Is het zonde als jij je haar knipt?

ONDERWERPEN: verkeerde leraren laten mensen erin lopen door zich op de uiterlijke maatstaven te richten – zoek een innerlijk referentiekader – het excuus om niet te verwijzen naar jouw Aanwezigheid – focus op acties in plaats van bewustzijn – hoe je gedrag vermijdt – haalt het je uit je contact met de Aanwezigheid? – intellectuele argumenten versus intuïtief weten – altijd op zoek gaan naar evenwicht – waarom maak jij je druk over jouw uiterlijk – trauma door geplaagd te zijn in je jeugd – karma – de kleur zwart – zwart haar en een zwarte huid – in de Gouden Eeuw zullen mensen hun uiterlijk kunnen veranderen met de kracht van hun geest

Vraag: Is het zonde als jij je haar knipt? Of lichaamshaar verwijdert (zoals de Sikhs onderwijzen?) Hoe zit het met cosmetische behandelingen? Ik heb gehoord dat elk afzonderlijk iets over je verschijning het gevolg is van karma. Is dit waar? Sommige leringen zeggen dat de kleur zwart slecht is en je aan het astrale vlak gebonden houdt, dus zijn mensen met zwart haar dan slecht? Ik vind zwart haar verreweg de mooiste haarkleur. Betekent dat dan dat ik een vroegere associatie heb met de gevallen wezens? Toen ik 25 was, verfde ik mijn natuurlijke goudblonde haar zwart en mijn grootmoeder ging door het lint en zei dat het zonde was om mijn haar te verven, omdat God mij met mooi blond haar had geschapen. Destijds dacht ik dat ze helemaal gek was en vooroordelen had, maar nu vraag ik mij dat af. Er zijn zoveel vooroordelen over blond haar, is daar een spirituele reden voor? Omdat lichter haar spiritueel beter is (bijvoorbeeld het pad van licht en duister, lichter als hoger vibrerend in frequentie, enzovoort) betekent dat dan dat een lichtere huid, haar en ogen een hogere vibrerende frequentie hebben dan donkerder mensen? En is het oké om je haar te verven als het grijs wordt (zoals dat van mij nu)? Ik sta op het punt om mijn haar weer te verven, maar ik wil niet nog meer energie verkeerd gebruiken dan ik al gedaan heb.

Is het ook zonde om liposuctie te laten doen als je lichaam volledig uit balans is en met slechte proporties of als je zwaar of dun bent (zoals ik)? Of je neus laten doen als je een haakneus hebt of iets ander extreems? Of borstimplantaten als ze zich niet ontwikkelen of als iemand een borstamputatie moet krijgen? Ik spreek niet over dat ijdele Heidi Montag type gedoe, maar als het echt nodig is, is het dan OK? Of wordt je geacht te leven met wat je hebt ongeacht hoe erg het is?

Antwoord van geascendeerde meester Jezus door Kim Michaels (17 november 2010):

Om mijn antwoord volledig te begrijpen, raad ik je aan om mijn verhandeling over de Weg naar Christus te bestuderen ten opzichte van de weg naar de antichrist. In die verhandeling maak ik duidelijk dat het hele concept van zonde gecreëerd werd door de gevallen wezens die de mensheid in hun macht proberen te krijgen.

Wat is het psychologische effect van het concept van zonde en oordeel? Dat is om je zover te krijgen dat jij je aandacht concentreert op een uiterlijke maatstaf in plaats van je aandacht te concentreren op het leggen of uitbreiden van contacten met jouw IK BEN Aanwezigheid. De verkeerde leraren willen je laten denken dat je een referentiekader van buitenaf nodig hebt dat door hen bepaald werd, op deze wereld bepaald werd. Wat de echte leraren voor jou willen, is dat je een innerlijk referentiekader krijgt, zodat je via jouw Aanwezigheid weet wat goed voor jou is om situatie na situatie te doen. De echte leraren hebben geen absolute of universele maatstaf; we willen dat iedereen de innerlijke aanwijzingen van zijn of haar IK BEN Aanwezigheid of spirituele leraar opvolgt.

De reden dat de verkeerde leraren succes hebben om mensen zover te krijgen dat ze het concept van zonde accepteren, is dat het mensen een schijnbaar gemakkelijke uitweg biedt om niet hun eigen beslissingen te hoeven nemen. Als je eenmaal accepteert dat een bepaalde kerk een onfeilbare lering en maatstaf heeft, hoef je niet meer iedere beslissing te verwijzen naar jouw IK BEN Aanwezigheid. Dus als ik deze vraag zou beantwoorden door te zeggen dat de beschreven activiteiten geen zonden zijn, dan zouden sommigen redeneren dat ik zeg dat je kunt doen wat je maar wilt. Toch is mijn antwoord subtieler en diepgaander, voor degenen die bereid zijn hun intuïtieve vermogens te gebruiken.

