Geascendeerde Meester Gautama Boeddha, Webinar Nieuwjaar 2023 – Spiritueel zijn in een chaotische wereld.
IK BEN de Geascendeerde Meester Gautama Boeddha. Padmasambhava en ik hebben overleg gepleegd om te zien wat we jullie, onze directe studenten zijn, zouden kunnen geven om jullie in deze specifieke tijd te helpen. We hebben ook gekeken naar wat we zouden kunnen doen om andere spiritueel ruimdenkende mensen te helpen en wat de planeet in het algemeen zou kunnen helpen. Door met zo veel mensen contact met ons te maken via het internet, jullie decreten en invocaties samen op te zeggen, helpen jullie de planeet natuurlijk enorm.
Wat kan er nu over het leven op aarde worden gezegd dat betekenis heeft voor het grootste aantal mensen? Wat je zou kunnen zeggen, is dat het leven moeilijk is, dat het leven een uitdaging is of zoals ik vijfentwintighonderd jaar geleden zei: Het leven is lijden, de Eerste Edele waarheid. Dit is waarschijnlijk iets waar de meeste mensen op aarde het over eens zullen zijn. Als je een stapje naar achteren doet en een andere vraag stelt: “Wat is het leven op aarde, waarmee kan het vergeleken worden?”, dan is er maar één manier om ernaar te kijken.
Hoe het voelt om te incarneren
Je weet dat ze vroeger van die grote duikpakken hadden, een zwaar waterdicht pak met een grote metalen helm die maar hele kleine openingen had om doorheen te kijken. Ik weet dat de meesten van jullie natuurlijk nog nooit zo’n pak hebben gedragen, maar toch kun jij je waarschijnlijk wel voorstellen dat het aantrekken van zo’n pak nogal beperkend aanvoelt. Het is zwaar, het is omvangrijk, het is stijf, het is moeilijk om je erin te bewegen. Dan zit je natuurlijk vast aan het oppervlak met een touw en een slang waardoor lucht in de helm wordt gepompt. Stel je voor wat er gebeurt als je in zo’n pak onder water gaat. Je voelt je al beperkt door het pak, maar eenmaal onder water komt er druk op je lichaam doordat het water tegen het pak drukt. Hoe dieper je gaat, hoe groter de druk. Tegelijkertijd kun je aan de oppervlakte in ieder geval nog vrij ver kijken door de kleine openingen in de helm, maar als je eenmaal in het water bent, kun je afhankelijk van de helderheid van het water niet ver kijken. Bedenk nu dat jij om onder water te gaan, gewichten moet dragen. Dat kunnen laarzen zijn die verzwaard zijn, je kunt gewichten aan je riemen hebben om zelfs maar op de bodem van het water te komen. Zo is het ook voor een spiritueel wezen, een niet-materieel wezen, noem het de ziel of hoe je het ook wilt noemen, om fysiek te incarneren.
Je draagt niet één duikpak, je hebt er vier aan. Wanneer je als wezen incarneert, daal je eerst af naar het identiteitslichaam zoals we het hebben genoemd, waar je identiteit centraal staat. De identiteit die je in jouw huidige leven hebt, kan sterk worden beïnvloed door de omgeving waarin je bent geboren, de cultuur, de manier waarop de mensen daar naar zichzelf kijken, zelfs wat we het collectieve bewustzijn hebben genoemd. Je bent opgevoed om jezelf op een bepaalde manier met iets te identificeren.
Het volgende lichaam, het volgende duikpak dat je aantrekt, is je mentale lichaam, waardoor je op een bepaalde manier naar het leven kijkt, de manier waarop je kijkt naar het ‘hoe’ van het leven, terwijl het identiteitslichaam misschien meer het ‘wat’ van het leven is. Het mentale lichaam is wat je kunt doen, wat je niet kunt doen, hoe je dingen moet doen en de vele subtiele manieren waarop je naar het leven kijkt en bepaalt wat voor soort persoon je bent, wat je opties zijn, wat je keuzes zijn.
Met je mentale lichaam kun je argumenten aanvoeren voor bepaalde standpunten, je kunt argumenten aanvoeren tegen bepaalde standpunten. Je kunt zien dat het mentale lichaam van verschillende mensen tot heel verschillende conclusies kunnen komen. Ze kijken misschien zelfs naar dezelfde ideeën, hetzelfde bewijsmateriaal. Iemand concludeert dat er geen God is, dat er niets is buiten het materiële universum om. Iemand anders concludeert dat er wel iets buiten het materiële universum moet zijn en er zijn natuurlijk een groot aantal andere vragen waarover mensen het oneens kunnen zijn. Dit vindt allemaal plaats in het mentale lichaam, maar het begint natuurlijk bij het identiteitslichaam omdat sommige mensen zijn opgevoed met een bepaalde identiteit, zoals als religieuze mensen, anderen als niet-religieuze mensen, of de diverse andere identiteiten die mensen kunnen aannemen.
Dan heb je het derde lichaam dat je aanneemt, het emotionele lichaam natuurlijk waarin je gevoelens zich concentreren. Nogmaals, afhankelijk van waar je bent opgegroeid, ben je opgevoed om bepaalde patronen aan te nemen die bepalen hoe mensen in jouw cultuur op bepaalde situaties reageren. Sommige mensen zijn erg passief, ze zijn geneigd om zich te onderwerpen aan het gezag, willen geen beslissingen nemen, hebben het gevoel dat ze geen recht hebben om iets te eisen. Anderen zijn agressiever, vinden dat ze het recht hebben om iets te eisen of anderen zelfs hun wil op te leggen. Anderen vinden dat ze het recht hebben om boos te worden, sommigen vinden zelfs dat ze de plicht hebben om hun gevoelens te onderdrukken en niet boos te worden of andere gevoelens te tonen. Nogmaals, er zijn een hoop reacties.
Dan is er natuurlijk ook nog het fysieke lichaam dat je het meest beperkt van die vier omdat die het meest compact is. Je kunt zeggen dat het voor een niet-materieel wezen enorm beperkend is om in die vier lichamen te komen. Dit zijn alleen nog maar de vier lichamen die je in dit leven hebt aangenomen om geïncarneerd te kunnen zijn. Natuurlijk wordt reïncarnatie door het boeddhisme en vele spirituele filosofieën van over de hele wereld erkend. Het is niet alleen wat je in dit leven hebt overgenomen van de cultuur waarin je bent opgegroeid, maar je draagt iets met je mee uit vorige levens waarin je ook een bepaalde identiteit, bepaalde mentale patronen, bepaalde emotionele patronen hebt aangenomen en dan zou je kunnen zeggen dat het fysieke lichaam in ieder geval wel elke keer nieuw is maar er kunnen toch patronen uit het verleden zijn die bepalen hoe jouw fysieke lichaam eruit ziet, hoe dat functioneert, zelfs voor welke ziekten dat vatbaar is.
Wanneer je een stapje naar achteren doet en naar het leven kijkt, kun je begrijpen dat jij je alleen maar beperkt voelt, zodra je in die vier lichamen bent, deze vier duikpakken, en onder water bent gegaan in het collectieve bewustzijn, het energieveld van de aarde. Het is gewoon onmogelijk. Het is onmogelijk om op aarde geïncarneerd te zijn zonder die enorme druk te voelen.
Wat werkelijk lijden veroorzaakt
Dit is een diepere betekenis van de Eerste Edele Waarheid dat het leven lijden is. Het leven op een planeet als de aarde waarop de materie zo compact is, het collectieve bewustzijn zo dicht is, de vele conflicten die er voortdurend tussen mensen zijn, is lijden. Je kunt er niet aan ontsnappen, omdat dit de omgeving is waarin jij je bevindt. Wat kun je dan doen? Je kunt natuurlijk veel dingen doen en we hebben al veel leringen gegeven, maar laten we ons nu concentreren op de Tweede Edele Waarheid. Lijden komt voort uit iets wat vaak vertaald is als een fout verlangen. De diepere betekenis, het hogere begrip, is echter dat het niet ‘fout’ is in tegenstelling tot ‘goed’.
Een specifiek soort verlangen veroorzaakt dat lijden en er zijn natuurlijk diverse niveaus van begrip. Wat ik nu zeg, is geen poging om te zeggen dat de manier waarop de meeste boeddhisten de afgelopen vijfentwintighonderd jaar de leer van de Boeddha hebben geïnterpreteerd, onjuist is. Het is geen poging om te zeggen dat ze die verkeerd hebben geïnterpreteerd, maar je ziet wel, en niet alleen in het boeddhisme maar in de meeste religies en zelfs in sommige niet-religieuze filosofieën op de planeet, dat mensen geneigd zijn om te bepalen dat iets goed is in tegenstelling tot iets wat fout is.
