven worden aan beide kanten tegengehouden. Daardoor kunnen degenen die dat willen, degenen die een zeker evenwicht gevonden hebben, door de Zee van Samsara heen lopen naar de gouden Boeddha. Maar om zo te kunnen lopen, moet je zo evenwichtig zijn dat je niet in een van beide richtingen wordt getrokken. Je kunt dat beeld voor jezelf onthouden, dat je op deze smalle lijn door de Zee van Samsara loopt, zonder naar een van beide kanten te kijken, maar je alleen te concentreren op de gouden Boeddha, het gouden licht van de Boeddha. Je kunt de visie vasthouden dat veel mensen onder de top tien procent van de mensen zich ook tot de Boeddha aangetrokken zullen voelen en in staat en bereid zullen zijn dat pad te bewandelen, de zee over te steken, en ongeacht alle onrust op de wereld, te reiken naar de vrede van de Boeddha.
Wat is de Bewuste Jij?
Mijn bijdrage aan dit webinar zal meerdere facetten hebben. Laten we beginnen met het concept ‘zelf’. We hebben gezegd dat de Bewuste Jij in werkelijkheid een zelfgevoel is. Wat is een zelfgevoel? We hebben ook gezegd dat de Bewuste Jij zuiver gewaarzijn is. En daarmee bedoelen we dat de Bewuste Jij niet de uiterlijke zelven is, de identiteit, de mentale en emotionele lichamen, en de inhoud van die lichamen. Een andere manier om dit te beschrijven, en let erop dat dit woorden zijn, maar een andere manier om dit te beschrijven is dat je zegt dat de Bewuste Jij in werkelijkheid het bewustzijn is van de IK BEN Aanwezigheid die zichzelf focust in de materiële wereld. Maar omdat de Bewuste Jij niet de hele Aanwezigheid is, kan de Bewuste Jij zichzelf als een apart wezen ervaren; hij kan zelfs het gevoel hebben dat hij gescheiden is van de IK BEN Aanwezigheid.
Maar wat is de Bewuste Jij eigenlijk? Dit is het vermogen van het bewustzijn om zich in een bepaalde locatie te concentreren. Het is een soort concentratie van bewustzijn. Wat gebeurt er wanneer de Bewuste Jij in een bepaald zelf terechtkomt? Dan concentreert het bewustzijn dat de Bewuste Jij is, zich in dat zelfgevoel en ervaart de wereld door het waarnemingsfilter van dat zelf. Wat stelt mensen in staat om zich te identificeren met hun fysieke lichaam? De Bewuste Jij is geconcentreerd in het lichaam, voor veel mensen, in het brein, en ervaart daarom de wereld door het waarnemingsfilter van de fysieke zintuigen en hun brein.
Zoals we al eerder hebben gezegd, kun je zeggen dat de Bewuste Jij, is wat hij denkt dat hij is, hoe hij zichzelf ook ervaart, afhankelijk van hetgeen waarop hij zich heeft gefocust. Maar we hebben ook gezegd dat jij ongeacht alle uiterlijke zelven die jij vormt en hoe sterk ze ook zijn en hoe sterk jij je er ook mee hebt geïdentificeerd, die zelven niet wordt, omdat de Bewuste Jij nog steeds precies dit is: een concentratie van bewustzijn, en je weet heel goed dat je het vermogen hebt om je focus te verleggen. Als je tv kijkt, verdiept bent in een film, maar buiten een hard geluid hoort, dan gaat je aandacht onmiddellijk naar het geluid. Je verlegt je focus van de film naar het geluid buiten. Dat is alles wat je doet. Dat is eigenlijk alles wat de Bewuste Jij doet, zijn focus verleggen.
Het vermogen om je focus te verleggen
Nu gebeurt dit in veel gevallen bij de meeste mensen, zeker als je in de onderdompelingsfase zit, onbewust. Je verlegt onbewust je focus van het ene naar het andere.