Neem nu eens het zelfs nog subtielere psychologische effect van het concept zonde. Het zorgt ervoor dat jij je heel erg concentreert, heel erg bezig bent met, wat jij op deze wereld doet. Wat ik in de verhandeling tracht uit te leggen, is dat niet je acties bepalen of je naar de hemel gaat; het is jouw bewustzijnsstaat.

Jouw daden zijn vanzelfsprekend de producten van je bewustzijnsstaat. Het is echter mogelijk om opzettelijk bepaalde acties te onderdrukken zonder je bewustzijn te veranderen. Veel mensen hebben bijvoorbeeld geleerd om gewelddaden te onderdrukken, maar ze voelen zich heel boos op anderen. En vele spirituele zoekers hebben geleerd om altijd zachtjes en vriendelijk te spreken, maar hebben niet afgerekend met de emoties in hun onderbewuste geest. Niets van dat al zal je in die geascendeerde staat brengen.

De poging om je van jouw verlossing te verzekeren door acties/niet acties, is een uitkomst van het verkeerde pad naar verlossing, waarbij de verkeerde leraren je willen laten geloven dat God, als je doet wat zij als juist definiëren en niet doet wat zij als verkeerd definiëren, jou in de hemel zal accepteren. Dit is de illusie dat als je iedereen op aarde om de tuin kunt leiden, jij ook God voor de gek kunt houden. Niets is natuurlijk verder bezijden de waarheid. Niets kan verborgen worden voor de vertegenwoordigers van God, omdat niets voor de Christusgeest verborgen blijft. God zal je niet in zijn koninkrijk opnemen. Je moet je bewustzijnsstaat verhogen tot je juist die bewustzijnsstaat bereikt die het koninkrijk der hemelen IS.

Zie je mijn punt? Je handelingen zullen je niet in de hemel krijgen, noch zullen die jou eruit houden. De beslissende factor is jouw bewustzijnsstaat, de diepere reden dat je bepaalde handelingen doet of laat. Dus de conclusie is dat de dingen die je hier beschrijft, geen zonden zijn. Het is niet of je ze doet of niet doet, dat er toe doet, jouw bewustzijnsstaat is belangrijk.

Dus in het ideale geval zou jij je beslissingen moeten nemen op basis van je innerlijke aanwijzingen van jouw IK BEN Aanwezigheid. Maar tot je een duidelijker aanwijzing krijgt, zal ik je een ‘maatstaf’ bieden om je gedrag te evalueren. Er zijn verscheidene elementen:

*Je hebt vrije wil, maar die heeft iedereen. Als je de vrije wil van anderen schendt, stap je vanzelfsprekend over een grens. Maar iets doen wat enkel jezelf beïnvloedt, is echt een zaak van keuzes. Dus binnen ruime grenzen, kun jij elke keus maken die je wilt. Maar als je echter maximale vooruitgang wilt boeken, moet je naar de keuze kijken en overwegen wat die over de onderliggende bewustzijnsstaat zegt. Waarom voelde jij je verplicht om een bepaalde keuze te maken, wat waren de argumenten die je gebruikt heb om die keus te rechtvaardigen?

*Zoals ik mijn verhandeling zeg, is jouw belangrijkste taak dat jij je bezig houdt met een pad dat je geleidelijk aan helpt je niet meer te vereenzelvigen met jouw huidige rol. Met andere woorden, als je vorderingen maakt op de Weg naar Christus, zul je ervaren dat jij je steeds minder druk maakt om – gehecht bent aan – de voorwaarden van de materiële wereld. Je zult dergelijke voorwaarden niet meer je aandacht af laten leiden van het innerlijke contact met je Aanwezigheid. Daardoor zal de belangrijkste focus zich verschuiven van iets in de buitenwereld als belangrijk op zich te zien, naar die enkel te beschouwen als een middel tot een doel. Met andere woorden, evalueer of iets de spanning of het evenwicht in jouw leven verkleind of vergroot. Laat iets doen of niet doen, je minder of meer gehecht aan de wereld voelen? Berooft deze activiteit jou van je innerlijke vrede?