Dit is natuurlijk de kern van het dualistische bewustzijn. Er zijn twee tegengestelde polariteiten, maar het zijn niet alleen tegenstellingen zoals bijvoorbeeld zwart en wit, maar er wordt een waardeoordeel aan verbonden en dit betekent dat mensen begrijpen dat de ene polariteit goed is en de andere fout. Dit betekent dat veel boeddhisten door de eeuwen heen op deze manier naar verlangens hebben gekeken en dat ze hebben geprobeerd een definitie te bedenken die zegt dat deze verlangens de foute verlangens zijn waar de Boeddha het over had en dat de andere verlangens de juiste verlangens zijn waar de Boeddha over sprak. Maar dit is op zijn best een oppervlakkig niveau van begrip.
Je zou ook kunnen zeggen dat de Boeddha het helemaal niet zo heeft bedoeld. Daar had ik het vijfentwintighonderd jaar geleden niet over, omdat ik de leringen over de ‘paren’ gaf in de Dhammapada. Wanneer je spreekt over goed en fout, heb je een paar gevormd en dit houdt je gevangen in een dualistische bewustzijnsstaat. In feite is de dualistische bewustzijnsstaat de oorzaak van lijden. Ik heb gezegd dat je niet kunt incarneren op een planeet als de aarde zonder de druk te voelen, maar dit komt omdat het collectieve bewustzijn op aarde zo sterk wordt beïnvloed door de dualiteit, door de paren, door de dualistische polariteiten, door het waardeoordeel: goed en kwaad, goed en fout, enzovoort.
Nu zullen veel mensen op de wereld dit natuurlijk niet kunnen bevatten. Ze zullen de dualiteit niet kunnen bevatten. Dan lopen wij als spirituele leraren altijd tegen een bepaalde beperking aan. Om terug te komen op de analogie van iemand die een duikpak draagt, zouden we kunnen zeggen dat mensen op aarde dit zware duikpak dragen; ze worden door allerlei dingen verzwaard en bevinden ze zich dus op de bodem van het water. Wat maakt hen zo zwaar? Hun fysieke lichaam, hun emotionele patronen, hun mentale overtuigingen, hun mentale heilige koeien en zelfs hun identiteitsgevoel. De inhoud van de emotionele, mentale en identiteitslichamen zijn de gewichten aan je duikpak die je op de bodem van de oceaan houden.
De uitdaging voor spirituele leraren
Op aarde, zitten de mensen in het zeer beperkende pak van deze vier lichamen dat zwaarder is gemaakt op de bodem van de oceaan. Afhankelijk van de helderheid van het water waarin ze leven, kunnen ze maar tot een bepaalde afstand kijken. Maar wij als spirituele leraren, hebben onszelf bevrijd van de gewichten, we hebben ons bevrijd van het duikpak, we zijn boven het wateroppervlak uitgestegen, we zitten boven in het heldere zonlicht waardoor we heel erg ver kunnen zien en proberen te communiceren met mensen die zich op de bodem van de oceaan bevinden, die een zwaar pak dragen en niet meer dan drie meter verder dan hun eigen neus kunnen kijken.
Als je een stap naar achteren doet en in gedachten uit het duikpak kunt stappen, zie je wat het probleem is. Wij als spirituele leraren ervaren een totaal andere realiteit dan de meeste mensen op de bodem van de oceaan. We proberen de mensen te vertellen dat er een alternatief is voor wat ze doormaken. Er is een ander perspectief, een andere manier om naar het leven te kijken en we proberen hen in de eerste plaats te vertellen dat het wenselijk is dat ze dit grotere perspectief krijgen. We proberen hen zelfs te vertellen dat ze op zijn minst een iets breder perspectief kunnen krijgen zolang ze geïncarneerd zijn, hoewel dat niet het totale perspectief is dat wij hebben omdat wij niet geïncarneerd zijn.
Maar hoeveel mensen kunnen hier überhaupt op inhaken? Hoeveel mensen kunnen zelfs bevatten dat er een andere manier is om naar het leven te kijken dan de manier waarop ze zijn opgevoed om naar het leven in deze incarnatie te kijken en naar wat ze in vele vorige levens hebben aangenomen? Hoeveel mensen kunnen dit begrijpen?
Wat er bijvoorbeeld is gebeurd met de filosofie, het boeddhisme, en veel andere spirituele en religieuze leren, is natuurlijk dat er een filosofie wordt gegeven vanuit een hoger perspectief, een breder perspectief, dan de meeste mensen op aarde hebben. Maar de mensen zijn niet in staat geweest om dat perspectief te krijgen, iets wat je natuurlijk als spirituele leraar niet verwacht. Als spirituele leraar verwacht je dat mensen met hun huidige bewustzijnsniveau, hun huidige perspectief, een geleidelijk pad kunnen volgen zodat ze stap voor stap hun bewustzijn uit kunnen breiden, hun perspectief kunnen verbreden en in ieder geval dichter kunnen komen bij wat jij als spirituele leraar je als doel hebt gesteld. Iets wat onvermijdelijk gebeurt, en dit gebeurt in alle religies en spirituele filosofieën, is dat sommige mensen zich aangetrokken voelen tot de filosofie en die moeten ze benaderen op hun huidige bewustzijnsniveau (want ze kunnen niet anders). Dit betekent dat ze onvermijdelijk bepaalde dingen op de spirituele leer zullen projecteren. We kunnen ook zeggen dat de spirituele leer door hun emotionele, mentale en identiteitslichaam, zelfs hun fysieke lichaam en hersenen moet worden gefilterd, wanneer ze de spirituele leer van buitenaf tot zich nemen, om hun bewuste geest te kunnen bereiken.
Je zou kunnen zeggen dat je vier duikpakken draagt en dat jij, de essentie van wie je bent als zelfbewust wezen, in het centrum van deze pakken zit. Maar je kunt de wereld niet rechtstreeks zien zoals hij is, je kunt hem alleen zien via de vier duikpakken, de vier lichamen die een filter vormen. Wanneer er dus een impuls van buitenaf naar jou toe komt als een spirituele leer, moet die door de vier lichamen, de vier niveaus van de geest, worden gefilterd om jou te bereiken als bewust wezen dat kan denken, dat beslissingen kan nemen.
Hoe kan een spirituele leer werken?
Afhankelijk van wat zich in je vier lichamen bevindt voordat de leer jou bereikt, wordt die gefilterd en gekleurd. De vraag is: “Hoe kan een spirituele leer dan werken?” Die kan alleen werken als de jij die jij bent, de belangrijkste strekking van een spirituele leer begrijpt. Wat is de bedoeling met het geven van een spirituele leer? Jou laten zien dat er een manier is die buiten jouw eigen geest omgaat, dat jij verder kunt kijken dan jouw huidige perspectief, jouw huidige bewustzijnsniveau, en dat de leer een hulpmiddel is voor jou op deze reis, dit proces van verder kijken dan je huidige waarneming van de wereld, jouw huidige perceptiefilter, je huidige manier van kijken naar het leven.
Wat gebeurt er wanneer iemand dit niet begrijpt? Dan zal alles wat er in zijn drie hogere lichamen aanwezig is, de leer overlappen. Het zal bepaalde emotionele patronen, bepaalde mentale patronen en een bepaald identiteitsgevoel overlappen. Een kenmerkende uitkomst is dat veel mensen op de wereld het verlangen hebben om zich superieur aan anderen te voelen. Ze zullen een spirituele leer dan vaak gebruiken om een overlapping op de spirituele leer te construeren waardoor het lijkt alsof de aanhangers van die leer, degenen die aan de eisen voldoen, die zich aan de regels houden, deze in praktijk brengen, superieur zijn aan mensen die de leer niet aanhangen.
Je ziet dit, dat de mensen het gevoel hebben dat ze superieur zijn aan degenen die niet tot hun religie behoren, bij vrijwel elke religie op aarde. Heel veel boeddhisten denken er zo over. Natuurlijk voelen veel christenen, hindoes, moslims, wie ook maar, hetzelfde. En dit is slechts een van de vele voorbeelden van hoe mensen, wanneer ze de belangrijkste strekking van een spirituele leer niet begrijpen, de inhoud van hun eigen emotionele, mentale en identiteitsgeest onderbewust over het niveau van de spirituele leer heen leggen. In wezen trekken ze de leer in hun duikpak.
Ik zei dat je, wanneer je zo’n duikpak draagt, een slang hebt die lucht in de helm pompt, maar je hebt ook een touw dat je met het oppervlak verbindt. Wat is een spirituele leer? Dat is het touw. De vraag is wat je met dat touw gaat doen. Je kunt zien dat heel veel mensen overal ter wereld niet eens weten dat er een touw is. Ze zwerven gewoon rond op de bodem van de oceaan met hun zeer beperkte uitzicht en ze zijn op zoek naar iets. Veel mensen die een spirituele leer hebben gevonden, realiseren zich: “O, aan dit touw kan ik me vasthouden.” Maar dan is de vraag: Begrijpen ze wel waar het touw voor dient? Zeggen ze: “O, er moet iets aan het andere uiteinde van het touw zitten en als ik me langs het touw omhoogtrek, kom ik dan bij iets aan het andere uiteinde?”