Wat gebeurt er als je aan de ontwakingsfase begint? In het ideale geval zou het zo moeten zijn dat jij je bewust wordt van je vermogen om je focus te verleggen en in plaats van je focus heen en weer te laten trekken door omstandigheden van buitenaf of door interne omstandigheden in je vier lagere lichamen, kun je bewust beslissen waar jij je aandacht op vestigt. Dit heeft bepaalde subtiliteiten. Je zou kunnen zeggen dat traditionele vormen van meditatie gericht zijn op het concentreren van je gedachten, het beheersen van je geest, het onderdrukken van gedachten en gevoelens en je geest disciplineren. Ik zeg niet dat dit niet wat resultaat kan opleveren, maar uiteindelijk komt de vraag erop neer of je focus wordt verlegd. Helpt het om je bewust te worden van je vermogen om je focus te verleggen?
Wij hebben jullie een reeks leringen en hulpmiddelen proberen te geven om je ervan bewust te worden dat jij de Bewuste Jij bent; dat je neutraal, zuiver gewaarzijn bent, en dat betekent dat je niet al die zelven op je drie hogere niveaus van je geest bent. Wanneer je dit beseft, wanneer je dit begint te ervaren, kun je ervaren dat je focus van de zelven naar zuiver gewaarzijn kunt verschuiven en daar kun jij je steeds bewuster van worden, je kunt dit steeds beter.
De dualistische staat van niets-heid in de non-duale leer
Wat wij jullie op dit moment willen meegeven, is echter iets wat enigszins subtiel ligt, omdat sommigen van jullie er klaar voor zijn om daar hun voordeel mee te doen. Wanneer je jezelf als zuiver gewaarzijn ervaart, denk je misschien dat je ervaart dat er geen zelf is. Dit heeft veel mensen door de eeuwen heen ertoe gebracht om in een staat van niets, niets-heid of geen-zelf te ervaren, zoals het nu in de moderne non-dualiteitsbeweging wordt genoemd. En ze krijgen een bepaalde ervaring, zoals we eerder hebben besproken, omdat er in het collectieve bewustzijn een staat van ‘schijnbaar niets’ of ‘schijnbaar geen zelf’ is gecreëerd.
Maar wat gebeurt er dan eigenlijk? Wanneer je volledig bent, wanneer jij, wanneer de Bewuste Jij, zich volledig identificeert met de wereldlijke zelven, de persoonlijkheid op de wereld, dan is dit een voorbeeld van een extreme focus op iets wat vorm heeft. Je bent gefocust op dit specifieke zelfgevoel. Dit doen de gevallen wezens in extreme mate. Ze hebben geen zelfgevoel gevormd dat in één punt is samengebald, maar een enigszins breed en verfijnd zelf, maar hun Bewuste Jij is volledig gefocust op dat zelfgevoel en zit helemaal in dat zelfgevoel.
Dit is natuurlijk een zelf dat op de dualiteit berust. Dat heeft ingebouwde tegenstrijdigheden en veroorzaakt daardoor lijden. Dit zelf probeert zichzelf te verheffen om onsterfelijk te worden, maar aangezien dit een onmogelijke taak is, zal het zelf altijd lijden. Er zijn wezens die al zo lang in deze staat van lijden verkeren, zelfs langer dan de levensduur van deze niet-geascendeerde sfeer, dat ze er genoeg van hebben. Ze zijn nu naar het tegenovergestelde dualistische uiterste overgegaan: in plaats van het zelf te verheerlijken, ontkennen ze dat er een zelf is en denken dat ze daardoor kunnen ontsnappen aan het proces waarin ze bewust alle onderbewuste zelven moeten opruimen die ze in die lange periode hebben gevormd – ze hebben het concept geschapen dat er een rijk of ervaring van niets-heid is, geen differentiatie, geen twee. Sommigen noemen dit zelfs Nirvana of verlichting.
Maar verlichting en Nirvana, de concepten ik zelfs vijfentwintighonderd jaar geleden al gebruikte, betekenen niet niets-heid. Eigenlijk waarschuwde ik, als de geïncarneerde Boeddha, tegen het terechtkomen in een staat van niets-heid of een staat van ‘geen-zelf’ en de reden hiervoor is heel eenvoudig.