*De tweede taak die je hebt – wanneer je contact hebt gelegd met jouw Aanwezigheid – is de open deur te worden voor de Aanwezigheid om zich op deze wereld uit te drukken en je goddelijke plan uit te voeren. Daardoor zul je bepaalde dingen doen, omdat ze je helpen je goddelijke plan te vervullen, niet omdat jij je verplicht voelt die te doen vanuit angst of ijdelheid. Dit betekent dat je geen beslissingen neemt met je uiterlijke analytische geest. Je gebruikt je intuïtieve vermogens en je beslissingen worden enkel en alleen gebaseerd op innerlijk weten – niet op intellectueel of emotioneel geladen argumenten. Als jij bezig moet gaan met interne of externe argumenten om te verdedigen waarom je iets doet, doe het dan niet.

*Nog een zorg is het altijd op zoek te gaan naar evenwicht in je leven. Dit sluit aan bij de voorgaande punten, maar het heeft een gescheiden element. Hoe bereik je evenwicht? Door een perspectief te krijgen dat buiten jouw mentale kader en het collectieve mentale kader van de mensheid omgaat. In dit opzicht is het nuttig voor jou om het feit te overwegen dat God niet als de mensen naar het leven kijkt. Eén van de meest subtiele psychologische gevolgen van het verkeerde pad is dat het mensen de neiging geeft zich belangrijk te voelen, zelfs heel belangrijk voor God. Daardoor gaan mensen denken dat God heel erg met hen bezig is en ieder klein dingetje wat ze doen. Dus je moet nadenken of God echt bezig is met of jij je haar verft of make-up draagt. Hangt de ‘verlossing’ van het universum echt af van of jij zwart of blond haar hebt?

Als je deze drie elementen bekijkt, zul je een verschuiving in perspectief gaan voelen. Je zult voelen dat de spanning begint te verdampen en je kunt je meer gaan ontspannen om – evenwichtige – beslissingen te nemen in plaats van te denken dat wat jij doet van een of ander allerhoogst belang is dat jouw persoonlijke lot of het lot van het universum beslist. Dus met dat in gedachten zal ik een paar opmerkingen maken over de onderwerpen die jij noemt.

Je haar knippen of verven. Lichaamshaar verwijderen. Make-up gebruiken.

Zolang je hiermee in evenwicht bent, zal doen wat je wilt niet jouw spirituele groei hinderen. Als je in een professionele omgeving werkt en je voelt dat het een onderdeel is van je goddelijke plan dat je daar bent, dan kun je – als je het gevoel hebt dat dit juist is – je aanpassen door make-up of zwarte kleding te dragen. Maar doe dit zonder je er druk over te maken. Als je het gevoel hebt dat jij je haar wilt knippen of verven, doe het zonder je er druk over te maken. Veel vrouwen vinden dat het verwijderen van lichaamshaar hen schoner en zuiverder laat voelen. Opnieuw, dit is geen kwestie waar jij je druk over hoeft te maken. Als je het vreedzaam kunt doen, ga je gang. Als je spanning voelt, kijk dan in je psyche en zoek uit waarom je de spanning voelt.

*Cosmetische behandelingen, zoals liposuctie, een neusverandering of borstimplantatie.
In dit geval spreken we over medische procedures die het risico meebrengen van fysiek gevaar of complicaties op de lange termijn. Daardoor moet je zorgvuldig dat risico evalueren voor je een besluit neemt en je moet aan de voorzichtige kant blijven. Liposuctie is een gewelddadige procedure en het zou veel beter zijn – en permanent resultaat opleveren – als je aan je dieet werkt. De beste manier om gewicht te verminderen is altijd de hoeveelheid die je eet en het aantal calorieën dat je eet, verminderen. De overgrote meerderheid van vrouwen zouden niet – als ze toepassen wat ik hierboven gezegd heb – de behoefte hebben aan borstimplantaten. Toch zouden er gevallen kunnen zijn dat implantaten de spanning in je leven vermindert en je helpen de aandacht van je fysieke lichaam af te halen. Hetzelfde kan gezegd worden van andere procedures.

Het komt erop neer dat als je spanning of walging voelt om iets te doen, je dan naar je eigen psyche moet kijken. Waarom maak jij je zo druk over jouw fysieke verschijning? Waar ben je bang voor wat er gebeuren gaat als jij niet aan een bepaalde norm voldoet?