En dit is natuurlijk de bedoeling van het touw. Je kunt je eraan optrekken, maar degenen die de belangrijkste strekking van een spirituele leer niet begrijpen, zullen iets anders doen. Ze zullen het touw naar zich toe halen totdat ze het hele touw naar hun niveau hebben getrokken en om zich heen hebben gewikkeld, zodat ze, nadat ze een religieuze of spirituele leer hebben aangenomen, vaak nog beperkter zijn dan in hun oorspronkelijke duikpak, omdat ze het touw dat bedoeld was om zich te bevrijden nog strakker om zich heen hebben gewikkeld zodat ze zich nauwelijks kunnen bewegen, omdat ze dan allemaal ideeën hebben over hoe een boeddhist of een moslim of een christen zich wel of niet behoort te gedragen, te voelen of niet te voelen, te denken of niet te denken, zich wel of niet te identificeren.
Het verlangen om aan de druk te ontsnappen
Zo is de situatie op aarde, en dit brengt ons weer bij het juiste verlangen. Een fout verlangen veroorzaakt lijden, daarom redeneren de mensen die het touw naar beneden hebben getrokken dat ze, als ze gewoon herkennen wat de juiste verlangens zijn en deze cultiveren, aan het lijden moeten ontsnappen. Maar zo werkt het niet. Heel veel mensen, niet alleen boeddhisten, maar ook uit andere spirituele en religieuze leren, hebben bewezen dat dit niet werkt, maar uitleggen waarom het niet werkt, is onmogelijk voor mensen die niet begrepen hebben dat een spirituele leer hen helpt om iets te zien wat ze nu niet kunnen zien, om hen te helpen iets te zien wat ze in hun huidige gemoedstoestand niet kunnen begrijpen.
Wat is het verschil tussen een onverlicht persoon en een verlicht persoon? Slechts één ding, hun gemoedstoestand. Om verlicht te worden (en het Achtvoudige Pad wordt gedefinieerd als een proces waarin je op weg bent naar verlichting) moet je beginnen op je huidige niveau. Je kunt niet in één grote sprong van hier naar daar springen, althans de meeste mensen kunnen dat niet. Het Achtvoudige Pad werd gegeven als een systematisch, geleidelijk, stapsgewijs proces waardoor mensen verlicht kunnen worden. Daar kun je veel over zeggen, maar daar kom ik later op terug. De basis van het Achtvoudige Pad is dat er een proces is dat je van hier naar ergens anders brengt.
Wat is dat ergens anders? Zoals ik al zei, dat jij je hebt bevrijd van het beperkende perspectief dat je nu hebt en een breder perspectief hebt gekregen, een andere gemoedstoestand. Met andere woorden, je kunt vanuit één perspectief zeggen dat het verschil tussen iemand die niet verlicht is en een verlicht persoon, hun bewustzijnsniveau is. En je kunt dan een geleidelijk pad definiëren dat leidt van je huidige bewustzijnsniveau naar steeds hogere bewustzijnsniveaus totdat je een toestand bereikt waarin je vrij bent van de meest voorkomende menselijke beperkingen.
We zouden in zekere zin kunnen zeggen dat de verlangens de oorzaak zijn van je lijden, maar wat voor soort verlangens? En dit dwingt ons om verder te kijken. De meeste mensen voelen zich beperkt omdat ze een duikpak dragen. Ze hebben het gevoel dat ze tegen een reeks beperkingen aanlopen wat betreft wat ze wel of niet kunnen doen. Ze voelen zich vaak tot veel gedwongen vanwege omstandigheden.
Op het meest basale niveau moet jij je fysieke lichaam voeden. En tenzij je Prins Siddhartha bent die is opgegroeid in een paleis waarin hij alles kreeg wat hij nodig had, moet je meestal werken om je fysieke lichaam te voeden, dus voelen veel mensen zich juist hierdoor tot iets gedwongen. Maar er zijn nog veel meer dingen waardoor mensen zich tot iets gedwongen voelen. Er wordt veel druk op het emotionele lichaam uitgeoefend. Er zijn veel patronen in de mentale geest omdat mensen zich gedwongen voelen om met bepaalde ideeën om te gaan. En natuurlijk staat het identiteitsgevoel onder druk om je te identificeren met een onderdeel van deze of gene groep. En misschien zelfs dat je deel uitmaakt van de ene groep en dat betekent dat je tegen de andere groep bent en dat je tegen hen vecht en worstelt. We kunnen zeggen dat veel mensen het gevoel hebben dat ze onder druk staan. En wat willen ze doen? Wat zijn de verlangens die ze hebben? Ze willen de druk wegnemen of op zijn minst die druk verlichten. Heel veel verlangens houden verband met de druk die de mensen voelen in hun huidige situatie, hoe die ook mag zijn, afhankelijk van waar je bent opgegroeid.
Je hebt een aantal verlangens, je wilt aan bepaalde beperkingen ontsnappen, je wilt verlichting van bepaalde druk. De vraag is: “Kunnen die verlangens vervuld worden?” En het antwoord is natuurlijk: ja en nee. Er zijn veel mensen die de druk van het bestaan enigszins hebben verminderd. In bepaalde delen van de wereld hebben veel mensen bijvoorbeeld een opleiding gedaan; ze hebben een baan die hen een stabiel en vast inkomen geeft waardoor ze zich geen zorgen hoeven te maken over de eerste levensbehoeften. Daar is allemaal voor gezorgd, maar betekent dit ook dat ze vrij zijn van druk? Ze zijn wel vrij van enige druk, maar veel mensen hebben ook andere druk die zwaar is.
Je ziet in het algemeen dat je een beetje vrijheid kunt bereiken van een bepaalde druk van het leven, maar het is heel erg moeilijk om je te bevrijden van alle druk van het leven. En hoe komt dat? Omdat je probeert je te bevrijden van de druk, maar waar bevindt die druk zich? Waar wordt die druk gevoeld? Nu zou je kunnen zeggen: “Ik zit in een duikpak onder water en het gewicht van het water oefent druk op me uit, dus alleen al door het feit dat ik geïncarneerd ben op een dichte planeet zoals de aarde met zo’n dicht collectief bewustzijn is er een externe druk op mij.” En het is waar, dat is zo.
Het belangrijkste inzicht in een spirituele leer
Het belangrijkste inzicht in een spirituele leer is dat er een verschil bestaat tussen de druk van buitenaf en jouw innerlijke ervaring van die druk. Nogmaals, veel mensen hebben dit door de eeuwen heen niet begrepen. Ze hebben een spirituele leer bestudeerd die deze ideeën bevatte in welke vorm ze ook werden gegeven, gezien de specifieke tijd en cultuur waarin ze werden gegeven. Maar ze hebben niet begrepen dat er verschil bestaat tussen de externe druk en je innerlijke ervaring. Wat betekent dit?
Jij voelt de druk van de wereld. Dan vind je een spirituele leer en dan staan wij als spirituele leraren opnieuw voor dilemma’s. We staan boven die druk. We voelen die druk niet. We voelen dat wij veel vrijer en vreugdevoller zijn omdat we die druk niet voelen. Wij beseffen onder welke druk jij staat, maar we zien ook dat veel mensen zo gebukt gaan onder die druk dat ze niet ver vooruit kunnen denken. We moeten hen een soort motivatie geven die hen motiveert om zelfs de spirituele leer die wij hen geven te bestuderen en zich bezig te houden met het proces van het aanhangen van die leer, het toepassen van die leer.
Wat motiveert mensen die onder deze enorme druk staan? Dat ze bevrijd willen zijn van die druk. De spirituele leer moet impliciet de belofte doen dat je vrij kunt worden van die druk. Natuurlijk is deze belofte waar – en tegelijkertijd ook niet waar, want als je naar de spirituele leer kijkt en, zoals ik al zei, het touw naar beneden trekt naar jouw niveau en het om jezelf heen bindt, dan is die belofte niet waar omdat de spirituele leer je niet zal bevrijden van de druk. Waarom niet? Omdat de druk die je ervaart, geen druk van buitenaf is.
Wat heb ik eerder gezegd? Elke impuls die naar je toekomt, gaat door je emotionele, mentale en identiteitslichaam voordat die jou, het bewuste wezen in die vier pakken, bereikt. Die druk ook. Er is druk vanuit de buitenwereld, het collectieve bewustzijn. Dat valt niet te ontkennen. Ik probeer op geen enkele manier te zeggen dat er geen druk op je wordt uitgeoefend, maar je ervaart die druk in je geest en het is een kwestie van welke emotionele patronen, welke gedachten, welke overtuigingen je hebt en wat je identiteitsgevoel is. Daardoor ervaar je druk. Die druk is er. Maar hoe je die druk ervaart, beïnvloedt jou.
Hoe je een spirituele leer gebruikt
Nogmaals, hier zit je dan. Je bent geïncarneerd op een zeer moeilijke planeet. Je vindt een spirituele leer. Hoe kun je gebruik maken van die leer? Laten we zeggen dat jouw doel is dat je verlichting wilt van een deel van de druk die je voelt. En dan zeg je: “Deze leer doet de belofte dat ik wat gemoedsrust of verlichting of het Nirvana kan bereiken.” Maar hoe kan dit gebeuren? Is het waarschijnlijk dat je, door een bepaalde spirituele leer te vinden en te besluiten die leer te bestuderen en te volgen, de druk van buitenaf kunt wegnemen? Nee natuurlijk niet, omdat die externe druk gedeeltelijk komt door de dichte materie, maar ook door de dichtheid van het collectieve bewustzijn, waar alle andere mensen op de planeet bij betrokken zijn.