Een staat van disfocus
Wat heb ik gezegd dat de Bewuste Jij is? Het is concentratie van het bewustzijn, zich focussen in een specifieke locatie, zouden we kunnen zeggen. Maar wat is de keerzijde van de concentratie van het bewustzijn? Dat is disfocussen, het bewustzijn niet in een specifieke locatie focussen, maar ont-focussen zodat er geen specifiek gevoel van locatie of zelfgevoel is. Maar wat gebeurt er als je dit doet? Je verliest je zelfgevoel. Maar waarom is de Bewuste Jij in de eerste plaats ontstaan? Om de I AM Presence een specifieke ervaring te geven in de wereld van vorm.
In de wereld van vorm kun je van alles in vorm zeggen dat het een bepaalde locatie heeft, een bepaalde lokalisatie. Daarom focust de Bewuste Jij bewustzijn zich in een bepaalde locatie, dit geeft dus een bepaalde ervaring. Wat gebeurt er als je de Bewuste Jij ont-focust en in een kunstmatige staat van niets-heid of geen-zelf terechtkomt? Dan verlies jij je gevoel van continuïteit, je verliest jezelf, wie je bent, en veel mensen op de wereld ervaren dit, zelfs op dit moment.
Door de geschiedenis heen hebben veel mensen dit ervaren omdat ze door de gevallen wezens verstrikt zijn geraakt in de gedachte dat er in plaats van dit proces van bewust ont-creëren van de onderbewuste zelven, een sluiproute is. Ze kunnen het moeizame proces overslaan en daardoor onmiddellijk verlicht worden, het instant-Nirvana bereiken, hoe ze het ook noemen. Maar dit is een leugen die de gevallen wezens hebben bedacht en het effect is dat je nog steeds alle onderbewuste zelven in je wezen hebt. Daarom ben je niet vrij om weer op te gaan in de IK BEN Aanwezigheid. Je kunt niet in je IK BEN Aanwezigheid komen. Maar je kunt je in ieder geval tijdelijk je in de zelven concentreren.
Het spirituele coma van het geen-zelfland
Wat is er nodig om een zelf te laten sterven? Dat jij je dis-identificeert van het zelf. Je moet je op het zelf concentreren zonder erin te gaan, de illusie te zien en die illusie dan los te laten. Als je in de staat van geen-zelf verkeert waarin je niet gefocust bent, kun je die kant niet op. Maar je kunt ook niet naar de IK BEN Aanwezigheid gaan, omdat de IK BEN Aanwezigheid niet niets is. Het is niet geen-zelf. Het is een duidelijk gedefinieerd zelf. Je komt dan in het land van geen-zelf en er zijn twee manieren om daar te komen.
Sommige mensen belanden in een psychiatrische inrichting, in een dwangbuis of aan zware medicatie, omdat de psychologische professie deze aandoening heeft ontdekt en ze op verschillende manieren heeft gelabeld. Anderen gaan naar een of andere spirituele setting en een aanzienlijk aantal van hen vind je terug in boeddhistische kloosters over de hele wereld, maar ook andere vormen van spirituele kloosters of retraites, waar ze proberen dit in een deugd te veranderen, in een teken van spirituele groei. Ze kunnen daar een tijdje in deze dissociatieve toestand blijven zitten, maar ze groeien hier niet van. Ze zijn bij wijze van spreken schijndood. Dit zijn de twee belangrijkste opties voor mensen. En heel veel mensen hebben door de tijd heen geloofd dat ze een soort spirituele groei hebben bereikt in een hogere bewustzijnsstaat, zelfs het Nirvana of verlichting of ontwaken of geen-zelf, maar ze zijn alleen maar in een spiritueel coma terechtgekomen.
Focussen op het hogere zelf
Wat is het alternatief als je dit hebt meegemaakt? Het gaat erom dat je beseft dat deze toestand, de onwerkelijkheid van deze toestand, een misvatting is en opnieuw bereid bent je te focussen. Als je niet in staat bent om je te concentreren op je IK BEN Aanwezigheid, wees dan bereid je te concentreren op jouw onderbewuste zelven. Gebruik onze hulpmiddelen en leringen om die zelven geleidelijk op te lossen en te laten sterven. Naarmate je steeds meer zelven laat sterven, wordt de Bewuste Jij steeds vrijer om bewust te kiezen waar hij zich op wil concentreren. Dan kun jij je concentreren op de IK BEN Aanwezigheid, of je kunt je concentreren op een geascendeerde meester. Voor veel mensen zal het om te beginnen gemakkelijker zijn om zich op een geascendeerde meester te concentreren dan op de IK BEN Aanwezigheid. Dit kan misschien paradoxaal klinken, maar voor veel mensen is dit gemakkelijker. Gedeeltelijk omdat er geascendeerde meesters zijn die bereid zijn om met niet-geascendeerde mensen te werken en je daardoor een focus te geven.