Ik realiseer me dat veel mensen in hun jeugd genadeloos geplaagd, doodverklaard of belachelijk zijn gemaakt vanwege hun fysieke verschijning. Ik begrijp dat dit emotionele trauma’s en weinig eigenwaarde kan veroorzaken. Je kunt er echter ook naar kijken als een kans om gehechtheden te ontdekken die je hebt en er dan voorgoed mee afrekenen. Vraag je eens af waarom je ervoor koos om te incarneren in een situatie waarin je daaraan blootgesteld zou worden? Wat wilde je hiervan leren? Was het misschien dat je in deze situatie kunt zijn en er toch boven staan en een vreedzaam en vervullend leven hebben? Was het om aan te tonen dat je nog steeds een liefdevol en aardig persoon kunt zijn, zelfs als je blootgesteld bent aan onaardige handelingen van anderen? Schiet dan op en ga erboven staan!

Je kunt misschien niet je fysieke verschijning of de reacties van andere mensen veranderen. Maar het begin van spiritueel meesterschap is wanneer je beseft dat geen enkele voorwaarde op de materiële wereld ooit macht kan hebben over jouw Geest. Daardoor kan geen enkele voorwaarde voorkomen dat jij jezelf verandert, zodat jij je niet meer druk maakt over materiële omstandigheden.

Nu een paar van je andere vragen:

Ik heb gehoord dat elk afzonderlijk iets in je verschijning het gevolg is van karma.

Elk afzonderlijk iets wat te maken heeft met je verschijning, is het gevolg van een of andere staat van bewustzijn. Toch is het niet jouw bewustzijn, maar het collectieve bewustzijn van de groep mensen waar je bij geïncarneerd bent. In enkele gevallen incarneer je in een groep, omdat je dezelfde bewustzijnsstaat hebt als die groep. In andere gevallen echter, hebben mensen zich vrijwillig aangeboden om een bepaald bewustzijn aan te nemen om de leden van de groep te tonen dat ze er boven kunnen gaan staan.

Juist de dichtheid van het fysieke lichaam en haar aanleg voor ziekte is een product van het feit dat het bewustzijn van de mensheid veel verder is gezonken dan het niveau waarop de aarde werd geschapen. Alle spirituele mensen zijn hier om te tonen dat het mogelijk is om je bewustzijn te verhogen boven het niveau van de grootste gemene deler. Laat jezelf daardoor niet denken dat bepaalde fysieke kenmerken een teken zijn dat je iets verkeerd gedaan hebt in het verleden. Kijk in plaats daarvan naar je bewustzijn en transcendeer je huidige niveau.

Sommige leringen onderwijzen dat de kleur zwart slecht is en je aan het astrale vlak gebonden houdt…

De kleur zwart is niet slecht. Na de val wordt zwart geassocieerd met wat ik in mijn verhandeling de ‘slechte’ gevallen wezens noem. Inherent hieraan is dat er niets slecht is aan zwart. Toen de Schepper eerst de leegte schiep, was er geen licht in en daardoor had het geen kleur – die was zwart. Als je naar de ruimte kijkt op een avond vol sterren, is de lege ruimte zwart, maar dat houdt niet in dat de ruimte slecht is.

Het is echter waar dat als jij je omgeeft met zwart, jij je bewustzijn gemakkelijker af kunt stemmen op het bewustzijn van de duistere krachten op het astrale vlak. Zelfs psychologen hebben aangetoond dat mensen die door zwart omgeven zijn, eerder depressies krijgen. Maar dit betekent niet dat je nooit zwart zou mogen dragen; enkel dat ik je niet aanraad om alleen maar zwart te dragen. Als je echter je bewustzijn verhoogt en geen gehechtheden manifesteert, kun je zwart dragen zonder je te openen voor het astrale vlak. Dus opnieuw, er is geen uiterlijke regel die universeel kan worden toegepast.

Ik vind zwart haar verreweg de mooiste haarkleur. Betekent dat dan dat ik een vroegere associatie heb met de gevallen wezens?

Nu worden de dingen te veel geïnterpreteerd. Je persoonlijke voorkeur is een product van geërfde trekken en culturele invloeden. Er zijn veel culturen waarin zwart niet als slecht beschouwd wordt, er zijn zelfs waarin mensen wit dragen als ze rouwen en zwart om het leven te vieren. Het hoeft niet met je vorige levens te maken te hebben, of het kan wel beïnvloed zijn door culturele invloeden in die vorige levens. Je IK BEN Aanwezigheid heeft geen persoonlijke voorkeur voor een of andere kleur en het is helemaal niet belangrijk welke kleur je mooier vindt – zolang je er maar niet aan gehecht bent.