Hoe ga je een spirituele leer vinden en aanhangen om die toestand te veranderen? Hoe zul je, ergens in een boeddhistisch klooster zittend met je benen gekruist en chants gevend of soetra’s bestuderend, de dichtheid van de materie en het collectieve bewustzijn veranderen? Dit heeft een spirituele leer die afkomstig is van wezens die zich hebben bevrijd van de druk, van de duikpakken, nooit beloofd. Degenen die de vrijheid hebben bereikt, zouden nooit zo’n belofte doen. Welke optie blijft er dan over? Dat het aanhangen van een spirituele leer de druk niet wegneemt, maar de manier waarop je de druk ervaart, verandert. Een spirituele leer kan niets anders doen. Die kan alleen je innerlijke ervaring veranderen. Die kan de externe situatie niet veranderen.
Dit is natuurlijk een uitspraak met enige nuance, omdat alles een uitdrukkingsvorm is van de onderling afhankelijke oorsprongen, waar ik later meer over zal vertellen. Door je bewustzijn te veranderen verander je dus ook je externe situatie. Maar op dit moment moeten we ons realiseren dat het niet uitmaakt hoeveel jij je bewustzijn verandert, omdat je de basisprincipes van de dichtheid van materie en de dichtheid van het collectieve bewustzijn niet zult veranderen. Je kunt niet verwachten dat je de algehele druk verandert, maar je kunt wel verwachten dat je door een spirituele leer de manier kunt veranderen waarop die jou beïnvloedt, hoe je het leven op aarde ervaart. En dit vormt de kern van elke spirituele leer. Dit is de waarheid over elke spirituele leer. Het primaire doel van elke spirituele leer is jou helpen om de gewichten te identificeren die je duikpak verzwaren op het emotionele, mentale en identiteitsniveau, jou helpen om daarnaar te kijken, jou daar bewust van maken en te zeggen: “Wil ik dit met me mee blijven slepen?” En als je nee zegt, laat je het los.
Een onmogelijk verlangen
Wat is een constructief verlangen en wat een niet-constructief verlangen? Het verlangen dat berust op je huidige bewustzijnsniveau en jouw verlangen om te ontsnappen aan de druk die je voelt, is een niet-constructief verlangen omdat dit je vasthoudt op jouw huidige bewustzijnsniveau. Het werkt je groei naar hogere bewustzijnsniveaus tegen. Hoe kan het ook anders? Zolang dat gewicht aan je duikpak zit, aan de riem van je duikpak, zal het je zwaar maken, want de zwaartekracht zal eraan trekken. De zwaartekracht van het collectieve bewustzijn zal eraan trekken. Dat kan niet anders, dat is gewoon fundamentele natuurkunde, de fundamentele natuurwet. Het is alleen de natuurkunde die boven het materiële niveau ligt, maar alle niveaus van de materiële wereld omvat, het emotionele, mentale en identiteitsniveau.
Het gelijke trekt het gelijke aan, er is aantrekkingskracht en die zal aan alles trekken wat er in je emotionele, mentale en identiteitsgeest zit. Dat kan niet anders. Wat willen de meeste mensen wanneer ze voor het eerst een spirituele leer vinden? Ze willen aan de druk ontsnappen door gebruik te maken van de huidige inhoud van hun emotionele, mentale en identiteitslichaam. Met andere woorden, wat heb ik gezegd? Je beleving van de druk wordt bepaald door de inhoud van je drie lichamen, de drie niveaus van je geest. Door die inhoud ervaar je de druk zoals je die momenteel ervaart.
Dan vind je een spirituele leer die belooft dat je aan de druk kunt ontsnappen. En jij denkt dat je door alleen maar de leer te bestuderen en de oefeningen in praktijk te brengen aan de druk kunt ontsnappen zonder iets te doen aan de inhoud van je emotionele, mentale en identiteitslichaam. Met andere woorden, je kunt aan de ervaring ontsnappen zonder iets te doen aan de omstandigheden die jouw ervaring veroorzaken.
Dat kan niet. Dat kan nooit. Je kunt nooit een sluiproute bedenken die dit mogelijk maakt. Dat is een onmogelijk verlangen. Daarom zouden we vanuit een bepaald perspectief kunnen zeggen dat het een fout verlangen is. Dit bedoelde ik natuurlijk met de leer die ik vijfentwintighonderd jaar geleden gaf. Je moet je verlangens verfijnen, zodat je niet naar een of andere kortere weg verlangt om aan het lijden te ontsnappen, om aan de druk te ontsnappen, zonder naar jezelf en je eigen gedachten te kijken; de omstandigheden te zien die jouw ervaring van de druk veroorzaken – dit is de enig realistische manier om naar een spirituele leer te kijken.
De behoefte aan continuïteit
Wat weerhoudt mensen ervan om dit of wat er in de Tweede Edele Waarheid met verlangens wordt bedoeld te begrijpen? Dat staat in de Derde Edele Waarheid: hun gehechtheden. Mensen hebben een behoefte die in het algemeen niet wordt herkend door de samenleving, zelfs niet door de moderne psychologische professie. We kunnen het de behoefte aan veiligheid noemen, de behoefte aan zekerheid, maar we kunnen het beter de behoefte aan continuïteit noemen.
Die behoefte komt voort uit je reactie op die druk, de druk van buitenaf. Als je dit vanuit een bepaald perspectief bekijkt, zou je kunnen zeggen dat alle mensen het potentieel hebben om iets te krijgen wat vaak een mentale instorting wordt genoemd. Steeds meer mensen krijgen mentale inzinkingen, zelfs op de moderne wereld waarop ze geen fysieke uitdagingen hebben om in leven te blijven. Dingen worden te veel, te overweldigend en ze kunnen het leven niet aan. Ze kunnen niet functioneren op de manier die in hun samenleving als normaal wordt beschouwd. Wat zit hierachter? Dat is het simpele feit dat je op een planeet leeft waar de druk waaraan je wordt blootgesteld in je fysieke lichaam, je emotionele lichaam, je mentale lichaam, je identiteitslichaam, zo groot is dat niemand ermee om kan gaan.
Je kunt mentaal, psychologisch, niet overleven onder de druk waaronder je op deze planeet staat als je geen manier hebt gevonden om jezelf tegen die druk te beschermen. Met andere woorden, de druk zelf is te groot voor mensen om te dragen. Waarom slagen veel mensen er dan toch in om een normaal bestaan te leiden? Omdat je ook de mogelijkheid hebt om een deel van die druk buiten te sluiten. Dit bedoel ik wanneer ik het erover heb dat je bepaalde dingen in je emotionele, mentale en identiteitslichaam hebt die fungeren als een filter tussen jou en de wereld om je heen. Je hebt deze filters zodat jij je kunt afsluiten, je kunt bepaalde gevoelens onderdrukken, je kunt bepaalde gedachten onderdrukken, je kunt een bepaalde druk op je identiteit onderdrukken en daardoor word je niet overweldigd; je kunt functioneren.
We kunnen zeggen dat de overgrote meerderheid van de mensen een gevoel van evenwicht heeft opgebouwd waardoor ze normaal kunnen functioneren, maar ze staan voortdurend onder druk en daarom bestaat altijd het risico dat er iets kan gebeuren wat het evenwicht verbreekt; dat mensen overweldigd raken en dat het hen gewoon te veel wordt. Het mechanisme om de behoefte aan evenwicht te behouden zorgt ervoor dat mensen gehecht raken. Er zijn bepaalde emotionele patronen waar je aan gehecht bent en hoewel jij je dit niet bewust realiseert, voel je dat die je beschermen tegen overweldigende gevoelens. Hetzelfde geldt voor mentale patronen. Veel gelovige mensen zijn bijvoorbeeld erg gehecht aan bepaalde patronen die hen ervan weerhouden om te twijfelen aan hun religie. Dit veroorzaakt gehechtheid.
Deze lering kon ik vijfentwintighonderd jaar geleden niet geven omdat het collectieve bewustzijn destijds veel lager was. En maar heel weinig mensen, bijna niemand, zouden het kunnen bevatten. Vanwege de vooruitgang op de moderne wereld op veel terreinen, niet alleen de psychologie maar ook de psychologie, is het nu mogelijk om een lering te geven die er dieper op ingaat. In principe kunnen we zeggen dat de meeste mensen, om het psychologisch te overleven op deze planeet, bepaalde verdedigingsmechanismen hebben opgebouwd die hen beschermen zodat ze niet overweldigd raken, maar die afweermiddelen voorkomen ook dat je verder komt dan je huidige bewustzijnsniveau. We kunnen zeggen dat het duikpak je drooghoudt en de gewichten je rechtop houden, maar je ook binnen het duikpak houden en op de bodem van de oceaan, dus dit is nog een dichotomie, dilemma, enigma, over het spirituele pad. Om je huidige ervaring van het leven te veranderen moet je kijken naar wat dingen die je zowel beschermen als beperken en het Achtvoudige Pad is juist ontworpen om de mensen daarmee te helpen. Natuurlijk is het Achtvoudige Pad niet de enige manier. Er zijn veel andere goede manieren om het proces te beschrijven, maar mijn poging hier was dit proces zoveel mogelijk af te breken, het zo universeel mogelijk te maken.