Je ziet wat ik nu zeg. Spirituele groei, hogere bewustzijnstoestanden, is geen kwestie van je focus verliezen. Het is een kwestie van je focus verleggen van de zelven op deze wereld naar de zelven die boven deze wereld staan. Of het nu het zelf is van een geascendeerde meester of het zelf van jouw IK BEN Aanwezigheid. Als geascendeerde meester ben ik niet in een staat van geen-zelf. Ik heb een zelf dat zichzelf duidelijk heeft gedefinieerd als de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. Ik kan dit zelf helemaal nalopen tot mijn incarnatie als Gautama, waardoor ik me voor mijn ascensie heb gekwalificeerd. En ik kan het verder nagaan tot mijn eerste incarnatie op aarde en daarvoor op een natuurlijke planeet, eigenlijk meerdere natuurlijke planeten. En het zelf dat ik heb, berust op alle ervaringen die ik heb gehad, en ik begrijp wat de waarde is van al die ervaringen.
De illusie van een sluiproute versus het doel van het leven
Nu heb ik gezegd dat de gevallen wezens zo’n conglomeraat van onderbewuste zelven hebben gevormd dat mensen weigeren ze aan te pakken wanneer ze zich hiervan bewust worden en beseffen dat de zelven de oorzaak van hun lijden zijn. Ze willen een sluiproute vinden zodat ze terug kunnen keren naar het Nirvana, of gemoedsrust krijgen of ascenderen of verlicht worden of wat ook maar, zonder het moeizame proces aan te gaan om die zelven aan te pakken. Maar dit is opnieuw een misverstand over de bedoeling van het leven. Wat betekent het dat je vrije wil hebt? Zoals gezegd heb je binnen een bepaalde context keuzevrijheid. Je kunt de ene kant opgaan naar de ascensie of de andere kant opgaan naar de ascensie. Wat betekent dit? Dat je vrije wil hebt, want alles wat je als de Bewuste Jij doet met vrije wil, waar jij je ook op focust, is een ervaring die de IK BEN Aanwezigheid helpt om te groeien en zijn zelfgevoel uit te breiden. Gescheiden zelven vormen en het focussen van jezelf als de Bewuste Jij binnen die zelven, is een ervaring voor de IK BEN Aanwezigheid.
Maar de zelven één voor één ont-creëren en de illusies doorzien, is een ander soort ervaring die de IK BEN Aanwezigheid ook helpt groeien. Van de IK BEN Aanwezigheid als zodanig kan gezegd worden dat het geen goede uitdrukking is om te zeggen dat het hem niets uitmaakt, maar de IK BEN Aanwezigheid is er niet aan gehecht of je nu de dualiteit en gescheidenheid ingaat en hoeveel gescheiden zelven je maakt omdat het vormen van de zelven hem een bepaalde ervaring geeft en het tenietdoen van die zelven ook. Als de Bewuste Jij besluit dat hij de IK BEN Aanwezigheid niet de ervaring wil geven van het ont-creëren van de zelven, dan kan de Bewuste Jij dat doen met zijn vrije wil. Maar het kan alleen maar gedaan worden wanneer de Bewuste Jij niet bereid is zijn focus te verleggen naar de IK BEN Aanwezigheid en te voelen wat de IK BEN Aanwezigheid wil.
Omdat de IK BEN Aanwezigheid duidelijk wil dat de Bewuste Jij door het hele proces heengaat waarin alles ongedaan wordt gemaakt wat hij heeft gecreëerd. De IK BEN Aanwezigheid heeft daar geen oordeel over. De geascendeerde meesters hebben daar geen oordeel over. De Schepper heeft daar geen oordeel over. In ieder geval niet een oordeel van goed of fout. Er is wel onderscheidingsvermogen, maar dit is geen oordeel, het dualistische oordeel dat op de dualistische schaal van waarden berust.
