Geascendeerde Meester Serapis Bey, 18 december 2009
Elk wezen dat beweert dat mensen verdeeld kunnen worden in mensen die de moeite waard zijn en die niet de moeite waard zijn, is geen geascendeerde meester. Het is heel eenvoudig. De menselijke wezens die er nog steeds aan gehecht zijn om anderen te willen veroordelen om een episch drama uit te voeren – omdat ze denken dat zij als zij zich boven anderen verheffen om voor verlossing in aanmerking komen – elk wezen dat eraan gehecht is om aan een episch drama mee te doen, kan natuurlijk niet begrijpen wat ik zojuist heb gezegd.
Ze zullen dit betwisten, ze zullen er ruzie over maken. Ze zouden zelfs kunnen aanvoeren dat het kwaad echt bestaat. De waarheid is echter dat het kwaad slechts een tijdelijke onzuiverheid is. En ook al bestaat het in de huidige staat door de vibratie van de aarde, het bestaat niet echt in die zin dat het zich niet permanent in Gods wezen bevindt. Het is slechts een tijdelijke manifestatie die zeker naar zuiverheid kan accelereren.
Als ik, als Chohan van de Vierde Straal, geloofde dat er iets slechts is dat zo echt is dat het nooit naar zuiverheid kan accelereren, dan zou ik moeten toegeven dat er iets machtiger is dan het licht van de Vierde Straal. En als ik over dit dualistische idee zou nadenken, dan zou ik niet Chohan van de Vierde Straal zijn, wel? Want een Chohan weet dat er niets is wat het licht van zijn of haar straal kan overwinnen. Niets onechts kan het opnemen tegen iets wat echt is en de zuiverheid van de Vierde Straal ís echt.
Het kwaad is niet het tegenovergestelde van God. Het kwaad is slechts het tegenovergestelde van het relatieve goed – beide bestaan in de dualiteit. Maar de mensen die de onzuivere waarneming van de dualiteit hebben, kunnen dit natuurlijk nooit zien zolang ze niet naar de balk in hun eigen oog willen kijken en beseffen dat hun waarneming het kwaad echt laat lijken – en het dan laat lijken alsof zij een oordeel over anderen moeten hebben, dat zij hen als het kwaad moeten bestempelen en hen dus moeten vernederen in plaats van zich te richten op het verheffen van al het leven.
Dit is een deel uit een langere lering. Je kunt het hele dictaat hier lezen.