Begrijpen waarvoor het Achtvoudige Pad is ontworpen
Laten we een samenvatting geven. Lijden wordt veroorzaakt door de druk waaraan jij wordt blootgesteld. Die druk leidt tot de verlangens om aan die druk te ontsnappen, om van die druk af te komen. Het zijn verlangens die je niet van de druk kunnen bevrijden, want als je het verlangen hebt om aan de druk te ontsnappen zonder te kijken wat die druk veroorzaakt, namelijk jouw interne omstandigheden, dan kunnen die verlangens jou niet bevrijden. Je bezighouden met het ware proces dat het spirituele pad, of je het nu het Achtvoudige Pad noemt of iets anders, vereist dat je kijkt naar een aantal mechanismen die je vanuit een bepaald perspectief beschermen tegen overweldiging door de druk, maar vanuit een ander perspectief ervoor zorgen dat je die druk tot in het oneindige houdt. Je bent beschermd in het duikpak, maar je zult nooit uit het duikpak ontsnappen, tenzij je kijkt naar wat het is dat je zwaar maakt.
Daar is het Achtvoudige Pad eigenlijk voor ontworpen. Het is geen externe maatregel die de externe omstandigheden verandert, zodat je dan niet in de omstandigheden bent die ervoor zorgen dat je die druk of het lijden voelt. Het Achtvoudige Pad is niet ontworpen als een of ander magisch proces dat je uiterlijke omstandigheden verandert. Het is ontworpen als een geleidelijk, systematisch proces om je innerlijke omstandigheden te veranderen, zodat jij je ervaring van de externe omstandigheden verandert.
Dit is de essentie, niet alleen van het boeddhisme, maar van elke andere constructieve spirituele filosofie. Degenen die dit begrijpen, zullen vooruitgang boeken op het Achtvoudige Pad, of hoe je het pad ook noemt. Degenen die dit niet begrijpen, zullen de spirituele leer in feite gebruiken om zich steviger te binden aan hun huidige bewustzijnsniveau. Ze zullen hun waarnemingsfilter versterken en het gevoel hebben dat ze heel bijzonder zijn in vergelijking met de mensen die niet tot hun leer behoren en het gevoel hebben dat ze erg gevorderd zijn omdat zij het verstandelijke inzicht hebben, deze leer in hoge mate begrijpen. Ze hebben alle oefeningen ook zoveel jaren gedaan dat ze het gevoel krijgen dat ze wel enige vooruitgang moeten hebben geboekt.
Nu moeten we een vraag stellen. Is het mogelijk om een deugdelijke spirituele leer te vinden, die te bestuderen en ijverig in praktijk te brengen, wat die ook voorschrijft zonder vooruitgang te boeken? Het antwoord is natuurlijk ja. En laten we eerst eens kijken naar de drie lichamen. In je emotionele lichaam heb je bepaalde patronen van emoties die ervoor zorgen dat je in bepaalde situaties op een bepaalde manier reageert. Dit is het gewicht dat je hebt in je emotionele lichaam. Je hebt verschillende gewichten die verschillende reactiepatronen zijn. Wat is de manier om vrij te worden en verder te komen op het pad naar hogere bewustzijnsniveaus? Dat je naar deze gewichten kijkt, ze onderzoekt, onderzoekt waarom je zo reageert, wat er achter deze reactie zit, wat het geloof erachter is, en je er dan bewust van te ontdoen. Op die manier haal je één gewicht van je riem en laat je het naar de bodem van de oceaan zakken. Je bent lichter, het is dus makkelijker voor je en je komt in feite een stap hoger op het geleidelijke pad.
We kunnen ook zeggen dat je in je duikpak onder water bent maar dat je een ladder vindt. Je grijpt je vast aan de ladder en wanneer je één gewicht weggooit, kun je één trede hoger op de ladder zetten, maar totdat je dat gewicht hebt weggegooid, kun jij je aan de ladder vasthouden zoveel je wilt, maar je kunt niet op de volgende trede komen. Dit is de goede manier om vooruitgang te boeken: naar jezelf kijken, naar je emotionele patronen kijken en sommige ervan wegdoen. Maar wat heb ik eerder gezegd? De mensen staan zo onder druk dat ze psychisch niet kunnen functioneren. Ze hebben een mechanisme geleerd om bepaalde emoties te onderdrukken. Heel veel mensen, niet alleen in het boeddhisme maar ook in andere spirituele en religieuze tradities, hebben de spirituele leer gebruikt om het mechanisme om bepaalde emoties te onderdrukken, te versterken.
Je weet dat er in bijna elke spirituele beweging mensen zijn die al lange tijd bij die beweging zitten, die ijverig elke oefening doen die er is, die hem in praktijk brengen en die rondlopen met een zekere zweem van kalmte. Ze lopen langzaam, ze maken bepaalde bewegingen, ze praten op een bepaalde manier. Het lijkt alsof ze hun emoties altijd onder controle hebben en altijd kalm blijven, maar in veel gevallen hebben ze de leer gewoon gebruikt om nieuwe mechanismen te versterken of op te bouwen om hun emoties te onderdrukken en dit leidt niet tot vooruitgang. Je kunt zeggen: “Maar deze mensen ervaren het leven anders dan voordat ze de leer vonden, hebben ze dan geen vooruitgang geboekt bij het veranderen van hun innerlijke ervaring? Je hebt net gezegd dat je innerlijke ervaring, je ervaring van het leven, het belangrijkste aspect van het leven op aarde is. En deze mensen hebben die duidelijk veranderd.”
Ja, maar ik zeg nu dat er twee manieren zijn om je ervaring van het leven te veranderen. Je kunt die onderdrukken of opruimen. Je kunt je gevoelens onderdrukken en dan kun je wel een gevoel van innerlijke vrede en kalmte krijgen, maar dat zal kwetsbaar zijn, dat kan gemakkelijk worden verstoord. Dit is een van de redenen waarom je ziet dat bepaalde mensen in veel religieuze en spirituele tradities zichzelf isoleren en zich isoleren van de wereld, bijvoorbeeld door in kloosters te leven of in bepaalde gemeenschappen te wonen of wat er ook maar is. Ze kunnen hun fragiele gevoel van innerlijke vrede behouden omdat ze in hun dagelijkse omgeving zelden in de war worden gebracht, zelden worden uitgedaagd. Dit brengt je er niet toe om de volgende treden op de ladder te pakken en dit is iets wat gemakkelijk kan worden verstoord wanneer de externe omstandigheden veranderen.
Heel veel mensen, niet alleen spirituele mensen maar veel mensen, hebben in de afgelopen jaren ervaren, te beginnen bij de pandemie, toen de oorlog in Oekraïne, daarna de economie, dat hun gevoel van evenwicht is verstoord. Dit is begrijpelijk. Ik wijs er alleen maar op dat, als je gevoel van evenwicht kan worden verstoord door externe omstandigheden, dit komt omdat er iets is wat je niet hebt opgelost en dit komt door het mechanisme dat ik heb beschreven. Je hebt iets wat je onderdrukt, wat je niet hebt opgelost omdat je eraan gehecht bent om dat gevoel van evenwicht te bewaren.
Je moet bereid zijn om je in de war te laten brengen
Wat betekent dit? Dit betekent heel eenvoudig dat je bereid moet zijn om in de war te raken om echt te kunnen begrijpen waar het spirituele pad over gaat, om echt op dat pad te zijn. Nu zeg ik niet dat je bereid moet zijn om een mentale instorting te ervaren of overweldigd te raken, want het Achtvoudige Pad en elk ander spiritueel pad is ontworpen om geleidelijk verder te komen. Het brengt je geleidelijk hoger op de ladder zonder dat je overweldigd raakt. Maar je moet bereid zijn om je een beetje in de war te laten brengen en heel veel mensen hebben daar het belang niet van ingezien.
Als je naar je leven kijkt en naar je pad kijkt, kun je zien dat veel mensen, toen ze voor het eerst de spirituele leer vond, verlangden naar innerlijke vrede. Het is geen onrechtmatig verlangen, maar het heeft ervoor gezorgd dat veel mensen de spirituele leer gebruiken om in gedachten bepaalde parameters te vormen, omdat ze denken dat ze innerlijke vrede kunnen krijgen wanneer ze hun gevoelens onderdrukken in plaats van ernaar te kijken en ze op te lossen, hun patroon op te lossen.