Sommigen van jullie zijn toe aan deze leringen en beginnen te beseffen dat het eigenlijk alleen maar een kwestie is van waar jij, als de Bewuste Jij, je aandacht op richt. En gaandeweg zul jij je er bewust van gewaar kunnen worden: “O, ik richt mijn aandacht hierop. Dat wil ik niet meer doen.” En dan kun je bewust leren je aandacht te verleggen. Maar je aandacht permanenter verleggen kan natuurlijk alleen als je de zelven opruimt die je aandacht trekken. De Bewuste Jij kan dus altijd uit de onderbewuste zelven stappen en een realiteit buiten de zelven ervaren. Maar hij kan zich niet permanent, op lange termijn, buiten de zelven plaatsen totdat hij de zelven heeft opgelost, de zelven heeft opgeruimd, zodat ze niet aan de Bewuste Jij trekken.
Het proces van groei van het zelf en ascensie
Met andere woorden, we zouden kunnen zeggen dat de bedoeling van de reis die de Bewuste Jij maakt in de wereld van vorm, in de niet-geascendeerde sfeer, is dat eerst zijn aandacht naar de wereld wordt getrokken en vervolgens hem te laten ontwaken uit de identificatie met de wereld, met het identiteits-, het mentale, het emotionele lichaam en het fysieke lichaam, en te leren om bewust zijn aandacht te verleggen naar de IK BEN Aanwezigheid of de geascendeerde meesters, waardoor zijn aandacht naar boven wordt getrokken in plaats van naar buiten of zelfs naar beneden.
De gevallen wezens proberen je aandacht naar beneden te trekken om op hen gefocust te zijn. Ze willen dat jouw Bewuste Jij een chela, een slaaf, van hen als goeroe wordt. Ze willen dat de Bewuste Jij hen ziet als de ultieme goeroe en hen volgt als slaaf van hen, hen blindelings gehoorzaamt. De geascendeerde meesters willen natuurlijk dat je de tegenovergestelde kant opgaat en jezelf bevrijdt van elke neerwaartse aantrekkingskracht of één van buitenaf. Maar wij staan je natuurlijk toe je vrije wil te openbaren en voldoende ervaringen op te doen door je aandacht te richten op diverse locaties in de wereld van vorm, de niet-geascendeerde sfeer, totdat zowel de Bewuste Jij als de IK BEN Aanwezigheid genoeg hebben van de ervaringen die je kunt krijgen.
We zouden kunnen zeggen dat je er eerst op uit gaat en allemaal onderbewuste zelven vormt die je diverse ervaringen op de wereld geven, zelfs als gescheiden zelf. Je kunt op het keerpunt komen waarop jij je focus verlegt en begint aan de terugweg. Maar ook dat is een ervaring die je kunt krijgen in de wereld van vorm. Wanneer zowel de IK BEN Aanwezigheid als de Bewuste Jij genoeg hebben van beide soorten ervaringen, de onderdompeling, het ontwaken, naar buiten gaan, naar binnen gaan, dan komt de Bewuste Jij op het punt waarop niets meer in de wereld van vorm, in de niet-geascendeerde sfeer, je naar buiten of naar beneden trekt. En dat is het moment waarop de Bewuste Jij daar kan staan, hoewel staan natuurlijk metaforisch gesproken is, maar je kunt op een punt staan waarop de Bewuste Jij terugkijkt naar de aarde en het gevoel moet hebben: “Is er iets wat mij daarnaar terugtrekt? Heb ik nog een wens, iets wat ik wil doen, alles wat ik wil bereiken, een ervaring die ik wil hebben?” En als er niets is wat je aantrekt, dan kun jij je omdraaien, metaforisch gesproken, je aandacht richten op de IK BEN Aanwezigheid en weer opgaan in de IK BEN Aanwezigheid.