… dus zijn mensen met zwart haar slecht? Omdat lichter haar spiritueel beter is (bijvoorbeeld het pad van licht en duister, lichter als hoger vibrerend in frequentie, enzovoort) betekent dat dan dat een lichtere huid, haar en ogen en een hogere vibrerende frequentie hebben dan van donkerder mensen?

Mensen zijn meer dan hun fysieke lichaam; het zijn zielen of levensvormen. Zeker, levensvormen incarneren in groepen, maar het is niet juist om te zeggen dat alle mensen met een donkere huid of alle mensen met zwart haar slecht zijn of lager staan in de spirituele evolutie. Er zijn wezens met hogere en lagere verworvenheden in alle groepen, waaronder mensen met blond haar en een blanke huid. Niet alle blondines zijn goed en niet alle blondjes zijn dom.

Het is juist dat in het etherische en spirituele rijk de kleuren transparanter zijn en daardoor lichter. Toch is dit eenvoudig het product van het verschil in de dichtheid van de ‘materie’, zodat elke vorm het mogelijk maakt dat er licht doorheen schijnt. Een blauw voorwerp kan net zo ondoorzichtig zijn als een zwart. Zoals ik in mijn verhandeling zeg, werd het materiële universum gecreëerd op een bepaald niveau van dichtheid. Daar is niets slecht aan.

Mijn punt is dat een kleur simpel een fysieke aanleg is en er is inherent niets goed of fout aan. Enkel het gevallen bewustzijn hangt een waardeoordeel aan kleuren en daardoor eindigt het met dat één kleur het label krijgt van goed en een andere als slecht. Adolf Hitler voerde dit tot in het uiterste door en we weten allemaal wat het gevolg was van deze onevenwichtige reactie. Dus adviseer ik spirituele zoekers zeer om boven elk waardeoordeel te gaan staan, zowel over andere mensen als jezelf. Dit probeerde ik uit te leggen toen ik 2000 jaar geleden zei:

Niets wat de mond ingaat, bevuilt de mens; maar wat uit de mond komt, dat bevuilt een mens. (Matteüs 15:11)

Je bewustzijnsstaat is belangrijker dan je handelingen.

Of wordt je geacht te leven met wat je hebt, ongeacht hoe erg het is?

Dit is een interessante vraag. In de Gouden Eeuw zullen steeds meer mensen het gewaarzijn krijgen dat de geest macht over de materie heeft. Dit zal het in feite mogelijk maken dat mensen hun fysieke verschijning veranderen enkel door de kracht van de geest te gebruiken – tot op bepaalde hoogte tenminste.

De verschuiving in bewustzijn die de Gouden Eeuw zal brengen, is precies de acceptatie dat jij niet hoeft te leven met wat je hebt, waaronder wat je op de planeet als geheel ziet. Dus de Gouden Eeuw zal gemanifesteerd worden als een kritieke massa mensen het bewustzijn aannemen dat ‘we niet hoeven te leven met de manier waarop de dingen zijn en we zowel het recht als de kracht hebben om dingen te veranderen.’

De verschuiving in bewustzijn is al begonnen, hoewel het tot dusver alleen door de technologie tot stand is gebracht. Niettemin heeft het een verschuiving in het collectieve bewustzijn op gang gebracht, wat de geest van de mensen opent voor het potentieel om dingen te veranderen die nog maar een generatie geleden als bovenmenselijke kracht werden beschouwd. Als mensen eenmaal beginnen te beseffen dat de geest krachtiger is dan de technologie, zul je snel veranderingen zien.

In dat opzicht heeft zelfs cosmetische chirurgie een weldadig effect gehad, net als bijvoorbeeld body building. Ik zeg hiermee niet dat studenten van de geascendeerde meesters gewichten moeten kopen, rauw vlees moeten gaan eten of hun haarloze lichamen met olie insmeren. Ik zeg gewoon dat elke activiteit die het geloof aanvecht dat je iets niet kunt veranderen, in feite – hoewel soms op een ietwat bizarre manier – het effect heeft om te helpen het collectieve bewustzijn te openen voor het potentieel van een Gouden Eeuw.

Dus nee, je wordt niet geacht om gewoon te leven met wat je hebt. Echter, wat je doet om te veranderen wat je hebt, zou het onderwerp moeten zijn van de overwegingen die ik hier beschreven heb. En zoals altijd beveel ik je aan om te beginnen met het veranderen van je geest voor je iets anders probeert te veranderen.