Waarom reageer je boos in bepaalde situaties? Boosheid is een gevoel. Het is een soort energie, maar zoals ik heb uitgelegd, is je emotionele lichaam het laagste niveau van je geest. Daarboven is het mentale en daarboven het identiteitsniveau. Energie stroomt vanuit je hogere zelf naar je geest. Het komt eerst binnen op het identiteitsniveau, daarna op het mentale, en daarna op het emotionele niveau. Je emoties verschijnen niet zomaar vanuit het niets in je emotionele lichaam. Die zijn het resultaat van bepaalde gedachtepatronen die je hebt in je mentale lichaam en zelfs een identiteitsgevoel dat je hebt in je identiteitslichaam. Dit geeft jou je huidige gevoel van evenwicht.
Nogmaals, ik vind dat hier niets mis mee is. Op een planeet als de aarde kun je niets anders doen. Je moet een bepaald identiteitsgevoel hebben. Je moet bepaalde mentale en emotionele patronen hebben om met je wereldlijke situatie om te gaan, maar om vooruitgang te boeken op het pad naar verlichting, of hoe je een hogere bewustzijnsstaat ook noemt, moet je bereid zijn deze patronen te onderzoeken en zeggen: “Waarom reageer ik met boosheid?” Omdat je een bepaalde verwachting had van wat er wel of niet zou moeten gebeuren in je wereldlijke situatie. Die verwachting kwam niet uit. Maar het feit dat er niet aan de verwachting werd voldaan, heeft de boosheid niet veroorzaakt. Dat kwam omdat, je uit evenwicht raakte toen er niet aan de verwachting werd voldaan. Je evenwicht bedekt een dieper zittend gevoel van machteloosheid en wanneer dat gevoel van machteloosheid wordt aangewakkerd, voel je boosheid. Boosheid is de standaardreactie tegen een gevoel van machteloosheid. Sommige mensen ondernemen in hun woede acties die ze normaal niet zouden hebben ondernomen en in sommige gevallen helpt het hen als ze de situatie veranderen. In sommige gevallen maakt dit het alleen maar erger. Maar in alle gevallen versterkt dit het patroon.
De echte uitweg hieruit is dat je het gevoel van machteloosheid en de verwachtingen van wat wel en niet zou mogen gebeuren opspoort in je emotionele lichaam, je mentale lichaam en je identiteitslichaam. Wat zijn de patronen die je hebt waardoor jij je machteloos voelt, die je het gevoel geven dat bepaalde dingen wel of niet mogen gebeuren? Dit is het pad. Het Achtvoudige Pad is dat je geleidelijk, systematisch, de patronen in je geest onderzoekt, ze bewust maakt. Je bekijkt ze en zegt: “Ik zie dat dit patroon me beschermde tegen overweldiging, maar waarom loop ik het risico overweldigd te worden? Dat komt omdat er een dieper patroon is van hoe ik me verhoud tot de wereld waarin ik leef. Ik moet een keuze maken. Ik kan dit blijven onderdrukken en hopen dat dit blijft werken, maar dan klim ik de ladder niet op. Ik zal het Achtvoudige Pad niet echt bewandelen, hoeveel ik de leer ook bestudeer of in praktijk breng. Het alternatief is dat ik me kan realiseren waar het Achtvoudige Pad over gaat, en systematisch mijn patronen, mijn reacties op de wereld, kan onderzoeken. ”
Ik heb het gehad over mensen die al lange tijd een spirituele leer aanhangen en dat sommigen hebben geleerd hun gevoelens te onderdrukken, zodat ze altijd kalm en beheerst en rustig lijken of onder controle lijken te hebben. Er zijn echter ook veel mensen die de mentale geest, het verstand, hebben gebruikt om de leer te bestuderen. En zij hebben, op mentaal niveau, de patronen versterkt die hen in staat stellen een gevoel van evenwicht op mentaal niveau te bewaren. Dit zie je niet alleen in spirituele of religieuze leren. Je ziet in feite heel veel voorbeelden van mensen die hun gedachten hebben gebruikt om een gevoel van evenwicht te scheppen. En waar is dat op gebaseerd? Op het gevoel dat ze intellectueel, analytisch en rationeel begrijpen hoe de wereld werkt en ze denken dat ze bepaalde patronen, bepaalde natuurwetten, bepaalde door God gedefinieerde principes begrijpen. En omdat ze die begrijpen, denken ze dat ze de wereld, of in ieder geval hun externe situatie, onder controle hebben.
Het resultaat hiervan is dat heel veel mensen een mentaal idee hebben gevormd van hoe de wereld zou moeten werken en ze proberen dit met hun mentale geest op het universum te projecteren. En ze denken dat ze de werking van het universum kunnen herleiden tot een paar simpele regels en daarom hebben ze het gevoel dat ze de wereld onder controle hebben. Zij hebben de spirituele leer gebruikt, het kan ook een politieke ideologie zijn zoals het communisme, of zelfs het wetenschappelijk materialisme, om een mentaal beeld te vormen van hoe de wereld werkt. Maar wat heb ik gezegd dat het doel van een spirituele leer was? Je bevrijden van je huidige bewustzijnsstaat. Dat betekent jezelf bevrijden van de patronen die jij in je mentale lichaam hebt. En nogmaals, die patronen beschermen je bijvoorbeeld tegen overweldigd worden door twijfels.
Veel religieuze mensen hebben patronen gevormd die zeggen: “O, hier hoef ik niet over na te denken. Ik hoef nergens over na te denken wat mijn spirituele en religieuze leer in twijfel trekt. Het is niet nodig omdat ze ongelijk hebben, ze kunnen geen gelijk hebben, dus daarom kan ik ze afwijzen zonder erover na te denken.” Dit stelt hen in staat om een gevoel van evenwicht te bewaren, maar het probleem is natuurlijk dat de wereld nogal chaotisch is. Mensen hebben veel verschillende overtuigingen en geloofssystemen en religies en ideologieën. Er zal altijd iets op de wereld zijn wat je overtuigingen bedreigt.
Hoe jij je huidige bewustzijnsniveau kunt transcenderen
Veel mensen hebben ook het gevoel opgebouwd dat zij zolang ze de spirituele leer bestuderen en de voorgeschreven oefeningen in praktijk brengen, er zeker van zijn dat ze uiteindelijk het doel zullen bereiken. Veel boeddhisten geloven tot op de dag van vandaag, en door de eeuwen heen: “Als ik alleen de leer van de Boeddha bestudeer, me alleen richt op de leringen van de Boeddha en ik ijverig de oefeningen in praktijk breng die worden beschreven in mijn versie van het boeddhisme, bereik ik gegarandeerd verlichting of het Nirvana. Omdat de Boeddha een echte spirituele leraar was en hij beloofde dat ik verlichting zal bereiken als ik het Achtvoudige Pad bewandel. En aangezien de Boeddha een echte spirituele leraar is, moet die belofte wel een echte belofte zijn.”
Wat heb ik eerder uitgelegd? We moeten een belofte doen die mensen aanspreekt op hun huidige bewustzijnsniveau. Maar je kunt die belofte niet interpreteren met je huidige bewustzijnsniveau, een bepaald idee bedenken van hoe je geacht wordt het Achtvoudige Pad te bewandelen en als je dit doet met je huidige bewustzijnsniveau, dit dan zal garanderen dat jij je huidige bewustzijnsniveau ontstijgt. Dat kan niet.
Je kunt je huidige bewustzijnsniveau niet transcenderen wanneer op je huidige bewustzijnsniveau blijft. Hoe zou dit mogelijk zijn? Het maakt niet uit hoe ingewikkeld de mentale constructies zijn die je bedenkt, ze zullen je niet helpen om het waarnemingsfilter dat jij in je mentale lichaam hebt te transcenderen. Je moet bereid zijn om je in de war te laten brengen, om in ieder geval te twijfelen aan één aspect van de huidige manier waarop je naar het leven kijkt. Je moet bereid zijn een aantal moeilijke vragen te stellen en na te denken over wat er achter je huidige mentale patroon schuilt.
Als je dit niet doet, kun je alle twijfel wel weer onderdrukken en jezelf ervan overtuigen dat je gelijk hebt, maar niet op de volgende trede van de ladder komen. Je staat gewoon waar je bent. Je klampt je vast aan je overtuigingen. En je raakt er misschien wel gedurende je hele leven steeds meer van overtuigd dat jij gelijk hebt, omdat andere mensen om je heen dezelfde mentale patronen hebben en jullie elkaar versterken omdat jullie degenen zijn die de leer van de Boeddha hebben begrepen. Maar je ziet wat ik nu heb uitgelegd. Je bent momenteel op een beperkt bewustzijnsniveau. De Boeddha staat boven beperkingen en hij heeft een bewustzijnsniveau dat alle beperkingen die mensen op aarde hebben, ontstijgt. Je zult het niveau van de Boeddha niet bereiken tenzij je systematisch, geleidelijk, je huidige beperkingen transcendeert. Dat kan niet. Dat kan op geen enkele manier.