Dit betekent niet dat de Bewuste Jij ophoudt te bestaan. Het betekent dat de Bewuste Jij beseft dat hij de IK BEN Aanwezigheid is, beseft dat hij nooit gescheiden is geweest van de IK BEN Aanwezigheid. Die was slechts een focus, een lokale focus van de IK BEN Aanwezigheid in de niet-geascendeerde sfeer. Maar de volledige IK BEN Aanwezigheid, met alle ervaringen is opgenomen in het causale lichaam, dat de IK BEN Aanwezigheid heeft vergaard door middel van de Bewuste Jij.
Ik ben een geascendeerde meester. Ik denk niet voortdurend aan al mijn vorige levens op aarde en op natuurlijke planeten, maar de ervaringen die ik heb gehad, bevinden zich in mijn causale lichaam en mijn causale lichaam maakt deel uit van wat ik in totaal ben. Daardoor heb ik een veel groter bewustzijn dan toen ik pas de IK BEN Aanwezigheid was die lang geleden op een natuurlijke planeet in deze sfeer werd geschapen. En dit is het proces van het leven, het proces van de groei van het zelf, de transcendentie van het zelf. Het is een prachtig proces, een wonderbaarlijk proces, een schitterend proces.
Ik weet dat een geascendeerde meester dit veel gemakkelijker kan zeggen dan een niet-geascendeerd wezen dat nog steeds in de Zee van Samsara zwemt en worstelt om zijn hoofd boven water te houden. Maar misschien kan dit, als je dit hoort en hoort dat dit jouw potentieel is, inspirerend voor je zijn, vooral als je beseft dat ik ben begonnen als een IK BEN Aanwezigheid net als jouw IK BEN Aanwezigheid. Ik ben ook begonnen met een lokaal zelfgevoel dat in één punt is samengebald, net als jij. Er is niets bijzonders aan mij dat mij in staat heeft gesteld om dit proces te doorlopen, maar dat jou er wel van zou weerhouden om er doorheen te gaan. Dit is opnieuw het punt waarop je verder moet kijken dan de idealisering van de Boeddha, iets wat de boeddhistische religie heeft gedaan door mensen die nog steeds in het dualiteitsbewustzijn leven en daarom de behoefte hebben om te projecteren dat hun religie, hun religieuze leider, superieur was aan alle anderen. Wat één persoon heeft gedaan, kan iedereen doen – dit is het motto van de geascendeerde meesters en het is waar. Het betekent niet dat iedereen het zal doen, maar het betekent wel dat iedereen het kan.
De waarheid over elke echte spirituele lering
De moeilijkheid waarmee we als geascendeerde meesters altijd worden geconfronteerd, is dat we een fundamenteel hogere bewustzijnsstaat hebben dan niet-geascendeerde wezens op aarde. Ons uiteindelijke doel is om mensen, wezens, op ons bewustzijnsniveau te brengen. Maar de afstand is zo groot dat dit, ondanks wat men beweert, niet in één sprong gedaan kan worden. We kunnen zelfs niet-geascendeerde wezens niet over onze bewustzijnsstaat vertellen, omdat ze diet niet kunnen bevatten. Wanneer we een lering geven, moeten we kijken naar hun bewustzijnsstaat, welke gescheiden zelven ze hebben, welk wereldbeeld ze hebben, welke illusies van Maya ze hebben geloofd, en we moeten ze iets geven waar ze zich in hun huidige bewustzijnsstaat mee kunnen identificeren.
Je kunt naar het beeld kijken van deze turbulente Zee van Samsara. De golven zijn chaotisch, gaan op en neer, in en uit. Er is een persoon in de zee aan het verdrinken. Een eindje verderop ligt een luxe cruiseschip dat de drenkeling ziet. Maar de drenkeling is er zo op gericht om zijn mond boven water te houden dat hij het cruiseschip niet eens kan zien. Hij ziet alleen de golven. Dan gooit het cruiseschip een reddingsgordel met een touw eraan. En die kan de man zien en zich eraan vastgrijpen, zich er doorheen trekken en in het begin kan hij niets anders doen. Hij is zo uitgeput dat hij zich eindelijk realiseert: “Ik ga niet zinken en verdrinken.” Hij zit daar maar, zonder naar rechts of links te kijken, alleen met het gevoel: “Ah, ik ben aan verdrinking ontsnapt.” Het enige wat hij nu kan vastgrijpen, is de reddingsgordel die hem boven water houdt.
Nadat hij misschien een poosje heeft gerust, kan hij zijn ogen openen en zien: ‘Hé, er zit een touw aan de reddingsgordel. Wat gebeurt er als ik eraan trek?” En het kan zelfs zo zijn dat aan het touw trekken zijn problemen een tijdje erger zal maken, omdat hij er nu tegen de golven in aan trekt en ze dreigen opnieuw over hem heen te spoelen en zijn mond te vullen. Het kan zijn dat hij door een aanpassingsproces heen moet voordat hij een manier vindt om aan het touw te trekken waardoor hij niet verdrinkt. En dan trekt hij zichzelf geleidelijk in de luwte van het schip waar de golven niet zo groot zijn, ze worden steeds kleiner. Maar hij is nog steeds alleen maar gefocust op het touw. En hij heeft het gevoel dat hij eraan moet trekken, maar hij heeft geen duidelijk idee wat er zich aan de andere kant bevindt, maar hij hoopt dat het een plek is die niet nat is en waar hij niet langer het gevaar loopt dat hij zinkt. En pas als hij zichzelf een bepaalde afstand heeft opgetrokken, kan hij ineens omhoogkijken en het cruiseschip zien. En zo ziet de situatie van de geascendeerde meesters eruit. We kunnen mensen een reddingsgordel toewerpen met een touw eraan, maar zelfs wanneer mensen de reddingsgordel vastgrijpen, kunnen we ze niet naar binnen trekken. Ze moeten zichzelf naar binnen hijsen.
Maar zou het iemand helpen om hem over een prachtig cruiseschip te vertellen wanneer hij aan het verdrinken is? Nee, hij zal het niet kunnen bevatten of zelfs maar accepteren dat het bestaat. Hij is alleen maar op zoek naar iets wat hem kan behoeden voor verdrinking. Dit is de reden waarom er heel veel verschillende religies, allemaal verschillende leringen op aarde zijn. Dat komt omdat mensen die zich in de Zee van Samsara bevinden, niet kunnen bevatten hoe het is als je niet in de Zee van Samsara bent. Er zijn twee redenen waarom er zoveel religieuze en spirituele leringen zijn. Eén daarvan is dat wij, de geascendeerde meesters, verschillende leringen geven voor verschillende mensen die zich op verschillende bewustzijnsniveaus bevinden. Zoals ik heb gezegd, moeten we naar binnen gaan, naar de illusies kijken die ze hebben, ze iets geven wat ze kunnen bevatten, maar wat hen kan helpen om hun huidige zelfgevoel te ontstijgen.
Spirituele leringen die in de niet-geascendeerde sfeer zijn geschapen
Nu is er geen andere bron van echte spirituele leringen dan de geascendeerde meesters. Maar er zijn uiteraard ook andere bronnen van spirituele en religieuze leringen. Er zijn wezens in het identiteitsrijk, wezens in het mentale rijk, wezens in het emotionele rijk, die proberen spirituele leringen te geven. En er zijn wezens geïncarneerd die proberen zichzelf als goeroe op te werpen en hun eigen leringen te geven. Er zijn mensen die niet proberen een hoger niveau te bereiken, maar die hun leringen baseren op een traditie die teruggaat op het verleden. Dit doen veel goeroes in India. Er zijn veel goeroes die hun leringen baseren op een oudere leer. Dit kan het boeddhisme zijn, het kunnen de Veda’s zijn, het kunnen andere dingen zijn, maar ze kijken achterom in plaats van naar boven. Je ziet dat er ook leringen zijn die oorspronkelijk van de geascendeerde meesters komen. Die kunnen mensen helpen om te ascenderen. Maar dit betekent niet dat alle leringen die we hebben gegeven de allerhoogste leringen zijn, omdat ze altijd worden aangepast aan het bewustzijnsniveau van de mensen.