Waar brengt dit ons? Je bent een spiritueel persoon. Je hebt lange tijd een spirituele leer bestudeerd. Je hebt de voorgeschreven oefeningen lange tijd ijverig in praktijk gebracht. Heb je geen vooruitgang geboekt? De meeste mensen wel, omdat ze bereid waren ergens naar te kijken, iets te onderzoeken en het los te laten. Sommige mensen niet omdat ze, zoals ik al zei, de spirituele leer hebben gebruikt om hun patronen te versterken. Veel mensen hebben het identiteitsgevoel versterkt dat ze speciaal zijn in vergelijking met de mensen die niet die spirituele leer aanhangen, die deze niet kunnen begrijpen zoals zij die begrijpen of die in de praktijk niet zo ijverig zijn geweest. Ze versterken de identiteit dat ze bijzonder zijn, maar dit houdt hen natuurlijk gevangen in het duikpak. Ze hebben misschien hun ervaring van het leven veranderd in de zin dat ze zich steeds specialer voelen, maar ze klimmen de ladder niet op.
Wat een spirituele beweging niet voor jou kan doen
De meesten van jullie hebben vooruitgang geboekt. Maar je kunt meer vooruitgang boeken door je bewuster te worden van wat ik hier heb uitgelegd – het werkelijke proces van het transcenderen van je bewustzijnsniveau en dat het noodzakelijk is dat je altijd in de war wordt gebracht. Zoals ik al heb gezegd, zullen veel van jullie herkennen dat je, toen je voor het eerst een spirituele leer vond, dacht: “Ah, nu heb ik gevonden waar ik naar verlangde. Nu ben ik thuisgekomen. Hier hoor ik echt thuis, bij deze leer, in deze gemeenschap met gelijkgestemde mensen en als ik daar bij blijf, komt alles goed. Ik zal het gevoel van innerlijke vrede krijgen dat betekent dat ik het aankan om op deze planeet te zijn.
Nu hebben veel van jullie ervaren dat je groot enthousiasme voelde toen jij je eerste spirituele leer en beweging vond. Maar toen gebeurde er iets wat je in de war heeft gebracht, wat jou heeft teleurgesteld. Je zag ineens dat het niet was zoals je dacht. Sommige mensen hebben daardoor het spirituele pad opgegeven, anderen hebben een manier gevonden om verder te gaan. Maar heb je wel volledig begrepen dat er geen spirituele leer of beweging is die je automatisch geeft wat je verlangt?
Veel mensen hebben een spirituele beweging gevonden, zijn teleurgesteld, maar hebben daarna een andere gevonden en geredeneerd: “Dit is het.” Of liever, ze hebben geredeneerd: “Dit moet het wel zijn, want ik kan het niet verdragen om opnieuw teleurgesteld te worden, daarom zal ik alles onderdrukken wat mijn tweede spirituele beweging of mijn derde in twijfel trekt, wat het ook mag zijn.” Maar de enige manier om echt vooruitgang te boeken is een wereldlijke leer en een wereldlijke beweging gebruiken om je evenwichtsgevoel in twijfel te trekken. Nu zou je kunnen zeggen: “Maar toen ik mijn eerste spirituele leer vond, had ik het verlangen om innerlijke rust te vinden door de druk van de wereld. Is dat een fout verlangen?” Ja en nee. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het een goed verlangen is, want als je uiteindelijk verlicht wordt of het Nirvana bereikt, zul je vrij worden van de druk op deze wereld. Maar hoe wordt die vrijheid bereikt? Sommigen zullen zeggen: “Die zal pas na deze wereld worden bereikt. Als ik niet meer geïncarneerd ben, kan ik ware vrede vinden.”
Maar alle leren die over karma en reïncarnatie spreken, of ze nu boeddhistisch of hindoeïstisch zijn of de modernere leren die over het ascensieproces gaan, impliceren allemaal dat jij, als je een bepaald niveau niet hebt bereikt, jezelf niet kunt bevrijden van het rad van wedergeboorte en kom je weer terug in een andere incarnatie. Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat het er niet om gaat of je vrede zult bereiken wanneer je huidige fysieke lichaam sterft. Je krijgt die vrede alleen wanneer je kunt afstuderen van het rad van wedergeboorte, of je ascensie bereikt en je niet meer hoeft te incarneren.
Dit onderrichten we tegenwoordig. Maar het was niet realistisch om deze leer vijfentwintighonderd jaar geleden aan de brede bevolking te geven. Daarom concentreerden ik me er destijds op om het Achtvoudige Pad aan de mensen te geven, omdat dit hen zou helpen hun ervaring te veranderen zolang ze geïncarneerd waren. En dit perspectief is ook tegenwoordig nog relevant. We proberen je te leren dat jij je ervaring van het leven kunt veranderen, zodat je innerlijke vrede kunt bereiken terwijl je nog in een fysiek lichaam bent en daardoor wordt blootgesteld aan druk van buitenaf. Als je dit kunt bereiken, bewaar je een geweldig evenwicht voor de hele planeet. Je helpt het collectieve bewustzijn omhoog te trekken wanneer je een hoger bewustzijnsniveau bereikt terwijl je nog in een fysiek lichaam bent. Bij veel van jullie staat dit in je levensplan – dat je een hoger gevoel van vrede bereikt terwijl je in een fysiek lichaam bent.
Onderdrukken of oplossen
Nu kun je door de geschiedenis heen zien dat heel veel mensen zich hebben geïsoleerd van de wereld, in kloostergemeenschappen woonden waarin hun uiterlijke omgeving zeer gecontroleerd is. Ze worden beschermd tegen de gewelddadige acties die er in de wereld plaatsvinden en bevinden zich in een zeer gecontroleerde omgeving waar hun gevoel van evenwicht dus niet in de war raakt. Veel mensen hebben een heel leven in zo’n omgeving doorgebracht zonder echt vooruitgang te boeken. Ze zijn niet op de ladder gestapt. Ze hebben hun omgeving en de leer alleen gebruikt om hun gevoel van evenwicht te versterken dat berust op onderdrukking. Hier roepen we jullie tegenwoordig niet toe op.
We roepen jullie op om een manier te vinden om het pad te bewandelen, zodat jullie ware vrede bereiken, de vrede die niet berust op onderdrukking, maar op oplossing. Dit doe je terwijl je nog in een fysiek lichaam bent zodat je het collectieve bewustzijn kunt optrekken en tevens een open deur kunt worden waardoor je vanuit een hoger bewustzijnsniveau ideeën en impulsen kunt ontvangen die je vervolgens op deze wereld tot uitdrukking kunt brengen. Als je deze fundamentele verschuiving kunt maken, kan je hele benadering van het leven heel snel veranderen. Je krijgt dan een heel andere kijk op waar het in het leven om draait.
Zie je het fundamentele verschil dat ik hier heb beschreven? Er is één benadering. Je bent op zoek naar verlichting van de druk om op deze wereld te zijn. Je bent op zoek naar een soort innerlijke rust, hoe je die ook definieert. Maar de manier waarop je die probeert te bereiken, is een spirituele leer en oefening gebruiken om je emoties te onderdrukken, om bepaalde gedachten te onderdrukken, om een bepaald identiteitsgevoel te onderdrukken, zodat je een vals gevoel opbouwt dat je controle hebt over je emoties, intellectueel superieur bent, en daardoor fundamenteel superieur bent aan de mensen die niet bij jouw leer horen.
De andere benadering is dat je naar een oplossing zoekt. Wat is het verschil met hoe jij naar de wereld kijkt? Wanneer je iets probeert te onderdrukken, zie je de wereld als een potentiële bedreiging. Alles wat er gebeurt dat je evenwicht verstoort, vormt een bedreiging voor jouw evenwichtsgevoel en moet daarom worden onderdrukt. Je moet een manier vinden om je daar zo snel mogelijk van te ontdoen, zodat je weer in evenwicht kunt komen. Je hebt juist patronen in je emotionele, mentale en identiteitslichaam opgebouwd om dat te doen: alles onderdrukken wat je evenwicht verstoort.
Wanneer je voor de andere benadering kiest, ben je bereid om in de war te raken. En je kunt zelfs zeggen: “Mijn ware doel is alle patronen oplossen in mijn emotionele, mentale en identiteitslichaam die me aan de aarde gebonden houden, die me in het duikpak houden, die me ervan weerhouden het touw, de ladder, op te klimmen en steeds vrijer te worden. Ik wil het ware pad van de Boeddha, het ware Achtvoudige Pad, niet het uiterlijke pad maar het innerlijke Achtvoudige Pad bewandelen.”
Wat betekent dit voor jou? Dat wanneer er iets buiten jezelf gebeurt wat je evenwichtsgevoel verstoort, dit geen bedreiging vormt. Het is een kans. Het is een kans om te zeggen: “Waarom voel ik me hierdoor in de war? Welke emotie voel ik nu? Wat zit er achter die emotie? Laat ik in plaats van de emotie ontkennen en proberen hem te onderdrukken, erin meegaan. Wat voel ik nu echt? Wat zit hierachter? Wat is het denkproces dat ik kan herkennen? Wat zijn mijn overtuigingen hierover? Wat voor wereldbeeld heb ik opgebouwd dat me het gevoel geeft dat ik in evenwicht ben, maar dat me ook op een bepaald niveau houdt? Ik kan de spirituele leringen die ik bestudeer eigenlijk niet bevatten vanwege mijn mentale patronen. Ze moeten altijd in de mentale patronen passen in plaats van ze te verstoren. En wat is mijn identiteitsgevoel met betrekking tot de aarde wanneer ik verder ga?”