Maar er zijn ook veel leringen die in de niet-geascendeerde sfeer worden gemaakt, op de vier niveaus van die sfeer. Ze zijn misschien niet kwaad bedoeld. Ze kunnen mensen daadwerkelijk helpen om hun bewustzijn te verhogen. Maar een wezen in het lagere identiteitsrijk is geen geascendeerde meester en kan geen contact maken met de geascendeerde meesters, want als een wezen in het lagere identiteitsrijk contact had willen maken met de geascendeerde meesters, dan zou hij zijn geascendeerd. Het lagere identiteitsrijk is een soort bewaarplaats voor degenen die het mentale rijk zijn ontstegen, maar niet bereid zijn te ascenderen. Wat hebben mensen er dan aan om deze leringen, deze wezens, te volgen? Het kan je bewustzijn een tijdje verhogen, maar daarna stop je waar de leraar is gestopt. Je kunt niet, je kunt in ieder geval zelden, verder komen dan de leraar, tenzij jij je aandacht verlegt naar een andere leraar als je erkent dat deze leraar je niet verder kan brengen.
Er zijn leraren die het goed bedoelen, maar beperkte capaciteiten hebben. En dan zijn er natuurlijk gevallen wezens, zelfs sommige in het identiteitsrijk, die opzettelijk proberen je te laten ontsporen, je aan hen te binden en je hun chela maken, in de betekenis van hun slaaf, die alles zal doen wat je wordt opgedragen omdat je denkt dat het tot spirituele groei zal leiden als je blindelings de goeroe gehoorzaamt. Dit is werkelijk het scenario op aarde. En dit is de reden waarom er voor elke lering die we vanuit het geascendeerde rijk kunnen geven, een valse lering bestaat die hem lijkt te ontkrachten of geavanceerder is dan de lering uit het geascendeerde rijk.
Er zijn wezens, zelfs geïncarneerd, die zullen kijken naar wat ik in dit dictaat heb gezegd en zeggen: “Ah! Dit is primitief, we hebben een hogere lering, de non-dualistische lering.” En hetzelfde geldt ook voor de andere rijken. En dat is natuurlijk het openbaren van vrije wil.
Hoe je onderscheid maakt tussen wat echt en onecht is
Maar dit is relevant voor het jaar 2024 en daarna: hoe kun je onderscheid maken tussen wat echt en wat onecht is? Alleen als je leert je focus te verleggen zodat die niet naar beneden wordt getrokken door de gevallen wezens, niet naar het emotionele rijk wordt getrokken door de goeroes daar, niet naar het mentale rijk door de goeroes daar, niet naar het lagere identiteitsrijk door de goeroes daar, maar wordt omhooggetrokken naar de geascendeerde meesters en jouw IK BEN Aanwezigheid.
En de Bewuste Jij heeft het vermogen om zich bewust te worden van wat er aan hem trekt en welke richting dat opgaat. En zodra jij je bewust wordt van de aantrekkingskracht en de richting van die aantrekkingskracht, dan kun jij je focus, eerst tijdelijk, verleggen en naarmate je vervolgens de zelven opruimt en jezelf bevrijdt van alle banden met leraren in de lagere rijken, kun jij je focus permanent verleggen naar de geascendeerde meesters, naar de IK BEN Aanwezigheid, en dat brengt je dan geleidelijk bij het ascensiepunt waarop jij je focus permanent kunt verleggen naar de volledige IK BEN Aanwezigheid.
Hiermee heb ik jullie verteld wat ik je wilde zeggen. Het is mijn vreugde, mijn voorrecht, om deze conferentie te verzegelen in de Vlam van Kosmische Vrede die IK BEN. IK BEN Gautama Boeddha. En ik ben dankbaar dat ik met jullie heb kunnen communiceren en dat de gesproken woorden door jullie aandacht fohats van licht zijn geworden die naar het collectieve bewustzijn zijn uitgestraald.
Onthoud mijn gedachtevorm, want het is in een jaar tijd zelden zo belangrijk geweest om de Middenweg te vinden die je in staat stelt de Zee van Samsara over te steken zonder in een van beide richtingen te worden getrokken. Concentreer je op het gouden licht van de Boeddha en je zult de Zee van Samsara in het jaar 2024 overleven. IK BEN Gautama.
*
Gautama Boeddha, jij bent de perfecte spiegel voor de aarde
Saint Germain, jij bent de perfecte spiegel voor de economie
Moeder Mary, jij bent de perfecte spiegel voor vrouwen
Jezus Christus, jij bent de perfecte spiegel voor het christendom