Je kunt bijvoorbeeld een negatieve reactie van andere mensen tegenkomen door iets wat jij doet. Je zou hier in eerste instantie misschien wel boosheid over kunnen voelen. Wanneer je op dat gevoel ingaat, zie je dat jij je in de eerste plaats machteloos voelt om de reactie van andere mensen op jou, op de manier waarop ze naar je kijken, te veranderen. Maar je hebt ook het gevoel dat je hun reacties moet kunnen veranderen, omdat je met iedereen vrede wilt hebben. Je wilt niet dat mensen boos op jou worden en je kunt het niet anders zien, althans je emotionele lichaam kan het niet anders zien, dat zij hun reactie moeten veranderen opdat jij niet het gevoel krijgt dat andere mensen je in de war maken. Dan kun je misschien omhooggaan naar het mentale rijk en zien: Waarom heb je deze overtuigingen? Heb je misschien het gevoel dat je vrije wil begrijpt, dat je de vrije wil van anderen respecteert en dat je vindt dat je op deze planeet zou moeten kunnen leven zonder ooit iemand in de war te brengen zonder dat ze boos op je worden, zonder dat ze jou ervan beschuldigen dat je iets fout doet? Je bent altijd op zoek naar een manier om vrede met mensen te sluiten, om argumenten te bedenken waardoor ze inzien dat ze niet boos op jou moeten zijn, waarom jij echt een goed mens bent, enzovoort.
Dan kun je naar het identiteitsniveau gaan en beseffen dat je misschien het gevoel hebt dat je niet echt op aarde mag zijn, dat jij je niet echt mag uiten, tenminste niet als dit andere mensen stoort of provoceert. Je hebt het gevoel dat je hier moet kunnen leven zonder iemand te storen. Je bent altijd op zoek naar een manier om je terug te trekken uit situaties waarin je andere mensen stoort, zodat je toch het gevoel hebt dat je hier mag zijn zonder voortdurend geconfronteerd te worden met mensen die zeggen dat je hier niet het recht toe hebt. Er kunnen veel andere patronen zijn, maar dit is slechts een voorbeeld dat op veel spirituele mensen van toepassing is.
Je kunt dan naar deze patronen gaan kijken en er geleidelijk in de loop van de tijd (en dit kan misschien lang duren) aan werken, ze gaan zien, ze geleidelijk oplossen, totdat je beseft dat je het recht hebt om op aarde te zijn. Je hebt wel het recht om te streven naar een hoger bewustzijnsniveau, een hoger niveau van gewaarzijn. Je hebt wel het recht om dit te uiten, ook als het andere mensen stoort. Je kunt zelfs tot het besef komen dat het andere mensen onvermijdelijk zal storen, want dit gebeurt met iedereen die zijn bewustzijn meer verhoogt dan in elke samenleving als normaal wordt beschouwd. Je verstoort het gevoel dat dit normaal is, het gevoel van evenwicht.
De meeste mensen hebben een evenwichtsgevoel geschapen dat ze het recht hebben om te zijn zoals ze zijn en wanneer iets van buitenaf dat evenwichtsgevoel verstoort, worden ze boos en agressief. Ze hebben bepaald wat het gevoel van normaal is en dat dit alles is wat je als mens kunt zijn. Dit is de manier waarop je behoort te zijn. Wanneer dit verstoord wordt, worden ze boos en wat doe je als je het spirituele pad bewandelt? Jij verhoogt geleidelijk je bewustzijn meer dan wat normaal is in je samenleving. Zal dit de mensen storen? Hoe kan het anders?
Bereid zijn om mensen te storen
Nu is in de boeddhistische leringen of mythen niet vastgelegd hoeveel weerstand, tegenstand en boosheid ik als de Boeddha tegenkwam toen ik begon met lesgeven. In de christelijke geschriften staat meer opgetekend over hoeveel tegenstand Jezus ondervond toen hij begon te onderwijzen. Maar alle spirituele leraren zijn dit tot op zekere hoogte tegengekomen. Sommigen zijn erin geslaagd zich terug te trekken, zoals ik op den duur ook deed in de Sangha, omdat dit een goede manier is om les te geven: dat jij je terugtrekt uit de wereld en de mensen naar jou laat toekomen die openstaan voor jouw leer.
Een andere goede manier, zoals Jezus deed, is om de wereld in te gaan en mensen in de war te brengen. Wat deed Jezus? Als je kijkt naar de hele driejarige missie van Jezus, wat deed hij dan? Hij verstoorde het besef van wat normaal was. Hij zei: “Er komt meer bij een mens kijken dan je nu ervaart.” En wat was de reactie? Totale afwijzing. De mensen hadden liever dat een moordenaar werd vrijgelaten dan iemand die hen in de war had gemaakt, vrij te laten. Omdat ze met de moordenaar om konden gaan. Dat was normaal. Sommige mensen doden anderen. Maar zeggen dat je meer kunt zijn dan een mens, dat is schandalig. We laten ons niet in de war brengen, dus doden we degene die dat doet.
Je ziet dat de meeste spirituele mensen terughoudend zijn om anderen in de war te brengen. Maar wat zal de Gouden Eeuw van Saint Germain, het tijdperk van hoger bewustzijn, manifesteren? Dat sommige mensen moeten aantonen dat er meer in het leven is dan de bevolking als normaal beschouwt en je moet dit doen door daar te zijn in welke hoedanigheid ook. Dit betekent niet dat je hetzelfde moet doen als Jezus of de Boeddha. Dit betekent niet dat je moet worden gedood of vervolgd, maar je zult mensen in de war maken en je moet een manier vinden om hiermee vrede te hebben om je Goddelijke plan uit te kunnen voeren. Hier begin je niet beslist mee op het pad. Er kan eerst een lange periode komen waarin je de patronen oplost, zodat jij niet in de war raakt wanneer andere mensen op jou reageren.
Ik weet heel goed dat dit een lange verhandeling is geweest. Maar ik wilde een fundament leggen zodat ik je wat leringen kan geven die dieper ingaan op het Achtvoudige Pad en hoe je dan het echte gevoel van innerlijke vrede kunt krijgen dat niet berust op onderdrukking en ontkenning, maar op dingen oplossen en een meer verlichte kijk.
Ik dank jullie voor jullie aandacht, waardoor ik dit via jullie geest en chakra’s op het collectieve bewustzijn kon projecteren, waar het veel mensen zou kunnen bereiken die nooit iets van deze boodschapper, deze leer, die nooit van de geascendeerde meester Gautama Boeddha zullen horen of dit nooit accepteren, maar het zal wel effect hebben op hun bewustzijn. Ze zullen plotseling iets gaan zien wat ze nog niet eerder hebben gezien en daardoor zullen ze in staat zijn om elke willekeurige spirituele leer die ze hebben op een hoger niveau te gebruiken.
Nogmaals, ons doel is mensen bewust maken. Het is niet ons doel om iedereen in één bepaalde spirituele leer bij elkaar te brengen, omdat alle mensen die openstaan voor een goede spirituele leer, steeds hogere niveaus zullen bereiken om die leer te begrijpen. Jullie zijn in zekere zin de katalysator om die beweging te versterken die natuurlijk al heel lang aan de gang is, zelfs voordat ik de leringen als de Boeddha vijfentwintighonderd jaar geleden gaf. Het is een eeuwig proces dat er is geweest vanaf de schepping van deze niet-geascendeerde sfeer, zelfs van eerdere sferen. Het is de uitademing en de inademing van God. Deel uitmaken van deze inademing, bewust zijn dat je deel uitmaakt van de inademing, kan heel nuttig zijn om het gevoel van vrede te bereiken dat je, hoewel je leeft in een wereld met veel verontrustende manifestaties, hier bent om onderdeel te zijn van dat voortdurende tijdloze proces om alles geleidelijk op steeds hogere niveaus te brengen. Wat anders zou je kunnen storen dan een onopgelost patroon, een gescheiden zelf dat je niet hebt laten sterven, de gehechtheid aan dat gescheiden zelf of dat patroon?
Door dit te gaan inzien, eraan te werken tot jij je ervan hebt losgemaakt en dit ineens van buitenaf te zien, in te zien dat dit je beperkt, kun je dit loslaten – zo bereik je gaandeweg steeds meer vrede. Er is geen magische formule. Je kunt niet met je vingers knippen en plotseling innerlijke vrede voelen, maar je kunt door een transformatie heen gaan en hoe snel je er doorheen gaat, is slechts een kwestie van je bereidheid om te kijken naar wat jouw rust verstoort. Hiermee hoop ik dat ik zowel je vrede als je gevoel van evenwicht heb verstoord, maar jou een dieper gevoel van vrede heb gegeven. Ik zal zeker terugkomen om je diepere leringen te geven en je nog meer in de war te maken, als je wilt.
Wees nu verzegeld in de vreugde van de Boeddha die ik ben.